lagers vervangen of nieuwe spindel HU 30 MD

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: lagers vervangen of nieuwe spindel HU 30 MD

Bericht door herbieferbie »

nou tis echt weer voor zoiets dus ik ga eens kijken of het me lukt dit te fabriceren, de werking is inmiddels duidelijk.
Wat ik een beetje vreemd vind is dat op de nieuwe spindel die ik ontvangen heb helemaal het lager niet beschermd was tegen stof etc, en er zit ook best veel vet in. Zit te twijfelen om hem of te monteren, of toch maar uit elkaar te halen. iets wat ik nu juist niet wilde doen gromm
Ik heb inmiddels begrepen dat er helemaal niet zo veel vet in een lager moet, hoeveel dan wel precies is me ook niet duidelijk
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: lagers vervangen of nieuwe spindel HU 30 MD

Bericht door assink »

Dacht ergens rond de 30% vulling, maar dat is zo ook ff uit m'n hoofd.
Fabrikanten schrijven soms voor hoeveel gram vet er in een lager mag, misschien kun je aan de hand van het lagernummer iets vinden?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: lagers vervangen of nieuwe spindel HU 30 MD

Bericht door hfjbuis »

Zo'n moer van alie:
https://nl.aliexpress.com/item/1005003563093074.html
Een video van iemand die, net als ik, de moer helemaal doorzaagt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: lagers vervangen of nieuwe spindel HU 30 MD

Bericht door herbieferbie »

Hmm nieuwe spindel van huvema binnen gekregen, vandaag geplaatst, had nog contact gehad met ze volgens hen was het vet erin nog goed, maar heb hem nu een uurtje op lage snelheid laten draaien maar ik vind de lagers nou niet zo een fijn geluid maken.
denk dat ik de boel maar uit elkaar ga halen en er nieuw vet in ga doen, hier word ik niet zo blij van.
Achteraf beter gewoon lager kunnen kopen, alleen hoe krijg je die lagerschalen er uit en nog belangrijker er weer op de juiste manier weer in.
heb nu een reserve spindel dus kan dat wel gaan doen
Hoop niet dat de lagers nu al aangetast zijn evt door het ( oude/slechte) vet

Voor het in bedrijf nemen van de spindel, deze onbelast op een laag (500 RPM) toerental laten draaien om het vet te verdelen (inlopen van de lagers). Daarbij wordt de spindel handwarm en dat is goed.
Dit is ook niet het geval, blijft koud
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: lagers vervangen of nieuwe spindel HU 30 MD

Bericht door hfjbuis »

herbieferbie schreef: 03 dec 2023 13:52 Hoop niet dat de lagers nu al aangetast zijn evt door het ( oude/slechte) vet
Een uurtje onbelast op lage toeren is zelfs met het anti roest vet erin, geen probleem.

Draait de spil net zo soepel als de oude spil?
Is de spil spelingsvrij (axiaal/radiaal)?
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 03 dec 2023 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: lagers vervangen of nieuwe spindel HU 30 MD

Bericht door herbieferbie »

ja dat wel, ga maar schoonmaken en nieuw vet. dan meteen zo een split moer maken, voor nu de oude er ff in gedaan tijdelijk
XL500SZ
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: lagers vervangen of nieuwe spindel HU 30 MD

Bericht door XL500SZ »

lagerschalen uit kolomboorspindel kun je verwijderen door er rondom een las aan de binnenkant in te leggen. Dan krimpen ze tijdens afkoelen en vallen de schalen er zo uit. Heb ik tot dusver 3x toegepast en alledrie keer succes mee gehad.
staan tig filmpjes van op youtube.

Er zijn ook speciale 'lager' trekkers voor.
Plaats reactie