Denford Triac - Breakout board

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door benkr »

Jmol schreef: 27 nov 2023 10:04 Wauw bedankt Arie voor de uitgebreide uitleg. Zo te lezen een duidelijke voorkeur voor Eding en wat ik eruit op kan maken, "eenvoudiger en makkelijker" te installeren dan Mach.

Vreemd dat zoveel mensen dan toch met Mach werken, is dat onwetendheid?
Nee, dat zijn puur en alleen persoonlijke voorkeuren. Voordeel van Mach3 is dan weer wel dat er vele scherm lay-outs rondzwerven, anders dan bij Eding, daar is het zoals het is en niets anders, bij mach3 is er zelfs een toolkit beschikbaar om zelf je hele scherm naar eigen voorkeur op te bouwen.
Persoonlijk heb ik al meerdere machines gehad die ik had voorzien van Mach3 met een Pokeys57CNC controller en dat is me eigenlijk altijd goed bevallen, hoewel ik moet opmerken dat mijn persoon en software, met welk pakket dan ook, niet samen gaan, vandaar dat ik met regelmaat ruzie heb met Mach3, maar dat ligt eigenlijk altijd aan mij en niet aan Mach3.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jmol schreef: 27 nov 2023 10:04 Vreemd dat zoveel mensen dan toch met Mach werken, is dat onwetendheid?
Dat zal zeker ook aan de 'gratis' Chinese versies en een breakoutboard van €11.09 liggen.

Hier op het forum gaat het toch ook erg veel over Eding, ik zou zo snel geen oordeel kunnen geven welke systemen er de overhand hebben.
Als je natuurlijk hoofdzakelijk buitenlandse Youtube filmpjes kijkt kan ik me enige mach3 meerderheid wel voorstellen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 nov 2023 10:47 Hier op het forum gaat het toch ook erg veel over Eding, ik zou zo snel geen oordeel kunnen geven welke systemen er de overhand hebben.
Als je natuurlijk hoofdzakelijk buitenlandse Youtube filmpjes kijkt kan ik me enige mach3 meerderheid wel voorstellen.
Philips Video 2000 was Technisch en qua beeldkwaliteit superieur aan VHS... toch had het merendeel VHS..

Maar.. wat mij eigenlijk opvalt.. men geeft wel aan dat Mach een Hobbybesturing is.. eh?.. What?.. Stel.. die CNC Hobbyist speelt ook in een bandje, als Gitarist.. Wat heeft ie in zijn fikken ?.. een Fender Telecaster, of een Stratocaster, een Les Paul, of een Red-Special.. maar dan wel een van de goede serie..

Ga je kijken naar amateur wielrenners.. Batavus en Gazelle wat de klok sl.. DUS NIET.. Cervélo, Giant, Cinelli, Olmo.. men moet hetzelfde spul hebben waar de professionals in de Tour , Giro en Vuelta ook op rondpedalen..

Waarom moet de besturing van de CNC machine dan een Hobbybesturing zijn?.. ek nie snap nie, ek nie begryp nie..
benkr schreef: 27 nov 2023 10:14 Voordeel van Mach3 is dan weer wel dat er vele scherm lay-outs rondzwerven, anders dan bij Eding, daar is het zoals het is en niets ander
Voordeel noem je dat?.. Ik heb 't vaker genoemd hier.. en ik blijf erbij.. Als je een auto wilt met de versnellingen onder het linker pedaal, de rem onder het middelste, en de achteruit onder het rechter pedaal.. Dan kun je alleen bij Ford terecht.. en met die Layout zijn ze al heel lang geleden gestopt..

een Professionele CNC besturing, daar kun je, afgezien van welke informatie je in een Info venser wilt weergeven helemaal niets aan veranderen.. waarom zou je dat willen ook?.. er moeten vele mensen mee werken, en als er een probleem, of zelfs maar een vraag optreed.. dan moet je gewoon kunnen roepen.. "Dat staat daar en daar in het scherm, druk die knop, en dan die.. vul dat in.. en Enter.. Koffie!
hugo stoutjesdijk schreef: 27 nov 2023 10:47 ik zou zo snel geen oordeel kunnen geven welke systemen er de overhand hebben.
Wat de overhand heeft.. is niet belangrijk.. Kijk op straat.. wat zie je daar rond rijden.. vooral veel Volkswagens.. zijn dat de beste auto's?.. Nee.. maar velen kopen ze omdat het niet te duur is.. en betrouwbaar genoeg, luxe genoeg, en omdat niet iedereen een Rolls nodig heeft..

Even terug naar Besturingen.. @AndreFc101 heeft naar wat ik begrepen heb een SZGH aan zijn machine hangen..

Afbeelding

Ik vind helemaal mooi.. Andere scherm indelingen?.. VERGEET HET MAAR!, Waarom wil iedere hobbyist die geen reet van CNC weet zijn eigen schermlayout bepalen?.. ek nie snap nie, ek nie begryp nie..
Nou zijn die SZGH besturingen max 3 assen, maar als dat is wat je nodig hebt.. wie houdt je tegen?.. Ik niet.. de enige Dingen waarvan ik zeg.. "liever niet" zijn het kleine schermpje, en het Folietoetsenbord.. Folietoetsenborden blinken niet altijd uit in Duurzaamheid.. en ze typen niet lekker... maar dat laatste zal voor velen niet aan de orde zijn, omdat ze toch alles met Cam doen..

Ik niet.. tenminste.. lang niet alles.. tenminste.. als ik het aan de machine kan, waarom CAM?.. en dat "aan de machine" dat is ook maar zo lang als dat het breed is.. want ik kan dat ook aan een andere machine(PC) doen.. en dan het bestand hetzij op een USB_Zetpil, of over een netwerkje op de juiste machine zetten..

Maar.. wat die SZGH wel biedt is een Professionele User Interface, en een Professioneel ingedeeld toetsenbord.. Ik denk dat ik daar met een weekje wel aan gewend zou zijn..

Echter.. ik gebruik EdingCNC.. en wel hierom, ik heb EdingCNC (toen nog USBCNC) ooit gevonden op het internet, en ik was onder de indruk van de mogelijkheden van de besturing op het gebied van Parametrisch programmeren.. want dat is wat ik zocht.. omdat ik op mijn werk toen, ook heel veel gebruik maakte van Parametrische programma's..
Ik kom dus uit een Professionele hoek... 'k had Mach al eens gedownload, omdat ik er veel over las.. maar toen ik het eenmaal op mijn scherm zag.. wat een teleurstelling.. een scherm vol met knoppen... en daarbij ook nog een aantal waarvan ik echt niet snapte waar ze in godesnaam voor dienden, of welk nut ze hadden.. 'k kreeg een beetje het idee van een Amerikaanse vrachtwagen Dashboard.. meer klokkies dan in een 747.. alsof elke klep, elke zuigerpen, en elke injector zijn eigen oliedrukmeter heeft.. niet te geloven!..
Toen Bert Eding me vroeg of ik 'm wilde helpen met een nieuwe GUI, Ja.. ! Graag!..

Dus heb ik gekozen voor een layout die ik toen afgeleid heb van Heidenhain, want daar werkte ik dagelijks mee.. maar ook de Fagor 8050, Fagor 800 nog af en toe, de Mitsubishi DWC200 H Draadvonkmachine.
Wat hebben die besturingen gemeen?.. SOFTKEYS!.. en.. die SZGH heeft dat ook.. en Siemens, en Fanuc, en Mazak, en ...

Wat ik dan NIET snap.. waarom hebben Mach en LinuxCNC, en UCCNC dat nou niet gekopieerd?, Waarom hebben die allemaal een scherm helemaal volgeplempt met Knoppen?..

Is er voor mij dan alles goud wat er blinkt bij EdingCNC?.. Nee.. en dat weet men bij EdingCNC ook.. er zijn nog een aantal functies die je alleen maar met de Muis kan bedienen.. niet dat ik ze ooit nodig heb.. maar toch.. als het erin zit.. moet het onder een Softkey zitten.. Heidenhain doet het niet anders.. en daar zullen ze een goede reden voor hebben.. Sterker nog.. de EMCOturn 120 die ik sinds een poosje heb staan.. die heeft daar ook Softkeys voor.

Kort gezegd.. zolang een CNC besturing GEEN Softkeys heeft.. is het voor mij geen CNC besturing, maar hooguit een COmputer programma dat een machine kan laten bewegen..
Je mag er van vinden wat je wilt, maar dat is hoe ik erin sta..
't hele internet staat vol met afbeeldingen van Professionele CNC besturingen.. maar de Hobbyprogramma's zoals Mach, Linux en dergelijke.. maken er een rijstebrijberg van Knoppen van.. dan heb je in mijn beleving ergens een afslag gemist..

Voor Hobbyisten is het lastig.. die hebben geen idee hoe een professionele Besturing in elkaar zit.. en ik krijg ook wel eens de vraag.. 't is maar hobby.. waarom zouden ze dan moeten leren hoe een professionele besturing werkt?.. (zie bovengenomende voorbeelden over gitaren en Racefietsen) en Waarom zouden ze een hele resem aan sneltoetsen moeten leren als je alles netjes kan groeperen met softkeys?

Dat is voor mij de reden om EdingCNC te blijven gebruiken, en ook de reden dat ik best wel te spreken ben over mijn "ouderwetsche" EMCOtronic TM02 besturing op de EMCOTurn 120..

Ja.. EdingCNC is voor mij Persoonlijke voorkeur, en meer dan dat eigenlijk, omdat ik nog altijd regelmatig contact heb met EdingCNC over van alles en nog wat.. onlangs nog een Bugje ontdekt.. en dat meteen doorgegeven..
En, omdat ik ervan overtuigd ben dat ze daar op het goede spoor zitten blijf ik het ook gebruiken, en staat voor mij ook al vast dat ik het op toekomstige machines ook blijf gebruiken..

Mocht je voor EdingCNC kiezen.. Begin met Software versie 4.. versie 5 is nog lang niet af.. daar moeten nog heel wat dingen opgelost worden die nu nog niet goed zijn..
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Jmol »

Okok dank voor de reacties, ik denk een discussie waar we niet uit gaan komen.
Als ik kosten technisch ga kijken, wat heb ik nu precies nodig?

Ik wil graag beginnen de huidige stappenmotoren en spindle te behouden en enkel de besturing via laptop te kunnen doen
Een dedicated scherm en bediening aanschaffen is voor nu nog niet aan de orde want dan schieten de kosten gelijk omhoog.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jmol schreef: 27 nov 2023 19:43 Als ik kosten technisch ga kijken, wat heb ik nu precies nodig?
Wat heb je?.. een machine, Ok.. Met stappenmotoren neem ik aan?.. Zitten daar drivers aan , en een Voeding?
zitten er referentieschakelaars aan de machine?.. en zijn die van hetzelfde type allemaal?, en hebben die ook een voeding?

Kortom.. Kijk welke Hardware je hebt.. en kijk dan naar wat je eraan wilt hangen.. de "mop" is.. Bij Eding betaal je niet voor de software, alleen voor de hardware... en dat schaf je maar 1 keer aan..verder geen gedoe met Breakoutboards die van alles beloven..

Overigens...

Afbeelding

Het KAN dus wel!
Er is iemand die er WEL in geslaagd is om een Professioneel ogende Layout voor Mach te maken.
Ga ik het testen?.. Neen!.. ik betaal niet voor Software die Rammelt, en dan een doos hardware waarvan je ook maar moet afvragen of het werkt..
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Jmol »

Arie Kabaalstra schreef: 27 nov 2023 20:14
Jmol schreef: 27 nov 2023 19:43 Als ik kosten technisch ga kijken, wat heb ik nu precies nodig?
Wat heb je?.. een machine, Ok.. Met stappenmotoren neem ik aan?.. Zitten daar drivers aan , en een Voeding?
zitten er referentieschakelaars aan de machine?.. en zijn die van hetzelfde type allemaal?, en hebben die ook een voeding?

Kortom.. Kijk welke Hardware je hebt.. en kijk dan naar wat je eraan wilt hangen.. de "mop" is.. Bij Eding betaal je niet voor de software, alleen voor de hardware... en dat schaf je maar 1 keer aan..verder geen gedoe met Breakoutboards die van alles beloven..

Overigens...

Afbeelding

Het KAN dus wel!
Er is iemand die er WEL in geslaagd is om een Professioneel ogende Layout voor Mach te maken.
Ga ik het testen?.. Neen!.. ik betaal niet voor Software die Rammelt, en dan een doos hardware waarvan je ook maar moet afvragen of het werkt..
Arie heb je voor Eding een apart scherm en bedieningspaneel nodig?
Kan dat niet via een laptop?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door benkr »

Natuurlijk kan dit via een laptop, bij voorkeur via een Ethernet verbinding.
Ik vind dit overigens wel een heel mager scherm, ik gebruik zelf het standaard Mach3 scherm, puur omdat ik lui ben, maar er zijn tientallen schermen te kiezen, daar zit er vast wel eentje bij waar je jezelf happy bij voelt.
Ik zelf gebruik er een touchscreen bij, dat vind ik voor bepaalde dingen wel handig, maar is zeker geen must.
Dit samen met een Pokeys57CNC kaartje is denk ik een heel goedkope en werkbare oplossing.
Er zijn best wel forumleden te vinden die nog een Mach3 versie met werkende licentie hebben liggen waar ze niets meer mee doen, scheelt je toch een kleine 200 Euro.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Kjelt »

Ik weet niet zoveel van Mach3 maar was de maker niet gestopt?
Komen er nog nieuwe versies uit, support?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 27 nov 2023 22:16 Ik vind dit overigens wel een heel mager scherm,
Dan vraag ik me wel af wat je mist, ik vind het toch echt heel behoorlijk lijken.
Ik kan ook wel paar dingetjes opnoemen zoals koelmiddel, distance to go, en setpoint. Alleen is het niet gezegd dat dat mist als je het complete plaatje niet eerst bekijkt, zitten vast meerdere schermpjes verstopt.
Je kunt het natuurlijk ook even uitproberen in het echie. https://www.instructables.com/How-to-In ... reenset-1/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jmol schreef: 27 nov 2023 20:57 Arie heb je voor Eding een apart scherm en bedieningspaneel nodig?
Kan dat niet via een laptop?
Dat kan WEL via een Laptop.. sterker nog.. Bert Eding heeft in het verleden een keer de schermafmetingen van EdingCNC gewijzigd, omdat een Vlaamse klant zijn machine graag met zijn Laptopje wilde bedienen, omdat dat z'n enige Computer was die op Windhoos kon draaien..

Ik heb zelf ook wel via een Laptopje gedraaid.. 'k was toen bezig met het ontwikkelen van een Eigen GUI voor EdingCNC.. (voor een klant, Speciale machine)
'k kon dan gewoon de Laptop met de testversie aan de machine hangen, om te kijken of het allemaal werkte..

't "mooie" van een Laptopje is eigenlijk dat je een Toetsenbord en scherm, als een "Console" hebt.. Stukkie plaatstaal waar je em op kan zetten, of een plaatje hout voor mijn part..randje erom heen dat ie er niet afkukelt.. meer moet dat niet zijn..

helemaal makkelijk als je Laptop een streeltegeltje heeft.. die kukelt er niet af.. Muis heb je niet nodig in EdingCNC.. dus dat scheelt ook weer €3,95 in de kosten :lol:

Qua scherm.. gewoon "een scherm".. 'k heb EdingCNC gedraaid op een 12" "Deeltjesversneller" (Beeldbuis), tot 19" Platjanus

Toegegeven..

25037

Dit is natuurlijk voor velen een "Natte droom" maar eigenlijk.. wat stelt het helemaal voor?.. Geen Bal eigenlijk..
gewoon een 2de hands ELO 15"Mepscherm, en een 2de hands Heidenhain TE420 Klavier.. , een paar stukkie plaatstaal, en een Pokeys-kaartje.. (en een SubD Connector met Schroefklemmen..)

'k moet nog een printje verzinnen om de 12 Functietoetsen onder het scherm te monteren.. zodat ik feitelijk niet meer met mijn Fikken aan het scherm hoef te komen (Dat werkt tenslotte ook al jaren Prima op de Beagle)

25038

Dit is iets kleiner dan jouw Triac meen ik, 280 x 140 x 170, maar eveneens met een Heidi klavier, en rechtsonder een streeltegeltje, voor die zeldzame gevallen dat je te lui bent om de Tab toets te gebruiken.. (NO ENT) op mijn toetsenbord.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Arie Kabaalstra »

benkr schreef: 27 nov 2023 22:16 Ik vind dit overigens wel een heel mager scherm,
24692

Afbeelding

Zoek de verschillen... :lol: 't bovenste is waar ik jaren tegenaan heb moeten kijken.. of eigenlijk.. als dit scherm getoond werd.. dan liep ik doorgaans met een pot koffie in mijn takken.. :P
hugo stoutjesdijk schreef: 28 nov 2023 10:47 Ik kan ook wel paar dingetjes opnoemen zoals koelmiddel, distance to go, en setpoint.
Koelmiddel: Dat zie je toch als je in de machine kijkt? 😅

Distance to go.. is alleen interessant als je Parametrisch aan het programmeren bent.. anders kun je zo zien waar ie heen gaat als je in je programma kijkt..(tenzij je iets wat uit de CAM komt aan het frezen bent.. dan heb je vaak een enorme lading korte elementjes, en worden zowel het programmavenster, als een eventuele Distance to go waarde, en de actuele Coordinaten één grote waas.. hebbiedusookniksan

Setpoint?..Dat is een Term die volgens mij beter past op een Veldje met Kortgemaaid gras, of Gravel, en een Net in het midden..🎾

Even eerlijk.. en dan vanuit mijn beleving.:
al die "Hobbybob besturingen" maken dat je als Operator vaak als een konijn in de koplampen staat te staren.. 't zal me doorgaans aan mijn hol klonteren wat er allemaal op het scherm te zien is.. tenzij ik een Macro aan het testen ben, of een Complex programma afloop voor de eerste keer..
Doorgaans is het "Fire and Forget", ofwel "Grote Groene knop, Koffie!"

Als de CNC machine bezig is.. ben ik dat ook.. dan sta ik niet als een gehypnotiseerde labrat naar een scherm te turen..
Als ik dan TOCH even wil kijken.. dan wil ik niet te veel info.. gewoon waar is de machine nu (qua coordinaten en qua regel in het programma), hoelang moet ie nog?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 28 nov 2023 11:05 Als ik dan TOCH even wil kijken.. dan wil ik niet te veel info.. gewoon waar is de machine nu (qua coordinaten en qua regel in het programma), hoelang moet ie nog?
Precies dat, 'hoelang moet ie nog?', en dat haal ik uit distance to go. ;-)
b.v. Dat lange rechte stuk hoeft de frees maar een beetje weg te halen, zet ik m'n %knop op max. maar op een gegeven moment zwaait ie de bocht om, vol het materiaal in, dan is het toch wel lekker als ik even mee kijk wanneer ik die knop weer terug naar normaal moet zetten.
Of als ik vlak langs een opspanning moet, ga ik het wel halen ?, o, nog 1.3mm dat moet nog net lukken.
Maar ik geeft toe, de noodzaak van een handige %knop wordt op dit forum maar door weinig mensen begrepen, dus maakt dat ook allemaal niet uit.
En die moet dan wel op nul staan als je linksom tegen de aanslag aan draait, want ik heb op dat moment even geen tijd om ook nog op het scherm te kijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 nov 2023 11:49 en dat haal ik uit distance to go.
Daar had je me even op het verkeerde been.. Bij Heidenhain, en later ZeusCNC was "Distance To Go" de afstand nog af te leggen op de huidige regel, en dat zegt niets over de totale nog af te leggen afstand, EdingCNC heeft daarvoor de tab " Time " Direct onder de DRO.. (sneltoets Ctrl-V om door de Tabs van dat venster te lopen)
hugo stoutjesdijk schreef: 28 nov 2023 11:49 wel lekker als ik even mee kijk wanneer ik die knop weer terug naar normaal moet zetten.
Of als ik vlak langs een opspanning moet, ga ik het wel halen ?, o, nog 1.3mm dat moet nog net lukken.
Maar ik geeft toe, de noodzaak van een handige %knop wordt op dit forum maar door weinig mensen begrepen, dus maakt dat ook allemaal niet uit.
En die moet dan wel op nul staan als je linksom tegen de aanslag aan draait, want ik heb op dat moment even geen tijd om ook nog op het scherm te kijken.
Tijdens het aflopen van een programma draai ik eigenlijk bijna nooit aan die knop.. 'k ben doorgaans met andere dingen bezig, zoals bijvoorbeeld (als ik aan het frezen ben) de Draaibanken in de gaten houden, wanneer ik weer een stuk staf moet doorschuiven, of een onderdeel in de andere draaibank moet proppen, zodat ie de andere kant kan bewerken (ik heb geen Tegenspindel op de EMCOturn 120 helaas)
Je programmeert vantevoren, en dat is het moment dat je de boel goed moet instellen, zodat je er tijdens programma afloop niet aan hoeft te komen.

Die enkele keer dat ik er wel aan draai is als ik merk dat de voeding te hoog of te laag staat ingesteld..dat ik denk "dat kan wel een vleugje hoger of lager" Na dat onderdeel, als er dan nog meerdere gemaakt moeten worden dan pas ik het programma aan.. zodat ik er later niet meer naar hoef te kijken.. daar hebben we een Kabouter voor tenslotte..

't komt bij mij ook een enkele keer voor dat ik s'middags of 'savonds nog even een stuk materiaal op de machine knoop, programma laad, op start hei, en dan het licht uit doe, en de werkplaats afsluit.. "Morgenochtend zien we wel weer".. hetgeen betekent dat mijn machine dan echt onbemand staat te draaien.. met als "toppunt" die keer dat ik morgens de auto ging laden nadat ik de machine na een nacht doordraaien weer gestart had om de andere kant te bewerken.. die was s'avonds laat klaar.. Boeie.. ik ben in de auto gestapt om in Helmond een werkbank af te leveren, en daarna even bij Kennissen op de koffie te gaan in Deurne ('k was toch in de buurt) Helmond is toch 210 Km rijden hiervandaan..

't komt bij mij ook waarschijnlijk vanuit mijn professionele achtergrond.. ik was er al heel snel achter dat je een CNC machine aan kan zwengelen, en dan intussen wat anders kan doen.. op mijn werk in de Gereedschapmakerij was het al heel snel dat ik de draaibank aanslingerde, dan naar de slijpmachine liep, Tafel schoonmaken, werkstukje erop, even raken.. instellen 0.1 eraf in stapjes van 0.01.. start.. die gaat wel even.. dat was een Automaat, en niet eens een CNC.. maar intussen stond de draaibank nog wel gewoon te peddelen in een stuk gereedschapstaal..
Toen ik daarna de verantwoordelijkheid kreeg over de Freesbank, werd het nog gekker.. je kon daarmee veel makkelijker dan op de draaibanken een heel programma inkloppen in een vloek en een zucht, dus.. seriewerk?.. Stuk materiaal op z'n rug.. programma induimen om de bovenkant te doen, start heien, en een Conventionele Freesbank instellen met een Vlakfrees om het deel aan de onderkant te vlakken om 't restje eraf te fietsen en het deel op dikte te maken, daarna een 2de Conventionele Freesbank ingesteld om alle kantjes even te voorzien van een Fase..
eerste deel klaar in de Bridgeport?... Mooi.. volgende.. en dan het eerste deel naar de eerste Conventionele bank.. spil aan, Voeding aan.. lamagaan! is ie erdoor, dan even de Y-as opschuiven, en terug.. 2de onderdeel klaar?.. Mooi deel 1 naar de 2de Conventionele bank, Deel 3 in de Bridgeport-van-de-zaak, deel 2 naar de eerste Conventionele bank, start, voeding aan, 2de bank, Start, voeding aan, en dan het werk draaien, volgende fase.. zo had ik 3 machines tegelijk, waarvan 2 conventioneel..

Dan ben je gewoon lekker bezig..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Denford Triac - Breakout board

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 27 nov 2023 14:16 Afbeelding
M
Nou zijn die SZGH besturingen max 3 assen, maar als dat is wat je nodig hebt.. wie houdt je tegen?.. Ik niet.. de enige Dingen waarvan ik zeg.. "liever niet" zijn het kleine schermpje, en het Folietoetsenbord.. Folietoetsenborden blinken niet altijd uit in Duurzaamheid.. en ze typen niet lekker... maar dat laatste zal voor velen niet aan de orde zijn, omdat ze toch alles met Cam doen..
Mijn freesmachine heeft een SZGH system met toch echt zes assen, waaronder een losse A-as en een C-as voor rigid tapping.
En wanneer je de foto wat beter bekijkt, dit is geen folie toetsenbord, maar echte knoppen! Voor de rest heb je in alles gelijk!
Plaats reactie