gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren of neem anders contact op! De berichten worden automatisch verwijderd na 6 maanden!!!

Moderator: Moderators

Harmen Wiersma
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2015 17:57

Re: kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Harmen Wiersma »

@ Assink, hartelijk dank voor de tips. Dat zijn ook wel 2 leuke machines. Die kleinanzeige website is echt interessant ja voor dit soort dingen en draaibankjes en freesmachientjes van wat ik heb gezien.

Ik ben inmiddels voorzien, het is de Hembrug geworden :lol: :mrgreen:

@Arie, hehe fictief xd,nee ik ook niet behalve als de maat ongeveer 25 mm of 12.5 of misschien 6.25, maare dan houd t wel op:)

@ Hugo, Af fabriek? :P Nou ja inderdaad.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Harmen Wiersma schreef: 08 dec 2023 22:26 hehe fictief xd,nee ik ook niet behalve als de maat ongeveer 25 mm of 12.5 of misschien 6.25, maare dan houd t wel op:)
'k heb wel gekkere maten geslepen.. als een schuifje in een Dieptrekstempel soepel moest lopen.. mwah.. 9.99?.. dan heeft ie rondom 5µ speling.. precies goed!..
Nippels op lengte slijpen?.. 40,73?.. geen probleem.. voor het indrukken van Puntjes voor het "projectielassen" een soort Puntlassen waarbij de Electroden gewoon Koperen blokken waren, en de puntjes op het materiaal zorgden voor de weerstand om de las te maken.. zo kun je in één klap 24 puntlasjes maken, als één onderdeel 24 puntjes heeft en de andere gewoon vlak is.. Druk erop, stroom erop, en dan *Plof!* aandrukken, en de stroom eraf.. klaarrrrr.. die Nippels allemaal op lengte maken was niet zo moeilijk.. gewoon allemaal in een blokje "Gatenkaas"(Stukkie staal met gaatjes), Hop, onder de slijpsteen door, even meten, instellen.. start heien.. Koffie!.. Daarna stond je ze allemaal stuk voor stuk af te schuinen op de draaibank.. dat was pas een Pokkeklus.. :lol:

Maarreh...
Harmen Wiersma schreef: 08 dec 2023 22:26 het is de Hembrug geworden
Fotooo's!!.. we zijn dol op foto's hier.. :mrgreen:
Harmen Wiersma
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2015 17:57

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Harmen Wiersma »

@ Arie. Mot je toch weer echte arbeid verrichten op t laatst :lol:

Maare foto's komen hopelijk volgende week. Hij moet nog op transport. :arrow:
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Leeuwinga »

AI....goede keus gefeliciteerd.
VDFman
Donateur
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door VDFman »

Harmen Wiersma schreef: 30 nov 2023 14:51 max 500 kg
Deze AI- slijper weegt volgens mij toch rond de 1000kg.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Leeuwinga »

Klopt, basis iets van 950kg. Met ronddraaitafel over de 1000 kg.
Welke hulpstukken heb je erbij ??
Harmen Wiersma
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2015 17:57

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Harmen Wiersma »

Dankjewel Leeuwinga:)

@vdfman, ik zat met t vervoer en de vloerbelasting. Maar ik denk dat t voor de vloerbelasting wel goed komt en vervoer wordt voor me gefixt. 1000 kg en peugeot 205. T kan maar haha :lol: :lol:
Harmen Wiersma
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2015 17:57

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Harmen Wiersma »

Leeuwinga schreef: 09 dec 2023 13:25 Klopt, basis iets van 950kg. Met ronddraaitafel over de 1000 kg.
Welke hulpstukken heb je erbij ??
Er zit een pallet met accesoires bij. Geen idee nog wat t allemaal was, t kan net zo goed oud ijzer zijn:) ik heb de handleidingen vandaag gedownload en ik zag al wat herkenbare dingen. Als ik het binnen heb maak ik wel even wat fotos. Lijkt echt een breed inzetbare machine en de documentatie is super voor wat ik heb gezien.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Arie Kabaalstra »

"Vroegâh" op mijn werk hadden we ook een Hembrug U-1, "dat ouwe ding" werd eigenlijk nooit meer gebruikt.. tot ik er kwam werken.. ik slingerde em nog wel eens aan om dingetjes te slijpen.. in eerste instantie vooral opnames van boren waarvan de MorseConus was afgedraaid, zodat we ze in een boorkop konden zetten.. 't merendeel van die boren heb ik opgefrist, en passend gemaakt voor Spantangen..
't was ook een prima machine om Snijnippels op lengte te maken of om ze weer mooi scherp te krijgen..
'k vond het jammer dat ie op een dag naar "De overkant" gebracht werd.. (oud ijzer handel)

Jaren later nog eens programma's gemaakt voor zo'n machine die was omgebouwd naar EdingCNC, om Frezen te slijpen.. met een TouchProbe waarmee ik de snijkantshoeken kon meten, en dus ook frezen kon slijpen met ongelijke verdeling.. Dat was wel even een puzzel... zeker als je het moet schrijven terwijl de machine aan de andere kant van het land staat..
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Leeuwinga »

Een rondslijp inrichting is erg mooi erbij.
Ook is er een praktisch binnen slijphulpstuk (vaak geleverd in houten koffertje).
Die met hydraulisch aangedreven bed is een U2, de basis uitvoering (hand bediening) U1
Ik heb ook alle dokumentatie, als je iets zoek laat het mij weten.
Harmen Wiersma
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2015 17:57

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Harmen Wiersma »

Hij staat:)

De initiele pootjes waren wat aan de lage kant dus heb er aluminium pootjes onder gemaakt voorzien van aan de onderzijde silicone rubber, uitgesneden van een keuken silicone matje. Zodoende kon men met een palletwagen de machine intern vervoeren.

Nu nog een staal soort kiezen die lekker verspaand maar ook goed te slijpen is en er een bijpassend slijpsteentje der bij zoeken. En een frequentie regelaar er op omdat ik 230v hier heb. En een magneetbedje er op. En om mij iets tegen t stof/koeling. Zal eens even zien:) houd jullie wel op de hoogte.

@ Leeuwinga, ik geloof zo dat die draaiinrichting wel handig is:) en dank voor uw aanbod.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Da's een mooi machien!..

Wat staal betreft dat goed verspaant, en goed te slijpen is.. tja.. hoe zit het met de verdere eigenschappen?.. Moet het hardbaar zijn?..

Zo niet, 1.1730, ofwel C45, makkelijk te verspanen, geeft een mooi oppervlak, prima te slijpen, en eventueel te harden, maar niet heel hard.. ergens in de 40+ HRc meen ik.

Moet het echt hard, dan zou ik zeggen 1.2510 of 1.2842, ook wel bekend als Zilverstaal, Goed te harden (58HRc), niet te moeilijk te bewerken, wel de snijsnelheid een vleugje naar benee bijstellen vergeleken met gewoon staal.

Voor mij is 1.2510 echt de "manus van alles" moet't hard?.. even roodheet stoken, afschrikken, blank schuren, strogeel stoken, en aan de lucht af laten koelen.. Presto! 58HRc
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Leeuwinga »

Ziet er goed uit, ook veel hulpstukken erbij, zelf binnen slijp inrichting.
Ja een magneet tafel moet je ergens nog ff scoren.
Een afzuiging is ook een pre. Dat slijpstof vliegt rond als je slijpt
En vooral als je gaat dressen (en dat doe je vaak)
Ik heb er zelf afzuiging op en tijdens dressen houdt ik de stofzuiger slang direct bij de steen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gevonden:kleine vlakslijper met magneetbed(geen komslijper)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Om eerlijk te zijn, ik heb nog nooit met een slijpmachine met afzuiging gewerkt, koelvloeistof doet in dat opzicht wonderen. maar dan moet er ook een Spanenkap op.
toegeven, 't aerosol wat er bij het nat slijpen vrijkomt is ook niet alles, maar ach.. de slijpmachines waar ik mee gewerkt heb, afgezien van de Zwenkslijper op de LTS, waren allemaal automaten, daar bleef je toch niet bij staan...
Behalve dan de Rondslijper op de MTS, Want daar was de opdracht "Machine afstellen zodat je een As zuiver Cilindrisch hebt".. en dan sta je er continu met je neus bovenop..dan wel..
Plaats reactie