hulp bij stroomvraag

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door keesfrees »

Kjelt schreef: 03 dec 2023 12:00 . . . Ik zou geen connector weten die voor eenfase geschikt is behalve de IEC 60309 en in NL zijn de 32A versies allemaal rood voor drie fase (zover als ik weet).
Huh ? Als je het niet tegenkomt of niet ziet wil dat nog niet zeggen dat het niet bestaat, ( op die manier ontstaan er vele misverstanden :-// ).
Kijk hier maar eens : https://en.wikipedia.org/wiki/Cee
( ik heb in een ver verleden vele blauwe 32A stekkers gebruikt, voor 5kW lampen. )
wkt schreef: 02 dec 2023 14:50 I. . . maar de automaat het huis klapt er steeds uit na even gebruik.
Aha, dus inschakelen lukt wel maar als de buis vermogen gaat leveren dan gaat het mis ?
Op wat minder vermogen werken is geen optie ?
Wat krijg je maximaal binnen in huis, de hoofdzekering dus ?
1 fase of 3 fase ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door spinningwheels »

Dat hele 1 fase gedoe met hier 16A afgezekerd is natuurlijk Kilo Utrecht Tango.
Handgereedschap en verlichting is in,t hok hier nog 1 fase. maar verder alles op 3 fase.
Dat ze die 6 KW dingen maken op 1 fase is volgens mij gewoon door de Amerikaanse markt.
Daar is het namelijk 3x220 . En op de 1 fase 110 is het daar 30 en 50A .
In theorie kan ik praktisch alles
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 05 dec 2023 13:39 Volgens mij moeten voedingen boven de 75W al zeker 15 jaar een power factor boven de 0,9 hebben hier in de EU. EN61000-nogwat zal het wel zijn waar dat in beschreven is.
Ik vraag me af of dit apparaat wel voor de EU is ? Aan de andere kant als deze wel een PFC heeft vliegt die automaat er natuurlijk nog steeds uit.
keesfrees schreef: 05 dec 2023 17:13 Huh ? Als je het niet tegenkomt of niet ziet wil dat nog niet zeggen dat het niet bestaat, ( op die manier ontstaan er vele misverstanden :-// ).
Ok ze bestaan dus inderdaad wel voor industriele toepassingen, maar ik heb nog steeds geen foto van TS gezien over de netspanningsaansluiting en of connector. Maar als het inderdaad een 32A connector is gaat het flink in de papieren lopen. 3x40A aansluiting , groepenkast intern bedraden op 10mm2 , alle elementen voor de groepautomaat naar 63A brengen en daarnaast zal die 2,5mm2 kabel ook flink verzwaard moeten worden naar 6mm2.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 05 dec 2023 23:45 Ik vraag me af of dit apparaat wel voor de EU is ? Aan de andere kant als deze wel een PFC heeft vliegt die automaat er natuurlijk nog steeds uit.
Gemaakt in China, dus dat is gemaakt voor iedereen die wil betalen.
Maar als het inderdaad een 32A connector is gaat het flink in de papieren lopen. 3x40A aansluiting
De TS heeft een driefasenaansluiting dus dit is een theoretische exercitie, maar 1x40A en soms 1x63A valt allemaal nog onder de standaard huisaansluitingen. Met die 1x40A huisaansluiting zou je met 1x25A naar de laser kunnen, en dan niet stekkeren maar direct aansluiten. Net te weinig officieel, maar in de praktijk lukt dat wel. Machine-vermogens zijn meestal opgegeven als een botte optelsom van alle deelvermogens, de praktijk is veelal vriendelijker.

De TS heeft zijn elektriciteitsaansluiting verzwaren naar 3x40A (35A indien smeltzekeringen) als optie. Dat kost 'm een paar honderd euro per jaar extra aan vastrecht, maar als je een laser neerzet met een 6kW aansluitwaarde dan zal dat best wel uit kunnen.

De rest blijft staan inderdaad; interne elementen groepenkast moeten naar 63A en 6mm^2 aderdoorsnede is voor de 30 meter lange kabel naar de schuur niks overdreven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door HD13 »

Als ik de starters post lees dan zit de laserunit op een 3 fase B16 automaat, 6 kW vedeelt over 3 fase moet toch gewoon kunnen ?
Of zit een laserbron altijd tussen fase/nul of eventueel tussen 2 fases zoals een las apparaat.

Is er iets van een schema van dat ding ?
Ja, ik zit dicht bij Amersfoort en draai al wat jaartjes mee in de elektrotechniek.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door Kjelt »

HD13 schreef: 06 dec 2023 18:17 Als ik de starters post lees dan zit de laserunit op een 3 fase B16 automaat, 6 kW vedeelt over 3 fase moet toch gewoon kunnen ?
Of zit een laserbron altijd tussen fase/nul of eventueel tussen 2 fases zoals een las apparaat.
Is er iets van een schema van dat ding ?
Ja, ik zit dicht bij Amersfoort en draai al wat jaartjes mee in de elektrotechniek.
Het is een 220V 1 fase 32A apparaat, dat kun je niet op een 380V drie fase 16A groep aansluiten.
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door cncjohn »

Nee dat klopt 6kw is te veel voor 16 amp automaat
Maar zoals al eerder opgemerkt , vraagt dat apparaat wel die 6kw?
Wat ik in de tekst van ts lees is dat hij een 3fase automaat met 16amp c karakteristiek in de meterkast in huis heeft zitten waar de 230volt groepen in de schuur mee worden gevoed
Als dit een 4 polige automaat is dan gaat er door asymmetrische belasting stroom over nul lopen en is er kans dat daardoor de automaat wordt uitgeschakeld

Ben nog steeds wel benieuwd hoe de besturingskast er van binnen uitziet
Wellicht is er een voorbereiding gemaakt om op meerdere fase aan te sluiten
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door Kjelt »

Had ik ook al gevraagd maar geen foto of antwoord.
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door HD13 »

Een 3 fase automaat, 3 polig of 4 polig, van 16A schakeld alleen uit als de stroom boven de 16A uitkomt, hoe meer je boven de 16A zit des te vlugger schakeld deze uit, bestaan genormeerde grafieken voor.

Uitschakelen door asymetrie gebeurd alleen door motorbeveiligingsschakelaars of thermisch relais.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door DaBit »

Wat ik begrepen heb is dat het ongeveer werkt zoals bij mij: C16 3-fasen automaat in de hoofd-groepenkast, 30 meter 4x2,5mm^2 kabel (met aardscherm, hoop ik) naar een onderverdeler in de schuur, en daar eindgroepen.

Hier een plaatje van Schneider van stroom vs tijdsduur:
Afbeelding

C-karakteristiek doet dus alleen wat bij pieken die korter duren dan grofweg 5 seconden. Motoren, transformatoren, etc.
Gaat die laser op 1 fase 26A trekken, dan heb je zo tussen de 20 seconden en anderhalve minuut lang lol, daarna is het donker.

Overigens misschien ook een optie voor de topicstarter: een (auto)transformator van 400V naar 230V. Dat zal een beste jongen zijn, maar daarmee red je die 26A bij 230V.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 06 dec 2023 20:45 Overigens misschien ook een optie voor de topicstarter: een (auto)transformator van 400V naar 230V. Dat zal een beste jongen zijn, maar daarmee red je die 26A bij 230V.
Een 6kW transformator :shock:
Ik heb zelf een 1.5kW scheidingstrafo met softstart en een 16A-C karakteristiek springt al uit (alleen eerste keer inschakelen). Maar inderdaad als je een goede softstart schakeling ervoor zet zou het wellicht gaan, vindt het wel een beetje randje, en kijk dan ook goed uit dat je een redelijk vrije fase gebruikt, niet dezelfde als de elektrische oven, kookplaat, wasmachine. Dus even de groepen in je huis en de aangesloten belastingen inventariseren en goed verdelen.
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door cncjohn »

HD13 schreef: 06 dec 2023 20:26 Een 3 fase automaat, 3 polig of 4 polig, van 16A schakeld alleen uit als de stroom boven de 16A uitkomt, hoe meer je boven de 16A zit des te vlugger schakeld deze uit, bestaan genormeerde grafieken voor.

Uitschakelen door asymetrie gebeurd alleen door motorbeveiligingsschakelaars of thermisch relais.
3polig schakeld geen nul en heeft dit probleem ook niet 4polig wel
Het zou beter zijn om een 3p + N te gebruiken voor deze toepassingen ( 3 phase verdelen naar 230 volt gebruikers)
Bij het juiste type kan de nul geleider het vermogen van 3 fase verwerken
Is tegenwoordig ook nodig bij groote led en pv installaties
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 06 dec 2023 21:49 Een 6kW transformator :shock:
Ik heb zelf een 1.5kW scheidingstrafo met softstart en een 16A-C karakteristiek springt al uit (alleen eerste keer inschakelen). Maar inderdaad als je een goede softstart schakeling ervoor zet zou het wellicht gaan
Ja, uiteraard.
Offtopic: met mijn recente zonnepaneel-uitbreiding werd het wel zinvol om de porcelein-traag onderverdeler in de schuur te vervangen door iets moderners, vervolgens kwam ik ook in de dikke-trafo-op-automaten-gaat-niet-goed ellende terecht, en heb ik mijn lasapparaat voorzien van een simpele NTC als inschakelpiek-begrenzer. Werkt tot nu toe uitstekend.

Magoed, die transformatoren zijn gewoon te koop en ze kosten de wereld niet. Hier een google-resultaat: https://adajusa.fr/en/single-phase-and- ... 13324.html
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door keesfrees »

Da's een goeie 400 naar 230 volt.
Dat is net ruim 6kW ( in VA ).
Maar je hoeft niet alles door een trafo te halen, alleen de verschil spanning.
Dus 170 V = 2720 W
Een trafo nodig van 400 naar 170 V
En dan in anti-serie zetten met de 400 V.
Een trafo van die maat is zelf aanpasbaar, 1 keer rond de kern is ~ 1 volt ( of nog meer ).
( of een combinatie van trafo's kan ook nog )
DaBit schreef: 07 dec 2023 08:35 . . . die transformatoren zijn gewoon te koop en ze kosten de wereld niet.
Dat valt idd mee, ik was benieuwd naar het gewicht, dat kon ik niet ontdekken.
DaBit schreef: 07 dec 2023 08:35 mijn lasapparaat voorzien van een simpele NTC als inschakelpiek-begrenzer. Werkt tot nu toe uitstekend.
Aha, interessant, in serie met de inkomende lijn, en die blijft dan mee doen, bij het lassen ? Valt daar dan niet te veel spanning over ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie