Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door Quepee »

Niet is fijner dan tijdens het schijten op de groene knop te rammen en dan koffie !
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door serum »

DaBit schreef: 11 dec 2023 21:52
(besturing via een MQTT broker? Kuch, proest. Ik snap die behoefte aan een API wel)
Zie ik daar nou een UI op dat android toestelletje Bart? Is toch allemaal niks voor jou? :mrgreen:

Maar, verder een prachtig pleidooi. Als iemand die voor het simpelste cirkeltje of vierkantje nog naar de cad/cam grijpt een feestje van anti-herkenning.

Echt, voor het allermeest poepsimpele onderdeeltje zit ik in Fusion. Template laden, boorgaatjes pakt ie vanzelf, pockets pakt ie vanzelf, alle tools pakt ie vanzelf, hoef ik niet meer over na te denken. Heb ik ergens in het verleden al gedaan. Een recht lijntje trekken wil ik nog wel eens in jogstand doen ook.. G54 X0 Y0 Z0 instellen? Dat is denk ik alweer 4 jaar geleden dat ik dat voor het laatst gedaan heb op de grote machine. Als je het verstandelijk vermogen hebt dat aan de machine te doen, machtig mooi, ik ben er gewoon te lui voor. Dit lichaam is gemaakt voor luxe en comfort. 'De trots' van CNC bewerkend Nederland zit hier op zijn luie stoel Bart, beetje bij te komen van een kennelijk slopend griepje.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door Kjelt »

hainjedaf schreef: 12 dec 2023 10:32 Zoek eens op Kabaalstra in het forum, en je begrijpt dat je een hopeloze wedstrijd loopt.
:mrgreen: Wel jammer want hij heeft best van een aantal zaken diepgaande kennis maar inderdaad dat wordt overspoeld door lange posts met niet echt relevante of interessante materie over "prestaties" uit een ver verleden.

Er zou eigenlijk een AK woordenboek moeten komen in de knowledge base:

Kabaalstra: Vertaling:
"Dat lijkt nergens op" Ik heb het niet gemaakt of bedacht dus het kan niets zijn
"Veels te zwak ontworpen" Je kunt er niet met 10m/min titanium mee frezen
"Dat gaat nooit lukken" Ik zie of begrijp het niet dus zal het wel niet gaan
"Groene knop rammen en weggaan" Het zal zoals altijd wel goed gaan en zo niet en mijn werkplaats brand af dan is er nog geen nood aan de man.
"E++" Het antwoord op alles en iedere aanleiding gebruik ik om er een lang betoog over af te steken.
etc. etc.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door hainjedaf »

De beste uitvindingen zijn het gevolg van luiheid.

Mensen die lui zijn, zoeken naar de eenvoudigste oplossing voor hun probleem.

Mooiste voorbeeld is de ontwikkeling van de automatische sturing van stoommachines.
Voor de eerst stoompompen werden minderjarigen ingezet die steeds de kranen moesten bedienen die stoom toelieten of lieten ontsnappen van onder of boven de zuiger. Deze handelingen waren voor elke zuigerslag nodig, en hetzelfde. Een van die kinderen vond dat zonde van zijn tijd. Hij knoopte touwen aan de balansarm die op het juiste moment de kranen omzetten. Zo kon de pomp oneindig draaien door zichzelf te bedienen...
De rest is geschiedenis....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door hainjedaf »

Kjelt schreef: 12 dec 2023 11:06
:mrgreen: Wel jammer want hij heeft best van een aantal zaken diepgaande kennis maar inderdaad dat wordt overspoeld door lange posts met niet echt relevante of interessante materie over "prestaties" uit een ver verleden.
Dat klopt, en dat maakt het des te problematischer

Het zou fijn zijn als het om kennis overdracht ging.
Kennisoverdracht op gelijkwaardige basis.

Het gaat hier uitsluitend om 'kijk mij eens goed zijn'.
Hoe denigerender geschreven, hoe beter het blijkbaar is.
En kritiek hierop is volstrekt uit den boze...

Dit forum is gebouwd op respect voor elkaar. Het wordt tijd dat sommigen dat inzien en dus hun taalgebruik daaraan aanpassen.

Het feit dat je vanuit je werkomgeving achter je toetsenbord beledigende, bardinerende, neerbuigende en onbeschofte teksten schrijft,
maakt je niet minder aansprakelijk voor je handelen. Het is alleen lekker makkelijk want je hoeft het niet in iemands gezicht te doen.
Puur wezel/hyena gedrag vind ik.
Er zou eigenlijk een AK woordenboek moeten komen in de knowledge base:

Kabaalstra: Vertaling:
"Dat lijkt nergens op" Ik heb het niet gemaakt of bedacht dus het kan niets zijn
"Veels te zwak ontworpen" Je kunt er niet met 10m/min titanium mee frezen
"Dat gaat nooit lukken" Ik zie of begrijp het niet dus zal het wel niet gaan
"Groene knop rammen en weggaan" Het zal zoals altijd wel goed gaan en zo niet en mijn werkplaats brand af dan is er nog geen nood aan de man.
"E++" Het antwoord op alles en iedere aanleiding gebruik ik om er een lang betoog over af te steken.
etc. etc.
Kijk all hoe deze simpele vertaling al aangeeft hoe je maar hebt te accepteren dat er zo met mensen wordt omgegaan.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door andrefc101 »

Je kunt wel merken dat het weer zowat Kerstmis is 😂
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door serum »

Naastenliefde is een onderschat begrip Andre. Rond de kerst worden we allemaal wat milder.
Gebruikersavatar
san45
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 sep 2012 19:51

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door san45 »

Vandaag kwam ik op nog een idee met wat je (of grote bedrijven) met de edingcnc api kunt doen. Laatste tijd hoor je al vaker dat bedrijven niet meer aangesloten kunnen worden op het elektriciteitsnet en dat gebruikers hun verbruik beter af kunnen stemmen wanneer er genoeg energie is. Je zou zo bijvoorbeeld de cncapi (linuxcnc) met mqtt kunnen koppelen om de productie af te stemmen op de beschikbaarheid van energie. Bij een grote cnc machine heb je vaak een vacuümpomp die zo 7kW neemt en daarnaast nog de spindel en afzuiging en als je een hele hal hebt met zulke machines loopt dit dus behoorlijk op.
Ben benieuwd hoe anderen hierover denken (Arie? ;-) )
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hainjedaf schreef: 12 dec 2023 10:32 Oh ja, en alles wat jij doet/gedaan hebt, heeft hij al 40 jaar geleden gedaan, bedacht of uitgevoerd.
40 jaar geleden, toen mocht ie misschien net de vloer aan vegen.
Jammer voor hem, 40 jaar geleden maakte ik al trechtertjes, bolletjes, beeldschermkaders en dat soort frutsels, met... dar komt ie:
POOLCOORDINATEN. :mrgreen:
pak daar de combinatie van parameter berekening bij en je kunt helemaal los gaan.
En de betere cursisten die daarna aan de gang gingen, matrijs voor een PVC T-stuk, knop voor een bierpomp, noem het maar. Kreeg ik op een beurs weer een half A4-tje in m'n hand gedrukt van het programma.
Dat is nog eens vermenigvuldigen door te delen.
2023-12-12 12_35_04-Window.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door Arie Kabaalstra »

san45 schreef: 12 dec 2023 00:22 Wat ik tot zover gemaakt heb kan ik gewoon alle gcodes van edingcnc aanroepen via een grbl ui met input text. dus
Leg me die eens uit?.. met een GRBL applicatie dingen uit EdingCNC aanroepen?.. , want dan lijkt het toch dat je al hebt wat je zoekt?..of zie ik het verkeerd?..

de G-CodeSet van GRBL is beperkt, en Ok.. dat "Hebbieniksan" moet ik even nuanceren.. daar heb IK dus niets aan..
Wat het schrijven van programma's betreft, zit ik niet aan de "monitoren" kant, maar aan de gebruikskant..

Wat mij Namelijk al vele jaren een Doorn in beide ogen is, is het gegeven dat bij veel, zoniet alle "hobby" besturingen de RadiusCompensatie niet werkt, of in elk geval niet volledig.
Dat was in eerste instantie namelijk ook het geval bij EdingCNC, dus voor de Cycli voor mijn Freesbank, moest ik zelf de Equidistante baan, in runtime uitrekenen.
maar dat is voor rechthoekige en ronde kamers niet heel spannend..

Inmiddels is de RadiusCompensatie voor "niet te ingewikkelde contouren" in EdingCNC dik in orde, alleen niet tangentiale overgangen van recht naar een boog, leveren nog problemen op..

Hoe het op de draaibank zit, moet ik nog even uitvlooien..
san45 schreef: 12 dec 2023 00:22 Wat is trouwens precies die E++. Is het niet makkelijker om gewoon een plugin te maken voor notepad++ met een aangepaste tekst opmaak voor edingcnc. Verder is notepad++ opensource dus het kan gemakkelijk verwerkt worden in andere software.
24967

E++ is een voortzetting, Ik werk ook al jaren met NotePad++, prima programma, maar er zit voor een CNC machine Veel te veel zooi in die je NIET gebruikt, en dingen die je wel nodig hebt zitten er niet in..

Ik ben met E++ begonnen als een "Barebones" Notepad++, dus zonder al die menu's met dingen waar je als CNC programmeur niets aan hebt,
toen kwam ik tevens op het idee om een bestand aan te maken voordat je gaat typen... waarom?.. Nou.. omdat ik toen ook geprogrammeerd had, dat zodra E++ de Focus verliest, het bestand automagisch opgeslagen wordt, je hebt dus geen Save knop nodig.. (die zit er wel in, maar dat is meer om het bestand onder een andere naam op te slaan)
de gedachte hierachter is, dat als je dat in EdingCNC instelt, een gewijzigd programma automatisch herladen wordt.. hetgeen betekent dat je alle wijzigingen aan je programma meteen ziet in EdingCNC, (zonder Ctrl-s te moeten drukken, maar gewoon overschakelen naar EdingCNC.. en die toets was de volgende uitdaging..die zit er inmiddels dus ook in.. F12 vanuit het hoofdmenu van E++ brengt EdingCNC naar de voorgrond.

Ok.. dat hebben we dus.. What's Next.. Dialogen!.. in eerste instantie gebruikte ik daarvoor een Filewatcher, zodra ik een Dialoogje in EdingCNC ingevuld had, en de parameters daarvan naar het bestandje CYCLE.EPP had geschreven, kwam E++ naar de voorgrond.. en.. was dat bestandje ook al automatisch geladen, zodat je het in je programma kon invoegen.
Inmiddels is dat Grapje komen te vervallen, omdat je nu in de versie waar ik nog aan bezig ben, gewoon de Dialogen in E++ kan aanmaken..met plaatjes erbij, net als bij EdingCNC, zelfs de Syntaxis is hetzelfde.

24944

en zo ziet dat er dan uit.
Merk ook op dat ik een DataGridview gebruik voor de dialoog, zodat je met ENTER naar de volgende regel kan..

E++ is dus een Shopfloor Programming Environment, vergelijkbaar met de Editors die op, bijvoorbeeld Heidenhain, en Siemens besturingen zitten.
Je schrijft een Macro in EdingCNC die subroutines bevatten voor standaard bewerkingen, en je schrijft de dialoog om de Parameters vast te leggen, en die zet je met het plaatje in de juiste map voor E++.
zo Begin je met een programma voor een onderdeel, dus Tooltje kiezen, werkstukje vlakken, stukkie langsdraaien, afrondingen, schuine kantjes..

25053

en voor je het weet heb je zoiets in je takken..

Ja.. da's een HSK 25 Opname
het programma is zichtbaar rechts in het scherm, hoe zo'n structuur op te zetten, dat staat ook beschreven in de Manual van E++, maar het komt erop neer dat elke Cyclusdefinitie een "Index parameter heeft (ik gebruik daar #3999 voor, maar dat kan elke andere volatile parameter zijn, boven #26, M99 is Cyclusaanroep (heb ik gekopieerd van Heidenhain), en die kijkt naar de waarde van #3999, en zoekt daar de juiste Sub bij om met de gegeven parameters de Cyclus uit te voeren.. zo krijg je Makkelijk leesbare Code.

Zou een Koppeling met EdingCNC wenselijk zijn?.. Ja!.. zodat je bijvoorbeeld ook de Tooltabel aan kan passen in E++, dat je Programma's geladen in E++ ook met een Druk op de knop vanuit E++ kan laden in EdingCNC, dat EdingCNC Statusmeldingen weer kan geven in E++, mogelijkheden te over.

Maar.. eerst moet ik eens zorgen dat die vermaledijde Setup eens af komt..
Die Setup, stelt je in staat om voor verschillende machines instellingen te maken en op te slaan, de File met de Toolgegevens, de naam van de machine, de Process-ID van EdingCNC, om over te kunnen schakelen, de map met Iconen voor de knoppen, de map met plaatjes voor de Dialogen, het dialoogbestand, de CustomCode (ohja.. die was ik nog vergeten.. Stukjes Code die je onder een knop kan zetten.. er zijn er 13 beschikbaar.)
Momenteel zitten er 20 "Slots" voor Dialogen in..

Code: Selecteer alles

Vandaag kwam ik op nog een idee met wat je (of grote bedrijven) met de edingcnc api kunt doen. Laatste tijd hoor je al vaker dat bedrijven niet meer aangesloten kunnen worden op het elektriciteitsnet en dat gebruikers hun verbruik beter af kunnen stemmen wanneer er genoeg energie is. Je zou zo bijvoorbeeld de cncapi (linuxcnc) met mqtt kunnen koppelen om de productie af te stemmen op de beschikbaarheid van energie. Bij een grote cnc machine heb je vaak een vacuümpomp die zo 7kW neemt en daarnaast nog de spindel en afzuiging en als je een hele hal hebt met zulke machines loopt dit dus behoorlijk op.
Ben benieuwd hoe anderen hierover denken (Arie? ;-) )
Los van hoe ik hierover denk.. (ik ben van mening dat een Energiebedrijf ten allen tijde moet zorgen voor voldoende aanbod, en dat het afstemmen van de Energievraag NIET bij de Eindgebruiker zou moeten liggen)
da's wel een ideetje natuurlijk, hoe je het ook wilt doen, stel, iemand is "Off Grid" en heeft voor zijn stroomvoorziening een Waterrad een Windmolen en Zonnepanelen, 't is een beetje "Rock-Paper-Scissors" verhaal.. immers als je Maximaal wilt profiteren van je energieopwekkers, zou je dus een stralende dag, met een stortbui willen hebben.. hoewel het best zou kunnen natuurlijk dat die stortbui een eind verderop valt, in je stuwmeer of stroomopwaarts in de rivier die je waterrad voedt, Stevig briesje erbij, en Produceren maar..

Maar,

Code: Selecteer alles

... om de productie af te stemmen op de beschikbaarheid van energie.
Dat is het deel waar ik moeite mee heb.. da's zoooo 1973...

Je kunt een CNC machine tenslotte niet halfgas zetten, en dan verwachten dat ie ook maar de helft gebruikt..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 12 dec 2023 12:37 40 jaar geleden, toen mocht ie misschien net de vloer aan vegen.
Nee.. nog niet eens.. 'k zat toen nog in de Brugklas Atheneum. :lol:
hugo stoutjesdijk schreef: 12 dec 2023 12:37 En de betere cursisten die daarna aan de gang gingen, matrijs voor een PVC T-stuk, knop voor een bierpomp, noem het maar. Kreeg ik op een beurs weer een half A4-tje in m'n hand gedrukt van het programma.
Nou.. dat is dus precies het proces waar ik nu ook inzit.. :lol: met dit verschil, dat ik er geen Cursus voor heb gevolgd.. gewoon toepassen wat ik op school geleerd heb..niets meer en niets minder..

Als ik zo even naar de Code kijk, dit is knap werk!, voor welke besturing is het?, want ik kom Codes tegen die ik niet ken, G7, G9. dat zullen de polaire bewegingen zijn?..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 12 dec 2023 12:47 Inmiddels is de RadiusCompensatie voor "niet te ingewikkelde contouren" in EdingCNC dik in orde, alleen niet tangentiale overgangen van recht naar een boog, leveren nog problemen op..
Dat is wel een bijzonder gekleurd charme bod, had van jouw niet anders verwacht.
Iets werkt, of het werkt niet. Bij EdingCNC werkt het dus niet. Want half werk is nu eenmaal geen werk.
EdingCNC komt er mee weg omdat er maar 1 of 2 mensen zijn die met de hand programma's schrijven, de rest weet niet beter, die gebruiken CADCAM.
Dan zie ik nog liever een besturing waar geen G41/42 in mogelijk is, dan weet je waar je aan toe bent. (dan hoef er verder ook niet naar te kijken)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
san45
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 sep 2012 19:51

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door san45 »

Arie Kabaalstra schreef: 12 dec 2023 12:47
Leg me die eens uit?.. met een GRBL applicatie dingen uit EdingCNC aanroepen?.. , want dan lijkt het toch dat je al hebt wat je zoekt?..of zie ik het verkeerd?..
Wat ik zoek was of iemand ook weet of de cncapi bestanden in de V5 versie weer terug komt. Zonder die api sdk bestanden kan ik hier namelijk niet mee verder in de V5 versie, en daarnaast schrijf ik niet graag software als ik al weet dat binnenkort ik het niet meer kan gebruiken voor de edingcncapi.
DaBit schreef: 11 dec 2023 21:52
(besturing via een MQTT broker? Kuch, proest. Ik snap die behoefte aan een API wel)
Zelf lijkt linuxCnc mij ook wel wat.
Arie Kabaalstra schreef: 12 dec 2023 12:47Los van hoe ik hierover denk.. (ik ben van mening dat een Energiebedrijf ten allen tijde moet zorgen voor voldoende aanbod, en dat het afstemmen van de Energievraag NIET bij de Eindgebruiker zou moeten liggen)
Dat hebben we natuurlijk allemaal het liefst, maar het is nou eenmaal zo dat er een probleem is.
Arie Kabaalstra schreef: 12 dec 2023 12:47Je kunt een CNC machine tenslotte niet halfgas zetten, en dan verwachten dat ie ook maar de helft gebruikt..
maar pauzeren kan wel. ;-)
Gebruikersavatar
san45
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 sep 2012 19:51

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door san45 »

hugo stoutjesdijk schreef: 12 dec 2023 13:04 Dat is wel een bijzonder gekleurd charme bod, had van jouw niet anders verwacht.
Iets werkt, of het werkt niet. Bij EdingCNC werkt het dus niet. Want half werk is nu eenmaal geen werk.
EdingCNC komt er mee weg omdat er maar 1 of 2 mensen zijn die met de hand programma's schrijven, de rest weet niet beter, die gebruiken CADCAM.
Dan zie ik nog liever een besturing waar geen G41/42 in mogelijk is, dan weet je waar je aan toe bent. (dan hoef er verder ook niet naar te kijken)
Zelf gebruik ik radius compensatie ook nooit, gebruik namelijk altijd een cam programma. Ik kan wel gcode schrijven, maar dit is gewoon fout gevoelig als je met allerlei dingen bezig bent. ( per ongeluk een 0 teveel in de z as) BAM dwars door de tafel. Bye bye spindel en vacuüm tafel en frees of touch probe. :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door san45 op 12 dec 2023 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie