Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door hainjedaf »

Nah... te modern... Ezeltje in een tredmolen (oh nee... Marianne Thieme wordt boos) of een waterwiel.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
san45
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 sep 2012 19:51

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door san45 »

Arie Kabaalstra schreef: 11 dec 2023 17:50
san45 schreef: 11 dec 2023 16:09 Heb jij nog suggesties als alternatief voor edingcnc waar een goede api met sdk bij zit?
is er een Alternatief dan?.. in mijn ogen, is EdingCNC een besturing, en de rest, niet meer dan "Software die een machine kan laten bewegen"

Maar.. er is ooit wel iemand geweest die een C# API heeft gemaakt.. maar die heeft ie later weer van het Internet getrokken..
Ik werk verder ook met de edingcnc ui verder niets mis mee (Ben namelijk ook een edingcnc fan. Maar wel een teleurstelling wat je mij net in een privé bericht vertelde over ...). En wat bederft de nieuwe versie in de setup is het natuurlijk even wennen, maar dit geld voor meestal voor alle wijzigingen (ook in andere software). Zelf gebruik ik het vooral (wat ik al eerder zei) om mijn machine te monitoren als ik de deur uit ben. Voor zakelijk gebruik natuurlijk niet echt veilig maar voor de hobby zoals ik doe toch leuk ;-) ;-) . De grb vond ik gewoon leuk om bijvoorbeeld met een web ui van grbl een edingcnc machine te kunnen besturen en te monitoren vanuit een andere kamer (is nog lang niet af omdat sommige dingen anders werken bij grbl en endingcnc). Ik heb nog veeeeel meer ideeën wat ik met de edingcnc api wil gaan doen (mqtt broker koppelen aan edingcnc en vervolgens de 3d printer aansluiten op home assistant). Waarom??? Omdat het leuk isssss.
Laatst gewijzigd door san45 op 12 dec 2023 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door andrefc101 »

A.u.b. niet al die lappen tekst quoten! Een keer is al meer dan genoeg :roll:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door Arie Kabaalstra »

san45 schreef: 11 dec 2023 19:19 Zelf gebruik ik het vooral (wat ik al eerder zei) om mijn machine te monitoren als ik de deur uit ben. Voor zakelijk gebruik natuurlijk niet echt veilig maar voor de hobby zoals ik doe toch leuk
Monitoren als je de deur uit bent?.. Humor..een poosje geleden een order Kunststof platen gefreesd voor een Pharmaceutisch bedrijf,, Heelboelveel kleine pockets moesten erin.. de platen waren 2 keer zo groot als het bereik van mijn Portaaltje, dus moesten ze in 2 keer.. 16 uur per helft..

'k was toen ook bezig met een Horlogemakers werkbank voor een klant.., die was op Zaterdag klaar.. Maandag Leveren.. Dus.. Zondagmiddag naar de zaak.. de laatste plaat op de machine geknoopt, programma geladen, en op de grote groene knop gemept.. Koffie.. en.. even zien.. de Auto met zijn kofferklep naar de deur.. Werkbank in delen achterin.. eerst het frame, dan het werkblad, paar lagen Karton, de kastjes.. Kistje met gereedschap in de auto gemieterd, wat bouten, schroeven, en moeren voor de montage in een koffertje erbij.. dat is het wel zo'n beetje.. Mooi.. Licht uit, Koffiebeker op de werkbank, Deur Dicht, Naar huis.. Facturen maken, Nog meer koffie, Route gemaakt voor de Gavinatie.. de machine?.. die stond al die tijd nog vrolijk te peddelen.. net als de dagen daarvoor..

De Volgende morgen, vroeg uit de klamme lappen, Washandje over het gelaat, en door de Bilnaad, (Let op, de volgorde van deze handelingen is zeer belangrijk!), Koffie! gezet, Havermout klaargemaakt.. dat alles naar binnen geslobberd, in de auto, eerst naar de zaak.. want de machine was klaar met helft 1.. plaat omgedraaid, Vacuum aan, Grote groene knop, licht uit, Deur dicht, Op naar Helmond(Klant) daarna even langs bij Kennissen in Deurne, en toen huiswaarts.. 't was een lange en gezellige dag..eerst naar de zaak, plaat was klaar.. van de machine af, Machine uit.. Nu wel.. Licht uit, deur dicht, thuis de boel schoon gemaakt, alle platen ingepakt, en Dinsdagmorgen naar Muiden om het spul bij de klant af te leveren.. Ergo.. mijn machines lopen als het zo uit komt heel de nacht gewoon door.. monitoren?.. dat doe je alleen als je niet zeker bent.. :lol:

Maargoed.. 't Kan natuurlijk wel.. er zijn ook andere fabrikanten van machines en machinebesturingen die ofwel over het netwerk, ofwel per SMS de Operators op de hoogte houden van de gang van zaken.. een "tijdbalkje" voor programma progressie zou ik ook wel leuk vinden.., maar bottomline is en blijft.. als er iets mis gaat.. ben je toch al te laat.

GRBL?.. wil je wel geloven dat ik GEEN idee heb wat dat is?.. 'k dacht altijd dat dat een Bestandsformaat was? Even Googlen.. Ok.. het is dus een Soort Controller, waar je dus zelf een GUI voor kan bouwen, of een kan kiezen, Met een uitgeklede set Codes.. kortom.. "hebbieniksan"
MQTT Broker aan EdingCNC koppelen?.. en je printer op je home assistant?.. zoiets als "He Google, Print een Houder voor mijn Koffiemok!".. zoiets?..

er zijn zoveel dingen die ik leuk vind, Maar het ontwikkelen van mijn eigen programmeertaal , en de bijbehorende "SPE" (Shopfloor Programming Environment) is toch wel het leukste.. dan zou ik daar wat in moeten stoppen, zodat je in E++kan zien wat de machine aan het doen is.. of mogelijk nadat je een programma geschreven hebt, deze met een Toetsdruk ook in de machine laden..(als de machine op dat moment niet bezig is), of misschien wel een "Queue" maken, dat je je werkstukken "op kantoor" schrijft, omdat E++ met elk gekozen machineprofiel ook "connect" met die machine (momenteel alleen nog maar voor de gereedschapsgegevens)

Waarom?... Omdat het KAN!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door DaBit »

serum schreef: 11 dec 2023 18:34 Ook de eerste GUI aller tijden? Allemachtig Bart.. is een stoom aangedreven CNC niks voor je?
De inhoud, beste Serum, de inhoud. Het gaat om de inhoud. Uiterlijke opsmuk is alleen maar afleiding. En muizen aan een CNC-machine, brrr. CAM modernerij, tsss. De gedachtes alleen al; een echte man zorgt dat-ie tikken kan.
Nee, dan die keystick. F1, F2, F8, F9, F3, en je kunt je codes inrammelen. Geen CAM nodig, geen muis nodig, geen risico dat je je usb-stengel laat slingeren en zo je werk op straat mikt, en dan die haast heilige synergie tussen de vingers en de grijze massa terwijl je G-code na G-code dichter in de buurt van je meesterwerk komt, je voelt je haast een Beethoven. Met het geweldige LinuxCNC kan dat allemaal. Een minicom-metje naar grbl is een goed subsituut. Ik heb verder niks tegen gebruikers van Mach3, EdingCNC of UCCNC ofzo, maarja, dat is toch een beetje voor de man die niet tikken kan.

Een stoomaangedreven grasmaaier met z'n UI op nixiebuisjes via G/M-code gestuurd zijn taak laten doen; 't is dat ik geen grasveldje heb want het idee is best gaaf :mrgreen:

(besturing via een MQTT broker? Kuch, proest. Ik snap die behoefte aan een API wel)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door P1-Engineering »

san45 schreef: 11 dec 2023 19:19
Ik werk verder ook met de edingcnc ui verder niets mis mee (Ben namelijk ook een edingcnc fan. Maar wel een teleurstelling wat je mij net in een privé bericht vertelde over ...). En wat bederft de nieuwe versie in de setup is het natuurlijk even wennen, maar dit geld voor meestal voor alle wijzigingen (ook in andere software). Zelf gebruik ik het vooral (wat ik al eerder zei) om mijn machine te monitoren als ik de deur uit ben. Voor zakelijk gebruik natuurlijk niet echt veilig maar voor de hobby zoals ik doe toch leuk ;-) ;-) . De grb vond ik gewoon leuk om bijvoorbeeld met een web ui van grbl een edingcnc machine te kunnen besturen en te monitoren vanuit een andere kamer (is nog lang niet af omdat sommige dingen anders werken bij grbl en endingcnc). Ik heb nog veeeeel meer ideeën wat ik met de edingcnc api wil gaan doen (mqtt broker koppelen aan edingcnc en vervolgens de 3d printer aansluiten op home assistant). Waarom??? Omdat het leuk isssss.
Ik gebruik gewoon een VPN verbinding om remote in te loggen op de Eding PC. Combi met een camera en aantal slimme stekkers zet ik vanuit huis de machine aan en laat em alvast zijn warmup programma draaien. 8)
Alarm contact van Eding gaat ook naar smarthome input, als er iets niet meer helemaal lekker gaat krijg ik een push-bericht. Zelfde bij brandalarm....

Moet alleen nog een robotje hebben die materiaal uit het rek pakt en het in de machine gooit :lol:
Dit zet mij overigens wel aan het denken, zou je zelf een palletwisselaar kunnen bouwen op basis van Eding?. Dat je dus het juiste programma aan een pallet kan koppelen..... :idea:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door Arie Kabaalstra »

P1-Engineering schreef: 11 dec 2023 22:49 Moet alleen nog een robotje hebben die materiaal uit het rek pakt en het in de machine gooit
Dit zet mij overigens wel aan het denken, zou je zelf een palletwisselaar kunnen bouwen op basis van Eding?. Dat je dus het juiste programma aan een pallet kan koppelen.....
Ik heb daar wel eens over nagedacht.. 'k heb in het verleden gewerkt aan een EdingCNC gestuurde Oven, die schoof ook het glas eruit, en boven een bed Koelnozzles om het glas te harden.. dat uitladen gebeurde door een temperatuursensor die de temperatuur in de gaten hield, en een timer..als de temperatuur bereikt was, werd de timer gestart, en na zoveel tijd ging de oven open, en werd het glas eruit gehaald..

Ik heb me wel eens afgevraagd "wat nu als je 2 PC's met EdingCNC met elkaar laat praten?.. of.. als je maar 3 assen gebruikt op je Freesmachine, heb je er nog 3 over voor een Robot, dan maak je een Macro voor de aansturing van je Robot, een IO die je klem open en dicht doet, tafeltje met producten, of een bandje, producten op een Pallet (erowa 0fzo), vorkje aan de Robot.. Machine klaar?.. signaal naar de Robot(macro), vorkje prikken, in de machine leggen, klemmen, robotje uit de weg, deur dicht, start!
Voor Seriewerk is dat het makkelijkst,, zolang er producten zijn, gaat ie door.. Dus.. bandje volgooien.. en laat maar gaan.. mannetje erbij die om het uur de band weer even volsjoelt.. Pot koffie erbij, zodat ie niet in slaap kukelt.. and Bob's your Auntie!

Bert Eding heeft ooit gewerkt aan een systeem met QR Codes, als ik het wel heb.. zodat je programma's aan QR Codes kan knopen.. je laat dan de robot de pallet scannen, en Gaan!

Ik zit de laatste dagen ook al te broeden op een systeem om een Queue te kunnen maken.. dus eerste product klaar.. 't volgende programma wordt geladen, vooralsnog ben ik niet verder gekomen dan één bestand met alle programma's als Subroutines, en dan Gosub 1, Gosub 2, enzovoort.

Maar.. met een API wordt dat misschien anders.. dan kun je mogelijk automagisch programma's laden.. dan moet er in je "Secundaire Applicatie"alleen een bestand geladen worden met alle programmanamen erin.. eerste klaar?.. volgende laden..
Daar moet ik nog eens over nadenken.. maar eerst eens de Setup van E++ in orde maken, en het Horlogeontwerp afronden.. dat is bijna klaar.. niet mijn horlogemerk, maar dat van een klant.. levert ook muntjes op..
Gebruikersavatar
san45
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 sep 2012 19:51

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door san45 »

P1-Engineering schreef: 11 dec 2023 22:49 Moet alleen nog een robotje hebben die materiaal uit het rek pakt en het in de machine gooit
Dit zet mij overigens wel aan het denken, zou je zelf een palletwisselaar kunnen bouwen op basis van Eding?. Dat je dus het juiste programma aan een pallet kan koppelen.....
Zijn inderdaad verschillende manieren. Een pallet wisselaar kan inderdaad ook. Nu is de api weer handig als je meerdere cnc controllers hebt.
Gebruikersavatar
san45
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 sep 2012 19:51

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door san45 »

andrefc101 schreef: 11 dec 2023 19:43 A.u.b. niet al die lappen tekst quoten! Een keer is al meer dan genoeg :roll:
Heb het aangepast mijn excuus hiervoor.
Gebruikersavatar
san45
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 sep 2012 19:51

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door san45 »

DaBit schreef: 11 dec 2023 21:52
(besturing via een MQTT broker? Kuch, proest. Ik snap die behoefte aan een API wel)
Ja dit is nou een mooi voorbeeld ;-) . Gewoon een android tablet en vervolgens je machine bedienen via mqtt. Misschien moet ik toch maar eens gaan kijken naar linux cnc.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je macine bedien je als je erbij staat, niet als je zit te poepen, en verder niets beters te doen hebt
Gebruikersavatar
san45
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 sep 2012 19:51

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door san45 »

Arie Kabaalstra schreef: 11 dec 2023 20:07 GRBL?..
Wat ik tot zover gemaakt heb kan ik gewoon alle gcodes van edingcnc aanroepen via een grbl ui met input text. dus
"hebbieniksan"
is hier niet gepast.
Wat is trouwens precies die E++. Is het niet makkelijker om gewoon een plugin te maken voor notepad++ met een aangepaste tekst opmaak voor edingcnc. Verder is notepad++ opensource dus het kan gemakkelijk verwerkt worden in andere software.
Gebruikersavatar
san45
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 sep 2012 19:51

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door san45 »

Arie Kabaalstra schreef: 12 dec 2023 00:16 Je macine bedien je als je erbij staat, niet als je zit te poepen, en verder niets beters te doen hebt
Waarom nou steeds iedereen zitten af te kraken :lol: . Is toch ook niet leuk als anderen dit over jou E++ editor zeggen.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door hainjedaf »

Zoek eens op Kabaalstra in het forum, en je begrijpt dat je een hopeloze wedstrijd loopt.

Uitsluitend dingen die
hij gemaakt heeft,
die van titanium zijn,
die op een Ducati horen,
uit de stal van Eding komen,
zijn goed.

De rest is bagger volgens de wetten van Kabaalstra....

Oh ja, en alles wat jij doet/gedaan hebt, heeft hij al 40 jaar geleden gedaan, bedacht of uitgevoerd.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie