KiCad vraagjes

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 14 dec 2023 12:19 [en heeft het zin om de randen van 't MDF te "Sealen" zodat het daar niet te veel Lekt?, Likkie Siliconenkledder erop smeren?
Beetje verf erop werkt ook prima!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 14 dec 2023 12:53 Beetje verf erop werkt ook prima!
Juist..dan gaan we dat toepassen als ik een keer een plaat MDF op de Vacuumtafel heb als spoilplate.

een ander ding waar ik mee zat.. schakelaars toevoegen, omdat je sommige knoppen (Shift, Ctrl, Alt , Win, Enter) dubbel hebt, hoef je die dan niet op andere sporen te zetten, maar gewoon parallel aansluiten.. wel moet je dan de Annotatie zodanig zetten dat je geen Dubbele Annotaties krijgt.. maar met _2, _3 weet je ook wel waar het om gaat.. schema aanpassen, en dan Updaten.. Mooi.. weten we dat ook weer..

Alleen de Shift toetsen.. dat wordt lastig om ze parallel te zetten, ze zitten aan weerszijden van het toetsenbord, of ik dat ga redden, en of dat ook lukt met Ctrl, alt en Win..even puzzelen.. want dat zou betekenen dat ik meer ruimte in de Matrix krijg..

wel lekker dus dat je het schema nog aan kan passen als je al bezig bent met de PCB..eens zien of 'k het zo kan krijgen als ik het hebben wil.. zo min mogelijk sporen misbruiken voor Toetsen die dubbel op het toetsenbord voorkomen, maar tevens de layout van het toetsenbord zo "gangbaar" mogelijk houden..

de F-Toetsen balk bepaalt feitelijk de breedte van het toetsenbord, 14 posities, daarom is de Esc een rij naar beneden verschoven en de ~/` toets die naast de 1 zat, schuift nu naar de onderste rij op.

een 2zijdige print is denk ik toch makkelijker..dat is ook te verkrijgen bij de afhaalchinees, in 20 x 30 cm... en dat past wel onder de portaalmachine..dat het er dan niet heel lekker uitziet.. boeie.. als ik mijn schema kan frezen, dan kan ik 'm testen
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door Tolp2 »

Opmerking: als je de plank dubbelzijdig gaat maken, dan gaat KiCAD uit van plated through holes. Als je hem dan zelf maakt, dan zijn ze niet voorzien van een mooi koperlaagje en werkt je ontwerp niet... (vraag me niet hoe ik dit weet).

Maar, wanneer heb je je ontwerp af van je klavier. Ik ga straks wat bij JLC bestellen en als het een kleine printje is (<100 mm) dan ben je voor 4 Euro klaar denk ik.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tolp2 schreef: 14 dec 2023 21:10 Opmerking: als je de plank dubbelzijdig gaat maken, dan gaat KiCAD uit van plated through holes. Als je hem dan zelf maakt, dan zijn ze niet voorzien van een mooi koperlaagje en werkt je ontwerp niet... (vraag me niet hoe ik dit weet).
in het verleden heeft iemand hier al eens de opmerking gemaakt dat je er in dat geval een buisje in kan solderen..
Tolp2 schreef: 14 dec 2023 21:10 Maar, wanneer heb je je ontwerp af van je klavier. Ik ga straks wat bij JLC bestellen en als het een kleine printje is (<100 mm) dan ben je voor 4 Euro klaar denk ik.
de basismaat voor het toetsenbord zal zo'n 200 x 300 worden, 't toetsenbord is wel een stukje smaller, maar je moet ook wat ruimte hebben om het vast te schroeven.

Je moet je voorstellen, iets dat vergelijkbaar is met een Heidenhain Toetsenbord, Dus een Gewoon QWERTY toetsenbord, met een balk van 3 x 4 Functietoetsen, 11 toetsen voor Jogging (X, Y, Z, A, B) en een Ctrl (om in EdingCNC wat sneller te joggen, maar die kun je ook anders programmeren in een andere besturing, voor welke toets(combinatie) je in dat geval nodig hebt.
Verder, een "Eilandje" met 8 toetsen voor Macro's of andere functies, 8 toetsen die je eventueel ook op je Pokeys aan kan sluiten, of op een UIO-10 voor "Machine Modi": Handbediening, Handwiel, MDI, Single Block, Block Skip, Grafische weergave, Automatische Programma afloop en Edit.
Er komt dan nog een Separaat printje voor het "Numpad" met de Asletters, Cijfers 0-9, +,-, x, / en =, Delete, # en nog wat andere dingen die het schrijven van formules wat makkelijker maken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

Weer iets ontdekt.. er staat in Kicad in de PCB Editor een icoontje: "Set the Origin point for the Grid".. Kijk.. da's een handige, daarmee zet je dus niet de knoppen op een bepaald origin, maar zet je het origin op een bepaalde knop.. en als ik nu van Grid wissel, dan blijft het staan waar het stond, Wil ik straks een Stuk Plaat eromheen gaan ontwerpen, in Metrische eenheden, dan flikker ik het origin neer waar het me het beste uitkomt, en kan ik "aankliederen"

Dat wordt dan de volgende stap.. een "Fysieke printplaat eromheen tekenen, en dan zo dat de boel netjes verdeeld is.. de maten haal ik makkelijker uit QCad, en dan kan ik een makkelijk origin bedenken..

In welke layer zet ik de Fysieke Contouren van mijn PCB? en wat is er verder nog nodig?.
Ik zit eraan te denken om een paar blokjes schroefklemmen te plaatsen, of een paar pinheaders, alleen.. wordt het dan weer lastig om het zo te maken dat je er een Pokeys kaartje op kan prikken..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zit met de vraag... JLCPCB, zetten die ook de Componenten erop?, of leveren ze een Kale print?..

de Pads voor de schakelaars die zitten natuurlijk in het printontwerp, daar maak ik me dan ook geen zorgen om, maar als ik schroefklemmen wil plaatsen, hoe geef ik dan aan dat ik alleen Soldeerpads wil hebben, of moet ik de schroefklemmen dan ook in mijn Schema zetten, zodat ie de "Footprint" overneemt?.. en zo ja, welke moet ik in Godesnaam hebben?..

Ik heb in mijn "rommeldoos" van die blauwe plastic blokjes met 2, of 3 schroefklemmen erin, steek 2.54 mm, die kan ik zo op een gaatjesprint rosse, dat soort dingen zoek ik dus.. 8 stuks van 3 klemmen geven me dan 24 aansluitingen, genoeg voor een Matrix van 16 x 8 , wat het maximum van een Pokeys is.

Momenteel heb ik 12 x 8, voor het toetsenbord, dus blijven er nog 4 pins over, daarmee kan ik de rest als het goed is mee aansluiten, immers..de 96 punten die ik nu in de matrix heb, dat zijn 8 rijen van 12 punten, er blijven per rij dus nog 4 over, en met 4 kolommen van 8 rijen, heb ik 32 punten.. 96 +32 is.. inderdaad 128..

de vraag is dus nu.. welke Connector moet ik kiezen?.. want't is nogal een reeks uitvoeringen... ik ben naar die TactSwitch ook al zo aan het zoeken geweest..

of kan ik gewoon een 24 pins 2.54 pitch Pinheader op de print mieteren, en dan zelf een doos van die "blauwe blokkies" kopen en erop frituren?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nog even een vraagje uit de categorie "Snel & Makkelijk", Hoe kan ik een geselecteerd spoor in één klap op een andere layer zetten?.. Ik heb uitgedacht dat de aansluiting het makkelijkst te "Bedraden" is als ik em tussen de Functietoetsen en het Qwerty Toetsenbord zet.. de Kolommen wil ik dan via de achterkant laten lopen.. ik was al lekker aan het tekenen, maar die staan dus nu op de voorkant...
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door Tolp2 »

Arie Kabaalstra schreef: 15 dec 2023 16:10 Nog even een vraagje uit de categorie "Snel & Makkelijk", Hoe kan ik een geselecteerd spoor in één klap op een andere layer zetten?.. Ik heb uitgedacht dat de aansluiting het makkelijkst te "Bedraden" is als ik em tussen de Functietoetsen en het Qwerty Toetsenbord zet.. de Kolommen wil ik dan via de achterkant laten lopen.. ik was al lekker aan het tekenen, maar die staan dus nu op de voorkant...
Twee opties:
  • Makkelijk antwoord: betreffende trace selecteren en op F heien en hij staat op de andere layer. Mogelijk wel gespiegeld en op de verkeerde plaats. Dan moet je dus nog even spiegelen en het weer op de juiste plek neer slepen. Werkt ook goed voor componenten.
  • Betreffende trace selecteren en vervolgens op E heien om de eigenschappen te voorschijn te toveren. In de rechterbovenhoek kun je de laag van de trace selecteren. Met deze methode wordt de trace niet gespiegeld of verplaatst.
Arie Kabaalstra schreef: 15 dec 2023 15:21 Ik zit met de vraag... JLCPCB, zetten die ook de Componenten erop?, of leveren ze een Kale print?..
Ze leveren een kale print. Je kan als extra ook assemblage selecteren.
Arie Kabaalstra schreef: 15 dec 2023 15:21 de Pads voor de schakelaars die zitten natuurlijk in het printontwerp, daar maak ik me dan ook geen zorgen om, maar als ik schroefklemmen wil plaatsen, hoe geef ik dan aan dat ik alleen Soldeerpads wil hebben, of moet ik de schroefklemmen dan ook in mijn Schema zetten, zodat ie de "Footprint" overneemt?.. en zo ja, welke moet ik in Godesnaam hebben?..

Ik heb in mijn "rommeldoos" van die blauwe plastic blokjes met 2, of 3 schroefklemmen erin, steek 2.54 mm, die kan ik zo op een gaatjesprint rosse, dat soort dingen zoek ik dus.. 8 stuks van 3 klemmen geven me dan 24 aansluitingen, genoeg voor een Matrix van 16 x 8 , wat het maximum van een Pokeys is.

Momenteel heb ik 12 x 8, voor het toetsenbord, dus blijven er nog 4 pins over, daarmee kan ik de rest als het goed is mee aansluiten, immers..de 96 punten die ik nu in de matrix heb, dat zijn 8 rijen van 12 punten, er blijven per rij dus nog 4 over, en met 4 kolommen van 8 rijen, heb ik 32 punten.. 96 +32 is.. inderdaad 128..

de vraag is dus nu.. welke Connector moet ik kiezen?.. want't is nogal een reeks uitvoeringen... ik ben naar die TactSwitch ook al zo aan het zoeken geweest..

of kan ik gewoon een 24 pins 2.54 pitch Pinheader op de print mieteren, en dan zelf een doos van die "blauwe blokkies" kopen en erop frituren?
Voor schroefklemmen moet je ook een component toevoegen en een footprint om deze om de PCB te laten verschijnen. Weet je zeker dat die blauwe blokjes een pitch hebben van 2.54 mm hebben. De standaard blauwe blokjes zijn 3.5 mm of 5.0 mm. Ik ken wel groene die erg klein zijn en 2.54 mm zijn.

Als 2.54 mm klopt qua maat zou ik de volgende footprint nemen: TerminalBlock_Phoenix:TerminalBlock_Phoenix_MPT-0,5-3-2.54_1x03_P2.54mm_Horizontal. Dit is een voorbeeld voor een blokje met 3 pinnen.
Arie Kabaalstra schreef: 15 dec 2023 14:37 ...
In welke layer zet ik de Fysieke Contouren van mijn PCB? en wat is er verder nog nodig?
...
De contouren van je PCB komt Edge.Cuts.

Als je de plaat wil laten produceren bij JLCPCB, moet je deze nog even omzetten naar GERBER-files. Ik gebruik hiervoor een plugin die alle gegevens netjes klaarzet. Deze kun je hier vinden: https://github.com/Bouni/kicad-jlcpcb-tools
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: KiCad vraagjes

Bericht door benkr »

Ik heb denk ik nog wel enkele honderden van die schroefklem stroken liggen, ik denk in 2,54 mm steek en 8 stuks op een rijtje. Voor net ietsje meer dan 4 Euro (PostNL brievenbuspakket) zijn ze bij jou, laat maar weten hoe veel je er wil.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tolp2 schreef: 15 dec 2023 21:22 Voor schroefklemmen moet je ook een component toevoegen en een footprint om deze om de PCB te laten verschijnen. Weet je zeker dat die blauwe blokjes een pitch hebben van 2.54 mm hebben. De standaard blauwe blokjes zijn 3.5 mm of 5.0 mm. Ik ken wel groene die erg klein zijn en 2.54 mm zijn.

Als 2.54 mm klopt qua maat zou ik de volgende footprint nemen: TerminalBlock_Phoenix:TerminalBlock_Phoenix_MPT-0,5-3-2.54_1x03_P2.54mm_Horizontal. Dit is een voorbeeld voor een blokje met 3 pinnen.
Dat zijn ze.. 't is voor mij net alsof ik als Verknocht Lego-bouwer ineens met een doos Meccano in mijn poten sta.. :lol: alles heet anders..

't zijn inderdaad GRRRRRoene!.. POkeys gebruikt dezelfde.. vandaar.. vandaar dat ik probeer een beetje vast te houden aan een pitch van 1/633600Mile... :lol:
EdingCNC heeft voor de UIO-10 dan weer wel voor een grotere maat gekozen..en die's niet "Compatibel" met standaard Pin-Headers.
benkr schreef: 15 dec 2023 21:44 Ik heb denk ik nog wel enkele honderden van die schroefklem stroken liggen, ik denk in 2,54 mm steek en 8 stuks op een rijtje. Voor net ietsje meer dan 4 Euro (PostNL brievenbuspakket) zijn ze bij jou, laat maar weten hoe veel je er wil.
Mooi aanbod, bedankt!, hoeveel?.. weet ik nu nog even niet.. maar ik hou het in mijn achterhoofd.. Komen ze niet op de Print, dan kan ik er altijd nog het nodige mee doen voor de Modelspoorbaan in aanbouw.. Stukkie Gaatjesprint, daar frituur ik ze dan zo in.. als het inderdaad 0.1" steek is.

Dit is wel een leuk onderdeel van de Hobby.. er beginnen weer allerlei ideetjes bij me op te borrelen.. zijn er,( en zo ja. hoe heten ze) er Connectors waar je Prints als "insteekkaarten" in kan drukken?, danwel, zijn er stekkers die je op de zijkant van een Print kan zetten (je geeft em een bepaalde maat, en dan Pads erop, waar de stekker dan contact op maakt.. Ik had vroeger in mijn auto zoiets voor het zekeringen bord, daar zaten 4 "uitsteeksels" met Pads erop aan, waar je 4 Connectoren op drukte, en dat hele spul klikte dan weer in een kunststof houder.. (Matra Murena)
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: KiCad vraagjes

Bericht door benkr »

Arie Kabaalstra schreef: 15 dec 2023 23:35 Dit is wel een leuk onderdeel van de Hobby.. er beginnen weer allerlei ideetjes bij me op te borrelen.. zijn er,( en zo ja. hoe heten ze) er Connectors waar je Prints als "insteekkaarten" in kan drukken?, danwel, zijn er stekkers die je op de zijkant van een Print kan zetten (je geeft em een bepaalde maat, en dan Pads erop, waar de stekker dan contact op maakt.. Ik had vroeger in mijn auto zoiets voor het zekeringen bord, daar zaten 4 "uitsteeksels" met Pads erop aan, waar je 4 Connectoren op drukte, en dat hele spul klikte dan weer in een kunststof houder.. (Matra Murena)
Dat heten Board to Board connectoren. En inderdaad, die printen met aan de zijkant zo'n vergulde connector, waarom denk je dat je die nergens meer ziet? De goeie zijn niet meer te betalen en die je b.v. uit China krijgt deugen niet, daarom gebruiken we nu die board to board connectoren, de rastermaat heeft vooral met de toepassing te maken, als er 230V overheen moet zit je al meteen aan de 7,5 mm, maar ze zijn er ook in 0,5 mm steek en zelfs nog veel kleiner. Blader de online catalogus van Phoenix Contact een door, maar schrik niet van de prijzen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik gebruik daar angled pin header voor (male/female) gaat prima. Die pin header druk ik wat dieper in z'n kunsstof afstandhouder en de female soldeer ik met een afstandhoudertje in de pcb, dan is het spul een beetje uitgelijnd.
2023-12-16 08_45_37-Foto - Google Foto's.jpg
2023-12-16 08_45_13-angled pin header single row - Google Zoeken.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ah.. Juist.. Pinheaders.. Tuurlijk.. en dat terwijl ik daar onlangs al naar vroeg, voor het Heidenhain Klavier, want daar heb ik een paar stroken Pinheader gebruikt om een soort "Stekker" te maken gewoon een stuk Pinheader met de draden aangesoldeerd, en dan 't ding zo in de Pokey's proppen..

'k heb ook al maatschetsen gevonden.. dan kan ik ook uitvogelen hoever ik ze van de rand van de print moet zetten, om de boel in elkaar te kunnen drukken..

weer iets waar ik mee aan de slag kan..en zo blijft een mens bezig.. :lol:
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: KiCad vraagjes

Bericht door Tolp2 »

8)
benkr schreef: 15 dec 2023 21:44 Ik heb denk ik nog wel enkele honderden van die schroefklem stroken liggen, ik denk in 2,54 mm steek en 8 stuks op een rijtje. Voor net ietsje meer dan 4 Euro (PostNL brievenbuspakket) zijn ze bij jou, laat maar weten hoe veel je er wil.
Mag ik ook opteren voor een setje van 50? Met bouwen van prototypes gaan er nog wel de nodige doorheen. Zou je ze ook eventueel mee willen nemen naar de Brabantdag?
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Plaats reactie