Nul punt icm aanleg punt

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nul punt icm aanleg punt

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mogelijk, toen ik ontdekte dat G43 niet werkte, was ik me nog niet bewust van de H- grap...
G43 alleen.. was al voldoende om mijn "probleem" op dat moment op te lossen..

en ik heb nog wel meer noten op mijn Zang.. Ik wil ook graag een plaatstabel in EdingCNC zien.. niet dat ik dat niet kan schrijven, maar niet iedereen kan dat.. moet er als het even kan gewoon inzitten..
G43 H is wel een mooie, of je dan een Maat opgeeft, of een ander offset nummer.. 'k heb liever een maat.. gebruikte dat veel op Heidenhain.. Voorfrezen ToolCall 12 DL+0.5, da's met een halve millimeter overlengte voorfrezen.. daarna ToolCall 12 .. en verder niets cancelt de Lengte overmaat..
deepred_tv
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2017 17:40

Re: Nul punt icm aanleg punt

Bericht door deepred_tv »

Hartelijk dank voor alle reacties!

Er is een wereld voor me open gegaan qua g-code commands. Ik zal nog veel YouTube filmpjes moeten kijken voordat ik dat echt doorheb. Leuk, nieuwe dingen leren. Zin in!

Op het moment ben ik ook bezig om voor het eerst m’n spoilboard te vlakken. Ik heb m’n frees nog maar kort nl. Tijdens het voorbereiden van m’n tekening voor het vlakken van m’n spoilboard, kwam ik op het idee 2 randen te laten staan van ca 1 mm hoog en 3 cm breed aan twee zijden van mijn spoilboard die haaks op elkaar staan. Deze randen kan ik dan gebruiken als aanslag. Dit leek me een erg praktische oplossing?

Het plaatmateriaal dat ik dubbelzijdig wil verwerken is 1.2 mm dik. Vandaar dat ik een aanslag van 1 mm hoog genoeg vind.

Of denk ik nu te simpel?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nul punt icm aanleg punt

Bericht door Arie Kabaalstra »

deepred_tv schreef: 19 dec 2023 12:02 Of denk ik nu te simpel?
Eh.. je denkt!.. en dat is een positief iets.. , en een randje laten staan?.. kun je één reden bedenken waarom dat GEEN goed idee zou zijn?... Ik ook niet.

'k weet niet met welke besturing je werkt, maar
deepred_tv schreef: 19 dec 2023 12:02 Er is een wereld voor me open gegaan qua g-code commands.
Dan moet je wel in de gaten houden dat dat voor dezelfde besturing is, want G-Code is in principe "Universeel", maar Universeel is gemaakt om NERGENS echt goed op te passen.. , daarom zijn er "Dialecten" ontstaan.. , G en M Codes die bij de ene besturing WEL, en bij de andere NIET werken..

Als je alles met Cam programmeert, dan is het alleen een zaak van de goede Postprocessor kiezen, maar als je "met't handje" je code gaat schrijven, dan moet je wel rekening houden met de speciale gevallen..

Zelf zit ik er tot mijn nek in.. 'k werk met EdingCNC, en daar kun je zelf M-Codes aanmaken.. zo heb ik M33, M34, M36 en M37, allemaal voor Polaire positionering..
deepred_tv
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2017 17:40

Re: Nul punt icm aanleg punt

Bericht door deepred_tv »

Merci Arie!

Ik ga aan de slag en en hoop dat ik niet vergeet een post hier te plaatsen met een foto van het eindresultaat.

Nogmaals dank aan allen.
Plaats reactie