Genmitsu

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Frankwood
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2023 21:29

Genmitsu

Bericht door Frankwood »

Goede dag heeft iemand ervaring met een Genmitsu 6050 cnc machine?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Genmitsu

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb "Tante Google" even geraadpleegd..eh.. hoe breng ik dit netjes.. "Je kunt je oudejaarsbonus beter aan iets degelijkers besteden.."

kortom.. ik ben niet overtuigd..
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Genmitsu

Bericht door Leeuwinga »

oudejaarsbonus beter aan iets degelijkers besteden
VUURWERK !
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Genmitsu

Bericht door Quepee »

/quote
VUURWERK !
//quote

OLIEBOLLEN !
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Genmitsu

Bericht door Arie Kabaalstra »

Quepee schreef: 20 dec 2023 14:19OLIEBOLLEN !
Had u geroepen?..


Maar goed.. eh.. de opmerking dat je je kerstbonus beter aan wat anders kan besteden, is natuurlijk eh. nogal "kortaf".. Enige Verduideling lijkt me derhalve ook wel op de plaats.. Buckle Up Dorothy, Kansas is going Bye-Bye..

Als je op Internet gaat zoeken, vind je vanzelf Filmpjes van Goedbedoelende hobbyisten die het helemaal geweldig vinden.... één woord: "Shill".. 'nuff said..
Want, deze mensen hebben overduidelijk Geen verstand van CNC Frezen, niet van de machine, niet van het proces.


Afbeelding

Wat hebben we hier.., te dunne zijplaten van het portaal, een portaal dat met slechts 1 Luizig spilletje bewogen moet worden, met de rails een flink eind uit elkaar, maar slechts een korte geleiding.. Erog.. die trek je met het minste of geringste scheef.
't portaal zelf.. die 2 dunne Alu profieltjes kunnen mij ook niet echt overtuigen..
Handwieltjes op de Stappen motoren.. da's een DOODZONDE!

(Ik kan me nog tot op zekere hoogte voorstellen dat iemand met een Conventionele Freesbank, met een "aangeknutselde" CNC besturing de Handwielen ook wil behouden voor eventueel manueel Freeswerk, maar persoonlijk ben ik de mening toegedaan, dat als je een Machine ombouwt naar CNC, gebruik je em dus niet meer handmatig.. want waarom zou je anders ombouwen naar CNC..

de Grote Doodzonde zit em in het gegeven dat een CNC machine bij opstarten zijn Referentiepunten in MachineCoordinaten moet vinden. Deze machine heeft Daartoe schakelaartjes, en bij het opstarten worden de assen allen achtereenvolgens door de besturing naar die schakelaars bewogen.. dat wil zeggen, ze gaan bewegen tot ze die schakelaar bediend hebben, en zodoende kan de Besturing afleiden hoever ie in elke as kan bewegen..
ga je daarna handmatig de assen verplaatsen.. weet de besturing daar niets van.. en kan ie dus "overtravellen" verder willen lopen dan wat Fysiek mogelijk is..

Ik heb zelf een machine die van oorsprong niet eens beschikte over een MachineCoordinatensysteem, Hetgeen betekende dat je Bij elke opstart je werkstuk coordinaten weer moest instellen, en dat je goed in de gaten moest houden dat je bij bepaalde bewegingen wel binnen de grenzen van de machine bleef.. anders ..juist.. de motoren krijgen gewoon hun signalen, maar ze "Slippen" , en dus verschuift je hele Coordinatensysteem.. en dan staat er niets meer op maat..

Heb ik dan niets positiefs over deze machine.. Jawel.. 1 ding..het machine bed vind ik wel aardig.. T-gleuven om je werk vast te zetten, en ruimte ertussen voor MDF Stroken die je als "Spoil board kan misbruiken.. is een strook te beschadigd, dan trek je em eruit, en kleunt er een nieuwe in.. (wel even alles weer netjes vlakken... zodat alles weer op de zelfde hoogte ligt..

Samengeconcludeerd, Slappe Constructie, Geen fatsoenlijke besturing, Handwielen (aargh!), Trapezium spindels( kan beter)..

Wat besturingen betreft, da's bekend hier.. in mijn ogen is een besturing niet snel goed.. .maar er is een verschil tussen iets wat bruikbaar is, en een soort van "Printerinterface" wat dit prul lijkt te hebben.. daar kun je per saldo net niks mee..

Mijn advies in deze.. spaar even verder.. en kijk bijvoorbeeld eens bij Sorotec..
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Genmitsu

Bericht door remon_v »

Het is altijd handig om, als je zo’n topic opent, om aan te geven wat je er mee wilt gaan doen en wat je verwachtingen zijn van de uitkomst van je product (zoals nauwkeurigheid) en is tijd belangrijk enz.

Ik ken deze CNC niet, maar ik gok dat als je iets van (zacht) hout wilt maken en het hoeft niet super nauwkeurig te zijn en het maakt niet uit dat je er wat langer overdoet (en daardoor je freesjes wat sneller bot zijn)…. je er best wel leuke werk stukjes mee kan maken.

Als je nog nooit met CNC iets hebt gedaan en je wilt kijken of het wat voor je is dan ga je niet gelijk een paar duizend uitgeven voor een machine, zoals de Sorotec machines.

Ik heb zelf een redelijk vergelijkbare zelfbouw machine (staat nu te koop op MP) waar ik best wel wat leuke producten mee gemaakt heb.

Wat ik wil zeggen is dat alles relatief is en dat wij geen antwoord kunnen geven op je vraag zonder aan te geven wat je verwachting zijn.

Arie hierboven maakt bijv. horloges (professioneel geloof ik) waarbij o.a. nauwkeurigheid erg belangrijk is, geen wonder dat dit niet de juiste machine zou zijn voor hem…
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Genmitsu

Bericht door Arie Kabaalstra »

Waar ik tegenaangelopen ben, en dat geldt voor bijna alle hobbyisten, er komt een moment dat je meer wilt dan je machine eigenlijk aan zou moeten kunnen..

Ik heb mijn machine indertijd zelf gebouwd, omdat de markt voor "Kant en klare" CNC machines in Hobbyschuurtjes toendertijd nog erg klein was..
Bij het ontwerpen ben ik er vanuit gegaan dat ik er Vooral Kunststoffen en Aluminium, Brons, Messing en misschien eens wat staal mee zou moeten kunnen bewerken..

Dat ik er behoorlijk naast zat bij mijn aannames, is alleen maar Voordeel.. de machine kan veel meer dan dat.. de hoofdmoot nu is Titanium , af en toe messing en Alu, heel soms Kunststoffen, en zo nu en dan zelfs Gehard staal!

Met de draaibank, een EMCO Compact 5 CNC was't al niet veel anders.. volgens de importeur waren die bankjes bedoeld voor het bewerken van Non-Ferro.. dat komt mooi uit. Titanium is Non-Ferro!.. 'k heb al vele Horlogekasten gemaakt op die machine, al heeft dat wel zijn beperkingen.. die 300 Watt motor trekt het amper, en de geleidingen zouden ook wat stabieler mogen, Echter.. die EMCO 5 is wel een machine die flink nauwkeurig is.. zozeer zelfs, dat ik er (na ombouw naar EdingCNC besturing) onderdelen mee maak die je bij het afsteken moet opvangen met een buisje, omdat je ze niet meer terugvindt als ze in de spanenbak vallen (ø1.1, 1 mm lang, met een gat 0.25 erdoor..

Daarom heb ik voor het "Zware werk" inmiddels een EMCOturn 120 staan. da's een kleine machine, maar wel een zwaargewicht.. 2.2 Kw Spindelmotor..
Kortom.. je wilt uiteindelijk altijd meer.. en het zou zonde zijn om dan weer een heel andere machine te moeten kopen, of zelf te bouwen, Tenzij zelf bouwen een deel van de hobby is..

de in de openingspost aangehaalde machine is gewoon Speelgoed..je zou er hout op moeten kunnen bewerken.. Ja.. Vuren.. "waaibomenhout, als je er op schijt, stinkt het.." maar van een goudgerand stuk beuken, gaat ie tegenstribbelen, Metaal?.. Ja.. met een 3.2 mm gereedschapje zal het wel gaan.. Graveerwerk.. maar dan houdt het op ook..
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Genmitsu

Bericht door Quepee »

En je moet ook ergens beginnen en volgens mij is dit machientje voor niet heel veel geld daar perfect voor.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Genmitsu

Bericht door Arie Kabaalstra »

Quepee schreef: 20 dec 2023 19:09 En je moet ook ergens beginnen en volgens mij is dit machientje voor niet heel veel geld daar perfect voor.
't beste is goed beginnen, en niet met een waardeloos prul.. deze machine heeft alles wat zelfbouwers vermijden als de Pest met zijwieltjes..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Genmitsu

Bericht door Sven »

Volgens mij moet je een beginnersmachine altijd tweedehands kopen, met demonstratie, en na afdingen.

Dan betaal je hetzelfde als je er voor terug kan krijgen.

Maar je bent beter af met een goed- maar lelijk gebouwde machine.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Genmitsu

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies dat!... it better be functional.. Beautifull will come eventually.. als je bekijkt hoe mijn machine er aan het begin uitzag?.. een kaal frame op een Lista Kast.. toen kwam er een MDF kastje omheen.. die verdween uiteindelijk om plaats te maken voor de stalen kast waar ie nu inzit.. met een Heidenhain paneel erop..

van:

Afbeelding

naar:

Afbeelding

en is ie nu klaar?.. Neen!.. het Heidenhain Paneel wordt opnieuw geprogrammeerd, nieuwe PC erin, E++ erop (programmeersoftware om aan de machine te programmeren, zelfs vanaf een schetsje), en nog wat andere dingen.. mogelijk eens een ATC spindel, Toolsetter, mogelijk Closed Loop steppers, de machine staat nu op een nieuw onderstel waar ik mogelijk een Koelmiddeltank met pomp in kwijt kan, de Vacuumpomp voor mijn Vacuumtafel kan er zeker in..

Maar eerst de EMCO5 "beetpakken".. die moet een kastje krijgen.. zeker als ik messing aan het draaien ben.. da's alsof je een zak zand over de vloer strooit. je glijdt uit je kruis..
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Genmitsu

Bericht door mjeuring »

Arie Kabaalstra schreef: 20 dec 2023 20:51 Maar eerst de EMCO5 "beetpakken".. die moet een kastje krijgen.. zeker als ik messing aan het draaien ben.. da's alsof je een zak zand over de vloer strooit. je glijdt uit je kruis..
Afzuiging geen optie?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Genmitsu

Bericht door Arie Kabaalstra »

mjeuring schreef: 20 dec 2023 22:25 Afzuiging geen optie?
Neh.. da's alleen als je Stof staat te maken, als je uit Staf ø4 onderdelen van ø1.1 haalt.. dan zijn de spanen van het voordraaien groter dan het onderdeel zelf..
Ik denk eerder aan een Chip Auger.. iets met een Veer van een Brommer voorvork, en een Ruitenwissermotor van de sloop ofzo..
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Genmitsu

Bericht door Quepee »

Stukje staf ø2 nemen dan zijn de spanen kleiner
Plaats reactie