morbidelli u15 retrofit

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door Damocles »

Zo das een leuk tafeltje voor de "Morbivlerki" :mrgreen:.
Had je niet beter voor een vacuum tafel (in delen) gegaan?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door Mcgyver »

wat denk je dat ik daar op ga schroeven :mrgreen:

Ik wilde een leuke basis waar ik niet alleen gebonden ben aan een vacuum tafel maar ook een blokkie 60 of 80 op kan kikkeren ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door Damocles »

Oké in dat geval :roll:
Ik dacht dat je er enkel grote platen mee ging verspanen. Tenslotte heb je geen machine van 3000mm voor een blokje van 60, toch? :lol:
Maar het zal in ieder geval de stevigheid en multifunctionaliteit ten goede komen. ;-)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door Mcgyver »

ehhh..

Ik bedoelde een blokje 60mm dik 3meter bij 80 cm 8)

:mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door Damocles »

Lijkt me dat dat nog beter geschikt is om vacuum vast te zetten dan een klein blokje.
F = P.A en je freeskracht blijft gelijk ;-) .
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door Mcgyver »

Jep... klopt en door het gewicht zou hij ook nog eens beter op zn plek blijven liggen..

Het grote probleem is dat zo'n blokje zogal on vlak is zeker als het een tijd op een pallet 3-hoog in een stelling heeft gelegen. :mrgreen:


Hoe dan ook... ik ging voor de multifunctionaliteit..

Of vacuum panelen, losse vacuum pads kikker platen of evt iets van lage machine klemmen.... die ik op de t-sleuven kan bouten

Maar goed weer effe on topic ;-) binnenkort weer meer .. wellicht over het usbcnc avontuur! :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Roy 1.6
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:04

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door Roy 1.6 »

Arie Kabaalstra schreef:
Mcgyver schreef:... Ik ben altijd erg mach3 minded geweest ... nou maar afwachten of ik volledig usbcnc minded ga worden ..
ja.. dat ga je worden.. :)

Ik weet niet wat je met die machine allemaal gaat maken.. maar als je "standaard bewerkingen hebt, dan frot je die gewoon onder een User-menu toets..

Geen muis meer nodig.. geen "juke-box"interface meer, 't wordt een verademing.. geloof me.. :)
Ja we weten inmiddels wel hoe ''geweldig'' usbcnc wel niet is. Hoeveel procent van de verkoop strijk jij op?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door serum »

Zelf nog nooit met usbcbc gewerkt begrijp ik Roy?
Gebruikersavatar
Roy 1.6
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:04

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door Roy 1.6 »

Moet dat dan? Het zal best wel goede hard en software zijn, genoeg tevreden gebruikers. Kijk vertellen hoe goed iets is kan. In een aantal topic, nou best. Maar om nou in elk topic weer het zelfde riedeltje te moeten lezen van hoe goed dit is en hoe slecht het ander is weer overdreven. H
Pinball gui? je kan zo een andere van de site plukken....
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door Mcgyver »

Ok mannen

kunnen we weer effe ontopic gaan...

En niet mn topic vervuilen :lol:

Thanks
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door Niels »

Jawel hoor :lol:
Ik heb mn eerste werk al gedaan op mn machine . Gaatjes boren voor de montage op de onderplaat.
Parametrisch opgezet in USBCNC en gaan met die banaan 8)

Het kan dus wel ;-)
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door Mcgyver »

Zow.....


van de week aan de slag geweest met USBCNC.

Ik heb de cpu5 aangeschaft samen met wat andere tirelantijnen en eerst eens het mach3 spul eruit gesloopt.

Afgezien van wat probleempjes die ik nu nog heb Doet het allemaal waar ik voor ben overgestapt..

Ik had namelijk problemen met de maximale pulsfrequentie in mach...

Voor zowel de x als y as geld dat ik in full step 10 pulsjes heb voor 1mm verplaatsing... en kon in mach maar 2000 microstappen maken dus 1/10 step en had ik in mn config schermpje maar een instelling van 100 pulsen per mm..
En das wat weinig voor het mooie

Nu met de cpu 5 met zijn 125 Khz zou ik volle bak kunnen microsteppen das 10.000 microsteps of 1/50 step wat resulteerd in 500 steps per mm .
Mn maximale ijlgang word dan wel begrensd tot 15 meter/min


Dus toch maar iets lager ingesteld op 6400 microsteps of 1/32 step wat resulteerd in een mooie instelling van 320 steps per mm... 8)
Gecombineerd met een "voorzichtige" acceleratie van 500 mm/s2 en 20 meter per minuut :shock: loopt het erg mooi...
Dacht dat het wel eenrespectabele snelheid is voor wat steppertjes..
Vind wel dat de 20 Nm voor de lange x-as wat weinig is... wellicht dat ik een wat zwaardere aan ga schaffen maar dat weet ik nog niet zeker.. we zien wel..

Al met al effe rond zitten neuzen in usbcnc en moet nog effe mach3 ontwennen maar het werkt toch wel erg leuk moet ik zeggen.
Dat simpele cam gedeelte spreekt me ook erg aan... effe een dxfje erin proppen en raggen met die handel :lol:

Ben de eerste die mn ongelijk toegeeft maar de motoren lopen toch veel mooier onder usbcnc dan onder mach... kan het verschil echt merken..... nooit verwacht eigenlijk.... en de LAF werkt toch een stuk vloeiender dan onder mach...

ALs alles eenmaal loopt ga ik maar in de leerschool bij arie voor wat macrotjes :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je komt maar een keer een Bakkie doen.. :)

ik heb de Beagle inmiddels ook weer draaiende.. en vanavond ga ik "migreren" naar de laatste Release.. volgens Niels loopt ie met de LAF NOG beter dan in de oudere Releases... en de functie dat ik kan zien hoelang het ongeveer gaat duren vind ik ook wel mooi..
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door Mcgyver »

Ja heb eigenlijk meer uit noodzaak ook ge update naar de nieuwste beta candidate 8 samen met de firmware geupdate ( kan je met de cpu5 zelf :mrgreen: )

inderdaad de tijden staan er bij best makkelijk en je hebt ineens een instellingen tabje meer hahah

vast nog wel meer maar dat is wat op viel hahah

Hoe de oude laf werkte weet ik niet maar dit werkt mooi... ;-)

Maar goed dit moet geen usbcnc topic worden maar wilde toch even mn bevindingen delen..

Ik zal eerst wel eens voorstudie doen als ik de tijd heb voor ik je kom lastig vallen hahah
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie