morbidelli u15 retrofit

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door Stephan »

Mcgyver, heeft jou baas niet een leuk vierde asje nodig op deze machine? :P Het is sinterklaas tijd dus die kan jij hem altijd geven, werkt bij iedereen toch zo de sinterklaas kado's heb je altijd zelf betaald :lol:
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door Mcgyver »

Hahah vooralsnog niet...

Wellicht dat ik er in de toekomst nog wat aan knoop ;-)

Eerst de machine maar eens in een dusdanige staat van gereedheid brengen zodat hij kan produceren.. :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door Mcgyver »

Zoals jullie inmiddels gewend zijn na een flinke tussenpose weer een kleine update..

De Morbivlerki Loopt inmiddels zoals eerder gezegd op Usbcnc in combinatie met de cpu 5 en die nieuwste release van usbcnc V3.5 8)

Vandaag weer eens een gaatje gehad van een uurtje of wat dus maar eens de onlangs bestelde knoppies op zn plek gezet...

Ook het machien maar eens op z'n staart getrapt en zn eigen textplaatje laten graveren :mrgreen:

3948

Ziet er wel deftig uit dacht ik zo :P

De witte vlek is het bedrijfs logo wat ik erin gegraveerd heb... maar die heb ik effe weggepoetst... dat hoeft nou net niet aan de grote klok :lol:

Volgende week effe de laatste draadjes solderen en de pokeys programmeren....

En ik hoop nog effe de kans te hebben om het vaste bedienings paneel te bouwen....

STay tuned! ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
zeeschuim

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door zeeschuim »

mooi man!
gr, Cees
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door Mcgyver »

Thanks cees!

Heb jij trouwens ook een pendant voor die grote machine van jou?
Ben ik eigenlijk nieuwsgierig naar hoe jij dat hebt gemaakt... ook met een pokey's of direct op de lpt?

Vind het eigenlijk onmisbaar bij zo'n lap machine :lol:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
zeeschuim

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door zeeschuim »

ik gebruik de de shuttlepro, ziet er niet zo slik uit maar werkt pefekt met Mach
gr, Cees
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door Mcgyver »

Deze week ook maar het bedienings paneel een nieuw gezicht gegeven.. beetje in dezelfde stijl :lol:

3974

en een paar delrin knoppies gedraaid/gefreesd voor de twee draaiknoppen

3975

Ben alleen bang dat ik een 2e pokeys moet aanschaffen...

Heb nu een controll interface via de ouderwetse ps2 aansluiting wat opzich erg goed werkt ... maar je raad het al Alt-gr werkt weer niet.... :roll:

kan ik de bedrading weer aanpassen en het spul uitelkaar halen...

Maar goed het houd me van de straat :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Arian
Berichten: 622
Lid geworden op: 18 nov 2007 17:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door Arian »

Dat ziet er super,zet mijn ook weer aan het denken,super.

Arian
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door joopbos »

Jammer van die vieze vlek op je paneel. :mrgreen:

Joop
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door Mcgyver »

hahah das weer het bedrijfsogo, maar jij weet wel hoe die eruit ziet ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Zitz
Berichten: 200
Lid geworden op: 20 jul 2008 14:26
Locatie: Vaals
Contacteer:

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door Zitz »

Ziet er allemaal erg goed uit, mag ik vragen hoe je het gegraveerde zwart krijgt?

Gr Kevin
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door Mcgyver »

Thanks! :mrgreen:

das gewoon graveerplaat.

bestaat uit 2 lagen...

zwarte onderlaag en een dun wit toplaagje...

graveerfreesje er doorheen en je hebt je zwarte text
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Morbidelli U-15 retrofit

Bericht door Mcgyver »

Woohoo..

Vandaag de eindschakelaars werkend gekregen op het beest...

was een klein probleempje met het optocoupler board om de normale eindschakelaars werkend te krijgen.
Oplossing was binnen en maar gelijk bewerkstelligd... mac is blij :mrgreen:

Maar gelijk even de kapjes op de kabelgoten geklikt zodat het allemaal er wat netter uit ziet..
Niet heel erg spectaculair maar wel hier even een sneak preview hoe de systeemkast eruit ziet..

niet heel spectaculair maar wellicht leuk om te zien:

3988

3989

Er zit nog een beetje een echo in de kast :mrgreen: maar heb niet zoveel electronica nodig als met de oude besturing :lol: ... Ik zou bijna het zwanenmeer kunnen dansen in de systeemkast met het spul wat er nu nog in de kast zit :shock:


Van de week ook 1 van de eerste opdrachtjes gefreesd en ik denk dat ik niet al teveel mag mopperen..

3990

Maten zijn goed maar heb wat last van resonantie van de motoren op voedingen rond de 900mm/min... en ja das traag op deze machine 8) .. ik denk dat ik nog wat moet knoeien met het microsteppen om de resonantie frequentie te omzijlen.. de armen van de Y as zijn vak staal koker profiel en dat bibbert nogal bij de bovengenoemde voeding..

Volgende week de 2e pokeys maar eens installeren voor het bedienings paneel... zal al een stuk beter werken dan de keyboard emulator die ik nu gebruik..

EN ook even de tros usb kabels en aanverwanten even bij elkaar binden.. want dat ziet er nog niet uit :oops:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: morbidelli u15 retrofit

Bericht door Mcgyver »

Zo toch weer eens een update...


Onlangs heb ik Nieuwe drives besteld voor de morbivlerki omdat ik met de 20 Nm motoren een hele berg resonantie had... vooral op de Y-as die als klankkast fungeerd.. resultaat toch een wat slechter frees resultaat door de vibratie..

De nieuwe drives die ik heb besteld zijn zogeheten "digitale drives" met het type DM 2282 van Leadshine..

Ik had een verbluffend filmpje gezien van Robo en wilde het toch maar proberen of die resonantie echt zo goed weg te tunen was...


Eerst maar wat nieuwe printjes gemaakt om makkelijk met flatcables de drive te verbinden met usbcnc


5778
5777

Nou na even draadjes pielen in de systeemkast het spul maar eens aangezet.... merkte wel dat er al dat er iets minder resonantie in zat in de standaard instellingen zonder een "auto tune" te doen..

Daarna maar eens ge-auto tuned.. maar dat gaf bij mij in elk geval geen hoorbare of zichtbare verbetering..

Dus maar eens met het datakabeltje en de software aan de gang..

Na een half uurtje stoeien toch een behoorlijke verbetering kunnen krijgen. ik had bij een voedingssnelheid van 600mm/min (motor draaid 0,5 omwenteling/sec) een enorme resonantie.. en die heb ik nagenoeg helemaal weg kunnen tunen via de manual tune in de software....
Ook nog 2 andere moeilijke gebieden een beetje bij kunnen tunen dus over het algemeen ben ik erg tevreden! nooit gedacht dat dit zoveel uit kon maken..

Ik heb 2 filmpjes van voor en na de conversie... niet heel goed van kwaliteit , is met mn phone geschoten.. vooral de y as hoor je heel duidelijk... helaas is de radio toch ook behoorlijk aanwezig in de filmpjes :mrgreen:

Fimpje "voor" met de oude msd-230 drives


Fimpje "Na"met de Leadshine DM2282



Ik denk niet dat ik ooit nog analoge drives ga aanschaffen nu ik dit heb gezien...

Morgen nog maar even een stukje frezen , want dat heb ik er nog niet mee gedaan
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie