leiolie en sproeikannen ?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

lucc
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 aug 2023 17:23

leiolie en sproeikannen ?

Bericht door lucc »

Voor onderhoud van de leibanen en blanke onderdelen van de draaibank gebruik ik nu een hydraulische olie, op zich geen probleem . Nu spuit ik er de olie op met een oliekan en dan uitsmeren met borstel of handen, is een plantenspuit op druk beter om te sproeien want gewone van de gewone plastieken knijpbussen komt het er in een straal uit en niet in sproeivorm wat wel handiger zou zijn. Voor de klauwplaat zou sproeien echt wel handiger zijn.
Ter info, ik gebruik de hydraulische olie omdat ik daar nog 1 liter van had staan, zal later veranderen naar echte leibaan olie.

2de vraagje, ik gebruik nu koelolie ( quaker of zoiets) die met water moet aangelengd worden, is het nodig na gebruik van de koeling volledig op te drogen om roestvorming tegen te gaan ?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door hfjbuis »

Ook ik gebruik een plastic can om de olie aan te brengen en smeer hem daarna uit. Met een plantenspuit nevel je olie en dat is ongezond.

Van hydraulische olie gaat de draaibank niet kapot, maar echte leibaanolie is merkbaar beter. Met een liter doe je een hobby leven lang. O.a. HBM verkoopt ze.

Als het goed is, tast de koelolie staal niet aan en er blijft er een dunne film achter na het verdampen van het water. Ik heb boorolie van het merk lotus en dat geeft vlekken op het staal.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

"Rather be safe than sorry" 't was in de Gereedschapmakerij vaste prik, aan het eind van de week, laat je je bank vers ingeolied achter.. een nachtje over met koelemulsie op het bed, daar krijgt ie niks van, maar voor't weekend namen we die gok niet..

je kunt het ook testen.. stukkie staal schoonmaken, en dan aan één kant met Koelemulsie behandelen.. er is veel "rotzooi" onder de koelemulsies.. ja.. ze doen wat ze doen MOETEN, Koelen... maar daarna?.. sommige zijn een bron van schimmels (en daar heb ik ooit een fikse ontsteking van opgelopen.. week mee thuis gezeten.. 't is niet voor niets dat je veel machines tegenwoordig met afzuiging ziet.. om de nevel van die emulsie af te voeren.. naar een plaats waar het geen kwaad kan..

't oliën van mijn machines, doe ik met een potje en een kwast..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door serum »

Als je een beetje serieus met koelen bezig bent pak je er een meter bij om de ph waarde te bepalen. Vrij standaard in een machinepark waar er met koelmiddel gewerkt wordt. In de basis is koelmiddel ook gemaakt om oxidatie van je machine tegen te gaan.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 22 dec 2023 18:11 Als je een beetje serieus met koelen bezig bent pak je er een meter bij om de ph waarde te bepalen. Vrij standaard in een machinepark waar er met koelmiddel gewerkt wordt. In de basis is koelmiddel ook gemaakt om oxidatie van je machine tegen te gaan.
PH meters heb ik nog nooit gezien in werkplaatsen, wel Refractometers, en die kosten de wereld niet..(moet er zelf ook nog eens een aanschaffen, om mijn Emulsie in topvorm te houden..

gelukkig valt het mee, met kleine beetjes, maar als je een machine hebt waar al snel 200 liter inzit.. dan kun je erop wachten tot het "yoghurt" is.. ofwel DIK, en Vol met van alles wat leeft, maar wat er niet in hoort te zitten.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door Quepee »

Met een Refractometer meer je de hoeveelhied olie (concentraat) er in de vloeistof zit verder niet heel bizonder.
Met de PH stokjes meer je de Ph waarde daaraan zie je of de vloeistof vervangen moet worden.

Het hele smeermiddelkoelvoeistof verhaal is tegenwoordig wel een interessant verhaal.
Zo mogen er tegenwoordig geen slechte stofjes meer in voor het milieu boorzuurbijv.
Klanten zoals asml zeggen gewoon met welke vloeistof ze willen dat je hun producten maakt.

Ik heb ik de afgelopen 2 jaar een aantal producten als test gehad waaronder aquaslide wat volledig op waterbasis is .(mocht je ze bezocht hebben op de techishow alle producten op de foto's komen van mijn schatjes.

Reden dat asml dit dus wil is dat als je iets bewerkt met vloeistof de vloeistof ook in het materiaal trekt (ik geloofde dit ook niet maar dat is wel het geval)

De chip machines van asml werken onder hoog vacuum waardoor de stoffen in de vloeistof die in het materiaal getrokken zijn er weer uit komen en op die spiegels ect gaan zitten en dat willen ze liever niet.

Met de aqua slide denken ze dat niet te hebben waardoor asml een aantal reinigings processen hopen te kunnen overslaan en geld besparen.

Voor hier op dit forum is dit totaal nutteloos maar ik wou ook een keer een leuk verhaal typen.

Je kan gerust je machine een weekend in de emulsie laten staan zal niet veel gebeuren.
En als je emulsie maakt eerst water en daarop de olie anders krijg je omgekeerde emulsie.
En kunstoffen halen de houdbaarheid van de vloeistof heel er naar beneden als je het erin laat liggen.

Ow en zet er een goede olie skimmer op de olie laag op de vloeistof haalt zorgt ervoor dat het niet in contact komt met de zuurstof in de lucht en daar knapt het ook niet van op dan krijg je de yoghurt waar arie het over heeft
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door hainjedaf »

Quepee schreef: 22 dec 2023 21:24 Met een Refractometer meer je de hoeveelhied olie (concentraat) er in de vloeistof zit verder niet heel bizonder.
Met de PH stokjes meer je de Ph waarde daaraan zie je of de vloeistof vervangen moet worden.
Ik dacht bij een refractometer aan de kijker die we vroeger gebruikten om de zuurgraad van loodaccu cellen te meten bij start- en tractiebatterijen.
Maar als er zoveel verschillende stoffen in je vloeistof zitten, is dat natuurlijk bijna godsonmogelijk.
(Persoonlijk vond ik die pH strookjes stuk makkelijker. Zeker met dat luie oog van mij.)

Mooi interessant verhaal met daadwerkelijk zinvolle informatie.
Goed om te lezen dat er dus actief naar milieubewustere middelen gezocht wordt.

En ik had nooit gedacht dat verspaande materialen beduidende hoeveelheden smeer- en koelmiddelen op zouden nemen.
Met dat UHV waar chipmachines mee werken is dat wel te begrijpen.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door Quepee »

Voor mij is het belangijk dat het lekker ruikt en dat mij handen heel blijven , maar in het hogere segment zijn ze er tegenwoordig echt me bezig zo schoon mogelijk te zijn.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Quepee schreef: 22 dec 2023 21:24 Voor hier op dit forum is dit totaal nutteloos maar ik wou ook een keer een leuk verhaal typen.
Nou.. dat ben ik niet helemaal met je eens.. als een koelemulsie volledig wateroplosbaar is, dan is het ook makkelijker van je materiaal af te krijgen.. Nou bouw ik geen Machines om Chips te maken (alsof die niet vol zitten met frituurolie) of had je het over IC's?..
Duhh.. maar goed.. Vuiligheid zo veel mogelijk van je materiaal halen is fijn als het makkelijk gaat.. bedenk dat de dingen die ik doorgaans maak, voor minimaal 5 jaar Luchtdicht afgesloten hun werk moeten doen, onder wisselende omstandigheden, sommigen dragen hun horloge ook net zo makkelijk onder de douche (geen goed idee.. want daar kunnen glaspakkingen op den duur niet tegen) of ze dragen ze tijdens het mengen van een Bedje Cement (ook geen goed idee.. want daar kunnen de glaspakkingen slecht tegen, en waarschijnlijk houdt de pakking in de Kroon er ook niet van), van Lekker warm thuis, tot in de brandende zon op het werk, of juist steenkoud en een ½.. als je in een vrieshuis werkt..Schokken, trillingen, en maar 1 keer smeren per 5 jaar..wel zo fijn als er NIETS achterblijft wat de levensduur van die Olie niet beinvloedt..

Die PH Metingen waren mij onbekend, misschien toch eens naar kijken..

Kunststoffen maken het inderdaad "Dikke Soep", een Laagje Olie erop maakt dat Anaërobe bacterien zich uitermate op hun gemak voelen, met alle gevolgen van dien.. en Gietijzer.. pas daar ook mee op.. er zijn vloeistoffen die daar tegen kunnen, maar BlasoCut dus NIET.. Dikke Yoghurt, en binnen een dag of 2, een LUCHT!... daar gaat een stinkdier nog van over zijn nek!..
hainjedaf schreef: 22 dec 2023 21:32 Ik dacht bij een refractometer aan de kijker die we vroeger gebruikten om de zuurgraad van loodaccu cellen te meten bij start- en tractiebatterijen.
Afbeelding

Zo'n ding dus.. druppeltje emulsie erop, en dan even tegen het licht houden.. werkt makkelijk en snel.. volgens het boekje moet je met een speciaal staafje enkele druppels op dat glaasje doen, wij hielden em gewoon even onder de straal.. er zeikt altijd nog wat uit als je de deur opentrekt, als je een CNC machine wilde controleren..

Omdat de meeste Koeltanks letterlijk een "ondergeschoven kindje" is, verzin iets waarmee je een volle tank makkelijk onder de machine vandaan kan trekken (sommige tanks staan op wieltjes), en iets waarmee je em op kan tillen.. dat is makkelijker met aftappen.. die van de draaibank, trokken we op een Electrische palletwagen (Stapelaar) zodat we em een metertje op konden tillen.. vat eronder, Aftapplug eruit.. leeg laten lopen, paar doeken erdoor, terugzetten, nieuwe vloeistof erin..
Die van de Freesbank, daar was je 2 uur mee zoet...400 liter!.. die moesten we eerst leegpompen met een dompelpompje, maar daarmee krijg je em niet helemaal leeg..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

even een vraagje nog.. Welke Ph waarde moet Emulsie hebben?.. of meet je dat gewoon als je verse emulsie hebt aangemaakt, en vergelijk je met die waarde, bij welke waarde ga je vervangen of verversen?

Die Strookjes Lakmoes kosten de wereld niet.. kun je ook bij de Drogist kopen, is dus wel een idee om eens een doosje van die strookjes te kopen, en netjes luchtdicht in de kast te mikken in de werkplaats..
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door benkr »

De freesmachine op mijn voormalige werk hadden een aquarium luchtpompje in de koelemulsiebak hangen dat continu bubbeltjes maakte, dat was om de houdbaarheid van de koelemulsie te verlengen en die stinkende drab tegen te gaan, beviel kennelijk goed. Verder werden die machines periodiek door een speciaal bedrijf gereinigd en van nieuwe koelemulsie voorzien, ik geloof dat ze dat elke 2 of 3 maanden deden.
De man die de bijde machines in Dongen bediende was erg zuinig op zijn machines, maar toch kon je bij de grote eindejaars schoonmaak echt goed zien waar de machineklemmen hadden gestaan, flinke sporen van koelemulsie die onder die klemmen was gedrongen, was geen roest maar wel duidelijk vies. En toch maakte hij elke week zijn machines helemaal spic en span. Ik heb daar eigenlijk nooit een machine gezien die vol lag met spanen en zo, werden na elke flinke klus grondig schoongemaakt, heel vaak met een spuit die koelemulsie via een speciaal pompje kon spuiten en daarna met een flinke poetslap.
En als zijn machines het niet meer deden kreeg ik altijd de vraag of ik even wilde komen kijken, in ik schat 50% van de gevallen kon ik het probleem verhelpen, vaak ergens een slecht contact of zoiets.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door Quepee »

Arie Kabaalstra schreef: 22 dec 2023 22:22 Welke Ph waarde moet Emulsie hebben?..
Dit hang van het "product" af op het TDS blad staat de ph die hij moet hebben.

Gros zit op 9 a 9,5 , als hij lager gaat zijn het vaak bacterieen of zuur in de vloeistof.

Als hij boven de 10,5 gaat komen de huidklachten en lager dan 8,5 krijg je roestvorming.

Er zijn ook producten met een ph van 7 dat is voor de mens neutraal.

Ik moest dit even navragen bij een goede vriend van mij die zit al 35 jaar in de vloeistoffen heeft erg lang bij castrol gezeten.

Hij is nu technisch adviseur bij KSM (kan uren over olie praten en esters die erin zitten Zzzzz) en is zelf bezig Motul naar Nederland te krijgen . Mijn machines staan nu ook met Motul ook weer voor tests.

Hij zijn tests en ik gratis vloeistof ;)

Er zijn nu ook biologies afbreekbare leibaanolien daar heb ik nu ook een kannetje van.

En ze zijn bij motul nu bezig met leibaanolien die zich mengen met de vloeistof dus dan heb je geen laagje over je vloeistof. (maar zoals hij zegt dat is andere materie)

Het oliewereldje is best wel boeiend.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Quepee schreef: 23 dec 2023 12:08 Hij zijn tests en ik gratis vloeistof ;)
Afvoeren is de echte kostenpost. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: leiolie en sproeikannen ?

Bericht door Quepee »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 dec 2023 12:17
Quepee schreef: 23 dec 2023 12:08 Hij zijn tests en ik gratis vloeistof ;)
Afvoeren is de echte kostenpost. ;-)
Geen idee er staat een 1000 liter vat wat leeggezogen wordt als het vol is ook op hun kosten ;)


Edit: kost rond de 25 a 30 cent de liter.
Laatst gewijzigd door Quepee op 23 dec 2023 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie