Beetje rekenhulp / controle

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Beetje rekenhulp / controle

Bericht door spinningwheels »

Een lange post .
Ik probeer uit te rekenen hoeveel brandstof ( LPG) mijn nieuwe motor nodig heeft bij WOT ( wide open trottle) bij max rpm .
Aan de hand van die uitkomst kan ik gaan kijken welke diameter toevoerleiding ik nodig ga hebben , en of ik uitkom met de injectoren.
Eerst wat getalletjes
Motortje is 7.4 liter, max 6500 rpm en 2 bar overdruk AF ratio lpg 15.5-1 ( dus 15.5 kilo lucht op 1 kilo LPG ik houd het eerst op 2 bar er zijn er zat die veel meer druk rijden met een hogere statische compressie maar de boel moet ook wel heel blijven, ook al zit er allemaal al gesmeed spul in.
7.4 liter per omw 3.7 liter lucht x 6500 x 3 is 72150 liter per minuut dat weegt 93.07 kilo .
93.07/15.5 dat is 6 kilo lpg
lpg weegt 0.54 kilo per liter. kom ik op 11.1 liter lpg per minuut bij WOT @ max rpm.
Voor mijn gevoel klopt dit niet. lijkt mij erg weinig
In theorie kan ik praktisch alles
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Beetje rekenhulp / controle

Bericht door MeMoRy »

Op eerste oog lijkt het te kloppen. Met 11 liter per minuut zou je best snel door je tank heen zijn, lijkt me. :lol:

Maar het is sowieso alleen met vollast toch? Anders knijpt de ECU het af. Lang geleden dit.
Je hebt ook nog zoiets als volumetric efficiency (vullingsgraad? Ken het Engelse woord alleen) dus het zou sowieso een maximum zijn.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Beetje rekenhulp / controle

Bericht door spinningwheels »

MeMoRy schreef: 12 jan 2024 23:18
Je hebt ook nog zoiets als volumetric efficiency (vullingsgraad? Ken het Engelse woord alleen) dus het zou sowieso een maximum zijn.
Ja klopt dat speelt bij NA dus zonder drukvulling een grotere rol. dan mag je blij zijn als je 90% vulling haalt en ja is alleen bij vollast en bij max toerental.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Beetje rekenhulp / controle

Bericht door DaBit »

Wil je vollast niet eerder richting de 12:1 A/F? Met LPG ben ik niet zo bekend.

Verder zou ik inderdaad eens een VE tabel ergens vandaan toveren. Als je een map kunt vinden voor een aftermarket ECU dan kun je die wel als leidraad gebruiken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Beetje rekenhulp / controle

Bericht door hfjbuis »

Bij 6500 RPM, zal elke cyclinder (4 takt) maar 1 keer per 4 omwentelingen gevuld worden. Dan blijft er een kwart over van de berekende 11 liter.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Beetje rekenhulp / controle

Bericht door DaBit »

Suck-squeeze-bang-blow, elke 180 graden een deel van dat recept. Elke omwenteling word dus de helft van de cylinder inhoud gevuld.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Beetje rekenhulp / controle

Bericht door spinningwheels »

hfjbuis schreef: 12 jan 2024 23:54 Bij 6500 RPM, zal elke cyclinder (4 takt) maar 1 keer per 4 omwentelingen gevuld worden. Dan blijft er een kwart over van de berekende 11 liter.
1 keer per twee omw en dat heb ik in het reken werk al meegenomen
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Beetje rekenhulp / controle

Bericht door hfjbuis »

ok, jullie hebben gelijk, 1 keer per 2 omwentelingen. :mrgreen:
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Beetje rekenhulp / controle

Bericht door kawarider »

:roll: Interessant, 2 bar drukvulling? Compressor? Is dat niet beetje veul? AF zal toch gelijk moeten blijven onafhankelijk van vuldruk?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Beetje rekenhulp / controle

Bericht door spinningwheels »

kawarider schreef: 13 jan 2024 08:58 :roll: 2 bar drukvulling? Compressor? Is dat niet beetje veul??
Compound boost . 2 GT 45 turbo,s voeden een 12/71 supercharger.
Leuke hiervan is dat de turbo,s regelbaar zijn,
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Beetje rekenhulp / controle

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 13 jan 2024 08:58 :roll: Interessant, 2 bar drukvulling? Compressor? Is dat niet beetje veul? AF zal toch gelijk moeten blijven onafhankelijk van vuldruk?
Ja Joep, dat is nog eens ander plezier dan zo'n sloom Y-modelletje. ;-) :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Beetje rekenhulp / controle

Bericht door spinningwheels »

DaBit schreef: 12 jan 2024 23:46 Wil je vollast niet eerder richting de 12:1 A/F? Met LPG ben ik niet zo bekend.

Verder zou ik inderdaad eens een VE tabel ergens vandaan toveren. Als je een map kunt vinden voor een aftermarket ECU dan kun je die wel als leidraad gebruiken.
Klopt mag wel bij vollast iets rijker lopen,
Heb een megasquirt pro ecu . Een kennis gat dat metertijd goed inregelen.
Mooi van die megasquirt is dat er werkelijk alles op en aan zit, klopsensor, ( is wel heel makkelijk) Maar ook dingen als traction controll en launch controll, En natuurlijk de mogelijkheid om dat ook uit te zetten. Ding moet tenslotte ook wel als Tyre Fryer gebruikt kunnen worden
Maar is nogal spannend , heb 24 injectoren, 8 gaan sequentieel aangestuurd worden, de overige 16 in groepjes van 4 .
De eerste 8 zijn eigenlijk voor het min of meer normale rijden voldoende.
Kan ze niet in groepjes van 3 sequentieel aan gaan sturen, dan krijg ik problemen met de inspuit tijd bij lage toeren.
Zit met dat lpg spul wel op de max, vervelende is dat voor de injectoren geen flow wordt aangegeven , maar ze schrijven goed voor 70 pk per stuk, De druk kan nog iets omhoog en ze kunnen van 3 naar 3.5 mm opgeboord worden dat zou een 20 a 25 % meer op moeten leveren.
Zelfde geneuzel met de verdampers, heb er 3 zijn goed voor 450 PK per stuk ( weer geen opgave van de flow) en kunnen kortstondig >10 <20 sec een 50 % meer leveren.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Beetje rekenhulp / controle

Bericht door kawarider »

:oops: :P :lol: grote jongens speelgoed
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Beetje rekenhulp / controle

Bericht door spinningwheels »

kawarider schreef: 14 jan 2024 00:11 :oops: :P :lol: grote jongens speelgoed
Ja echt wel, gewoon voor de fun en omdat het kan.
Maar hoe zit het bij zo,n Tesla, zo,n ding zit ramp stamp vol met rij hulp middelen. Eigenlijk kan een beetje afgerichte baviaan nog wel met zo,n ding de weg op.
Maar kan je al die dingen ook uitschakelen om leuk te kunnen spelen?
Zag van de week een filmpje van de dodge TRX maar zelf op uit staan de rij hulpen nog niet echt helemaal uit .
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie