Beginner CNC

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Nelus12
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2024 04:31

Beginner CNC

Bericht door Nelus12 »

Goedenavond!
Ik ben nieuw in de wereld van CNC’s. Afgelopen week heb ik veel machines met elkaar vergeleken.
O.a Rat Rig, BZT, High Z, FoxAlien, Sorotec, Stepcraft, en nog veel meer.

Waarbij de FoxAlien CL-4x4 het meest aan mijn eisen lijkt te voldoen. (hobby/semi professioneel gebruik)
De onderdelen die op het metalen frame gebruikt worden zijn zover ik kan beoordelen van goede kwaliteit.
De spindle van 400w die bij de machine inbegrepen zit ben ik van plan na genoeg geoefend te hebben te vervangen voor een 1.5kw vfd spindle.

Ik wil verschillende soorten hout, aluminium, epoxy, plexiglas, kunststoffen met gemak kunnen bewerken.

Er zijn genoeg reviews te vinden over de machines van FoxAlien, alleen zeer weinig over dit nieuwe model CL-4x4.
Over de Vasto zijn bijvoorbeeld veel positieve berichten/videos te vinden, alleen vind ik die net iets te klein.
Vandaar de CL-4x4 met groter werkgebied en krachtigere stepper motors.

Het feit dat de machine helemaal compleet als kit word geleverd en vrij gemakkelijk in elkaar te zetten is, lijkt me dit een perfecte machine als eerste CNC.

FoxAlien CL-4x4
https://www.foxalien.com/collections/cn ... ine-cl-4x4
Specification
• Working Table: T-slot Hybrid Table
• Cutting Area XYZ: 122cm x 122cm x 10cm/ 48” x 48” x 3.94”
• Spindle: 400W
• Router: Support 65mm and 69 Router, Makita RT0700C and DeWalt DWP611
• X Axis: 16mm Ball Screws & Linear Rails
• Y-Axis: 16mm Ball Screws & Linear Rails
• Z-Axis: 12mm Ball Screws & Linear Rails
• Stepper Motors: Nema23(60-100) Close Loop Stepper Motor
• Torque: 3.5Nm
• Independent Driver: DM542
• Machine Structure Material: All Metal
Package List
• 1x CNC router CL-4x4 (half-assembled in 6 boxes)
• 1x T-slot Hybrid Table

• 1x Controller
• 2x Set of engraving bits (10pcs/set)
• 1x USB cable
• 1x Power cord
• 1x Box of screws and tools
• 1x User manual
• 52mm & 65mm & 69mm spindle holder


Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met dit model, of FoxAlien als bedrijf.
Andere suggesties zijn ook altijd welkom.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Beginner CNC

Bericht door benkr »

Ik zou er nog eens heel goed over nadenken, ik vind het maar een erg minimaal ontwerp qua stijfheid en zo terwijl de prijs toch aardig in de richting gaat van een OSPF machine wanneer je op zoek gaat naar vooral gebruikte onderdelen zoals KO spindels, lineaire geleidingen en Alu profielen.
Ik ben er van overtuigd dat je uiteindelijk een veel betere machine zult hebben aan zo'n OSPF ontwerp.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Beginner CNC

Bericht door hfjbuis »

@Nelus12, welkom op het forum.

Bij de genoemde FoxAlien, staat Pre-order. Dat wil toch zeggen dat ze het ding t.z.t. denken te gaan leveren.

Het hoeft geen verkeerde machine te zijn, maar met een spanwijdte van ruim een meter op die dunne smalle brug pijlers, dat is denk ik veel te flexibel voor een 1.5kW spindel.
De spindel motor met koolborstels maakt heel veel kabaal. Ik denk dat een router voor hout beter zal voldoen tegen lagere kosten.

Ik denk dat het frezen van 0.5 mm aluminium plaat (in een paar passes) nog wel gaat, maar met iets van tolerantie zal het een hele opgave worden.

Een twee maal zo lang profiel buigt 8 keer zo veel door. Maat is best belangrijk bij de keuze.

Bij mijn eigen zoektocht kwam Sorotec als betere keus uit de bus. Omdat hun kleinste machine nog steeds te groot is voor op mijn werkbank, heb ik er zelf een gebouwd.

Beginnen met CNC kan met iets eenvoudigs en hoeft niet duur te zijn. Een machine met het PrintNC ontwerp is relatief gemakkelijk te bouwen met eenvoudige middelen. De machine is absoluut geschikt voor de eerste stappen op CNC gebied. Qua performance zal hij het een stuk beter doen dan de FoxAlien machine. Zoek op YouTube naar wat beoordelingen, dan heb je nog wat om over na te denken. https://wiki.printnc.info/en/performance

Een OSPF zoals @Benkr aangeeft is met afstand beter dan de FoxAlien machine.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Beginner CNC

Bericht door MeMoRy »

Destijds begonnen jullie bij mij ook direct over zelfbouw. Bedenk dat niet iedereen tijd, energie, inzicht of zin heeft om iets zelf te bouwen (of aan te passen). Dan koop je liever iets kant en klaar
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Beginner CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou, voor een firma die vind dat ze kwa kleur op Stepkraft willen lijken, maken ze wel een erg mooie machine. (voor 1/3e van de prijs) :lol:
Als het inderdaad een nieuw model is (pre-order) is de kans klein dat iemand er al ervaring mee heeft.
IK heb geen ervaring met dit soort machines, deze begint toch echt ergens op te lijken.
Vergelijk met de OSPF kan, maar als je niet de toegang hebt tot de juiste 2e hands onderdelen wordt die ook duurder dan deze.
En of die met dezelfde afmeting als deze, stabieler zal worden ga ik betwijfelen.
Wel vind ik de stofafscherming erg minimaal, doet waarschijnlijk weinig, met als nadeel, je ziet niet dat het vies wordt, want er zitten kappen voor.
Ook de Z-as is wel een discussie punt en voor verbetering vatbaar.
Eigenlijk is van alles net niet goed te beoordelen hoe het zit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Beginner CNC

Bericht door Sven »

MeMoRy schreef: 22 jan 2024 07:50 Destijds begonnen jullie bij mij ook direct over zelfbouw. Bedenk dat niet iedereen tijd, energie, inzicht of zin heeft om iets zelf te bouwen (of aan te passen). Dan koop je liever iets kant en klaar
Dat is hier de kern van de zaak.
Als je wat meer gecnc´d hebt dan wordt het kaf van het koren scheiden een tweede natuur.

Zelfbouw kost natuurlijk bakken en bakken met tijd. Maar met de raad van het forum ben je wel vaak beter af dan met nieuwkoop van dezelfde prijs.

Gebrek aan inzicht mag denk ik geen reden zijn om dan maar goedkope zooi te kopen.

Wat mij betreft is er maar 1 reden om goedkope (2e hands!) zooi te kopen: Snel de steile leercurve door gaan.

Ik denk dat voor bijna iedereen geldt dat je het beste kan beginnen met een lelijke goede zelfbouw die ongeveer de maten heeft die je nodig hebt.
Die kan je zonder veel geld te verliezen weer van de hand doen of slopen.

Maar dat iedereen hier telkens weer over zelfbouw begint is niet voor niets.
Een goede machine kost gewoon. Geld, tijd of energie.

Een slechte machine trouwens ook. En alleen bij kleine machines is dat dragelijk.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beginner CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sven schreef: 22 jan 2024 10:11 Maar dat iedereen hier telkens weer over zelfbouw begint is niet voor niets.
Een goede machine kost gewoon. Geld, tijd of energie.
En daarmee heb je meteen de kern van de zaak
Of, zoals we hjir yn Fryslân sizze: Do hast de keutel bij it skjinne ein. :lol:

zoals ik al eens gemeld heb hier op 't forum "een Goedkope CNC machine bestaat niet.. "
Ergo.. kijk je naar wat je wilt besteden, dan is dat bepalend voor het formaat en de stijfheid.. sorry.. de Stijfheid, en het formaat van de machine.. stijfheid is het allerbelangrijkste... formaat komt later..
Kijk je echter naar het formaat..en houdt daarbij rekening met de stijfheid, omdat je dat hele formaat ook moet kunnen bewerken.. dan ga je denk ik steil achterover van de prijs..

Ergo.. Wil je wat munten in de zak houden, wat leren, en trots kunnen zijn op je werk.. Stroop Marktplaats af, kijk hier in de aanbiedingenhoek, neem de tijd, leer CAD tekenen (want dat ga je ook nodig hebben), maak een ontwerp, laat dat hier door de Diverse Forumleden tegen het licht houden.. en bouw een machine waar je echt wat mee kan...
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Beginner CNC

Bericht door MeMoRy »

Ik ben toch wel blij dat ik eerst mijn el-cheapo heb gekocht hoor. Nu weet ik tenminste beter waar ik op moet letten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beginner CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tuurlijk.. dat kan.. Dan kun je stellen, en zelf ondervinden waarom een goedkope machine niet de beste optie is..
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Beginner CNC

Bericht door Quepee »

Mijn chinees is tegenwoordig koffie tafel dus geheel nutteloos is hij niet.
Nelus12
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2024 04:31

Re: Beginner CNC

Bericht door Nelus12 »

Bedankt allemaal voor alle snelle reacties!

Ik snap de voordelen van een zelfbouw machine, met heel wat zoeken naar de juiste onderdelen kan de prijs/kwaliteit verhouding vast veel beter uitpakken. En je weet hoe de machine van binnen en buiten werkt.
Toch denk ik dat het voor een leek als ik moeilijk is om op locatie een onderdeel te controleren en te waarderen.(Terwijl het de eerste keer is dat ik überhaupt zo'n onderdeel zie)

Dus daar zal erg veel tijd en energie in gaan zitten om alle kennis op te doen, de onderdelen beetje bij beetje bij elkaar sprokkelen, en dan nog de machine gaan bouwen... :roll: Dan ben je zomaar maanden verder.
Daarbij komt ook dat elektra nou ook niet echt mijn sterkste kant is.
Ik heb 2x zelf een PC gebouwd, dat is eigenlijk gewoon plug & play en totaal niet te vergelijken neem ik aan :lol:
Maar ik zal hier op het forum eens gaan kijken naar wat bouwverslagen van andere om een beeld te krijgen en te bepalen of het terecht is om er tegenop te zien haha.

Aan de andere kant denk ik, de machine hoeft niet dagelijks 12u lang extreem nauwkeurige projecten te frezen. Geen keiharde materialen op hoog tempo eruit te werpen enzovoort, is het dan wel nodig om een ''top-tier'' machine te hebben..
Als ik op youtube zie wat er af en toe onder die kleine simpele chinese machientjes(wat Foxalien ook is) vandaan komt sta ik versteld. En bij dit nieuwe model zie ik toch wel dat ze de lat steeds hoger willen leggen, het is nog een klein en jong bedrijf.

Ik heb nog wat afbeeldingen gevonden van een CL-4x4
Dat geeft jullie misschien een beter beeld van de bouwkwaliteit van het frame etc.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Beginner CNC

Bericht door MeMoRy »

Wel een punt: die moet je nog importeren. Dan komt er snel 25% bovenop, excl vervoer. Zit je toch weer op 5000-6000 euro. Daar heb je ook iets voor in eigen land.

Ik zie ook dat er hij komt met zon' 400W merkloos chinees spindeltje met zo'n opschroefde ER11 collet.. Ook niet veel van verwachten/gelijk vervangen voor serieus werk. Ik heb die nu ook, maar dat opschroefding is dus totaal niet stevig.

Afbeelding

Hoe ze hier reclame maken met "Z-probe" (een blokje alu en aligatorklemmetje??) en "E-stop"... hmmmm.
Ik begin hier een beetje negatief tegenover te staan voor dit geld.

Er staat ook niet over welke controller erin zit.
EN: vergeet niet dat je ook nog CAM software nodig hebt, dat kost ook een paar honderd euro.
Nelus12
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 jan 2024 04:31

Re: Beginner CNC

Bericht door Nelus12 »

MeMoRy schreef: 22 jan 2024 14:57 Wel een punt: die moet je nog importeren. Dan komt er snel 25% bovenop, excl vervoer. Zit je toch weer op 5000-6000 euro. Daar heb je ook iets voor in eigen land.

Ik zie ook dat er hij komt met zon' 400W merkloos chinees spindeltje met zo'n opschroefde ER11 collet.. Ook niet veel van verwachten/gelijk vervangen voor serieus werk. Ik heb die nu ook, maar dat opschroefding is dus totaal niet stevig.
Is een beetje onduidelijk wat betreft verzending, ik heb daarover een mail gestuurd naar ze. Ik zie als optie shipping method Germany Warehouse - $35 , daardoor reken ik dus niet op import kosten. Maar ik zal wat laten weten zodra ik een reactie heb ontvangen.

Ja dat dacht ik al, ding komt ook standaard met elke machine van ze, dus daar verwacht ik inderdaad weinig van.
En zal ik ook zeker vervangen zodra ik het allemaal een beetje onder de knie heb.

Denk dat dit de controller is maar dat weet ik niet 100% zeker
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Beginner CNC

Bericht door Oscar f1 »

Ik zag een gebruikte machine langskomen:
Algemene informatie Advertentienummer 171028
Naam Kees Romein
Bedrijf Romein
Plaats Naaldwijk
Telefoon 06-24626056
Vraagprijs n.o.t.k.
Beschrijving:
Cnc-Frees/graveermachine, geschikt voor metalen, kunststoffen en hout.
Uitgebreide software. Aansturing met HPGL, Eps, DXF, G-code.­
Formaat 2500x1500x200mm.
Geinteresseerd? Bel even 06-24626056
Bellen heeft de voorkeur, met een kort gesprek kan meer duidelijk worden dan met allerlei berichtjes.
CNC-MACHINE.jpg
Waarschijnlijk kan je die werkend bekijken,
en op de foto ziet het er al beter uit dan die Foxalien.

https://www.sign.nl/vraag-en-aanbod/cnc ... d4d2a110ac
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie