Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Vliegbouler
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2010 23:14
Locatie: IJlst

Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door Vliegbouler »

Graag een tip
Mijn portaal frees heb ik opnieuw moeten inrchten doordat mijn pc de geest gaf en die draaide nog op windows 7, dus een andere PC waar geen printerpoort op aanwezig was. Nu een USB kaart met 5 assen en Windows 10 en Mach3.
Het gehhel ingericht en aan het draaien, de instellingen gemaakt enz. het werkt.
Maar nu heb ik het probleem dat als ik een afbeeding wil frezen in 2,5 D dan gaat de 0 van de z-as gemiddeld met 0,0004mm per regel omlaag, dwz als er 30,000regels Gcode gedaan zijn is de 0 as met 2.7mm gezakt.
Ik heb het geprobeert met Backlash (geen verandering) met de pulsrate, met de motorinstellingen enz. maar het blijft steeds met die 4 duizendste omlaag gaan.
Heeft iemand dat wel eens meegemaakt? Graag ideeen hierover.

Peter
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door benkr »

Zonder te weten wat voor besturingskaart je in je machine hebt zitten het volgende:
Koop een besturingskaart van een echt merk en heel waarschijnlijk ben je je probleem kwijt.
Ik ken echt maar één besturingskaartje waarvan de USB interface echt probleemloos werkt, ik ken er diversen die continu problemen geven.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door Tolp2 »

Zakt de Z-as ook als deze gedurende die 30.000 regels niet wordt aangestuurd?

Het zou wat kunnen te maken kunnen hebben met de timing van je DIR signaal en de STEP pulses. Als deze te dicht op elkaar zitten, dan kan hij de eerste stap missen / de verkeerde kant op gaan. Als je dan vaak met de as beweegt, dan kan het optellen. Kun je in Mach3 instellen wat je timing moet zijn?
benkr schreef: 26 jan 2024 22:48 Zonder te weten wat voor besturingskaart je in je machine hebt zitten het volgende:
Koop een besturingskaart van een echt merk en heel waarschijnlijk ben je je probleem kwijt.
Ik ken echt maar één besturingskaartje waarvan de USB interface echt probleemloos werkt, ik ken er diversen die continu problemen geven.
Even gek: Ik heb nog een open-source LinuxCNC ethernet-kaart over 8)...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door hfjbuis »

Zoals @tolp al aangaf, het kan aan de step/dir timing liggen. Als je de oude Mach3 configuratie nog hebt, kun je naar de instellingen kijken en ze overnemen.

Te snel voeden of (de) accelereren, kan stap verlies veroorzaken. Reduceer alle snelheden (frezen, ijlgang, acceleratie) met een factor 10 en frees het ding nog een keer in lucht. Na een kop koffie weet je meer.

Heel veel relatieve bewegingen (G91) kunnen t.g.v. afrondingsfouten uiteindelijk leiden tot een verkeerde positie. Als je aan het einde van de freesopdracht een absolute positie opgeeft (G1 G90 F100 Z10), moet de fout hersteld zijn.

Als je servo motoren gebruikt, dan moet je (ten minste dat moet bij de Lichuan van mij) de servo motor altijd op enabled laten staan, anders drift de positie langzaam weg.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Klopt de maatvoering van de Z-as wel?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door Bjornski1976 »

Begrijpen uit het verhaal staat en blijft de z waarde in mach3 waar ie moet zijn, software. Hier zakt dus niets; ja of nee?
Als het in de hardware zit en de aansturing ervan kan je eens in de config z met x wisselen alsook de fysieke aansturing. Kijken of het in hardware zit of in de aansturing ervan. Verhuist de fout mee; ja of nee?
Ja, hardware issue.
Nee, aansturing issue.
Timing aanpassen etc.. zodat het met de nieuwe hw wel werk of wat gerenomeerder bordje kopen
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
XL500SZ
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door XL500SZ »

Als je programma waarin je je gcode maakt 30000 regels uitspuugt en in die 30000 regels je z maar 2.7 mm naar beneden stuurt zou ik eerst de instellingen van dat programma eens controleren of de machine niet gewoon doet wat de gcode vraagt.

Werkt de machine bijvoorbeeld wel als je hem 1mm naar beneden stuurt?
Als je g91 g01 z-1.0 f500 doet bijvoorbeeld. (Zelf even controleren want doe het uit mijn hoofd en ken jouw machine niet)
promo
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2015 07:02

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door promo »

Misschien om even te checken; is het coördinaatstelsel waarin je werkt (g54 bv) misschien geroteerd t.o.v. het machine coördinaatstelsel?
XL500SZ
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door XL500SZ »

En misschien nog iets om te controleren, gebruik je misschien inches ipv mm ergens? Daar zit ook ongeveer een factor 25 (25.4) tussen, dus als je bv 0.01 programmeert is dat ~.0004 inch.
Vliegbouler
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2010 23:14
Locatie: IJlst

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door Vliegbouler »

Allemaal bedankt voor de snelle reacties/ Helaas kom ik toch nog niet verder.
Se z=as en se Y=as hebben bijna dezelfde instellingen. maar alleen de Z=as geeft dat probleem met het draaien van de gcode komen de X enY-as op het ingestelde nulpunt terecht. Ik heb het ook getest met een bordje welke ik vorig jaar gemaakt heb en toen ging dat goed, maar nu ik een nieuwBOB bordje en een andere PC geeft dat problemen.
De maten staan goed ingesteld op mm en de motortuning is ingesteld met settings (de maten kloppen) De stappenmotordrivers zijn ingesteld op 1600 pulsen, de motoren draaien mooi en rustig. Ik heb ook de khz veranderd van 25000 naar 100khz (bordje) maar de geeft ook geen wijzigingen, de backlash heb ik ook op de Z-as diverse instellingen geprobeerd endaar zie ik ook geen verandering in (terwijl dat wel moet reageren denk ik)
Dus als er nog cnc-ers zijn die een oplossing weten ben ik zeer dankbaar.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door andrefc101 »

Had je nu ook al getest met een micrometer? Dus handmatig de z-as verplaatsen en dan meten of dat wel klopt?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door hfjbuis »

Vliegbouler schreef: 28 jan 2024 17:47 Se z=as en se Y=as hebben bijna dezelfde instellingen. maar alleen de Z=as geeft dat probleem
De Z-as is ook de zwaarste as. Het is te verwachten dat die minder snel omhoog kan accelereren van wegen dat gewicht.

Staan de instellingen hetzelfde als met het oude bordje?
Heb je getest met langzame snelheid en lage acceleratie?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door Kars-cnc »

Gezien dat het altijd goed gewerkt heeft totdat het BOB bordje vervangen is, moet daar de fout gezocht worden. Natuurlijk zou het gewoon een slecht of defect BOB bordje kunnen zijn maar de praktijk leert dat dat vaak wat te kort door de bocht gedacht is. Gevoelsmatig denk ik dat een foute timing tussen Step en Dir de grootste kans maakt dit probleem te veroorzaken. Iets wat Tolp2 en hfjbuis ook al opperden. Het zou ook nog overspraak tussen het X of Y Dir signaal en de Z-Step puls kunnen zijn, dan wordt het allemaal al weer wat lastiger...

Als er een timing probleem tussen Step en Dir is komt dat het meest waarschijnlijke doordat de polariteit van de Step pulse niet klopt. Ik geef dit probleem een redelijke kans opgelost te zijn als je de polariteit van de Z-as step pulse omkeert in Mach3...

Je geeft aan ca. 0.0004mm per G-code regel fout te krijgen, is 1 step puls op je Z-as toevallig 0.0004mm?

Het is natuurlijk het beste om te beginnen met gewoon de Z-beweging met een micrometer te verifiëren zoals andrefc101 aangeeft. Maar als daar niets uitkomt zou je een test kunnen doen door een loop te maken met 1000 keer Z 1mm omlaag en daarna weer 1mm omhoog. Na afloop meet je met een micrometer of de Z-as weg gedrift is. Als ook daar niets uitkomt, hetzelfde maar met ook een kleine X en Y beweging er bij.

Het gaat er om dat je een beeld krijgt onder welke omstandigheden er Z-Step pulsen de mist in gaan (als dat tenminste het geval is, hou in gedachten dat ik heb eigenlijk helemaal geen verstand van Mach3 heb :mrgreen: ).
Vliegbouler
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 dec 2010 23:14
Locatie: IJlst

Re: Z-as gaat zakken met 0.0004 mm per regel

Bericht door Vliegbouler »

Bedankt voor het meedenken allen. Ik zal morgen weer eens gaan testen. Het programma dat heb ik ook getest met 500 keer 5 mm op en neer daar ging het ook mis. Ik zal nog met de snelheden aan het werk. En wat wordt er bedoeld met de Dir en Puls te dicht bij elkaar en kun je die wel wisselen?

Morgen weer even verder Bedankt

Peter
Plaats reactie