Test model voor draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

cmug
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2024 18:23

Test model voor draaibank

Bericht door cmug »

Om te kijken of je 3D printer optimaal is afgeregeld kun je een bestand printen en die bekijken, meten etc (zie hier. Veel gebruikt model is een bootje.

Heb je nu ook idem workflow voor een draaibank? Een bepaald standaard werkstuk maken en de maten checken.
Ik heb afgelopen weken mijn machine, een EMCO 5cnc helemaal uit elkaar gehaald en de kogels in de ballscrew vervangen (ik weet het NL woord niet, maar het systeem dat de lineaire beweging in de x en z as mogelijk maakt). Heel gedoe 100 super kleine kogels weer terug zetten. Kogels zijn 1,588 mm diameter)
Heb geprobeerd de backlash te meten, maar die is er niet (of exacter: zo klein dat mijn meetklok het niet kan weergeven.)
Alles loop veel lichter en ook geluid is minder. En bovenal nog nooit zo’n schone machine gehad.
Bij de Lidl hadden ze 3M duck tape met bijna dezelfde kleur als mijn machine. Daar heb ik alle verfschade mee overplakt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Test model voor draaibank

Bericht door Kars-cnc »

Dat ziet er weer erg mooi uit! Dus de Lidl heeft tape in de Emco kleur... Daar moet ik dan misschien ook maar eens een rolletje van op voorraad leggen. Helaas is de dichtstbijzijnde Lidl toch nog zo'n 12km bij mij vandaan...

Het Nederlandse woord voor Ballscrew is Kogelomloopspindel.

Het is mij niet bekend of er iets van een standaard werkstuk is waar je een CNC draaibank mee kunt testen. Misschien zijn er anderen hier op het forum die daar iets over kunnen zeggen. En anders heeft Arie Kabaalstra vast wat tips voor je, hij heeft tenslotte heel veel ervaring met de Compact 5 CNC ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Test model voor draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

ZO!.. die ziet er inderdaad schoon uit..
Ik zie dat je nog de originele besturing gebruikt.. Verwacht dan geen wonderen.. je hebt een resolutie van slechts 1/72 mm, de steppers zijn niet zuiverder..
Knars-CNC schreef: hij heeft tenslotte heel veel ervaring met de Compact 5 CNC ;-)
DAT hoorde ik!..

de Herhaalnauwkeurigheid van een EMCO Compact 5 CNC is goed te noemen..
de mijne heeft eens een serie horlogekasten gedraaid, 52 stuks, en na 40 stuks was er één maat die uit zijn tolerantie liep.. maar dan moet ik toegeven.. dat was wel een Krap tolerantieveld (0+0.01), Beiteltje een 5µm verder gesteld, en de resterende 12 gedaan..

Nou moet ik toegeven.. dat soort werk ga je met de standaard besturing niet redden,en met een resolutie van slechts 0.0138mm, is de afwijking natuurlijk ook veel groter dan met een Resolutie van 1µm..0,001 mm ja...

Mijn machine is 2 weken na aanschaf omgebouwd naar EdingCNC, de Motoren heb ik vervangen voor Nema 23 2Nm, met een ¼🍌 (6.35 mm) as, Want daar gaan de standaard poelies voor de tandriempjes zo op, alleen die van de Z-as moet je achterstevoren monteren, omdat de as wat te kort is..
Als je zoals ik alleen de CPU aansluit op de Stappenmotoren, en de spindelmotor gewoon op de oude besturing houdt.. dan ben je in 1½ uur wel klaar met ombouwen.. dat wil zeggen.. dat is de tijd die ik er aan besteed heb..

herhaalnauwkeurigheid hangt ook af van de Gereedschaphouder, ik heb de "Mazzel" dat de mijne over een Originele EMCO Compact 5 CNC Wisselaar met 6 posities beschikt..
Maar met een Haaks wormwielkastje, kun je zoiets ook wel zelf bouwen.. Steppertje Nema 17 eraan.. is zwaar zat.. (heb ik op de mijne gemonteerd)

Die horlogekasten overigens, zijn van Titanium, volgens de Importeur van EMCO, is de Compact 5 CNC bedoeld voor Non-Ferro metalen, maar eh.. Titanium IS non-Ferro.. desondanks trokken ze wel een beetje wit weg toen ik ze vertelde dat ik er Titanium mee te lijf ging..

Wat ook wel nuttig kan zijn.. ik heb een paar keer in't donker gestaan toen ik met mijn "Vijfje" aan het draaien was.. koolresten in de motor.. Kortsluiting.. POEF!..
Remedie?.. Stekker eruit, koolborstels eruit, Deksel eraf, en goed schoonmaken.. werkje van 5 minuten.. maar je bent daarna nog minimaal 10 minuten bezig om je handen weer schoon te krijgen..
't gekke is.. dit is me 2 keer gebeurd, dus ik hield al rekening met een regelmatige exercitie, echter.. de afgelopen jaren.. heeft ie zonder ooit één keer "POEF" gedraaid.. en ik heb em inmiddels 10 jaar, waarvan zeker 8 jaar geen gelazer meer met de motor..

Desondanks staat 't "vijfje" bij mij aan de vooravond van een grote verbouwing.. Ik wil de hele machine in een spaandichte kast bouwen, zodat ik niet meer uit mijn kruis glij als ik er messing op sta te draaien.. da's op 't "Vijfje" altijd met standje Zandstorm..
'k heb een EMCOtronic TM02 besturingskast, en daar past ie wel in..

Wat herhalingsnauwkeurigheid testen betreft.. Maak een setje onderdelen, en meet ze op.. Ik ben in elk geval behoorlijk onder de indruk van deze machine.. daarom ook die grote verbouwing..hij krijgt eigenlijk hetzelfde uiterlijk als zijn "Grote broertje" de EMCOturn 120.. die onder een hoek achterover staat, ook die machine is bijzonder zuiver.. gisteren nog een serie RVS onderdelen gedraaid, lengte?.. Binnen 0.01 mm.. nou.. dan hoor je mij niet klagen..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Test model voor draaibank

Bericht door hfjbuis »

Ik test mijn draaibank regelmatig (om slijtage te kunnen beoordelen) door de beitel (stukje 4 kant staal) tegen een taster (0.01 mm resolutie) te laten aanlopen. Daarmee meet ik al eens onbelast.
Dat zelfde doe ik na het homen. Daarmee controleer ik de home sensoren.
Vervolgens plaats ik een (de referentie beitel) en draai een stukje aluminium 0.1 mm dunner. Haal de beitel er uit, zet hem terug en draai nog een keer 0.1 mm eraf. Dat herhaal ik 10 keer. De afwijking zegt wat over de herhaalnaukeurigheid van het plaatsen en positioneren van de beitel.

De volgende test is een stukje draaien, meten, nogmaals dezelfde afname doen, meten, etc. Als het goed is, volgt de maat de ingestelde waarde. Als het druklager versleten (beschadigd) is, zie je sprongen in de gedraaide diameter.

Zoals gezegd, een standaard stukje draaien (busje met een 10 mm kraag zodat de micrometer goed kan meten) geeft al veel informatie over de (herhaal) nauwkeurigheid.

De buitendraai herhaalnauwkeurigheid van het homen, beitel plaatsen, spindel afwijking en beitel kalibratie is op mijn BF290 elk ongeveer 0.01 mm in draaidiameter. Opgeteld is dat 0.04 mm in draaidiameter. Moet het nauwkeuriger, dan moet ik voor de laatste pass een keer meten. Zit ik er meer naast, dan ligt het vrijwel altijd aan mij. Verkeerde beitel gepakt of een spaan in de beitelhouder is de meest voorkomende fout.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Test model voor draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 28 jan 2024 17:36 De buitendraai herhaalnauwkeurigheid van het homen,
Daar zeg je zo wat.. maar weet je wat het is met de Originele besturing van de EMCO 5?.. die heeft GEEN machinecoordinaten, en GEEN Gereedschapstabel, Hetgeen betekent dat je zelf heel goed in de gaten moet houden of de machine ver genoeg kan komen, alle gereedschappen moet Kalibreren vanaf Tool 1.. IN je programma, omdat ie dus geen gereedschapstabel heeft.. en dat je na een werkstuk gedraaid te hebben ook weer moet positioneren op hetzelfde punt als waar je gestart bent..

Dat was voor mij ook meteen de reden van de Ombouw.. nou heb ik er nog geen eindschakelaars op zitten om te Homen.. maar die heb ik ook niet op de Freesbank.. 't is alleen dat ik na een sessie moet verplaatsen naar de eindposities van de sleden, waar mijn HomePositie ligt.. zodat ik de machine de volgende keer weer kan homen op die positie.. en dat gaat goed.. klaar voor vandaag?.. machine in de hoek zetten.. uitschakelen.. biertje en een schaaltje chips.. Tukkie doen, en de volgende dag na een Kop koffie en een bordje Havermout de machine aanzwengelen, homen, en doorrrrrr.. en geen meetbare verschillen..
cmug
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2024 18:23

Re: Test model voor draaibank

Bericht door cmug »

Ik ben wel tevreden met deze vintage CNC. De nauwkeurigheid is voor mij voldoende. Ik heb hem al >>10 jaar. Vaak doe ik even realtime 2 regel code (meestal 84). Af en toe als het meer dan zeg 10 regels code is met Mike free interface en vintage PC.
Geen productie meestal oplage 1-3 stuks.
Laatste tijd meerdere microscopen omgebouwd van gloeilampje naar LED.
Zie als v.b. onderstaande foto. Boven mijn draaiwerk, alu staaf met op kopse zijde een LED. Er onder de orginele gloeilampjes houder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Test model voor draaibank

Bericht door Kars-cnc »

Ik ben wel benieuwd naar de LED op de kopse kant. Is dat zo'n plaatje met meerdere emitters er op?
cmug
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2024 18:23

Re: Test model voor draaibank

Bericht door cmug »

Met meerdere emiters is een COB LED zoals de CXA1304 van Cree. Die heb ik de eerste x gebruikt. Het goed kan werken als de lichtweg ergens een matglas zit. Bij mij werkte het niet goed want er zat geen matglasje in de lichtweg en vooral als je de LED gaat dimmen zie je afzonderlijke emiters in de LED.
In latere versie's heb ik single LED geplaatst. Wat minder vermogen maar o.h.a. met gewone lichttechnieken heb je aan 3 Watt meer en meer dan voldoende.
Dit is de kopse kant voor een Leitz SM-Lux ombouw.
Afbeeldinghosten
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Test model voor draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

cmug schreef: 28 jan 2024 18:42 Vaak doe ik even realtime 2 regel code (meestal 84).
G84?.. Ik heb de EMCO Compact 5 CNC Manual even niet bij de hand hier, maar op de EMCOturn 120 is G84 inderdaad een bijzonder handige Code..
Mike's Free Interface heb ik ook wel gebruikt, en ik denk.. dat ik het programma wat ik daarmee overgezet heb ook nog op een MicroCassette heb..

'k ben in EdingCNC momenteel bezig met iets vergelijkbaars.. omdat je daar zelf M-Codes aan kan maken, heb ik M84 bedacht..
M84 X10 Z-20 F100 D0.25 is een Langsdraaicyclus, volgens hetzelfde stramien als bij EMCO, maar Ik kan daar ook nog U e W aan toevoegen om een 2de coordinaat aan te geven, om zodoende een Conus te kunnen draaien, of, een C, waarmee een Chamfer wordt ingevoegd, of een R voor een Afronding
Dat alles programmeer ik in E++, iets wat ik ook zelf geschreven heb, Ik kan daarin ook gebruik maken van Cycli, kompleet met plaatjes.. zodat je ziet wat je waar moet invullen..

Weet wel dat ik geen Moment spijt gehad heb van de ombouw naar EdingCNC..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Test model voor draaibank

Bericht door Kars-cnc »

Bedankt voor je info! Dat ziet er goed uit en je hebt meteen een mooi koelblok ook achter het LED plaatje.
cmug schreef: 28 jan 2024 19:04 Wat minder vermogen maar o.h.a. met gewone lichttechnieken heb je aan 3 Watt meer en meer dan voldoende.
Inderdaad, met Cree betekend 3 Watt al gauw 500 a 600 lumen. Vroeger had je daar een 60 Watt gloeilamp voor nodig 8)
cmug
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2024 18:23

Re: Test model voor draaibank

Bericht door cmug »

Als testje eens een schaakstuk gemaakt. (kant en klare code van Mike free interface ~ 150 regels)
Afbeelding
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Test model voor draaibank

Bericht door andrefc101 »

cmug schreef: 29 jan 2024 19:02 Als testje eens een schaakstuk gemaakt. (kant en klare code van Mike free interface ~ 150 regels)
Afbeelding
Waar kan ik die code vinden? Lijkt me leuk om eens te proberen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Test model voor draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Moet je't wel omzetten naar "Gangbare G-Code" voor jouw machine, de EMCO Compact 5CNC heeft een aparte indeling van zijn Code.. Ik meen met Tabs gescheiden.. 't ziet er uit alsof het in Excel geschreven is..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Test model voor draaibank

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 29 jan 2024 20:04 Moet je't wel omzetten naar "Gangbare G-Code" voor jouw machine, de EMCO Compact 5CNC heeft een aparte indeling van zijn Code.. Ik meen met Tabs gescheiden.. 't ziet er uit alsof het in Excel geschreven is..
Aha, dat had ik ff niet goed gelezen. Komt wel goed 😊
Plaats reactie