Creatief met digitale technologie

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Creatief met digitale technologie

Bericht door hobbycnc23 »

Hoi allen, in Mierlo (onder de rook van Eindhoven) hebben ze een hobby en creatief centrum: ‘t Saam. Ik kom daar regelmatig om gebruik te kunnen maken van de geweldige houtbewerkings werkplaats met professionele machines. Het is daar altijd gezellig. Maar de gemiddelde leeftijd is wat hoog. Om daar verandering in aan te brengen heeft het stichtingsbestuur besloten een info avond te organiseren over digitale technieken. Ik zit in het voorbereidende werkgroepje.
Het doel van de avond is om af te tasten waar onder met name de jeugd belangstelling is voor aktiviteiten en workshops in het hele traject van creatief idee- ontwerp- digitalisatie- realisatie. En voor realisatie moet je denken aan cnc- graferen,frezen,lasersnijden, 3D printen etc.
Nu lijkt het mij leuk om ook wat voorbeelden te kunnen laten zien. 3D geprinte modellen heb ik wel, mijn kleinzoon maakt geweldige dingen: schaalmodellen van boten, caravans, aanhandwagens ( voor achter zijn RC auto’s) etc. Maar lasers-snij en grafeer spulletjes hebben we niet. En nu juist gaan onze gedachten uit voor aanschaf van een lasermachine voor het centrum waar je ook wat mee kunt. Een 3D printer is laagdrempelig en de meeste hobby-isten hebben zo’n ding thuis.

Dus als iemand die de cnc brabantdag op 10 febr. bezoekt wat voorbeeltjes voor mij kan meenemen….heel graag.

Verder als jullie als zeer ervaren cnc hobby-isten en professionals nog ideeën hebben voor de info avond heel graag.

Groet, Geert
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Creatief met digitale technologie

Bericht door hainjedaf »

heeft de regio Eindhoven geen hackerspace?

https://hackerspaces.nl/

Neem eens contact met een hackerspace op.

Dan zit je denk ik in de richting van wat je wil.

@hobbybob kan je misschien verder helpen.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Creatief met digitale technologie

Bericht door hobbycnc23 »

Geweldige tip! Wist niet van het bestaan, ga het in Eindhoven zeker bezoeken.
Ik had een paar weken terug twee Fab Labs in Eindhoven gegoogled. Fab Lab is een wereldwijde community. Dus ik dacht daar moet ik zijn in “Brainport Eindhoven”
Tot mijn grote teleurstelling alle twee gesloten. Die van het Summa College, op de brainport campus, wegens gebrek aan middelen en mensen! Al die mooie machines staan dus stil :mrgreen:
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Creatief met digitale technologie

Bericht door hainjedaf »

hobbycnc23 schreef: 29 jan 2024 12:04 Geweldige tip! Wist niet van het bestaan, ga het in Eindhoven zeker bezoeken.
Ik had een paar weken terug twee Fab Labs in Eindhoven gegoogled. Fab Lab is een wereldwijde community. Dus ik dacht daar moet ik zijn in “Brainport Eindhoven”
Tot mijn grote teleurstelling alle twee gesloten. Die van het Summa College, op de brainport campus, wegens gebrek aan middelen en mensen! Al die mooie machines staan dus stil :mrgreen:
Fab labs zijn vaak of alleen voor kinderen of alleen voor ZZp-ers met geld om de werkplek te huren...
Hackerspaces zijn toegankelijker.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Creatief met digitale technologie

Bericht door Sven »

Even als breinplager:

Dit is misschien deels ook een kip-ei kwestie. Als je wil dat er meer jong bloed komt dan moet er meer jong bloed zijn.
Hoe krijg je dat eerste jong bloed binnen?

Ik ben lid van een zeilvereniging, gemiddelde leeftijd 69.... Voor ik daar met mijn 55 sociaal wil gaan doen moet er echt wel wat gebeuren. Reclame maken voor de wekelijkse kooravond helpt dan echt niet!

Voor wie gaan jullie de digitale technieken doen?
Voor de grijzen of om de jeugd binnen te halen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Creatief met digitale technologie

Bericht door hobbycnc23 »

Een hele goeie Sven,
Wij zijn daar ook over aan het piekeren…Tik Tok het com medium onder de jeugd ze lezen geen krant meer. Toch hebben we de lokale krant al benaderd evenzo middelbare scholen en beroeps opleidingen. We gaan het zien
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Creatief met digitale technologie

Bericht door hainjedaf »

Sven schreef: 29 jan 2024 12:31
Voor wie gaan jullie de digitale technieken doen?
Voor de grijzen of om de jeugd binnen te halen?
In mijn ervaring is het probleem niet voro wie in leeftijd.

Makerspaces en FabLabs kom je in de grote steden eigenlijk maar in 2 vormen tegen:

-Gesubsidieerd door vb gemeente: deze zijn vaak volledig op kinderen/adolescenten gericht, compleet met (leef)tijdslimieten.
Themadagen over vb Raspberry Pi, 3D printen etc...
Alles gebeurt onder begeleiding.
Min of meer vakantie / wekeinde / naschoolse activiteiten

-Zelfstandig: de middelen/machines/ruimtes zijn huurbaar voor een 'aantrekkelijke' prijs om zelf je ding te doen.
Eventueel kun je hier ook cursussen volgen voor bepaalde vaardigheden (lassen, draaien, frezen, sanitair, elektra etc)
Je wordt geacht te weten wat je komt doen en de vaardigheden te hebben die nodig zijn.
Huurbare werkplaatsvoorziening voor ZZP-ers die zelf geen werkplaats hebben.

Ik heb de indruk dat @hobbycnc23 een toegankelijker tussenvorm zoekt.
Voor iedereen, van elke leeftijd en elk niveau toegankelijk.
En dat zijn IMHO de hackerspaces. Hier lopen alle leeftijden door elkaar heen. Over het algemeen wel enig zelfstandig denk- en handel niveau.
Men is er om elkaar te helpen met elkaars projecten.
En eventueel beschikt de space over gereedschappen / middelen om je project te kunnen uitvoeren.
Zijn die middelen of gereedschappen er niet, dan kan je vaak wel via zo' n space in contact komen met mensen die die middelen wel hebben.
Door met de mensen ter plaatse te kunnen sparren of samenwerken, kun je je project vorm geven.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Creatief met digitale technologie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hobbycnc23 schreef: 29 jan 2024 11:17 Het is daar altijd gezellig. Maar de gemiddelde leeftijd is wat hoog. Om daar verandering in aan te brengen heeft het stichtingsbestuur besloten een info avond te organiseren over digitale technieken. Ik zit in het voorbereidende werkgroepje.
Het doel van de avond is om af te tasten waar onder met name de jeugd belangstelling is voor aktiviteiten en workshops in het hele traject van creatief idee- ontwerp- digitalisatie- realisatie. En voor realisatie moet je denken aan cnc- graferen,frezen,lasersnijden, 3D printen etc.
Volgens mij slaan jullie gewoon 2 generaties over, gemiddelde leeftijd omlaag krijgen, dat zijn dus ook mensen van 30-40-50.
En eigenlijk is het gewoon een hangplek om te socializen.
Hoe krijg je dan een grotere groep over de vloer.
Ik heb er geen verstand van, maar te specifiek, filtert een hoop interesse lijkt me.
En als wij (beetje te oud voor de jongeren) moeten gaan verzinnen wat die doelgroep leuk zou vinden slaan we volgens mij steeds de plank mis. (ongemerkt verzinnen we dingen die we eigenlijk zelf leuk vinden, en dat moet een ander dan ook maar)
Maar misschien kan de figuurzaagclub, knutselclub, recycle club, machientjes slopen club toch nog nieuw leven ingeblazen worden.
Gewoon een inloop avond organiseren, een oud buurmeisje (inmiddels vrouw) organiseerde kort geleden een spelletjes avond, snacks enz aanwezig, iedereen welkom. Dat vond ik wel een leuk idee, en is heel erg universeel.
En misschien focussen wat je te bieden hebt en uitdragen dat dat voor iedereen is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Creatief met digitale technologie

Bericht door hobbycnc23 »

Kijken jullie maar eens op de site van ‘t Saam. Er wordt veel georganiseerd en druk bezocht en ja subsiede van de gemeente. Er is continu een beheerder aanwezig die je kan helpen en adviseren. Ook bezoekers van middelbare leeftijd! Maar digitale techniek ontbreekt nog.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Creatief met digitale technologie

Bericht door benkr »

hobbycnc23 schreef: 29 jan 2024 13:23 Kijken jullie maar eens op de site van ‘t Saam. Er wordt veel georganiseerd en druk bezocht en ja subsiede van de gemeente. Er is continu een beheerder aanwezig die je kan helpen en adviseren. Ook bezoekers van middelbare leeftijd! Maar digitale techniek ontbreekt nog.
Geert, neem eens contact op met Jan van den Berg van de ECA in Eindhoven (was ooit hoofd Philips NatLab) , het was ooit een computerclub van en voor Philips mensen en ander jong grut, nu is het vooral een (bejaarden)club die zich met computers, 3D printers, CNC en gezelligheid bezighoudt.
Ik zelf was daar zeg 40 a 45 jaar geleden ook lid van en was toen daar wekelijks op dinsdagavond te vinden.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Creatief met digitale technologie

Bericht door Sven »

Ook nog om over na te denken:

Die jongeren die bij jullie aan de slag gaan, welk probleem wordt voor hen opgelost/welk verlangen ingevuld?

1 Willen ze een idee gaan uitwerken?
2 Willen ze van de straat zijn? (is het een soort entertainment?)
3 Willen ze met hout leren werken?

1 vraagt meer persoonlijke hulp
2 vraagt goede sfeer, koffie/thee/verwarmde plek
3 vraagt misschien een cursus

Bij de zeilvereniging zijn ze op zich doordrongen van het feit dat als er geen zeilende jeugd is dat zeilverenigingen ten dode zijn opgeschreven.
Maar die gedache is niet genoeg om jeugdactiviteiten op gang te krijgen...
Er is een bootje aangeschaft, maar ik heb er nog geen jeugdige op gezien.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie