Iemand die dit (RVS/metaal) kan bewerken?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

LNRalph
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2021 20:17

Iemand die dit (RVS/metaal) kan bewerken?

Bericht door LNRalph »

Wij hebben een hele stapel schakelaars voor een 'engine control panel' welke in een vliegsimulator komt.

Het gaat om deze schakelaar:
origineel.jpg
Deze schakelaar locked in alle drie de posities en moet opgetild worden om naar een andere positie te gaan.
Het moet echter zo worden dat je vanuit de midden positie zonder tillen naar de boven positie kan, maar niet terug. Dat ziet er dan zo uit:
lockingmod.png
Er moet dus een stukje weggehaald worden, maar dan heel nauwkeurig. Het materiaal is RVS (ik weet niet het exacte materiaal helaas).
Wij hebben het zelf geprobeerd met een dremel en een vijl, maar dat is verre van nauwkeurig genoeg.

Is er iemand die hier de gereedschappen voor heeft om dit nauwkeurig uit te voeren? Je tijd en kosten worden uiteraard vergoed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Iemand die dit (RVS/metaal) kan bewerken?

Bericht door Ballegooijen »

Ik zie nog niet helemaal voor me hoe het in elkaar zit maar zou dit met een fiber laser kunnen?
Hoe dik is het materiaal wat weggehaald moet worden?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
LNRalph
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2021 20:17

Re: Iemand die dit (RVS/metaal) kan bewerken?

Bericht door LNRalph »

Ik heb het waarschijnlijk niet heel duidelijk uitgelegd, excuses. Ik zal kijken of ik morgen een foto kan maken van dichtbij en daarin met lijnen kan aangeven wat er weg moet. Dan kan ik ook direct opmeten hoe dik het is. Ik vermoed 2 mm.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Iemand die dit (RVS/metaal) kan bewerken?

Bericht door hfjbuis »

RVS is niet mijn favoriet maar toch echt niet zo dat het niet te bewerken is.

Ik heb even snel gekeken naar de tekening. Ik zie rechte hoeken en dat gaat met een rond freesje niet lukken, is meer iets voor een 3D printer. :mrgreen:

Houd bij het ontwerpen/tekenen rekening met hoe het gemaakt kan worden met zo min mogelijk handelingen (omspannen) en zo eenvoudig mogelijk gereedschap. Dat vergroot het de kans dat het gemaakt kan worden tegen redelijke kosten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Iemand die dit (RVS/metaal) kan bewerken?

Bericht door Ballegooijen »

is meer iets voor een 3D printer. :mrgreen:
Het gaat om het bewerken van een bestaand onderdeel.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Iemand die dit (RVS/metaal) kan bewerken?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

2 mogelijkheden, of de bewerking valt reuze mee, of het is bijna niet te doen.
Als we geen plaatje zien in welke toestand het bewerkt moet worden, kun je je geen beeld vormen.
Dat knopje moet er af, kan dat gewoon er uit geschroefd worden, of blijf er dan nog iets zitten.
En die spanen en stof hoe houd je dat buiten je schakelaar.
Daarnaast, het getoonde 3D plaatje komt volgens mij niet overeen met de mogelijkheden die uit het bestaande materiaal te halen.
2024-01-31 07_49_50-Locking Toggle Switch DPDT On_On_On - Steinair Inc..jpg
2024-01-31 07_49_00-Locking Toggle Switch DPDT On_On_On - Steinair Inc..jpg
Misschien is uitgaan van een ander type een beter begin om iets van te maken.
Zoiets, daar zit tenminste materiaal wat je weg kunt halen.
2024-01-31 07_52_08-Locking Toggle Switch, P-Mag Test, ON_ON_MOM - Online Store.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Iemand die dit (RVS/metaal) kan bewerken?

Bericht door herbieferbie »

Als ik het goed begrijp wil je het rode gedeelte weg gefreesd hebben aann 1 kant zodat er overblijft wat op je plaatje zonder mijn geklieder staat

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Iemand die dit (RVS/metaal) kan bewerken?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Belangrijkste vraag.. "Kan die schakelaar gedemonteerd worden, zodat het te bewerken deel vrij komt?..

Zo ja.. dan is't toch echt niet meer dan er even met een Frees overheen kriebelen..
Maar... eh.. W8.. Hold up!.. Wait a minute!..

Het is de bedoeling dat de schakelaar naar links moet worden opgetild, maar daarvandaan zo weer in de middenpositie kan worden gedrukt?
En dat de schakelaar zo naar rechts gedrukt kan worden, maar dan NIET zonder optillen terug naar het midden?..

de Rechterkant van het "V-Tje wat afvlakken, en klaar..
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Iemand die dit (RVS/metaal) kan bewerken?

Bericht door Benny_DS »

Wat is er nu niet duidelijk aan deze persoon zijn uitleg?
Het roze deel is wat het moet worden. Waar er bijstaat "lower than center" moet weggefreesd worden op het bestaande stuk. Dit moet naar boven gericht worden bij montage van de schakelaar op de plaat. Staat de schakelaar in het midden kan je er tegen tikken om naar de bovenste stand te gaan. Wil je terug naar het midden moet je heffen. Wil je naar beneden moet je heffen. Wil je terug naar het midden, moet je heffen.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Iemand die dit (RVS/metaal) kan bewerken?

Bericht door xander janssen »

Snap precies wat de vraag is, maar kan het helaas niet uitvoeren ivm tijdsgebrek. Uitleg is m.i. duidelijk, maar dat kan ook zijn omdat ik deze schakelaars ken in de oorspronkelijke vorm. Die extra eigenschap is wel gaaf bedacht.

Vraag me net als Arie af of de schakelaar uit elkaar kan. Anders moet je droog gaan verspanen, maar dan nog is de vraag of er geen spaantjes in het binnenwerk komen met kans op haperen van de schakelaar en/of kortsluiting.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Iemand die dit (RVS/metaal) kan bewerken?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Benny_DS schreef: 31 jan 2024 12:58 Wat is er nu niet duidelijk aan deze persoon zijn uitleg?
Het roze deel is wat het moet worden. Waar er bijstaat "lower than center" moet weggefreesd worden op het bestaande stuk. Dit moet naar boven gericht worden bij montage van de schakelaar op de plaat. Staat de schakelaar in het midden kan je er tegen tikken om naar de bovenste stand te gaan. Wil je terug naar het midden moet je heffen. Wil je naar beneden moet je heffen. Wil je terug naar het midden, moet je heffen.
't is niet dat het niet duidelijk is, 't is meer dat we ook met alternatieven komen die hetzelfde resultaat hebben..
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Iemand die dit (RVS/metaal) kan bewerken?

Bericht door keesfrees »

xander janssen schreef: 31 jan 2024 16:25 . . .is de vraag of er geen spaantjes in het binnenwerk komen met kans op haperen van de schakelaar en/of kortsluiting.
Tijdelijk smeltlijm (oid) er in doen (?)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
LNRalph
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2021 20:17

Re: Iemand die dit (RVS/metaal) kan bewerken?

Bericht door LNRalph »

Excuses voor de late reactie. Was druk met wat PCB's assembleren.

Wat Hugo laat zien klopt, hierbij nog een zijaanzicht:
zijaanzicht01.jpg
zijaanzichtcut.jpg
Wat er weg zou moeten is het deel boven de rode lijnen, dan krijg je wat je ziet in de 3D render.
Ook excuses dat er in die 3D render niet rekening gehouden is met frezen, ik snap het. Maar dit is een directe screenshot van het product van onze klant, deze heb ik gepakt om het snel duidelijk te kunnen maken.

Ik weet niet of het mogelijk is. Maar als iemand denkt het te kunnen, dan wil ik het graag proberen :)
De schakelaar zou ge-sealed moeten zijn, dus een beetje gruis is niet zo erg. Misschien kan er inderdaad tijdelijk iets in, al is het maar kneedgum.

En @Hugo, als inderdaad dat andere type makkelijker zou zijn qua bewerking dan is dat mogelijk om die te bestellen. Ik durf het niet te zeggen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Iemand die dit (RVS/metaal) kan bewerken?

Bericht door Ballegooijen »

Hangt nog een beetje van de dikte af maar ik denk dat ik dit met de fiber laser weg kan halen. Hangt ook af van het soort materiaal. De hefboom is dan wel RVS maar is dit gedeelte ook RVS ?
Wat is de dikte als je de schakelaar 90 graden draait?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie