3 as of 2 as uitlezing op freesmachine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

lucc
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 aug 2023 17:23

3 as of 2 as uitlezing op freesmachine

Bericht door lucc »

Bij mijn info ronde aangaande freesmachines zie ik dat er freesmachines zijn met een 3as dro en andere met een 2 as uitlezeing en de hoogte wordt dan uitgelezen op zo'n aparte dro op de kolom (zie foto).
Is het de meerprijs waard om een 3 as uitlezing te hebben ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 3 as of 2 as uitlezing op freesmachine

Bericht door benkr »

Ik vind van wel, alle info op dezelfde plek voorkomt misverstanden, als je steeds op 2 verschillende plaatsen moet kijken gaat er al snel iets mis.
En het prijsverschil tussen een 2- en een 3- assige uitlezing is maar klein, en die extra liniaal moet je toch hebben. Het is natuurlijk wel zo dat wanneer je die goedkope lossen systeempjes neemt dat je iets goedkoper uit bent, maar ik zelf heb niet zo'n heel goede ervaring met die goedkope systeempjes, ik vind ze behoorlijk storingsgevoelig, misschien moet je er geluk mee hebben, maar ik gebruik standaard Ditron spul en daar ben ik heel tevreden over, zeker als er dan ook nog meteen een toerenteller in zit zoals ik dat had. Ik had de D50 en de D70 uitleesunit.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: 3 as of 2 as uitlezing op freesmachine

Bericht door assink »

Altijd voor 3 assen gaan. Stevig vespanen doe je met INGETROKKEN pinole.
De pinole gebruik je om te boren, niet voor freeswerk.
Voor freeswerk regel je de diepte door de hele freeskop te laten zakken. Zo heb je geen last van eventuele speling op je pinole.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: 3 as of 2 as uitlezing op freesmachine

Bericht door MeMoRy »

Je kan zelfs een 4e as nemen en die op de pinhole zetten, dan kan je Z en die input door de DRO laten optellen.

Maar goed 3 assen is erg fijn (zeker voor dat blinde werk) in mijn ervaring. Kan je nauwkeurig de Z laten zakken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3 as of 2 as uitlezing op freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

assink schreef: 31 jan 2024 07:48 Altijd voor 3 assen gaan. Stevig vespanen doe je met INGETROKKEN pinole.
De pinole gebruik je om te boren, niet voor freeswerk.
Voor freeswerk regel je de diepte door de hele freeskop te laten zakken. Zo heb je geen last van eventuele speling op je pinole.
Precies!.. Vroeger werd je zoiets geleerd op school... op straffe van een oorvijg als je toch ging staan frezen met uitgeschoven pinole.. een Pinole is om te boren, niet om te frezen!.. klaar.. punt! (en een uitroepteken).

Hoeveel assen heb je?.. zoveel displays wil je in je DRO hebben.. geen gemier met hier kijken voor X en Y em ergens anders voor Z..

als je machine al over een ingebouwd DROtje beschikt op de Pinole?.. Da's leuk om te boren.. meer niet..
lucc
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 aug 2023 17:23

Re: 3 as of 2 as uitlezing op freesmachine

Bericht door lucc »

Vermits dit alles volledig nieuw is voor mij ben ik uiterst dankbaar voor de gegeven info. Bedankt
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: 3 as of 2 as uitlezing op freesmachine

Bericht door André-R »

Dan heb ik toch nog even een opmerking. Maar allereerst, ja ik frees altijd met nagenoeg geheel ingeschoven pinole, en zet die ook vast. Maar.. ik vind het erg makkelijk om een heel kleine hoogte correctie te doen met de pinole. Om die reden heb ik onlangs een Touch-dro uitlezzing gekocht. Die telt de verplaatsing van de Z-as én de boorpinole bij elkaar op.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3 as of 2 as uitlezing op freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

als het gaat om inderdaad heel kleine Correcties te doen, (als de leraar het niet ziet, is het niet gebeurd :lol: ), dan zou dat best kunnen
denk dan aan Correcties <0.5 mm.

sommige machines zijn er zelfs op gebouwd om puur met de Pinole te werken..

Afbeelding

om de doodeenvoudige reden dat de Tafel vastligt in de vloer van de hal.
Bij deze machines echter, span je het werk zo dicht mogelijk bij de Kolom op, zodat je minimale uitsteek van je Pinole nodig hebt..

een ander voorbeeld is de Bridgeport Interact, feitelijk een GeCNCde Bridgeport Series II, zonder motor op de Tafel, dus moest je alles met de Pinole doen. je tafel zette je aan het begin met de slinger zo dicht mogelijk bij de kop..

Ook de Oerlikon Portaalfrees werkte met de Pinole, met dit verschil dat het hele portaal ook verticaal verstelbaar was.. dus kon je ook met minimale uitsteek werken..

Feitelijk doet iedereen met een portaalfrees hetzelfde.. alleen.. daar is de Z-as wel dusdanig gebouwd dat de uitsteek een niet meetbare invloed heeft op het freeswerk.. (als dat wel het geval is.. terug naar de tekentafel).

Bottomline is en blijft, bij de meeste machines, van het Tafel of knie type verstel je de kop, of de knie(tafel).. en NIET de pinole..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3 as of 2 as uitlezing op freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Mijn SK40 waar ik ook een kopfrees met HM platen in zet van ø80mm wordt echt niet koud of warm van een uitgedraaide pinole met een freesje van 6 er in hoor.
Is echt reuze handig.
G0 Z0
M0
pinole los, frees op het materiaal, pinole vast en groene knop weer door met je werk.
Dat is echt veel handiger dan elk volgend werkstuk steeds op te moeten meten om dat alle stukken in maat verschillen.
En ik heb de meester er nog nooit iets van horen zeggen. :mrgreen:

Ik heb het wel over een freesbank, geen lego met een motortje er in.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3 as of 2 as uitlezing op freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 feb 2024 17:44 Mijn SK40 waar ik ook een kopfrees met HM platen in zet van ø80mm
Ja.. eh.. die heeft ook wel een aanzienlijk dikkere pinole dan eentje met een R8 Spantangopname..
Desondanks.. tja.. noem het "angst voor een oorvijg" noem het macht der gewoonte.. Door de jaren heen heb ik wel gemerkt dat een tafel wel stabieler is qua positionering dan een pinole die niet helemaal ingeschoven staat..
'k heb wel precisie freeswerk moeten doen.. en dan echt precies.. zodat ik minder na te slijpen had.. als je dan 2 vlakken aan elk eind van een stuk plat binnen 0.01 mm hebt.. nou.. dan ben ik wel overtuigd.. en als ik niet diep genoeg gegaan ben, dan zet ik de tafel wel 0.1 hoger.. :lol:
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 3 as of 2 as uitlezing op freesmachine

Bericht door Quepee »

Bij mij op de opleiding had er 1 de 4 bouten om de kop te draaien niet vast gezet op de maho400 die kreeg de leraar pas over zich heen :') En ook gewoon zelf niet door hebben waarom het niet mooi freesde.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3 as of 2 as uitlezing op freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zo!.. Ja.. da's een flinke.. Ik denk dat een goede leraar op dat moment een ongelooflijk pak rammel in zijn gedachten heeft..
Les 1.. Check ALLES.. sleutel op de trekstang.. is ook zo'n leuke om te vergeten.. daarom hadden we op school alleen maar steeksleutels.. die vielen er meteen af..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: 3 as of 2 as uitlezing op freesmachine

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 01 feb 2024 18:08 Desondanks.. tja.. noem het "angst voor een oorvijg" noem het macht der gewoonte.. Door de jaren heen heb ik wel gemerkt dat een tafel wel stabieler is qua positionering dan een pinole die niet helemaal ingeschoven staat..
'k heb wel precisie freeswerk moeten doen.. en dan echt precies.. zodat ik minder na te slijpen had.. als je dan 2 vlakken aan elk eind van een stuk plat binnen 0.01 mm hebt.. nou.. dan ben ik wel overtuigd.. en als ik niet diep genoeg gegaan ben, dan zet ik de tafel wel 0.1 hoger.. :lol:
Volgens mij werkt de Bridgeport Interact 4 ook gewoon met de pinole. En dan krijg je geen klapjes...... :lol:
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 3 as of 2 as uitlezing op freesmachine

Bericht door Quepee »

Arie Kabaalstra schreef: 01 feb 2024 18:13 Zo!.. Ja.. da's een flinke.. Ik denk dat een goede leraar op dat moment een ongelooflijk pak rammel in zijn gedachten heeft..
Les 1.. Check ALLES.. sleutel op de trekstang.. is ook zo'n leuke om te vergeten.. daarom hadden we op school alleen maar steeksleutels.. die vielen er meteen af..
Er zat in een bankschroef een redelijk stuk staal en met dat soort fratsen (sleutels in de drieklauw ext) kon je de rest van de dag dat blok vlakvijlen.
Meneer Ton de Kieviet van de bedrijfsschool enraf nonius was heel aardig maar soms ook niet :')
Plaats reactie