Wat te doen met overgebleven trichlooretheen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Wat te doen met overgebleven trichlooretheen?

Bericht door Sven »

Via een omweggetje dacht ik even op te zoeken hoe het nou zit met trichlooretheen.
Ik heb namelijk nog een fles met een halve liter of zo over (omstreeks 1996 of zo).

Ik gebruikte het voor als een sticker echt niet los wil ed.

Maar als ik lees wat het is dan ben ik er net zo lief vanaf.
Wegbrengen naar chemisch afval kan natuurlijk maar als er een "goed doel" voor is dan is me dat liever. Zijn er nog nuttige toepassingen voor dat spul tegenwoordig?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat te doen met overgebleven trichlooretheen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zorgvuldig bewaren, er komt een dag dat je het nodig hebt omdat alle vervangende meuk nu eenmaal niet zo goed werkt als het origineel. En dan blijkt dat het nergens te krijgen is omdat het niet meer verkocht mag worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 123
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: Wat te doen met overgebleven trichlooretheen?

Bericht door PE1BEY »

Ik ben het met Hugo eens; goed bewaren, want zelfs in België mag het niet meer verkocht worden.
Als je er toch écht van af wil, neem 't dan mee naar Drongelen de komende zaterdag, dan neem ik het je graag uit handen....

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Wat te doen met overgebleven trichlooretheen?

Bericht door motormuis »

volgens mij gebruikten ze dat spul vroeger bij vink kunststof voor het verlijmen van plexiglas onderling
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Wat te doen met overgebleven trichlooretheen?

Bericht door WillyH »

PE1BEY schreef: 03 feb 2024 12:36 Ik ben het met Hugo eens; goed bewaren, want zelfs in België mag het niet meer verkocht worden.
Als je er toch écht van af wil, neem 't dan mee naar Drongelen de komende zaterdag, dan neem ik het je graag uit handen....

Kees
Als dat niet meer verkocht mag worden zal daar wel een hele goede reden voor zijn. Ik neem aan dat in jullie werkplaats ook wel een hoekje is waar nog enkele "goede" asbestplaten staan en een rekje met enkele liters E605.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wat te doen met overgebleven trichlooretheen?

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 03 feb 2024 16:30 Als dat niet meer verkocht mag worden zal daar wel een hele goede reden voor zijn.
Joh?
Zie onder, alleen in de EU geband echter nog steeds in 49 staten vd USA te koop dus mwah.....
Trichloroethylene (CICH=CCl2) is a colorless liquid with a chloroform-like odor. Trichloroethylene may cause irritation to the eyes and skin. Exposure to high concentrations can cause dizziness, headaches, sleepiness, confusion, nausea, unconsciousness, liver damage, and even death.
Fles niet in kleine afgesloten ruimte kapot laten vallen dus.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat te doen met overgebleven trichlooretheen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

WillyH schreef: 03 feb 2024 16:30Ik neem aan dat in jullie werkplaats ook wel een hoekje is waar nog enkele "goede" asbestplaten staan.
Nee, eigenlijk niet.
(Niet dat ik er bang voor zou zijn, maar zo handig vind ik dat spul niet.)
Zou ook niet weten waarvoor. Als je 1x met aluminiumoxyde deken gewerkt hebt, gebruik je nooit meer anders.
En de eerste keer dat ik met dat materiaal in aanraking kwam was meer dan 40 jaar geleden, dus is niets exotisch aan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Wat te doen met overgebleven trichlooretheen?

Bericht door André-R »

Trilene werd vroeger gebruikt als narcose middel, in verdampers. Dat moest met regelmaat worden vervangen en zo had ik op een gegeven moment een flesje Triene, ideaal om ( inderdaad )stickers te verwijderen, als ontvetter, en later toen ik in Ivoorkust woonde, narcose gegeven bij een (geslaagde) keizersnede op een kat.... dus zéker bewaren.. :!:
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat te doen met overgebleven trichlooretheen?

Bericht door Sven »

Ik heb tot nu toe bij elke kattenkeizersnede met de handen in het haar gezeten. Maar nu weet ik wat te doen, én ik heb de spullen! : )
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 881
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Wat te doen met overgebleven trichlooretheen?

Bericht door zeeschuim »

Dat durf je niet.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Wat te doen met overgebleven trichlooretheen?

Bericht door André-R »

Sven schreef: 04 feb 2024 17:01 Ik heb tot nu toe bij elke kattenkeizersnede met de handen in het haar gezeten. Maar nu weet ik wat te doen, én ik heb de spullen! : )
ehh... je moet ook tijdens zo'n procedure goede pijnmedicatie geven (lees morfine) én wat sedatie ...
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat te doen met overgebleven trichlooretheen?

Bericht door Sven »

Oh, daarom stopte die kat daarstraks niet met krabben....
Ik moet echt stoppen met die enthousiaste acties, ik weet niet of ik komende week wel weer kan werken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Wat te doen met overgebleven trichlooretheen?

Bericht door WillyH »

Kjelt schreef: 03 feb 2024 17:00
WillyH schreef: 03 feb 2024 16:30 Als dat niet meer verkocht mag worden zal daar wel een hele goede reden voor zijn.
Joh?
Zie onder, alleen in de EU geband echter nog steeds in 49 staten vd USA te koop dus mwah.....
Trichloroethylene (CICH=CCl2) is a colorless liquid with a chloroform-like odor. Trichloroethylene may cause irritation to the eyes and skin. Exposure to high concentrations can cause dizziness, headaches, sleepiness, confusion, nausea, unconsciousness, liver damage, and even death.
Fles niet in kleine afgesloten ruimte kapot laten vallen dus.
Je vergeet wel een stukje te quoten:
People who work with TCE may inhale the chemical from the air and absorb it through the skin.

Historically, TCE was used as a surgical anesthetic and inhaled analgesic. The Food and Drug Administration banned such use in the United States in 1977.

Which cancers are associated with exposure to trichloroethylene?
Prolonged or repeated exposure of trichloroethylene causes kidney cancer. Some evidence suggests that it may be associated with an increased risks of non-Hodgkin lymphoma and, possibly, liver cancer.
Het voortschrijdend inzicht gaat bij sommigen niet zo snel, met name in de US gaat het al snel over de economische voordelen van een product die niet verloren mogen gaan. Dat er in dat proces ondertussen nog wat gewone mensen, vaak arbeiders zonder enige gezondheidsverzekering, horizontaal komen te liggen maakt de poenpakkers niets uit. Heel wat producten waarvan vaststaat dat ze gezondheidsproblemen geven blijven nog jaren circuleren door de tegenwerking van lobbygroepen. Zelfs asbest kon je tot over tien jaar nog gewoon kopen en gebruiken in de USA.
Maar ach, iedereen voelt zich immuun. Het mijn-opa-is-100-geworden syndroom zeker?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat te doen met overgebleven trichlooretheen?

Bericht door DaBit »

Ik vind het verschil tussen iemand die incidenteel een keer een gehalogeneerd oplosmiddel gebruikt en een bedrijf dat zijn werknemers onbeschermd 8 uur per dag in contact brengt met het spul nogal een verschil. Het is de dosis die het vergif maakt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie