3020 portaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

3020 portaal frees

Bericht door kitman »

https://www.vevor.nl/hout-graveermachin ... gLUpvD_BwE

Ik denk er over om een 3020 portaal te bouwen zoals de Vevor 3020, maar dan met aluminium van 80 x 20 mm en materiaal dat ik nog heb liggen.
Zoals rails, kogelspindels, stappen motoren met de aansturing en spindel motor.
Het bed ook 200 x 300 x 20 mm.
Gewoon voor het plezier van het bouwen.
Welke valkuilen kan ik verwachten.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 3020 portaal frees

Bericht door Sven »

Als je te weinig informatie geeft in je vraag, dan krijg je het forum over je heen, en durf je geen andere vragen meer te stellen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: 3020 portaal frees

Bericht door kitman »

Ik weet zelf nog niet meer, maar het voorbeeld is die Vevor 3020, maar dan steviger/robuuster.
Nu kan ik met die grotere machine alle onderdelen maken.
Eerst een budget maken, dan een tekening.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3020 portaal frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sven schreef: 05 feb 2024 19:56 Als je te weinig informatie geeft in je vraag, dan krijg je het forum over je heen, en durf je geen andere vragen meer te stellen.
één zot kan meer vragen dan dit forum ooit kan beantwoorden.. Hij heeft al zoveel vragen gesteld waaruit blijkt dat ie geen moer verstand heeft van CNC om mee te beginnen..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3020 portaal frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Daar is dit forum toch voor bedoelt?

Ik ken mensen die praten meer over eindschakelaars dan dat ze er op hun machine hebben. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3020 portaal frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zodra de gebruikersprofielen weer zichtbaar zijn, moet je daar maar eens een blik op werpen..
en.. ik weet waar je op doelt, maar ik weet tenminste ook waar Eindschakelaars voor dienen, en nee.. ik heb ze er nog niet op zitten, 'k moet nog eens met een schuifmaat en een kladblok de werkplaats in om te kijken waar ik ze kwijt kan.
Maar dan nog.. Omdat de functie van het Machine Coordinatensysteem mij wel volledig duidelijk is, kan ik vooralsnog zonder.. is met beter?. Jazeker, maar is zonder dan zoveel slechter?.. als je weet wat je doet niet.. :lol:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3020 portaal frees

Bericht door Ballegooijen »

Ik denk er over om een 3020 portaal te bouwen
Ik loop ook rond met dit idee. Maar het moet dan wel een heel nauwkeurige machine worden. Bij mij is deze dan bedoeld om werkstukjes te maken voor bouwpakketten. Deze zijn soms heel klein en ik werk dan met freesjes van 0.2 tot 2.0 mm.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3020 portaal frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ballegooijen schreef: 05 feb 2024 23:21
Ik denk er over om een 3020 portaal te bouwen
Ik loop ook rond met dit idee. Maar het moet dan wel een heel nauwkeurige machine worden. Bij mij is deze dan bedoeld om werkstukjes te maken voor bouwpakketten. Deze zijn soms heel klein en ik werk dan met freesjes van 0.2 tot 2.0 mm.
Ik denk, met de kennis die jij inmiddels in huis hebt, dat je beter af bent met een eigen ontwerp.. 'k heb zelf ook een simpele portaalfrees staan die dat werk ook wel aan zou moeten kunnen, alleen kom ik daar momenteel niet aan toe.. de rails die erin zitten zouden zich wel lenen voor een "betere machine" en die zou ik dan gewoon uit Alu Profielen opbouwen.. met 2 spindels voor het portaal, in plaats van 1 voor de tafel zoals het nu zit.. (dan hoef ik alleen Alu profielen, een paar stukken Alu 15 Dik , 2 Identieke Kogelomlopen en 1 stappenmotor te kopen..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3020 portaal frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je een mooi machientje wilt bouwen moet je maar eens naar dit ontwerp kijken.
Komt verdacht dicht bij mijn idee van een 'stoeptegel' machine. (maar dat is niet zo verwonderlijk gewoon alle keuzes tegen elkaar af strepen, dan kom je vanzelf op zoiets uit)
https://www.instagram.com/edumerc/p/C20 ... mg_index=1
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 3020 portaal frees

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 05 feb 2024 22:25 Omdat de functie van het Machine Coordinatensysteem mij wel volledig duidelijk is, kan ik vooralsnog zonder.. is met beter?. Jazeker, maar is zonder dan zoveel slechter?.. als je weet wat je doet niet.. :lol:
Ja wel omdat software only nooit alleen een veiligheidssysteem kan vervangen.
Wat je hier zegt is eigenlijk dat een trein geen noodrem in iedere wagon nodig heeft omdat de machinist de trein wel kan stoppen. Maar de machinist heeft nooit het hele overzicht en is ook niet in staat bij een software storing binnen 5ms die knop in te drukken.
Maar goed ik heb ze zelf ook niet en accepteer het risico maar slechter is het wel degelijk ;-)
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: 3020 portaal frees

Bericht door MeMoRy »

Als ik naar die 3020 van Vevor gebruik, dan kunnen ze mooi "30x20cm werkbereik" schrijven, maar die 30cm haal je niet. Het portaal moet daar namelijk binnen bewegen en heeft geen nul dikte. En de Z-as+spindel assemblage steek daar ook nog eens op uit. Ik denk dat je eerder 20x20 werkbereik hebt.

(En op het eerste plaatje staat dat je er klauwplaat klauwen bij krijgt? Wut? Waarom?)
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: 3020 portaal frees

Bericht door kitman »

Het is voor kleine dingen, vb 20x10 mm.
Ik heb op mijn grote machine een support gemaakt om een kleine spindel motor met max 20.000 toeren te zetten.
Werkt prima, maar dan moet hij toch voor heel kleine dingetjes die zware tafel verplaatsen.
Ik doe dat tussen door, dus zal niet direct klaar zijn.
Maar..alle info is welkom, afzeiken niet zo.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: 3020 portaal frees

Bericht door MeMoRy »

Hoe bedoel je afzeiken? Dat ik kritiek heb op dat Vevor apparaat? Ik hoop tenminste dat jij je niet aangevallen voelt, want dat was nooit mijn bedoeling.

Ik heb wel kritiek op die Chinese dingen, want die zijn niet altijd als beloofd. Zelfbouw zal wel beter zijn, omdat je meer controle hebt. Maar ga er vanuit dat het allemaal niet erg stevig zal zijn, tenzij je het zelf heel stevig herontwerpt.

Ik heb nu mijn el-cheap Aliexpress apparaat en merk tekortkomingen: de boel flext als je teveel weerstand hebt (i.e. feedrate te hoog of materiaal te hard) en het werkbereik is klein. Spindel is niet stevig en heeft een flinke uitloop. Controller is niet helemaal goed en kan niet omgaan met bepaalde situaties (G4, afwisselen G90-G91). Het bed is niet eens helemaal vlak.

Ik vermoed dat eigenaren van de Vevor machine ook zullen merken dat die ronde geleider assen gaan flexen als het portaal in het midden staat. Ik zie ook geen kogelomloopspindels, maar een trapezium schroefdraad: dus er zal backlash zijn.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3020 portaal frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik denk dat hij refereert aan het gegeven dat ik niet erg onder de indruk ben van de vooruitgang die hij heeft geboekt in de tijd dat ie hier lid is.
we zijn beiden ongeveer even lang lid hier.. maar waar ik talloze dingen geleerd heb.., vul maar in..
Lig ik daar wakker van?.. Nee..
MeMoRy schreef: 06 feb 2024 11:52 Controller is niet helemaal goed
Dan is ie dus HELEMAAL NIET goed..

Bij Computers spreken we van een Goede als ie "Turing-Compleet" is.. eigenlijk zouden we tot een soortgelijk begrip moeten komen voor CNC besturingen.. of ze wel "Parsons-Compleet" zijn.
John T. Parsons wordt gezien als de "Vader van CNC, hij was de eerste die een Computer (toen nog met Ponskaarten) ging gebruiken voor het bepalen van Coordinaten van een Complexe contour om snijstempels te maken voor de ribben van Helicopter-Rotorbladen. de van de Curve werd een functie afgeleid, die werd in de Computer ingevoerd, en een tabel met Coordinaten kwam uit de printer gerold, en in eerste instantie werd een machine handmatig naar deze coordinaten verplaatst..
een "Parsons-Complete" besturing zou dus over een aantal basiseigenschappen moeten beschikken. (Maar dat terzijde)
Plaats reactie