Lineaire Encoders uitlezen met de PC

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Lineaire Encoders uitlezen met de PC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Inmiddels heb ik 't beeld van een USB Microscoop binnen in een C# Applicatie.
Voor het bouwen van een Toolsetter zou ik daarnaast ook de gegevens van 2 Lineaire Encoders binnen halen.. hoe kan ik dat het makkelijkst doen?
de 2 Vensters Rechstboven zouden dan de Coordinaten weer moeten geven, Zodoende kan ik dan met die waarden de Tooltabel van mijn machine rechtstreeks aanpassen..

een andere optie zou zijn, verplaatsen met Stappenmotoren, maar hoe ik dat zou moeten doen is me nog onduidelijk..
Ik vermoed dat ik met een Arduino wel zoiets voor elkaar zou moeten kunnen boksen,dat ik de Linealen met een Arduino uitlees, en dan de gegevens doorkop aan de PC.. op één of andere manier..
Voor zover ik kan zien, is het relatief eenvoudig om een Encoder aan een Lineaal aan te sluiten.. en een snelle Google Zoektocht leverde een linkje op naar een uitleg van Arduino naar een C# project.. minder dan 10 minuten.. Nou.. dat moet ik ook wel kunnen snappen..

Zijn er mensen die al eens zoiets gedaan hebben?..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Lineaire Encoders uitlezen met de PC

Bericht door DaBit »

Er is vast wel een standaardlibje om quadratuurencoders uit te lezen met een arduino. Vervolgens die arduino zich als HID-device laten gedragen en het moet driverloos werken.

Weet je wat dat ook wel kan? Een pokeys.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lineaire Encoders uitlezen met de PC

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 06 feb 2024 16:20 Weet je wat dat ook wel kan? Een pokeys.
Hmm... Interessant.. jaaa.. die kan standaard Encoders uitlezen ja.., wat ik eens gelezen heb.. Eh.. hoe doe ik dat, en hoe kop ik die waarden door naar een C# Applicatie?

een Arduino heb ik hier los liggen.. de Pokeys zit in de bedieningsconsole voor de EMCO 5..
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Lineaire Encoders uitlezen met de PC

Bericht door André-R »

Arie Kabaalstra schreef: 06 feb 2024 17:52
DaBit schreef: 06 feb 2024 16:20 Weet je wat dat ook wel kan? Een pokeys.
Hmm... Interessant.. jaaa.. die kan standaard Encoders uitlezen ja.., wat ik eens gelezen heb.. Eh.. hoe doe ik dat, en hoe kop ik die waarden door naar een C# Applicatie?

een Arduino heb ik hier los liggen.. de Pokeys zit in de bedieningsconsole voor de EMCO 5..
ik vond dit op YT
https://www.youtube.com/watch?v=OCYHhX1pLJY
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lineaire Encoders uitlezen met de PC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Da's een mooie.. Nu alleen nog even kijken hoe ik het binnenkrijg in een C# Applicatie.
Maar daar zal ook vast wel een pasklare oplossing voor bestaan..

de Komende tijd nog genoeg te doen, maar dit staat alvast in het "Binnenkort te doen boekje"
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Lineaire Encoders uitlezen met de PC

Bericht door P1-Engineering »

Hmmmm interessant....!

Ik zat ook al een tijdje te denken aan een 'poor man's' hoogtemeter dmv glaslineaal, stappenmotor en zo'n simpele 3d taster.
Mechanisch krijg ik het allemaal wel gemaakt maar dan de software....
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Lineaire Encoders uitlezen met de PC

Bericht door P1-Engineering »

Hmmmm interessant....!

Ik zat ook al een tijdje te denken aan een 'poor man's' hoogtemeter dmv glaslineaal, stappenmotor en zo'n simpele 3d taster.
Mechanisch krijg ik het allemaal wel gemaakt maar dan de software....
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lineaire Encoders uitlezen met de PC

Bericht door Arie Kabaalstra »

P1-Engineering schreef: 07 feb 2024 00:31 Hmmmm interessant....!

Ik zat ook al een tijdje te denken aan een 'poor man's' hoogtemeter dmv glaslineaal, stappenmotor en zo'n simpele 3d taster.
Mechanisch krijg ik het allemaal wel gemaakt maar dan de software....
Het is dat Haarlem best wel een eind fietsen is hier vandaan... maar.. Als ik de software kant voor elkaar heb.. dan moet er wel een mouw aan te breien zijn...

Morgen ofzo eens even zien of ik een rotary encoder uit kan lezen met een arduino, en dan eens zien of we dat aan een C#applicatie kunnen puniken...
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Lineaire Encoders uitlezen met de PC

Bericht door André-R »

Arie Kabaalstra schreef: 07 feb 2024 01:09
P1-Engineering schreef: 07 feb 2024 00:31 Hmmmm interessant....!

Ik zat ook al een tijdje te denken aan een 'poor man's' hoogtemeter dmv glaslineaal, stappenmotor en zo'n simpele 3d taster.
Mechanisch krijg ik het allemaal wel gemaakt maar dan de software....
Het is dat Haarlem best wel een eind fietsen is hier vandaan... maar.. Als ik de software kant voor elkaar heb.. dan moet er wel een mouw aan te breien zijn...

Morgen ofzo eens even zien of ik een rotary encoder uit kan lezen met een arduino, en dan eens zien of we dat aan een C#applicatie kunnen puniken...
Mocht je willen experimenteren met een glas-lineaal, ik heb er nog een paar liggen die je kan lenen
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Lineaire Encoders uitlezen met de PC

Bericht door spikee »

De meeste liniaalen hebben ttl of rs422 (quad encoder) output. Beide zijn simpel om te interfacen vanuitgaande dat je mcu snel genoeg is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lineaire Encoders uitlezen met de PC

Bericht door Arie Kabaalstra »

spikee schreef: 07 feb 2024 14:31 De meeste liniaalen hebben ttl of rs422 (quad encoder) output. Beide zijn simpel om te interfacen vanuitgaande dat je mcu snel genoeg is.
Klopt..

.. Dat had ik al gevonden
Qua Code ziet dat er niet heel ingewikkeld uit..
In de Tussentijd ben ik wat aan het "Fliegelieren" met de UI van de C# Applicatie, om er voor te zorgen dat het beeld altijd dezelfde hoogte/breedte verhoudingen houdt, zodat ik tegen de tijd dat ik "Fysiek" iets ga bouwen, de UI niet meer hoef te wijzigen..
André-R schreef: 07 feb 2024 14:15 Mocht je willen experimenteren met een glas-lineaal, ik heb er nog een paar liggen die je kan lenen
Dan moet ik toch eens de Fiets aantrappen.. :lol: ergo..dan kom ik ze graag halen, 'k zou immers ook graag eens een kijkje nemen in jouw werplaats..
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Lineaire Encoders uitlezen met de PC

Bericht door André-R »

André-R schreef: 07 feb 2024 14:15 Mocht je willen experimenteren met een glas-lineaal, ik heb er nog een paar liggen die je kan lenen
Dan moet ik toch eens de Fiets aantrappen.. :lol: ergo..dan kom ik ze graag halen, 'k zou immers ook graag eens een kijkje nemen in jouw werplaats..
[/quote]

Bovenstaande is ws voor Spikee bedoeld . ? Een glaslineaal kan ik as zaterdag wel voor je meenemen.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Lineaire Encoders uitlezen met de PC

Bericht door Markus »

Ben hier ooit mee bezig geweest hier wat kennis overdracht

Moderne Lineaire encoders gebruiken vaak digitale Quadrature signalen als output net als de meeste click draaiknoppen (rotary encoders)

een old school chip LS7084N zet het uitgangs signaal van encoders om naar PULS DIR net als bij stappenmotoren driver input.

Dat maakt het enorm makkelijk om met een arduino vele encoders te interfacen. Chip is echter oud en dus moielijk te krijgen, wel makkelijk te solderen want Thru Hole. Met deze chip kun je bijna rechtstreeks een rotary encoder koppelen aan een stappenmotor driver.

Er zijn STM32 Nucleo Boards (iets van 13 Euro) met Quadrature inputs via TIM2, TIM3 (Timer2 en 3) en wordt ondersteund door Arduino. Dit bordje is lekker snel en goedkoop.

de LS7366R is een chip die Quadrature Counter omzet naar SPI wat uit te lezen is met Arduino of Raspberry (zero of pico) er is een breakout bordje te koop van het bedrijf MikroElektronica (28 euro 1 assig) . Superdroidrobots heeft meerdere breakout bordjes voor deze chip, 1 assig 2 assig enz. Deze ebay verkoper heeft ook een goedkopere optie die blijkbaar veel is verkocht.

LS7366R is de beste optie als je zeer robust en snel meerdere assen wil uitlezen waarbij de microprocessor of microcontroller niet zelf hoeft te tellen en dus niet tijdkritisch op de (vele) encoder inputs moet letten.

Bijvoorbeeld voor een PC (of raspberry) software DRO of een (robot) CNC besturing met real-time positie terukoppeling

Voor een 1 assige niet tijdkritische applicatie waar niet snel geteld hoeft te worden zou ik gewoon zonder enige (van de bovenstaande) chip rechtsteeks interfacen en dan een van de vele Arduino of Micropython scripts gebruiken om het uit te lezen.

Code kan heel simpel zijn, als ik dit zelf zou gaan schrijven dan zou ik een interupt laten afgaan op de opgaande flank van het A signaal en dan het B signaal uitlezen. Als het B signaal 1 is tel ik eentje omhoog is die 0 dan tel ik eentje omlaag. Voor Micropython (ik ben fan) of Circuitpython is de Raspberry Pico van 4 Euro een leuke keuze.

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 09 feb 2024 14:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lineaire Encoders uitlezen met de PC

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k moet maar eens een Mapje Bookmarks aan gaan maken met al die Linkjes..

'k had al begrepen dat de meeste Encoders tegenwoordig "Quadrature" signalen uitgeven.. al heb ik nog niet echt begrepen wat dit betekent.. weer iets om te leren dus.. :lol:
Markus schreef: 09 feb 2024 11:11 een old school chip LS7084N zet het uitgangs signaal van encoders om naar PULS DIR net als bij stappenmotoren driver input.
Betekent dat ook dat ik als ik Puls en Dir binnenkrijg, en die naar een Stepperdriver doorkop, dat ik daarmee als het ware kan "kopieren" wat ik beweeg met de Encoders?.. (Eigenlijk.. doet EdingCNC dit ook al op één of andere manier.. met je Handwiel natuurlijk..)

't Binnenhalen van de Signalen van een Encoder zal derhalve wel gaan..

Wat ik nu dus nog moet "uitknobelen" is hoe info van een Arduino binnen te halen in een C# Applicatie.. (Ja.. C#, omdat ik VB.Net eigenlijk vaarwel gezegd heb, behalve in Excel)

Ik denk dat daar wel wat "Bibliotheekjes" voor te vinden zijn.. Dus moet ik mijn Arduino even aan de PC knopen, en wat inputs genereren, en dan zien dat ik het binnenkrijg..
Vandaag even niet... Spullen bij elkaar zetten voor Morgen, en nog even Fryske Dûmkes halen..
Plaats reactie