Laser graveren van aluminium onderdelen hoe en wat?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bartbrouwer
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 sep 2023 21:41
Locatie: Best

Laser graveren van aluminium onderdelen hoe en wat?

Bericht door bartbrouwer »

Luitjes!

Ik zit er over na te denken om aluminium (plaatwerk) onderdelen te voorzien van een logo.

Nu laat ik meestal de logo’s uitsnijden uit de plaat, echter kan dat bij sommige kleine onderdeeltjes niet vanwege kraters en blow-out etc.

Wie heeft er ervaring in het lasergraveren van aluminium, en kan mij vertellen wat ik hierbij allemaal nodig heb?

Het materiaal is veelal AW5083, en de afmetingen variëren van heel klein, tot grote onderdelen waar een klein logo op moet. Een bereik van 10x10 cm is voldoende, maar het zou mooi zijn als je de “machine” op de plaat kunt zetten en dan in een stukje van die plaat het logo graveren zegmaar.


Ik hoor het graag!!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Laser graveren van aluminium onderdelen hoe en wat?

Bericht door Ballegooijen »

Daar heb je een handheld laser voor nodig. Deze zijn er ook mobiel zodat je de laser mee kan nemen naar het werkstuk.

Afbeelding
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Laser graveren van aluminium onderdelen hoe en wat?

Bericht door MeMoRy »

Punt 1 (ik val regelmatig in de herhaling): een goede laserbril! Als een machine met een bril komt, weggooien, want daar is op kosten bespaard. Je wil een echte bril, geen el cheapo. Je zal niet de eerste zijn met oogbeschadiging door een laser.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Laser graveren van aluminium onderdelen hoe en wat?

Bericht door Ballegooijen »

Op de laatste brabantdag Met Bart uitgebreid gesproken over zijn wensen en de mogelijkheden. Ik heb hem toen beloofd een proefstukje te maken waarvan hierbij een foto. Ik moet hier bijzeggen dat het op de foto zwarter is dan in het echt. Heeft waarschijnlijk met de lichtval te maken.

Afbeelding
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie