Hoekfrees

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Hoekfrees

Bericht door Blazer »

Ik wil een hoekfrees aanschaffen , twijfel tussen één van 40mm of 50mm .
en vooral je vind er zowel in 40 als in 50mm met 3 - 4 - 5 en zelfs één van 40mm met 6 wisselplaatjes bij freesjes.nl

Nu is mijn vraag welke moet ik best nemen ? rekening houdend dat ik conventioneel frees

en is nen Aliexpres hierin een betrouwbare aankoop
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Hoekfrees

Bericht door motormuis »

hoi wat voor opname heb je ik heb nog een hbm met een iso 30 opname kan je voor een schappelijke prijs overnemen om wat te oefenen
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Hoekfrees

Bericht door Blazer »

motormuis ,

Ik heb een SK30 din2080 , dacht dat dit zowat hetzelfde is als iso 30 .
Ik heb al wel een hbm maar is eigenlijk een vlakfrees , deze heb ik
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoekfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Blazer schreef: 24 feb 2024 15:51 Nu is mijn vraag welke moet ik best nemen ? rekening houdend dat ik conventioneel frees
Of je Conventioneel freest of CNC, dat maakt in wezen geen verschil..Ik heb in het verleden wel gewerkt met Vlakfrezen die ik zowel CNC als Conventioneel inzette..
Welk materiaal je wilt gaan verspanen, hoeveel vermogen je machine heeft en hoe stabiel ie is.. dat is belangrijker..
Met een frees met meer platen kun je doorgaans hogere voedingen toepassen.. immers, als je een 2 snijder gebruikt met 0.1 mm voeding per tand, dan kan de voeding met een 4 snijder 2 keer zo hoog.. en met een 3 snijder 1½ keer.. een 5 snijder 2½ keer, en een 6 Snijder 3 keer..
de wisselplaten maken em geschikt voor diverse materialen..
Voorbeeld: ik heb in het verleden wel gewerkt met een 2snijder met 2 wisselplaten TP..160304 of 160308, als we gingen nafrezen gebruikten we platen zonder spaanbreker, voor het voorfrezen platen MET spaanbreker, voor Gehard staal Keramische platen..en zouden we veel Alu moeten verspanen (wat bij ons nooit voorkwam) dan zouden we er Gladde platen zonder Coating inzetten..
de Ø50 5 plaats MantelkopFrezen (Sandvik R290-90 met SNKX 1204.. gebruikten we met 0.4 of 0.8 mm neusradius, afhankelijk van na- of voorfrezen.
Persoonlijk zou ik gaan voor zoveel mogelijk snijkanten.. dat vind de machine doorgaans fijner, en je kunt er ook een hogere voeding voorzetten.. Hoe diep je dan kan, dat hangt nogmaals van het vermogen en de stabiliteit van je machine af..
De voornoemde frezen gebruikten we daar op een "Kneemill" formaatje Bridgeport Series 2, of op de Bridgeport VMC 800 CNC (en daar was je blij dat er een Kast om de hele machine zat.. 't leek wel of het hagelde als we die 5snijder van Sandvik op een stuk gereedschapstaal inzetten.. )
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Hoekfrees

Bericht door Blazer »

Arie ,

Bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg , het is mij niet echt te doen om snel en veel materiaal in één keer weg te nemen maar eerder
om het op een comforttabele manier te doen zodat mijn machine mooi draait zeg maar , ik heb tijd :lol:
Ik weet dat mijn machine beperkt zal zijn alhoewel ik de indruk heb dat ze wel wat aan kan maar het blijft een kleine machine .
Afbeelding
ondertussen staat er wel een deftige freesklem op :lol:
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hoekfrees

Bericht door assink »

Bij aliexpress is de kwaliteit heel wisselend.
Zou voor iets van CTC tools gaan, maar zulke frezen zijn vaak bedoeld om iets te vlakken.
Ergens een hoek uit frezen gaat heel hard "slaan" omdat je een onderbroken snede hebt.
Je ene wisselplaatje is al het materiaal "uit" voor de volgende wisselplaat in je materiaal is. Dat geeft dus geklapper.
Het liefst zit je voor 1/3de van de diameter in je materiaal. Dus met een frees van 50mm, een snede breedte van 20mm oid. Zo zitten er altijd meerdere wisselplaten tegelijk in het materiaal.
Daar ben je een stabiele machine met veel vermogen voor nodig, en daar valt jouw machine nou niet echt onder :lol:

Als je wilt vlakfrezen, dan voor een vlakfrees gaan. Dan kun je met een lage afname werken. Dus niet zo'n frees met APMT/APKT platen gaan, maar voor iets met ronde of van die veel hoek plaatjes.

Hoeken uit materiaal frezen zou ik gewoon voor normale vingerfrezen gaan, van HSS of VHM.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Hoekfrees

Bericht door Blazer »

assink ,

bedankt voor de reactie , inderdaad heb je daar wel een punt .
Ik kan wel een snede breedte van 20mm proberen maar dan zou ik in diepte niet teveel mogen aanzetten ik één keer .
Die dat ik hierboven poste die ik heb van hbm heb ik enkel nog maar op aluminium geprobeerd om te vlakken , maar vond het opervlak niet zo mooi
het was wel mooi glad maar veel swirls te zien .
Ik heb ook zelf een fly cutter gemaakt waar ik dan een wisselplaatbeiteltje in plaats van de draaibank en dat werkte top , mooi glad bijna een spiegeltje :lol:

Ik heb onlangs wat frezen aangekocht bij CTC tools en moet zeggen mooi materiaal .
heb er ook ruwfrezen gekocht en daar heb ik een hoek mee gefreest ging als boter erdoor .

Ja mijn ervaring met frezen is nog vrij klein , dus wat proberen en uitzoeken wat het best werkt zal de boodschap zijn
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoekfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

assink schreef: 26 feb 2024 10:57 Bij aliexpress is de kwaliteit heel wisselend.
Zou voor iets van CTC tools gaan, maar zulke frezen zijn vaak bedoeld om iets te vlakken.
Ergens een hoek uit frezen gaat heel hard "slaan" omdat je een onderbroken snede hebt.
Je ene wisselplaatje is al het materiaal "uit" voor de volgende wisselplaat in je materiaal is. Dat geeft dus geklapper.
Wat je voor het "uithakken" van hoeken dus eigenlijk nodig hebt is een Wisselplaatbody waar de platen niet verticaal staan, maar iets achterover..die klapperen aanmerkelijk minder, omdat de spaan niet in één klap gevormd word, maar afwikkelt, net als bij een Vingerfrees..
Sandvik R290 was zo'n body.. Ook bodies met ADHX wisselplaten hebben die hoek..
Plaats reactie