Daar zit wat in, maar toen ik de Unimat SL verkeerdom aangesloten had nadat ik alle Koolgruis eruit gehaald had na jaren trouwe dienst heb ik niet getest of ie minder kracht had, 'k heb gewoon de motor weer gedemonteerd, en de aansluitingen verwisseld, de boel weer dichtgeschroefd, en doorrrr..DaBit schreef: ↑27 feb 2024 21:23 Als je een DC/universeel-AC motor de andere kant op laat draaien dan de normale draairichting af-fabriek dan lever je wel koppel in.
Net zoals een benzinemotor iets voordat de zuiger bovenaan is het mengsel ontsteekt doet een elektromotor iets vergelijkbaars; de elektrische commutatie loopt normaal een 15-25 graden voor op de mechanische om de stroom in de spoelen de tijd te geven om te wisselen.
Dus ja, je kunt de draairichting omdraaien, maar als de koolborstels op dezelfde plek blijven (soms kun je de houder verdraaien) moet je niet raar opkijken als de motor wat slapjes lijkt te zijn en wat warmer word.
't is mijn vader ook een keer overkomen bedenk ik me nu, met een nieuwe motor voor een wasmachine 5 minuutjes later draaide ie weer de goede kant op, en hij heeft nog jaren dienst gedaan..
een U91 Motor is volgens mij gewoon hetzelfde verhaal.. kwestie van draden omdraaien.. en klaar..
met een verbrandingsmotor gaat dat niet zo makkelijk.. tenminste.. niet met een viertakt, omdat je nokkenassen ook niet zomaar de andere kant op kunnen draaien.. een tweetakt daarentegen.. Ja.. 'k heb eens een tweetakt gehad die net zo makkelijk achteruit liep.. geen kleppen.. dus geen probleem..