cnc voor multiplex - afmetingen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rik82
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 feb 2024 22:15
Locatie: Oost-Vlaanderen

cnc voor multiplex - afmetingen

Bericht door Rik82 »

Hoi allen,

Sinds een paar dagen op dit forum en intussen al enorm veel bijgeleerd over spindels, ballscrews en nema 23... Ook het de starthread gelezen maar toch blijft er een bos en bomen en had ik graag wat specifieker advies van jullie experten ;-)

Wat zoek ik:
Een cnc voor vooral mulitplex puzzelstuk-meubelen, occasioneel mss eens een aluminiumstuk.
Iets tussen hobby en professioneel, wat ik wil maken wil ik goed maken.
budget graag rond de 8K, maar stevigheid en duurzaamheid zijn belangrijk, snelheid is minder van belang.
afmetingen: daar zit het grote probleem. mulitplexplaten zijn 2500x1220. idealiter kan de volledige breedte van de plaat op de cnc en kan ik de plaat doorschuiven om zo minder verlies te hebben. minimum werkbreedte is dus 1220.
De CNC's met die werkbreedte zijn meestal gemaakt voor volledige platen en hebben dus dikwijls +2,5m à 3m lengte. Neem daar nog de volledige electronicaschuur bij ... da's echt heel groot voor in mijn werkplaatsje en dikwijls overkill zowel naar professionaliteit en budget.

welke kwam ik reeds tegen:
rawcnc avantic 200x1500
stoneycnc
yetitool (eerder iets te mobiel)
fraxeon PFE 1512 PX
Kompas H3000 (wat een groot ding, lijkt wel redelijk geprijst).
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: cnc voor multiplex - afmetingen

Bericht door Kjelt »

Als je de ruimte hebt: goed de tweedehandsmarkt en veilingen in de gaten houden.
Juist omdat partikulieren geen plaats voor zo'n grote frees hebben en bedrijven liever een nieuwe met garantie support en afschrijving, zijn de tweedehandse vaak voor een relatief lage prijs te kopen, zit je nog wel met vervoer en vaak krachtstroom.
Rik82
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 feb 2024 22:15
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: cnc voor multiplex - afmetingen

Bericht door Rik82 »

Inderdaad, niks mis met een goede tweedehands.
Ik heb jammer genoeg niet de ervaring om kaf en koren te scheiden :|

Krachtstroom kan ik (mits aanpassingen) voorzien, 220 is handiger.
Vervoer moet ook wel te regelen vallen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: cnc voor multiplex - afmetingen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vervoer.. daar moet je je gewoon niet still on maken.. nou heb ik heb grote machines gekocht, maar wel zware.. gewoon met de vrachtwagen laten komen..

En wat bedoel je precies met:" electronicaschuur".. want doorgaans is een besturingssysteem kast niet zo groot.. mijn eerste besturing paste in zijn geheel in een pc kast.. inclusief pc
Rik82
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 feb 2024 22:15
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: cnc voor multiplex - afmetingen

Bericht door Rik82 »

Arie Kabaalstra schreef: 01 mar 2024 10:40 En wat bedoel je precies met:" electronicaschuur".. want doorgaans is een besturingssysteem kast niet zo groot.. mijn eerste besturing paste in zijn geheel in een pc kast.. inclusief pc
Er zijn toch grote modellen met een echte computerzuil ernaast.
Liever je pc-kast ;-)
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: cnc voor multiplex - afmetingen

Bericht door keesfrees »

Rik82 schreef: 01 mar 2024 08:15 mulitplexplaten zijn 2500x1220.
Nouhhh, zeker niet altijd, maar goed, je moet ergens van uit gaan cq beginnen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: cnc voor multiplex - afmetingen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Rik82 schreef: 01 mar 2024 12:58
Arie Kabaalstra schreef: 01 mar 2024 10:40 En wat bedoel je precies met:" electronicaschuur".. want doorgaans is een besturingssysteem kast niet zo groot.. mijn eerste besturing paste in zijn geheel in een pc kast.. inclusief pc
Er zijn toch grote modellen met een echte computerzuil ernaast.
Liever je pc-kast ;-)
Ja.. die machines met Besturingen uit "NegentienNebukhadnezar" met buizen in plaats van IC's.. :) de besturing van mijn EMCO Compact 5 CNC draaibank zit weggebouwd in de machineomkasting (die tevens besturingskast is), er is een lid hier die zijn hele besturing in een Ikea-Kastje heeft gebouwd.. Ook mooi, want je zet je scherm en je toetsenbord er bovenop..
de besturingskast van mijn Freesbank is 400 mm breed, 500 mm diep en 650 hoog ofzo..

25038

Hier zit ie.. naast de machine, eigenlijk achter het toetsenbord.. Daar staat niet meer dan een Gemodde PC Kast, met daarin de PC, de EdingCNC stuurkaart, en 2 SolidState Relais, uit een andere PC kast een "Kastje" gemaakt voor 4 Stepperdrivers, op de bodem verder nog een Voeding.. en dat is het dan..

en Ja.. je ziet het goed.. ik bedien alles met een Heidenhain toetsenbord.. daar heb ik een Pokeys kaartje aan gebreid, en opnieuw geprogrameerd, onderandere met sneltoetsen voor EdingCNC

24918

Net als deze.. al gaat deze nog een stappie verderder.. omdat ik ook zelf een Programmeerapplicatie geschreven heb, en sommige sneltoetsen zijn dan voor die applicatie (omdat ik gewend ben om niet te moeilijke programma's gewoon aan de machine even in te kloppen.. programmeren van een CNC machine is niet noemenswaardig moeilijker dan het programmeren van je Videorecorder tenslotte :lol: )

Deze "Console" komt aan mijn EMCO Compact 5 CNC draaibankje te hangen..
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: cnc voor multiplex - afmetingen

Bericht door FreesKever »

Rik82 schreef: 01 mar 2024 08:15 het grote probleem. mulitplexplaten zijn 2500x1220.
Euhm, weet je dat zeker?
Ik zie zelf platen van 1220x2440 of van 1250x2500. Maar 't is ook al weer 25+ jaar geleden dat ik voor het laatst hele platen kocht.

't zou wat zonde zijn als je een machine bouwt of koopt die net een paar cm te klein is.
rolandvs
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 apr 2014 01:06
Locatie: ravenstein
Contacteer:

Re: cnc voor multiplex - afmetingen

Bericht door rolandvs »

Volgens mij is machine altijd te klein. Dus daar moet je niet echt naar kijken maar eventueel optie of oplossingen. Dit jaar platen gehad van 2,7 x 12,7 meter en 200 platen van 2,0 x 4,1 en 5,4 lang maar om daar machine voor te kopen
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Plaats reactie