G43 Hulp gezocht

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: G43 Hulp gezocht

Bericht door Looy »

Ik heb de toollengtes nagekeken en die kloppen. Ik heb ook de methode geprobeerd die Arie aanraadt om via de MDI de tool lengte te laten compenseren. Het vreemde hieraan is; Als ik de Z op 0 zet. en dan G43H3 (tool 3 heeft een waarde in de tooltabel) intyp, dan blijft de Z op 0 staan. Neem ik daarna G43H4 (tool 4 heeft ook een waarde in de tooltabel) dan gaat hij inderdaad de lengte compenseren. Maar dan met verschil ten opzichte van tool 3.

Als ik ze Z nu weer op 0 zet en ik begin met tool 6. Dan doet hij hetzelfde maar dan ten opzichte van tool 6.

Ik wil eigenlijk dat hij ten alle tijde de lengte compenseert vanaf tool 0.

Er moet dus iets in de macro staan, ik weet alleen niet waar ik moet zoeken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: G43 Hulp gezocht

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 14 mar 2024 07:56 Dat pleidooi van de gereedschapstabel heb je al eerder vurig proberen te weerleggen, maar zonder ATC of herhaalbare Z heb je NIETS aan te een tabel.
Dat pleidooi blijf ik ook volledig achter staan, immers, een tooltabel is meer dan alleen maar lengtes.. er staan ook diameters in..
Dus.. als je veel Cam gebruikt, of als je handig genoeg bent met het aan de machine inkloppen van Radiusgecompenseerde contourtjes, is het meer dan nuttig als je bijvoorbeeld:
T1=1mm
T2=2mm
T3=3mm
T4=4mm
T5 da's een buitenbeentje.. want ik heb geen frezen van 5, maar de schroefdraadfrees is iets groter dan 4 mm, dus staat die op positie 5..

ik hoef derhalve niet in mijn tooltabel te kijken.. de frezen die ik het meest gebruik, staan op posities 1-5, gebruik ik die tools, dan volstaat alleen de lengte meten... en ja.. voor mij is de diameter uit de tabel ook van het grootste belang, omdat ik in veel programma's die ik schrijf, gebruik maak van die diameters.. ..
Looy schreef: 14 mar 2024 10:40 Ik heb de toollengtes nagekeken en die kloppen. Ik heb ook de methode geprobeerd die Arie aanraadt om via de MDI de tool lengte te laten compenseren. Het vreemde hieraan is; Als ik de Z op 0 zet. en dan G43H3 (tool 3 heeft een waarde in de tooltabel) intyp, dan blijft de Z op 0 staan. Neem ik daarna G43H4 (tool 4 heeft ook een waarde in de tooltabel) dan gaat hij inderdaad de lengte compenseren. Maar dan met verschil ten opzichte van tool 3.

Als ik ze Z nu weer op 0 zet en ik begin met tool 6. Dan doet hij hetzelfde maar dan ten opzichte van tool 6.

Ik wil eigenlijk dat hij ten alle tijde de lengte compenseert vanaf tool 0.

Er moet dus iets in de macro staan, ik weet alleen niet waar ik moet zoeken.
wat van belang is, is de volgorde, als je een Tool gaat meten.

't is niet zo dat je MDI moet gebruiken, 't is alleen dat ik zoiets vaak gebruik om dingen "effe snel" te controleren, omdat je in MDI makkelijk switched tussen G43 en G49, om te zien waar je "uithangt"

Als je in de EdingCNC ToolmeetMacro [SUB M_TOOL] Kijkt, daar staan de nodige G53's in.. dat wil zeggen bewegingen in MACHINE coordinaten.
Zo omzeil je gedoe met Werkstukcoordinatensystemen (G54 en verder), omdat dat feitelijk incrementele posities zijn die verrekend worden met de MachineCoordinaten, Door alles qua meten in G53 te doen, omzeil je extra rekenwerk.

Even kijken wat je doet.. Je stelt dat je toollengtes kloppen.. Dat betekent in de praktijk dat je een Vlak als Z0 kan definiëren, en zonder botsingen met al die tools G0 Z0.1 kan doen, en dan een 0.1mm voelermaatje er strak onderdoor kan schuiven..
Looy schreef: 14 mar 2024 10:40 Het vreemde hieraan is; Als ik de Z op 0 zet. en dan G43H3 (tool 3 heeft een waarde in de tooltabel) intyp, dan blijft de Z op 0 staan. Neem ik daarna G43H4 (tool 4 heeft ook een waarde in de tooltabel) dan gaat hij inderdaad de lengte compenseren. Maar dan met verschil ten opzichte van tool 3.
Wat is de lengte van Tool 3?.. is die perongeluk 0?.. want dan klopt het..
Feitelijk is er geen "juiste lengte 0 voor een gereedschap, dit klinkt gek, maar 't is echt waar.. op de "Bridgeport-van-de-zaak" hield ik de Spindelneus aan als L0, Dus toen ik de machine ging Kalibreren, heb ik een Eindmaat van 100 gepakt, en de kop naar beneden gejogd tot de eindmaat strak onder de spindelneus doorging, op de tafel van de machine.. dan kun je de Z-waarde op dat punt op 100 zetten, en dan weet je dat de Spilneus 100 mm van de tafel staat, en het "denkbeeldige gereedschap een lengte heeft van 100, de Tafel is dus dan Z0, zet je er dan een ander tool in, met lengte in de tabel op 0, en je laat em raken op de tafel, dan kun je de lengte dus zo aflezen..
Alleen.. op de tafel raken is dan niet handig.. beter is het dan om de tafel -10 te maken, zodat je er met een eindmaat 10, of een toolbitje onderdoor kan.. Dat is dan de positie waar je je lengte afleest.. omdat de Tafel Z-10 is, is de bovenkant van je eindmaatje of toolbitje Z0.

Zoals eerder opgemerkt, G43H3?.. waarom zou je?.. G43 zet je gewoon aan, even MDI openen, G43 [enter].. en klaar.
en vanaf dat moment, kun je gewoon je Toollengtes ook meten op een bekend vlak.. Op de draaibank doe ik niet anders.. Maar dan moet ik wel zorgen dat mijn ToolTurret gekalibreerd is.. en dat doe ik als het nodig is door de Turretplaat op "0" te zetten tegen mijn werk (net als de spilneus op een eindmaat zetten dus) vanaf dat moment kun je op datzelfde oppervlak je Tool offsets bepalen.. waarbij ik dien aan te tekenen dat X0 voor een Draaibank met de boring van een Boorhouder op de Centerlijn is.. en dat geldt voor elke draaibank, op Boorgereedschappen zit dus per definitie NOOIT een X-Offset als ze in een Boorhouder zitten.. enige uitzondering daarop, is als je een "Gang Tool" houder gebruikt, waar 2 of meer tools in zitten, zoals een Centerboor en een boor, die, zoals op mijn EMCOturn 120 op +4 en -4 staan, omdat ze beiden op 4 mm van de Centerlijn zitten, dus 8 mm uit elkaar.. dat is wat ik makkelijk kon maken zonder grote aanpassingen.. gewoon de boorhouder met de Draaibank boren, op X+4 en X-4.
Looy schreef: 14 mar 2024 10:40 Als ik ze Z nu weer op 0 zet en ik begin met tool 6. Dan doet hij hetzelfde maar dan ten opzichte van tool 6.
Eh... Zet je em eerst op 0, en meet je dan Tool 6?..je Z op 0 zetten kun je alleen maar doen met een Tool met bekende lengte, of met je Spilneus, als je Spilneus L0 is..

Stel.. je hebt een oppervlak waar je je tools op wilt meten.. Begin met G49 Jog met je Spilneus tot 10 mm daarboven, stel em af met een eindmaatje, toolbitje of een Paspennetje, en zet de Z-hoogte dan op 0.. dus (ik gebruik doorgaans een stukje Toolbit van 10 mm) dan zet ik em op 0.. Tooltje erin.. op het werk zetten (meten met dat zelfde Toolbitje) , De waarde die dan in de Uitlezing staat bij Z is je toollengte..
in MDI, tiepsel ik dan als dat tool 2 is: #5402=#5003, uitleg van de Parameters in de manual op bladzijde 118 en verder.. "System-Parameters/Variables"
#5400-#5499 zijn de Toollengtes in de Tooltabel.. die kun je dus overschrijven op die manier..Begin met het meten van een nieuw tool met lengte 0.. dan kun je die waarde dus zo in je tabel koppen..
Op mijn Draaibank verreken ik de Huidige offset met de Positie in Machine Coordinaten.. dat gaat allemaal een stuk verder, maar spaart me heel wat typewerk..
Voor de Freesbank kan dat uiteraard ook.. al moet ik toegeven dat ik het meten van Gereedschapslengtes altijd deed met een Toolsetter, vroeger.. toen ik er nog een had.. 't moet mogelijk zijn om die LengtemeetMacro wat "om te bouwen" zodat je altijd je tools kan meten op, laten we weer zeggen 10 mm boven de tafel.. 't enige wat daarvoor nodig is, is de positie van de bovenkant van je Toolbitje 10 x 10 vastleggen in #4999, in MACHINECoordinaten.. 'k heb dat al een tijdje in mijn hoofd.. moet ik eigenlijk eens induiken de komende dagen.. 't weer is aangenaam, dus kan ik weer gewoon in mijn Polootje de werkplaats in..'k moet toch wat instelwerk doen op de Beagle, dus kan ik dat meteen wel even meepakken..

kort en goed.. Gereedschapslengte bepaling op deze manier.. doe je dus met G49, want dan lees je de waarden af met Toollengte 0. de waarden die je dan vindt kun je dus zo in je tooltabel zetten.. (op de EMCOturn 120 werkt het op precies die manier.. Dat wil zeggen.. Je Turretplate is Z0, je roept het te meten Tool niet op.. je roteert alleen de goede Toolpost voor.. dan raak je de voorkant, en dan zit er een Macrootje in de EMCOtronic TM02 besturing die de gevonden waarde (je werkt met meten dus ZONDER Tooloffsets) in de tabel mikt..dat wil zeggen, je staat in Manual Mode, Jogt tot tegen je werk of tegen een Toolbitje, dan druk je Shift-T, en dan vraagt de machine om de Z-waarde voor dat gereedschap op dat punt, en dan Enter, Dan druk je wederom op Shift T, en geeft het toolnummer in.. dan wordt die offset naar dat toolnummer weggeschreven)

Op de "Bridgeport van de zaak" was't eigenlijk niet anders.. Bekende lengte Tool in de machine.. oppervlak vastleggen, nieuw tool laden, met lengte 0, op het oppervlak zetten, terug naar de Tooltabel, en daar de positie overnemen voor de lengte.. Klaar

in MDI is met een paar toetsdrukken datzelfde te bereiken, en als je dat in een macrootje gooit.. dan kan het Automagisch
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: G43 Hulp gezocht

Bericht door serum »

Misschien sneeuwt het een beetje onder door de minuten scrollen aan boekrollen van kabaalstra, maar G10L20 heb ik nu 2x gevraagd en geen antwoord op gekregen. Staat die aan of niet? (of ik heb je antwoord finaal gemist, ik sluit niks uit)
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: G43 Hulp gezocht

Bericht door Looy »

serum schreef: 14 mar 2024 15:36 Misschien sneeuwt het een beetje onder door de minuten scrollen aan boekrollen van kabaalstra, maar G10L20 heb ik nu 2x gevraagd en geen antwoord op gekregen. Staat die aan of niet? (of ik heb je antwoord finaal gemist, ik sluit niks uit)
Die stond uit en heb ik nu aangezet
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: G43 Hulp gezocht

Bericht door serum »

Nog getest na die tijd? Als je met de hand wisselt is een vergissing snel gemaakt; tools labelen, zodat je weet dat tool 1 ook 1 is. Als je dan je werkstuk nult met tool1, en je wisselt nu naar tool2, moet hij de lengte van die tool 2 compenseren. Heb je de calibratie van je T99 ook opnieuw gedaan na G10L20 en je werkstuk G54 op nul gezet? T99 pak je of een lege ISO30 houder voor of je spindelneus, zodat je eenvoudig met een afgeknipte ~20cm van een rolmaatje de ruwe lengte op kan meten, die ruwe lengte geef je op bij het meten van de tools in het dialoogvenster.

Gebruik je je toolsensor ook om bv je G54 Z0 te bepalen of alleen om de tools in te meten (in het laatste geval hoef je #4995 niet aan te passen, deze staat standaard op 30mm).

Voor de volledigheid; met de standaard macro heb je geen G43 Hx nodig, alleen G43 is voldoende, eding compenseert dan de actieve tool in de spindel (en de gebruikte toolnummer staat in de gcode)
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: G43 Hulp gezocht

Bericht door Looy »

Ja ik denk dat ik het nu (bijna) werkend heb. Alle toollengtes heb ik nog eens nagelopen. Ik heb ooit een analoge hoogtemeter gekocht, heb ik die ook eindelijk eens kunnen gebruiken. Mijn 'tool 0' heb ik naar beneden laten komen en de klok daarop op 0 gezet. Toen heb ik de Z-as ook op 0 gezet in Eding. Toen steeds het volgende freesje naar beneden laten komen tot de toolsetter weer op 0 stond. En de waarde die Eding dan aangeeft heb ik in de Tool-tabel ingevuld. Ook de waarde van de 'toolsetter' op deze manier eens nagelopen en die klopte ook.

Dit zal vast makkelijker kunnen met een macro, maar laat ik het even niet te moeilijk maken voor mezelf, dat komt later.

Net ging ik het geheel testen en toen is alles 1 mm te diep gefreesd. Geen idee waar dat dan vandaan komt. Ik test het via de 'toolsetter en de 0 tool' dat klopte. Toen liet ik 'tool 0' tot op het werkstuk zakken en dat klopte ook. Toen deed ik dat met tool 3 en typ ik in de MDI G43H3. Dan springt hij ook op 0. Dus dat zou moeten kloppen. In de G code staat ook -5 maar ik meet -6. Ik snap er niks van.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: G43 Hulp gezocht

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 14 mar 2024 16:06 Als je met de hand wisselt is een vergissing snel gemaakt; tools labelen, zodat je weet dat tool 1 ook 1 is.
Juist!... (ik heb ooit bij een bedrijf gewerkt waar men op de Oerlikon portaalfrees gewoon Lengte 0 hanteerde en het Z0 vlak voor elke tool opnieuw instelde.. dat vond men daar heel normaal..
Die machine had geen ATC, dus stond je met de hand die BT50 Toolhouders te wisselen..

Maar.. als je dan een programma maakt met meerdere gereedschappen... dan moet je die wel meten.. anders sta je elke keer je nulpunt in te stellen..
Men had daar wel een Voorinstel apparaat om de gereedschappen in te meten, maar die werd alleen gebruikt voor de Freesbank MET een ATC.. de "nullengte" van dat voorinstel apparaat stond om één of andere vage reden op ±160mm van de spindelneus.. Ik heb dat ding toen ook gebruikt voor de Oerlikon, maar ik telde dan gewoon 160 op bij de gemeten waarde, en zo kon ik gewoon een reeks gereedschappen zo uit het rek pakken..
(Ik had wel in de gereedschappen kast een rek gereserveerd voor gemeten gereedschap, en die gereedschappen hadden ook met Witte stift het Nummer erop staan..

Bij twijfel?
serum schreef: 14 mar 2024 16:06 eenvoudig met een afgeknipte ~20cm van een rolmaatje de ruwe lengte op meten
Die waarde moest dan overeenkomen met wat er in de Tabel stond... en omdat je vanaf de Flens van de BT50 houder meette, klopte dat ook.. Daarom zeg ik dus altijd "Neem een herhaalbare Referentie!"

Spindelneus of aantrekflens is het makkelijkst, omdat wanneer je een Kopfrees wilt meten.. niet kan uitgaan van de Lengte van een lege houder, en de spantangmoer zal ook niet altijd op dezelfde hoogte zitten.. en als je een Weldon houder hebt.. weet jij hoe lang die zijn?..
Dus!.. Spilneus gebruiken..
serum schreef: 14 mar 2024 15:36 Misschien sneeuwt het een beetje onder door de minuten scrollen aan boekrollen van kabaalstra,
Mea Maxima Culpa, maar ik probeer zoveel mogelijk informatie mee te geven.. ook om wat begrip over machines te geven.. omdat voor velen niet duidelijk is wat G43 doet, of G49, wat het verschil is tussen G53 en G54-G59 Coordinaten, wat de feitelijke functie van MachineCoordinaten is.
serum schreef: 14 mar 2024 16:06 Gebruik je je toolsensor ook om bv je G54 Z0 te bepalen of alleen om de tools in te meten (in het laatste geval hoef je #4995 niet aan te passen, deze staat standaard op 30mm).
Eigenlijk, zoals ik al eerder aangaf.. is je Toolsetter daar niet voor.. immers die staat op een vast punt, Het KAN echter wel, maar dan zul je de toolsetter met een vaste, herhaalbare positie op je bed moeten zetten.. dat kan in een Ring, op een plaatje met een zwaluwstaartje, of met T-moeren gewoon op je Bed , maar dan wel met een aanslagje (V-blokje op zijn kant) waar je em inschuift.. maak dan ook één lange T-moer die je met een "Grubscrew" vastzet in je Tafel..
dan is het simpel genoeg om 2 boutjes eruit te draaien, en het ding op te pakken..

Wat het meten van de hoogte van die Tool/Zero setter dan betreft.. als ie op tafel staat is de hoogte vanaf je tafel tot het schakelpunt.. dus... je tafel 0 maken, en dan een hoogte meting uitvoeren op de Toolsetter, en de gevonden waarde als hoogte in #4995 zetten
Die waarde kun je dan vinden in #5063, na een G38.2 Z-10 F30 meting bovenop de Setter.
Toen deed ik dat met tool 3 en typ ik in de MDI G43H3.
Dat heb ik al meerdere keren vermeld... dat is NIET nodig.. 'k was trouwens niet de enige.. anderen hebben dat ook al aangegeven.. G34 gaat standaard uit van het huidige tool..
en.. je hoeft niet steeds G43 op te roepen ..

Zorg dat het aanstaat als je het nodig hebt.. en zet het uit als je het NIET nodig hebt.
't komt erop neer, dat als je G49 actief hebt, dat ie geen toollengtes verrekend, dus dat ie alle Coordinaten aangeeft vanuit je Nulreferentie van je machine (spindelneus), dat is voor het bepalen van lengtes makkelijk als je op een vantevoren vastgezet Z0 oppervlak meet, hetzij je tafel, hetzij je werkstuk al dan niet met inbegrip van dat 10 x 10 Toolbitje..
Mijn 'tool 0' heb ik naar beneden laten komen en de klok daarop op 0 gezet.
Heeft die dan ook Lengte 0?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: G43 Hulp gezocht

Bericht door serum »

Looy schreef: 14 mar 2024 17:33 Ja ik denk dat ik het nu (bijna) werkend heb. Alle toollengtes heb ik nog eens nagelopen. Ik heb ooit een analoge hoogtemeter gekocht, heb ik die ook eindelijk eens kunnen gebruiken. Mijn 'tool 0' heb ik naar beneden laten komen en de klok daarop op 0 gezet. Toen heb ik de Z-as ook op 0 gezet in Eding. Toen steeds het volgende freesje naar beneden laten komen tot de toolsetter weer op 0 stond. En de waarde die Eding dan aangeeft heb ik in de Tool-tabel ingevuld. Ook de waarde van de 'toolsetter' op deze manier eens nagelopen en die klopte ook.

Dit zal vast makkelijker kunnen met een macro, maar laat ik het even niet te moeilijk maken voor mezelf, dat komt later.

Net ging ik het geheel testen en toen is alles 1 mm te diep gefreesd. Geen idee waar dat dan vandaan komt. Ik test het via de 'toolsetter en de 0 tool' dat klopte. Toen liet ik 'tool 0' tot op het werkstuk zakken en dat klopte ook. Toen deed ik dat met tool 3 en typ ik in de MDI G43H3. Dan springt hij ook op 0. Dus dat zou moeten kloppen. In de G code staat ook -5 maar ik meet -6. Ik snap er niks van.

Heb je gosub calibrate_tool_setter ook gebruikt? In de standaard macro heeft hij het dan nl over T99, dat dat je standaard referentie is. (wat niet uitmaakt wat het is, alle tools krijgen vanaf die 0 een waarde toegekend, ik vind het logisch dat het een neus van een spindel is of een lege ISO30 houder.

Toevallig afgelopen week op een erg korte avond ditzelfde ingesteld voor een kennis en daar werkt het meteen helemaal dikke prima, in 1x. Dus geen idee waar je tegenaan loopt. Heb je iets aangepast in de macro, anders dan #4995?

Afwijkende Z kan uit niets anders komen dan een uitgelopen tool, losse Z as, losse askoppeling, backlash of een onjuist ingesteld aantal stapjes per mm (En nou je het onderwerp aansnijdt gaat bij mij een lichtje branden. Wellicht zou dat meer verklaren gezien je eerdere probleem).

Check eerst eens of je Z as wel de daadwerkelijk afgelegde afstand doet.. (ik was er blind vanuit gegaan dat dit juist was, maar kennelijk werkt niet iedereen zoals ik dat doe).

Controleer dat eerst eens of voor je Z 100mm ook echt 100mm is, want nu je dit zegt twijfel ik daar heel hard aan.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: G43 Hulp gezocht

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 14 mar 2024 18:23 Afwijkende Z kan uit niets anders komen dan een uitgelopen tool, losse Z as, losse askoppeling, backlash of een onjuist ingesteld aantal stapjes per mm (En nou je het onderwerp aansnijdt gaat bij mij een lichtje branden. Wellicht zou dat meer verklaren gezien je eerdere probleem).

Check eerst eens of je Z as wel de daadwerkelijk afgelegde afstand doet.. (ik was er blind vanuit gegaan dat dit juist was, maar kennelijk werkt niet iedereen zoals ik dat doe).

Controleer dat eerst eens of voor je Z 100mm ook echt 100mm is, want nu je dit zegt twijfel ik daar heel hard aan.
de vraag hier is dan ook is het 1mm, is dat PRECIES 1 mm, of ergens tussen 5.8 en 6.3?.. en is die afwijking constant tussen diverse tools?.. zo ja.. dan is het stappenverlies op een bepaald moment.. (voor je met die gemeten tools gaat bewerken..

Al staat je Stapgrootte niet helemaal goed, dan is het wel herhaalbaar.. ergo.. stel je zit er 2% naast, dan wordt 100 mm dus 98mm, en 50 mm wordt 49.. als de afwijking constant is, ongeacht de toollengte, is het eerder stappenverlies, of een losse koppeling/backlash (hoewel 1 mm backlash wel erg veel is )
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: G43 Hulp gezocht

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 14 mar 2024 14:36 Dat pleidooi blijf ik ook volledig achter staan, immers, een tooltabel is meer dan alleen maar lengtes.. er staan ook diameters in..
of als je handig genoeg bent met het aan de machine inkloppen van Radiusgecompenseerde contourtjes,
Die snap ik, jij bedoelt met G41 en G42? Enne.... welke besturingsystemen nemen er allemaal genoegen mee met alleen een G43? Ik krijg dan alleen maar foutmeldingen! Die willen er echt een H** achter zien!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: G43 Hulp gezocht

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 14 mar 2024 19:17 welke besturingsystemen nemen er allemaal genoegen mee met alleen een G43? Ik krijg dan alleen maar foutmeldingen! Die willen er echt een H** achter zien!
de Besturingen die met de NIST Interpreter werken, over het algemeen, en EdingCNC, want daar hebben we het hier over...

en als die G43 H nodig zou zijn, dan flikker ik 'm gewoon in de ToolChange Macro.. Want die kun je bij EdingCNC gewoon aanpassen naar eigen smaak..
Stel.. je hebt een ATC gebouwd op je machine met 12 nesten.. maar je hebt meer dan 12 gereedschappen.. wat moet je dan?.. zo'n tool dan in je wisselaar zetten en em een nummer onder de 12 geven?.. Nee toch?...Ik neem aan, Ik mag tenminste hopen dat jij dat trucje kent.. dat je elk tool zijn eigen nummer geeft, en em dienovereenkomstig in de tabel zet.. je kunt tenslotte ook handmatig wisselen.. dus Tool 8 uit je spil, 13 in je spil, en dan de machine wijsmaken dat ie op positie 8 zit in de Toolchanger.. T0813 zo werkt dat bij Fanuc, en EMCO in elk geval, en naar wat ik begrepen heb zijn er nog veel meer besturingen waarbij het zo werkt..
een andere optie is met een Plaatstabel, dan hoef je alleen maar in te geven waar je em gehangen hebt, en dan hoef je niet meer het positienummer bij elke toolchange in te geven..

'k heb nieuws voor je.. Dat kan in EdingCNC ook.. of je nou T0813 programmeert, of met een Macrootje een tabelletje maakt waarbij je Positienummers (dat hoeven er dan in dit voorbeeld maar 12 te zijn) en Tool Offset nummers opslaat..
Voorbeeldje.. #4000 en hoger zijn "Non-Volatile" dus die blijven hetzelfde als je de volgende keer weer opstart, laten we #4100 nemen.. dan maak je dus een Array van #4101 tot en met #4112, en daar zetten we de Offsetnummers in voor de Tools die je op die posities in de tabel hebt gehangen.. Makkelijk zat..

ik ben daar nog mee bezig.. dus dat komt waarschijnlijk ook een keer in EdingCNC, of misschien wel gewoon op dit forum..
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: G43 Hulp gezocht

Bericht door P1-Engineering »

Arie Kabaalstra schreef: 14 mar 2024 20:06 een andere optie is met een Plaatstabel, dan hoef je alleen maar in te geven waar je em gehangen hebt, en dan hoef je niet meer het positienummer bij elke toolchange in te geven..

'k heb nieuws voor je.. Dat kan in EdingCNC ook.. of je nou T0813 programmeert, of met een Macrootje een tabelletje maakt waarbij je Positienummers (dat hoeven er dan in dit voorbeeld maar 12 te zijn) en Tool Offset nummers opslaat..
Voorbeeldje.. #4000 en hoger zijn "Non-Volatile" dus die blijven hetzelfde als je de volgende keer weer opstart, laten we #4100 nemen.. dan maak je dus een Array van #4101 tot en met #4112, en daar zetten we de Offsetnummers in voor de Tools die je op die posities in de tabel hebt gehangen.. Makkelijk zat..

ik ben daar nog mee bezig.. dus dat komt waarschijnlijk ook een keer in EdingCNC, of misschien wel gewoon op dit forum..

Kan al een tijdje hoor:

25149


Geschreven door de mannen van Sorotec......die het niet helemaal snappen zeg maar.... :lol: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: G43 Hulp gezocht

Bericht door Arie Kabaalstra »

P1-Engineering schreef: 14 mar 2024 21:14 Kan al een tijdje hoor:
Dat zei ik dus ook al.. maar goed dat jij het ook nog even meldt..

zo te zien gebruikt die Macro #4701-#4799 voor de toolposities.. wel handiger dan mijn voorbeeld met #4101 en verder.. Ik zou eerder nog #4800 pakken, omdat je in de reeks #4901-#4999 een paar posities mist vanwege de Toolsetter.. en.. Ja.. da's mijn schuld.. Ik heb die parameters gepakt, omdat dat de hoogste nummers in het Non-Volatile Bereik zijn..
P1-Engineering schreef: 14 mar 2024 21:14 die het niet helemaal snappen zeg maar....
Als je een Demonstructie-video maakt om uit te leggen hoe je een Toolsetter moet inregelen (Wat overigens al standaard in EdingCNC zit, maar dat terzijde... Ja.. ook dat is mijn werk, ik was immers de eerste die een Toolsetter op EdingCNC gebruikte)
En je gaat dan de Toolsetter Kalibreren met een Niet gekalibreerd gereedschap, dan heb je ergens een trein gemist.. klaar..


Overigens.. niet om de wijsneus uit te hangen verder.. maar zie ik het goed in het programmavenster dat ie een hele reeks Dialogmessages heeft geschreven , 3 per tool?.. dan sorry.. heb je inderdaad ergens een trein gemist.. Dat doe je met een Array!, je peutert het toolnummer eruit, en dan knoop je die vast aan een Pointer, voor de positie in je Array..

de Huidige "beperking" van 6 tools in EdingCNC is ook zo'n gruwel!.. terwijl er in de ToolmeetMacro ook gewoon gebruik wordt gemaakt van Array's... Immers.. #5016 is het toolnummer, en :

Code: Selecteer alles

	#[5400 + #5016] = [#5053-#4999]
        #[5500 + #5016] = #5018
        #[5600 + #5016] = 0 ;TOOL X OFFSET IS 0
Waar #5016 dus de Pointer is..
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: G43 Hulp gezocht

Bericht door Looy »

serum schreef: 14 mar 2024 18:23
Afwijkende Z kan uit niets anders komen dan een uitgelopen tool, losse Z as, losse askoppeling, backlash of een onjuist ingesteld aantal stapjes per mm (En nou je het onderwerp aansnijdt gaat bij mij een lichtje branden. Wellicht zou dat meer verklaren gezien je eerdere probleem).

Check eerst eens of je Z as wel de daadwerkelijk afgelegde afstand doet.. (ik was er blind vanuit gegaan dat dit juist was, maar kennelijk werkt niet iedereen zoals ik dat doe).

Controleer dat eerst eens of voor je Z 100mm ook echt 100mm is, want nu je dit zegt twijfel ik daar heel hard aan.
Ik heb het gecheckt en dat klopt (helaas) gewoon. Daar kan het dus niet aan liggen.

Arie Kabaalstra schreef: 14 mar 2024 18:16
Dat heb ik al meerdere keren vermeld... dat is NIET nodig.. 'k was trouwens niet de enige.. anderen hebben dat ook al aangegeven.. G34 gaat standaard uit van het huidige tool..
en.. je hoeft niet steeds G43 op te roepen ..

Zorg dat het aanstaat als je het nodig hebt.. en zet het uit als je het NIET nodig hebt.
't komt erop neer, dat als je G49 actief hebt, dat ie geen toollengtes verrekend, dus dat ie alle Coordinaten aangeeft vanuit je Nulreferentie van je machine (spindelneus), dat is voor het bepalen van lengtes makkelijk als je op een vantevoren vastgezet Z0 oppervlak meet, hetzij je tafel, hetzij je werkstuk al dan niet met inbegrip van dat 10 x 10 Toolbitje..

Ik heb G43Hx gebruikt wanneer er geen programma was geladen, puur en alleen om te controleren of hij de toollengte heeft verrekend.
Als ik een programma maak staat daar in het begin 1x G43 in, verder niks. Dat werkt goed.


Arie Kabaalstra schreef: 14 mar 2024 18:16
Heeft die dan ook Lengte 0?

Ja tool heeft de lengte 0
Plaats reactie