Bestaan die dingen en waar te vinden ?
Ik heb hier een krukas daar zit een inch maat spie in.
Moet een hub maken die op de krukas past , maar een kennis die wel een broots set heeft heeft die natuurlijk niet in inch maten .
Dus zoek een verloop spie. of is het goed te doen om dat zelf te maken.
Verloop spie inch metrisch
Moderator: Moderators
- spinningwheels
- Contacteer:
Re: Verloop spie inch metrisch
Het zou me erg verbazen als die bestaan als standaard soort.

De kracht van een spie is nu juist dat het een mooi blokje staal is zonder scherpe overgangen en het goed past.
Met een verspringing precies op de plaats waar de kracht wordt overgedragen is het wachten op vermoeiing en breuk.
Als het nou voor een handwiel was dan ok, maar voor een krukas? Dat zou ik niet doen.
De kracht van een spie is nu juist dat het een mooi blokje staal is zonder scherpe overgangen en het goed past.
Met een verspringing precies op de plaats waar de kracht wordt overgedragen is het wachten op vermoeiing en breuk.
Als het nou voor een handwiel was dan ok, maar voor een krukas? Dat zou ik niet doen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Ik heb gewoon een spie gepakt en die tot halverwege de hoogte op de juiste maat gefreest.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Voor Ducati zijn er "versprongen spieën om de timing van de Nokkenassen aan te passen.. 't is alleen dat de spanningsdoorsnede dan wel minder is, maar voor nokkenassen in een Ducati maakt dat niet veel uit, omdat die NIET tegen de veerdruk van een klepveer in hoeven te werken, want die hebben ze niet..Breaker schreef: 17 apr 2024 09:02 De kracht van een spie is nu juist dat het een mooi blokje staal is zonder scherpe overgangen en het goed past.
is het niet mogelijk om de spiebaan in de krukas naar de eerstvolgende Metrische maat te frezen,en dan die maat spie te gebruiken?. of.. om de spiegleuf wel in een Inchmaat te maken, door ofwel een brootsmes van die maat te kopen, of om met een vulstukje de broots iets opzij te houden, en met 2 sneden de juiste maat te brootsen?
Stel je voor: voor het brootsen gebruik je doorgaans een "Prop" met een gleuf voor het brootsmes, die je in de naaf plaatst, Maak 2 van die Proppen, ééntje Links, ééntje rechts.. dus met de gleuf net iets naast het midden', eerste gleuf brootssen, met de ene prop, andere prop erin, 2de keer brootsen.. en "Bob's your second cousin twice removed"
Hallo Spinningwheels,
Het hoeft niet zo ingewikkeld, het is zo simpel als Hugo aangeeft, heb ik in het verleden regelmatig gedaan ivm revisie hijslieren (Conrad Stork).
Het is niet meer dan er over de lengte een hoekje uitfrezen, zodat je op de inchmaat uitkomt. Gaat ook prima bij hoge belastingen.
De standaard koopspie moet dan natuurlijk wel breder zijn dan de spiebaan in de as.
Succes,
Rob.
Het hoeft niet zo ingewikkeld, het is zo simpel als Hugo aangeeft, heb ik in het verleden regelmatig gedaan ivm revisie hijslieren (Conrad Stork).
Het is niet meer dan er over de lengte een hoekje uitfrezen, zodat je op de inchmaat uitkomt. Gaat ook prima bij hoge belastingen.
De standaard koopspie moet dan natuurlijk wel breder zijn dan de spiebaan in de as.
Succes,
Rob.
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
In een pulley van mijn draaibank zit de spie los. Ik ga voor de as een spie (CNC) frezen door een overmaatse spie telkens 0.01 mm kleiner te frezen tot de spie past. Daarna (CNC) broots ik de spiebaan in het tandwiel telkens 0.01 mm groter totdat ook die weer past. Dat is bewerkelijk maar goed te doen. N.b. de pulley is van aluminium, het tandwiel van POM en de broots van gehard zilverstaal.spinningwheels schreef: 16 apr 2024 23:31 Dus zoek een verloop spie. of is het goed te doen om dat zelf te maken.
Ik zou ook de spie in de as één maat groter kunnen frezen maar er is te weinig vlees over om dat te doen. Dat is denk ik ook de reden dat de spiebaan met de tijd wat groter is geworden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination