Moer frezen

Moderator: Moderators

lucc

Moer frezen

Bericht door lucc »

Wat is de werkwijze voor het frezen van een moer, op conventionele machine met DRO ?.
Binnendraad snijden is geen probleem maar doe je dit als eerste of pas na de zes kanten aan de moer gezet zijn?
Hoe span je het werkstuk op, veronderstel vertikaal in de spanvijs maar voor zover mijn kennis reikt (volledig nieuw aan de freesmachine) moet ik voor elk vlak de hoogteinstelling bijwerken na het draaien van werkstuk.
Al over gedacht om werkstuk van diameter te draaien en met 2 a 3mm overlengte af te steken, als ik dan het stuk in de spanvijs zet moet ik maar 1 keer de freeshoogte instellen want bij het kantelen blijf ik steeds op die dezelfde maat dank zij die overlengte ( als ik die niet wegfrees), ik vrees dat dit wel een heel amateuristische benadering is en daarom de vraag naar de /een korrecte werkwijze.
xander janssen

Re: Moer frezen

Bericht door xander janssen »

Welke afmeting moer? Niet dat dit heel erg uit maakt voor de bewerkingsvolgorde, maar bij bepaalde afmetingen kun je uit gaan van zeskant materiaal.

Voor de rest, ligt het een beetje aan jouw machinepark. Als ik speciale moeren moet maken en niet het juiste zeskant materiaal heb liggen doe ik het volgende:

- rondmateriaal in spantang op draaibank
- binnendiameter uitdraaien en draadsnijden
- materiaal met spantanghouder en al op de verdeelkop op de freesbank
- vlakken frezen, telkens 60 graden verdraaid
- terug naar de draaibank en op lengte afsteken

Ik kan dit eenvoudig omdat de spindelneus van de draaibank gelijk is aan die van de verdeelkop van de freesbank.

Wat ook kan is idd stukje extra laten staan bij draaien en dan dat als hoogte aanslag gebruiken in je machineklem zoals jij beschrijft. En dan 1x de hoogte juist zetten en telkens 60 graden doordraaien.
xander janssen

Cutting Edge Engineering heeft ook een mooie over het maken van een moer:

https://youtu.be/zvKG5dgUHNw
lucc

Bericht door lucc »

zou iets moeten worden van een 40mm doormeter( dient eerder als sierstuk).
In de spantang zal dan al niet gaan vermits ik met ER 32 collets zit en verdeelkop is voor budgedtaire voor later .
Blijft over de manier van overlengte.
tuonov4
Been thanked: 1 time

Bericht door tuonov4 »

heb je wel een draaiplaat onder de freesklem?
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou het materiaal 5-10 mm te lang houden, boor op de kopse kant 6 gaatjes op zo groot mogelijke diameter, van een maat waar je ook pennetjes van hebt. En 1 gat door en door, waar een pen helemaal doorheen past.
Handig als je 3 pennen even dik zijn.
Klem dat stuk met de kopse kanten tussen de klem.
Die pen door het hart zorgt er voor dat je materiaal evenwijdig ligt, 2 korte pennen dat 1 vlak boven ligt.
Vlak frezen, pennen verzetten, volgende frezen, na 6x heb jij je zeskant.
Ja, 1 pen door het hart en 1 pen als aanslag werkt ook.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

Je kunt de ronde "moer" maken op de draaibank, inclusief draad, eenzijdig afschuinen en dan afsteken op 0.5 mm overlengte.
In de machineklem zet je een bout waar je de moer stevig op vast schroeft. Dan frees je één of twee kanten (let op de krachten zodat de moer niet los draait. Draai je de bout in de machine klem 60° om de volgende kanten te frezen.
Daarna op de draaibank met ook z'n "opspanbout" de andere kant afwerken.

Draai de "opspanbout" uit een stuk zeskant, dat je goed in de machineklem kunt zetten (lang genoeg maken) en eventueel een aanslag om makkelijk te kunnen herpositioneren.

Als je een ER32 hex houder hebt, kun je die ook gebruiken, horizontaal of verticaal.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 jun 2024 18:43 Ik zou het materiaal 5-10 mm te lang houden, boor op de kopse kant 6 gaatjes op zo groot mogelijke diameter, van een maat waar je ook pennetjes van hebt. En 1 gat door en door, waar een pen helemaal doorheen past.
Handig als je 3 pennen even dik zijn.
Je kunt inderdaad het materiaal wat te lang houden, dan de binnenkant uitdraaien, schroefdraad in snijden, en dan in de "lange kant" 6 gaatjes boren voor pennetjes, even uitvogen hoe diep je moet frezen om 1 vlak op de juiste afstand tenopzichte van het hart te krijgen.. en dan de moer roteren, en tot die diepte frezen.. zodra je dat klaar hebt.. vlak in de klem, om de overlengte eraf te halen, en dan terug in de draaibank om de schuine kanten eraan te fietsen.. meer moet dat niet zijn
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is dat ‘de manier’ niet bestaat.
Maten van de moer, lengte diameter en machinepark zijn bepalend voor de aanpak.
Ook de gewenste afwerking bepaalt soms de volgorde.
Wanneer die strak gefreesde vlakken in de 3 klauw geklemd worden en de afdruk van de bekken staat er in, kun je dat weer gaan nawerken.
2 zijden evenwijdig frezen, vervolgens met een malletje onder een hoek inspannen om de volgende zijde te frezen kan ook prima.
Als je beschikt over een 3d printer, dat soort hulpstukjes zijn prima te printen.
Op deze methode kan het draaieerk ak achter de rug zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
lucc

Bericht door lucc »

Heb ondertussen hoekplaten dus 2 zijde frezen en draaien onder hoek zal de 1ste manier zijn die ik ga uitproberen
xander janssen

Zojuist wat moeren gemaakt omdat standaard DIN 934 moeren en sluitringen qua hoogte-breedte verhouding niet correct zijn voor vooroorlogse moeren. Alle moeren en sluitringen die in het zicht komen worden met de juiste verhouding gemaakt uit zeskant messing.

Afbeelding
Arie Kabaalstra
Contacteer:

je bent de afschuining vergeten... wel belangrijk.. 't aanlegvlak van een moer moet rond zijn.. niet hexagonaal...
maar.. verder.. als de sleutel op alle vlakken goed past.. dan ben je geslaagd.. !
Quepee
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Arie Kabaalstra schreef: 01 jul 2024 22:08 je bent de afschuining vergeten... wel belangrijk.. 't aanlegvlak van een moer moet rond zijn.. niet hexagonaal...
maar.. verder.. als de sleutel op alle vlakken goed past.. dan ben je geslaagd.. !
Waarom dan ?
Arie Kabaalstra
Contacteer:

om te voorkomen dat de boel gaat vreten.. Daarom!
Ooit een moer gekocht zonder afschuining?.. nee..een zeskantbout kan wel een scherpe onderkant van de kop hebben, maar dan is er ook altijd een rond deel aanwezig..
Plaats reactie