Retrofit Bridgeport Interact MK II

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door scyllatech »

Met veel belangstelling volg ik dit forum en zie heel wat voorbij komen. Ik geniet er erg van. Zelf ben ik zo'n 25 jaar bezig met besturen van machines. Elke keer als de boel weer gaat bewegen kom ik in een soort stemming, waar een drankroes bij in het niet valt, maar misschien nuttig ik er dan te weining van.

Nu ben ik bezig een Bridgeport Interact MK II te retrofitten. Deze bank is bij toeval in mijn bezit gekomen. Ik heb iemand geholpen met een besturing en als kado kreeg ik de Bridgeport. Nogmaals, bedankt Cor.

Eenmaal bij mij thuis ging ik deze machine steeds meer waarderen. Super stabiel en zeer nauwkeurig. Alleen de Heidenhain besturing, die overigens wel werkte, had naar mijn smaak veel beperkingen. Niet zo gek bij een machine van zo'n 25 jaar oud.

Ik heb besloten de hele aansturing, motoren, drivers e.d. te verwijderen en de machine aan te passen aan de moderne technieken. Alleen de Dc motor en driver voor de hoofdspil heb ik bewaard.

Nu werk ik al jaren met Mach3 en ben daar super tevreden over. Vooral de mogelijkheden om het programma naar je hand te zetten en zelf allerlei aanpassingen te doen vind ik helemaal top. Ik gebruik het al vanaf het begin en heb steeds meer waardering gekregen voor de ontwerpers hiervan. In de loop der tijd is er waanzinnig veel rondom Mach3 ontwikkeld. Het systeem mag beslist als professioneel aangemerkt worden. Het is niet het makkelijkste programma, maar heeft mogelijkheden, die ik ergens anders nog niet ben tegengekomen.
Maar goed, ik heb geen aandelen bij Mach3, ik ben alleen maar erg enthousiast.

Gezien de grootte van de machine, leek het mij een goed idee om servo's te gebruiken. Dit zijn de TEK10 drivers geworden. Ook hier geldt weer, niet de makkelijkste om te tunen, maar eenmaal gedaan, doen ze precies wat er van gevraagd wordt. Ook komt er een 4e as en een touchscreen.

De machine heb ik al helemaal opgebouwd en werkend gehad en dat beviel me zo goed, dat ik beloten heb deze Bridgeport ook visueel wat aantrekkelijker te maken. Daar ben ik nu mee bezig en zal de voortgang op het forum laten zien.

Hier is de machine schoongemaakt, ontvet, in de grondverf gezet en geplamuurd.

2157

En ja, dan de kleur !! Het is toch dat "Suffe" Ral 6001 groen geworden. Ik weet dat hier verschillend over gedacht wordt, maar ik blijf een werkplaats, met alles in deze kleur nog steeds het mooiste vinden. Maar ik begin al een oude man te worden, dus dan mag dat waarschijnlijk nog.

2158

Daar de freesbank met Mach3 bestuurd gaat worden, krijgt ook Artsoft de verdiende aandacht.

2159

Zoals gezegd, vind ik de mogelijkheden om Mach3 naar eigen hand te zetten een geweldige optie, die ik dan ook zo veel mogelijk gebruik.
Een veel gehoorde kreet is, dat de schermen van Mach3 beter hadden gekund. Die mening deel ik absoluut.
Ik heb dan ook alles aangepast en hieronder een paar voorbeelden van hoe het geworden is.

Deze zijn bedoeld voor een scherm 1024 x 768 met een touchscreen ( waarover later meer.)
De toetsen lekker groot, wat het werken met een touchscreen prettiger maakt.

Het "Startscherm" Hier zijn alle functies vertegenwoordigd, die ik gebruik tijdens het frezen.
Ook heb ik andere schermen met minder knoppen om tijdens een bepaalde actie minder op het scherm te hebben.

2160

Hier onder een voorbeeld van het "MDI-scherm" met alleen de mogelijkheden, die ik dan gebruik.

2163

Zo dit is het voor vandaag, maar er gaat meer volgen. Het CNC-virus houden we in stand.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door bartL »

Dat heb je ontzettend netjes gedaan!!! Mijn complimenten. Ik heb er meestal de tijd en geduld niet voor er zoveel werk in te steken. Wat voor servo's heb je gebruikt voor de assen?

Gr,
Bart
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door Erik »

Mooi verslag! Ook ik ben benieuwd naar detailfoto's van de motoren en ook de electronica
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door scyllatech »

Hoi Bart,

Voor de servo's heb ik De Tek10 gebruikt. Daar ben ik erg tevreden over. Het instellen van de PID vraagt wat tijd, maar dat geldt voor alle servo-drivers als je ze optimaal wilt gebruiken. Op Marktplaats kon ik Dunkermotoren kopen met een planetaire vertraging. Deze werken met een voedingsspanning van 48 volt. Allemaal heel compact, dus makkelijk in te bouwen. Daardoor werd het een ideale combinatie. Veel power en snelheid genoeg. Mijn prioriteit ligt bij freesmachines altijd bij accelleratie en niet zozeer de ijlgang. Met deze combinatie kom ik er goed mee uit.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
michelpet
Berichten: 258
Lid geworden op: 19 apr 2009 14:39
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door michelpet »

het mach3 scherm vind ik erg mooi en ziet er gelikt uit.
let niet op mijn taal ben woord blind.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door boutje »

Ziet er zeer strak uit deze machine!
Net wat bartl al zegt , ik wou dat ik er het geduld voor had.
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door scyllatech »

Vandaag weer een kleine upload.

Het komt bij mij geregeld voor, dat ik besturingen maak, dus dat maakt het makkelijker om voor bepaalde toepassingen en stukje electronica te ontwikkelen en daar een printje voor te maken. Dan maak er tegelijk meerdere, zoadat ik niet elke keer het hele proces hoef op te starten, maar ligt het op de plank.

Om het aangepaste scherm in Mach3 ook met knoppen te kunnen bedienen, heb ik een goedkope oplossing bedacht. Nou ja bedacht, het is al een oude truc.

Er zijn keyboards voor de pc te koop voor euro 4,95 t.w. de Trust KB-1120 en daar kun je op een eenvoudige manier het printje met de keyboard-encoder uit halen. Dit is de EM85053BH. Het is compleet met ps2 snoer.
Ik heb een printje getekend, dat hier op aansluit en dan een matrix van 14 x 6 lijnen vormt.

Hier het voorbeeld van de keyboard-encoder met matrix.

2168

Zo kan ik 84 toetscombinaties maken met drukknoppen. Voor deze drukknoppen gebruik ik de Arcade-knoppen met microswitch. Deze werken super, ook nog na jaren gebruik. Ze zijn goedkoop. Euro 2,75 inclusief microswitch.

https://www.arcadeshop.de

Ook verkopen zij joysticks met een vuurknop en deze gebruik ik voor het joggen en gebruik de vuurtoets om de shifttoets te bedienen.
Zo kun je met één hand zowel slow-jog als ijlgang (of aangepaste jog-instelling) gebruiken.
Als ik dat ga monteren, zal ik foto's plaatsen.

Om de knoppen en joystick (s) aan te sluiten heb ik een tabel, waaruit ik kan lezen, welke lijnen in de matrix ik moet gebruiken. Op het printje zijn de lijnen genummerd, zodat je eenvoudig kunt zijn wat je aan het doen bent.
Dit kan dus elke keer weer anders zijn, terwijl je hetzelfde printje toepast.

De tabel voor het uitlezen van de matrix.

2169

Simpel, goedkoop, geen contactdender en vooral zeer betrouwbaar. Maar je moet het maken wel leuk vinden. Ik kan me voorstellen, dat niet iedereen daar zin in, of de mogelijkheden voor heeft
Het Mach3 scherm heb ik zo gemaakt, dat aan elke knop een toets (combinatie) hangt. Op deze manier kan ik elke knop op het scherm extern aanroepen.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door scyllatech »

Gisteren ben ik bezig geweest om de paneeltjes voor de afstandbedienening en de twee joysticks te frezen.

Hier het frezen van het bedieningspaneel.

2170

Wel grappig, dat je de machine gebruikt, terwijl je hem aan het ombouwen bent.
Vandaag het kastje voor het bedieningspaneel maken en deze onderdelen in de grond zetten en van een kleurtje voorzien. Hopenlijk kan ik morgen deze onderdelen gaan monteren en beginnen met de bedrading, afscherming e.d. op de juiste wijze aan te leggen. Dat is en blijft altijd een tijdrovende klus.

De electronica in de testopstelling.

2171
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door Mcgyver »

Ziet er gaaf uit Riny!

Leuk dat je ook de kaart van leeuwinga gebruikt.... heb dr zelf ook 3 in gebruik hahah


Ik ben erg benieuwd naar de machine in actie (hint...videotje) en naar het eind resultaat...


Groetjes

Robin
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door scyllatech »

Hoi Robin,

Leuk, dat je ook dezelfde kaart gebruikt. Hij werkt ook goed. Ik heb er al meerdere gebruikt. Ook om het toerental van de spil te regelen.
Dat video'tje in aktie houd je zeker te goed. Maar dan moet hij helemaal klaar zijn.

Maar hier nog een plaatje van het metaal- en spuitwerk.

2172
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door Mcgyver »

Nou zie ik 3 grote trafo's..

Waar zijn die voor?

Die 2 onder elkaar denk ik dat ze parallel staan als voeding voor de drives... dat kleintje is natuurlijk voor het break out board maar die ene aan de rechter kant?
Gebruik je die voor 24V om relais te schakelen?


Ga je ook nog met kabelgoot werken? vind ik altijd snel professioneel eruitzien haahh...


Lijkt me ook wel cool voor zo'n prof machine die jij hebt..
Je kan achter het dekplaatje lekker volstampen met kabeltjes.. plaatje erop en niemand die wat ziet hahah..

Damn ik wou dat ik de ruimte had voor zo'n beest van een machine... lijkt me een geweldig leuk project...

Wellicht heb je het al gelezen.. ik ben bezig met een behoorlijke portaal machine (morbidelli ombouw) 3000x800mm Dat is ook wel een uitdaging.... Ik ben nu in blijde afwachting van wat onderdelen en aluminium....
Als alles binnen is kan ik de z-as gaan bouwen...


Nou succes met de machine.. ik volg het op de voet.. :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door scyllatech »

Mcgyver schreef:Nou zie ik 3 grote trafo's..

Waar zijn die voor?
Je uitleg klopt helemaal. De trafo an de rechterkant is een 42 volt voeding voor de magneet-rem op de hoofdas.
Dat is erg handig met het wisselen van gereedschap.

Ik ga metalen kabelgoten gebruiken om een goede afscherming tussen diverse onderdelen te krijgen.
De eerlijkheid gebied me te zegen, dat er in de testopstelling nog niets afgeschermd is, maar het funtioneert prima.

Jouw nieuwe project heb ik nog niet gezien, maar ga even op zoek.

Ben benieuwd.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door klaas van gemerden »

Wij hebben ook een bridgeport zover gestript en vervolgens opnieuw gespoten.
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=637

Het gaat momenteel ff niet zo snel, ik heb het te druk met school en m'n Myford,
Schuren en plamuren is echt veel werk... :x
En verf is ook best kostbaar...

Suc6 iig!

Ral 6001 is een prima kleur al ziet hij er daardoor wel wat gedateerder uit dan in b.v. grijs met blauwe accenten..
of Grijs met fluoriserend groen. Wij hebben hem ook gewoon groen gehouden. M'n Myford word gewoon weer mooi blauw/grijs en dat vindt ik ook altijd een mooie werkplaats kleur! Als hij af is gooi ik wel een keer een foto op internet...

Gr. KvG
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Retrofit Bridgeport Interact MK II

Bericht door scyllatech »

Na een drukke dag, toch nog even wat gemonteerd.

Het kastje voor het bedieningspaneel en de joystick voor de X-as
De tekst bij de knopen is nog in wording. Ik heb heel bewust voor duidelijke kleuren van de knopen gekozen, om tijdens het werken vergissingen tot een minimum te beperken.

2174

De joystick voor de Z-as, met lampje om te zien of de spil met de magneetrem vergrendeld staat.
Zoals eerder vermeld, gebruik ik de "vuurknop" om de shifttoets te bedienen. Zo kun je met één hand zowel slow-jog als ijlgang (of aangepaste jog-instelling) gebruiken.

2173

En hier op verzoek, de servomotor met planetaire vertraging.
De encoders komen in een metalen behuizing te zitten, maar die zijn nog in de maak.
Ik heb een aantal van deze motoren kunnen kopen en ben daar erg blij mee. Ze voldoen uitstekend.
De omkeerspeling is nihil en dat is natuurlijk ook noodzakelijk. De planetaire vertraging is ook vrij geruisloos.
Zo heb ik een super koppel, dat de Bridgeport ook wel nodig heeft om wat zwaardere bewerkingen te doen. Want daar heb ik hem uiteindelijk ook voor.

2175
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Plaats reactie