Mijn eerste metaaldraaibank staat thuis !!!
Zoals gezegd een 10" South Bend met serienr 133737, waardoor ik kan afleiden dat de machine hoogst waarschijnlijk gemaakt is in 1942. Op het net heb ik al een hele boel informatie kunnen vinden, in America zijn er nog een hoop mensen die op deze banken draaien en/of restaureren. Zo heb ik ook de handleiding kunnen downloaden, 43ste uitgave, uitgegeven in 1944. (How To run A Lathe)
De bank staat nu thuis en ik heb ze aangesloten en alles nog even geprobeerd.
Ze heeft bekrachtigde langsgeleiding en ook dwarsgeleiding, ook schroefdraad snijden en dit laatste d.m.v. een "half nut".
In de 6 schuiven onder de bank, zat ook nog een boel materiaal. Geen idee wat de waarde van dit alles is, maar ik denk dat ik met €200 voor de draaibank + alles wat er bij zit toch een goeie zaak heb gedaan.
Het meeste van wat er bij zit herken ik wel, maar enkele dingen kan ik niet thuisbrengen. Misschien behoren deze helemaal niet bij de draaibank. Heeft iemand een idee wat volgende zaken zijn ? Zo, dat is het voor nu.
Eerste werk is nu alles opkuisen. (Wat gebruik ik hier best voor ? een ontvettend wasmiddel ? Benzine ? iets anders)
Daarna alles smeren. In de handleiding staan alle punten aangeduid en de frequentie waarmee er moet gesmeerd worden. (Welke olie is het beste ?)
Volgende week hoop ik van de tijd te hebben om eens iets proberen te snijden. Wordt vervolgd ...