MAHO MH 500 W gaat niet aan

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

mher

MAHO MH 500 W gaat niet aan

Bericht door mher »

Ik heb recent een MAHO MH500W overgenomen van een school.
Hier gaven ze aan de machine werkend weggezet(in opslag) te hebben.
Nu staat de machine bij mij in de loods en loop ik tegen het volgende aan.

Er zit een stekker als deze op de machine:
Afbeelding

Op de stekker staat Canalis, ik heb proberen te zoeken wat voor stekker dit precies is en hoe deze ingestoken kan worden danwel vervangen kan worden zodat de machine op krachtstroom ingstoken kan worden, maar met weinig succes.

Heeft iemand enig idee wat voor stekker dit is en hoe deze gebruikt kan worden?
Kan ik de zekeringen die in de stekker zitten gewoon negeren, de 5 aderige kabel loshalen van de Canalis stekker en deze aansluiten op een CEE stekker?

Ik zal later ook nog wat foto's van de machine zelf toevoegen
Stephan

Re: MAHO MH 500 W gaat niet aan

Bericht door Stephan »

die stekker is een canal stekker bedoelt om in een canalis railkoker te steken voor stroom distributie. Gewoon eraf halen en een normale stekker er op. Let goed op de draai richting van het veld, deze machine heeft een rechts draaiend veld nodig.

De machine is zeker weten zijn parameters kwijt, ik hoop dat je ze erbij heb.
mher

Bericht door mher »

Thanks Stephan!
Ik heb even snel de stekker omgewisseld voor een 16a CEE (normale) stekker.
Er voor gezorgd dat de kabels hoe ze in de canal stekker zaten ook in de normale stekker zitten.
De machine aangezet en ik zie in de kast lampjes aanspringen op de kaart (helaas geen foto gemaakt).

Nu zie ik het scherm niet aangaan en er gebeurt ook niks wanneer ik op de "aan" knop bij het scherm duw.
Ook even gecheckt dat de emergency stop niet ingedrukt is.

Nu heb ik niet kunnen checken of de draairichting juist is ik was maar even snel in de werkplaats en had het meetapparaat daarvoor niet bij.
Nu hoop ik dat het mogelijk ligt aan het feit dat de draairichting niet juist is.

Mocht iemand nog andere ideeën hebben waar het aan kan liggen hoor ik het ook graag
tuonov4
Been thanked: 1 time

Bericht door tuonov4 »

het zou wel makkelijk zijn om te weten welke besturing er aan de maho hangt
mher

Bericht door mher »

Als ik het goed heb (ik kan het niet controleren momenteel).
Zit er een heidenhainn/maho 232 in. En van wat ik gelezen heb is dat in principe een TNC155 in een maho jasje
mher

Bericht door mher »

er zit inderdaad een maho 232 in de machine.
De stroomkabel lijkt juist aangesloten te zijn.
Ik heb ook even de zekeringen etc doorgemeten en die lijken allemaal goed te zijn.
Ook de "on" knop op het bedieningspaneel en de noodstop lijken nog altijd te werken naar behoren.

Ik heb tot nu toe nog geen verklaring kunnen vinden waarom de machine niet aanspringt/waarom het scherm niet aan gaat.
Mocht iemand nog ideeen hebben hoor ik het graag
tuonov4

Bericht door tuonov4 »

heb je een bedieningsboek bij de machine? Ik meen me te herinneren dat je twee knoppen tegelijk moet indrukken om te kunnen opstarten
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar het lijkt me dat je altijd wel beeld moet hebben.
Het zou zomaar kunnen dat een standaard vga scherm er ook op werkt, dan kun je proberen of de monitor zelf misschien de boosdoener is.
Waarschijnlijk onnodig en ten overvloede, je hebt wel alle zekering automaten een keer uit en aan gezet?
Soms lijken ze nog op aan te staan, maar hangen op een ongedefinieerd punt, alles gewoon een keer uitzetten en opnieuw aan, dan weet je dat in ieder geval zeker.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mher

Bericht door mher »

tuonov4 schreef: 18 dec 2024 08:31 heb je een bedieningsboek bij de machine? Ik meen me te herinneren dat je twee knoppen tegelijk moet indrukken om te kunnen opstarten
Ik heb alle originele documentatie er nog bij. Ook de schema's voor alle elektra en volgensmij staat daar ook nog alle parameters in.
Nu moet ik toegeven dat ik niet gekeken heb in het boek, want vanuit de school zat er nog een gelamineerd blad bij waar de start procedure op stond.
Deze hing aan de machine.

Nu heb ik even gezocht en zie ik dat de maho 432 inderdaad wel 2 knoppen nodig heeft om de machine aan te zetten.
hugo stoutjesdijk schreef: 18 dec 2024 10:38 Maar het lijkt me dat je altijd wel beeld moet hebben.
Het zou zomaar kunnen dat een standaard vga scherm er ook op werkt, dan kun je proberen of de monitor zelf misschien de boosdoener is.
Waarschijnlijk onnodig en ten overvloede, je hebt wel alle zekering automaten een keer uit en aan gezet?
Soms lijken ze nog op aan te staan, maar hangen op een ongedefinieerd punt, alles gewoon een keer uitzetten en opnieuw aan, dan weet je dat in ieder geval zeker.
Ik ging er ook vanuit dat hij wel beeld zou moeten hebben zodra je de stroom erop zet.
Ik ga deze week eens even de monitor eruit halen en kijken of ik er een standaard scherm aan kan hangen.
Ik heb de zekeringen niet om gezet maar ze wel allemaal even doorgemeten. ook alle automaten even de testknop op geprobeerd
tuonov4

Bericht door tuonov4 »

nu spring je van een 232(heidenhain) besturing naar een 432 (Philips) besturing .Welke is het nu?
mher

Bericht door mher »

tuonov4 schreef: 18 dec 2024 12:30 nu spring je van een 232(heidenhain) besturing naar een 432 (Philips) besturing .Welke is het nu?
Sorry als het niet duidelijk was, wat ik wilde zeggen was;
De machine die ik heb heeft en 232. Zover ik weet zijn daar geen 2 knoppen nodig om de machine te starten.
Er is ook een maho 500 met 432 besturing en die heeft wel 2 knoppen nodig om te starten van wat ik las op cnczone.com.
tuonov4

Bericht door tuonov4 »

eerst clear drukken en dan besturing in
mher

Bericht door mher »

Door de feestdagen heeft het allemaal even stilgelegen.
Intussen weer bezig met uitzoeken waarom de machine niet aan gaat.

Zoals eerder gezegd we krijgen er helemaal geen leven in, Het scherm springt niet aan en als we de machine zelf aan proberen te zetten volgens de instructies gebeurd er ook niks.

We hebben intussen wel een aantal dingen bevestigd.
Alle glaszekeringen in de besturing zijn nog in orde,
Alle motoren etc draaien wanneer de juiste contactoren met de hand (testknop) overbrugd worden.
Er lijkt 24v volt binnen te komen op de besturing.

Hetgeen we nog niet hebben kunnen testen is of het scherm ook voeding krijgt,
de besturing heeft helaas geen vga aansluiting voor het scherm, dus we kunnen er niet een ander scherm aan hangen om te kijken wat daar het resultaat van is.

Alle eindschakelaren lijken naar behoren te werken, dus het lijkt er niet op dat hier een van defect is of vasthangt waardoor de machine niet aan gaat

Mocht iemand nog ideeen hebben waar we naar kunnen kijken hoor ik het graag.
Quepee
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Ik weet niet hoe het zit bij jou machine, maar als bij mij op de draaibank de parameters weg zijn gaat de machine wel aan maar zonder beeldscherm.
Ik moet dan een potmetertje om zetten om in "oerles" mode te komen daardoor krijg ik wel beeld om de parameters weer in te laden.

Kan het zijn dat het zoiets is?

Mijn buurman verderop heeft een maho 700 en daar was laatst ook iemand voor komen kijken ik kan morgen wel vragen of hij een telefoonnummer heeft.
Plaats reactie