Om gemakkelijk te werken zou ik de moer er af moeten kunnen doen en weer terug zetten.
Ik weet onder tussen dat ik een huls moet maken met de kleinste diameter enz...
Heeft hier iemand dit al gedaan en zijn er dingen waar ik speciaal op moet letten.
Kogelmoer verwijderen
Moderator: Moderators
-
mark3
- Donateur
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Re: Kogelmoer verwijderen
Zorgen dat je 2 tyraps bij de hand hebt, voor het buisje in de moer vast te zetten.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Ja.. meer dan dat is het niet inderdaad...
Een hulsje of een stukkie massief.. met de binnendiameter van je draad.. als 't eind van je kogelomloopspindel is afgedraaid, dan kun je een Hulsje daar overheen schuiven. werkt het makkelijkst.
en inderdaad Tie-rapje erdoor, of een stukkie ijzerdraad, plakbandje, stukkie touw.. whatever. om het hulsje vast te houden in de moer..
Een hulsje of een stukkie massief.. met de binnendiameter van je draad.. als 't eind van je kogelomloopspindel is afgedraaid, dan kun je een Hulsje daar overheen schuiven. werkt het makkelijkst.
en inderdaad Tie-rapje erdoor, of een stukkie ijzerdraad, plakbandje, stukkie touw.. whatever. om het hulsje vast te houden in de moer..
leg er ff een handdoek onder. als het fout gaat stuiteren die kogeltjes iig niet door je werkplaats
-
FreesKever
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
De eerste paar keer dat je het doet is het wel een gepruts. Zelf heb ik het "losse" uiteinde van de kogel omloop spindel (met het enkele) lager gebruikt om de kogels weer te vullen. Met een sate prikker of iets dergelijks kun je dan de kogels een voor een in de goede baan leiden, tot dat een omwenteling vol zit, en hem dan door draaien naar de volgende ring met kogels.
Een ding waar je goed op moet letten is dat er geen kogels zitten tussen de banen waar ze horen. Als daar 1 kogel komt, dan gaat het hele ding klemmen, en moet je hem een stuk uit elkaar draaien om die kogel er weer uit te halen.
Op youtube staan filmpjes van arbeiders die dit de hele dag doen. Die gebruiken vaak ook een stuk kogelomloop spindel. Ze gooien er dan wat kogels in en draaien hem door naar de volgende ring. Het hele ding zit weer in elkaar binnen 30 seconden. Ik vermoed dat het stuk kogelomloopspindel wat ze hiervoor gebruiken gemodificeerd is. B.v. meer speling, en een "trechter" of schuine kant die de kogels de goede kant op leidt.
Effe zoeken...
Deze gebruikt een papieren kokertje en een houten stokje:
https://www.youtube.com/shorts/OTO_K1WNYE8
Deze doet het met een stuk spindel:
https://www.youtube.com/watch?v=e73hmOgmOw4
Een ding waar je goed op moet letten is dat er geen kogels zitten tussen de banen waar ze horen. Als daar 1 kogel komt, dan gaat het hele ding klemmen, en moet je hem een stuk uit elkaar draaien om die kogel er weer uit te halen.
Op youtube staan filmpjes van arbeiders die dit de hele dag doen. Die gebruiken vaak ook een stuk kogelomloop spindel. Ze gooien er dan wat kogels in en draaien hem door naar de volgende ring. Het hele ding zit weer in elkaar binnen 30 seconden. Ik vermoed dat het stuk kogelomloopspindel wat ze hiervoor gebruiken gemodificeerd is. B.v. meer speling, en een "trechter" of schuine kant die de kogels de goede kant op leidt.
Effe zoeken...
Deze gebruikt een papieren kokertje en een houten stokje:
https://www.youtube.com/shorts/OTO_K1WNYE8
Deze doet het met een stuk spindel:
https://www.youtube.com/watch?v=e73hmOgmOw4
- hainjedaf
- Donateur
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Hebben we het over een kogelomloop moer?
Een beetje masochisme met kogellager vet en een tandenstoker is best leuk op zijn tijd.
Al die kogeltjes vastplakken, spil er voorzichtig in draaien tot aan de volgende omloopronde.
En dat 3x per moer....
Die truuk met dat kokertje in de moer is me nooit gelukt. Ben ik blijkbaar te dom en motorisch gestoord voor.
Persoonlijk vind ik getatoeëerd een leuker masochistisch tijdverdrijf....
Een beetje masochisme met kogellager vet en een tandenstoker is best leuk op zijn tijd.
Al die kogeltjes vastplakken, spil er voorzichtig in draaien tot aan de volgende omloopronde.
En dat 3x per moer....
Die truuk met dat kokertje in de moer is me nooit gelukt. Ben ik blijkbaar te dom en motorisch gestoord voor.
Persoonlijk vind ik getatoeëerd een leuker masochistisch tijdverdrijf....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.