Pneumatiek cilinder dempen
Moderator: Moderators
Pneumatiek cilinder dempen
Voor de BF20 die wij op de hobbyclub aan het ombouwen zijn wordt gedacht aan een soort van afscherming die omhoog en omlaag kan bewegen, omlaag tijdens het frezen, omhoog tijdens het plaatsen van het werkstuk en zo.
Nu zijn daar verschillende oplossingen voor, pneumatisch, elektrisch en nog wel een paar, de pneumatische heeft denk ik mijn voorkeur, maar hoe zorg ik e rdan voor dat aan het einde van het bewegingstraject de boel niet met een flinke knal tegen de eindstop aanloopt? Ik bedoel dus een soort van demping of zoiets.
Pneumatische cilinders kosten bij Ali net iets minder dan 50 Euro voor een slag van 500 of 600 mm, maar wat is er dan nog meer nodig dan een paar ventielen om dat mooi gedempt te laten stoppen?
Nu zijn daar verschillende oplossingen voor, pneumatisch, elektrisch en nog wel een paar, de pneumatische heeft denk ik mijn voorkeur, maar hoe zorg ik e rdan voor dat aan het einde van het bewegingstraject de boel niet met een flinke knal tegen de eindstop aanloopt? Ik bedoel dus een soort van demping of zoiets.
Pneumatische cilinders kosten bij Ali net iets minder dan 50 Euro voor een slag van 500 of 600 mm, maar wat is er dan nog meer nodig dan een paar ventielen om dat mooi gedempt te laten stoppen?
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Re: Pneumatiek cilinder dempen
er zijn "Gebufferde" Cilinders die aan het eind van de slag afremmen, zodat je inderdaad niet met een klap tegen het eind kleunt.
Maar om heel eerlijk te zijn.. mechanische afschermingen die automatisch bewegen?.. daar komen beknelde vingers van.. Beter is het volgens mij om een handmatig bediende afscherming te gebruiken, die tegen een schakelaar aan stopt.., Gasveertje eraan om te assisteren. meer moet dat niet zijn..
Programma klaar, Werkstuk op zijn plek?.. "Deur dicht, grote gro.. je kent het verhaal".. als de deur nog open staat, doet de machine niets..
Maar om heel eerlijk te zijn.. mechanische afschermingen die automatisch bewegen?.. daar komen beknelde vingers van.. Beter is het volgens mij om een handmatig bediende afscherming te gebruiken, die tegen een schakelaar aan stopt.., Gasveertje eraan om te assisteren. meer moet dat niet zijn..
Programma klaar, Werkstuk op zijn plek?.. "Deur dicht, grote gro.. je kent het verhaal".. als de deur nog open staat, doet de machine niets..
Of een kabeltje met een contra gewicht. Lucht cilinder lijkt me ook niet slim, qua veiligheid ga je dat niet snel rond breien:
Het liften zou je kunnen doen mbv een lucht cilinder, maar dan mag er nergens beknellingsgevaar op kunnen treden. Dalen zou je evt kunnen doen door de retour lucht te smoren (desnoods met een handbediende afsluiter).
Weet niet hoe het zit met aansprakelijkheid van een vereniging etc, maar het kan vervelend uitpakken en bij Ali vind je denk ik niet de juiste veiligheidsventielen etc
Het liften zou je kunnen doen mbv een lucht cilinder, maar dan mag er nergens beknellingsgevaar op kunnen treden. Dalen zou je evt kunnen doen door de retour lucht te smoren (desnoods met een handbediende afsluiter).
Weet niet hoe het zit met aansprakelijkheid van een vereniging etc, maar het kan vervelend uitpakken en bij Ali vind je denk ik niet de juiste veiligheidsventielen etc
ASS-U-ME
-
FreesKever
Ik zie hier ook niet veel heil in gebruik van perslucht.
Iets met een katrol en contra gewicht kan. Een gasveer kan ook, maar beter lijkt het om het zo licht gewicht te maken dat handbediening zonder extra werkt. Voor de "veiligheid" kan je er een schakelaar bij zetten zodat de machine niet aan kan als de deur (luik?) open is.
Wat elektrische bediening betreft:
Touw met contra gewicht, en dan het katrol aandrijven met een motor is een optie. Als je het touw 2x om het katrol slaat, heeft dat genoeg aandrijfkracht.
Iets met een katrol en contra gewicht kan. Een gasveer kan ook, maar beter lijkt het om het zo licht gewicht te maken dat handbediening zonder extra werkt. Voor de "veiligheid" kan je er een schakelaar bij zetten zodat de machine niet aan kan als de deur (luik?) open is.
Wat elektrische bediening betreft:
Touw met contra gewicht, en dan het katrol aandrijven met een motor is een optie. Als je het touw 2x om het katrol slaat, heeft dat genoeg aandrijfkracht.
Met die aansprakelijkheid is het kennelijk zo geregeld dat iedereen volledig op eigen risico daar zijn ding doet, het is mij vanaf moment 1 opgevallen dat er niet 1 machine is voorzien van de meest banale veiligheidsdingen en dat is zo al 35 jaar.clements schreef: 28 feb 2025 23:39 Weet niet hoe het zit met aansprakelijkheid van een vereniging etc, maar het kan vervelend uitpakken en bij Ali vind je denk ik niet de juiste veiligheidsventielen etc
Ik vind het fijn om daar mijn ding te doen, maar veilig is het daar zeker niet.
Wellicht is die katrol met contragewicht wel de meest simpele en zeker goedkoopste oplossing, ik ga er mee aan de slag.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Als je een Contragewicht gebruikt, dan moet je em toch op de bovenste, of de onderste stand blokkeren...
Kijk eens goed naar de achterklep van je auto.. of naar een Griptang...
Met een gasveer op de juiste plek, gaat ie bij het openen 't eerste stuk wat zwaarder, tot je over het dooie punt heen bent, en dan gaat het makkelijker.. en bij het sluiten hetzelfde verhaal, maar dan andersom..
Kijk eens goed naar de achterklep van je auto.. of naar een Griptang...
Met een gasveer op de juiste plek, gaat ie bij het openen 't eerste stuk wat zwaarder, tot je over het dooie punt heen bent, en dan gaat het makkelijker.. en bij het sluiten hetzelfde verhaal, maar dan andersom..
-
pieter dr200
de cilinders die ik altijd koop van metalwork zijn voorzien van een einddemping, daarnaast is het verstandig om op beide poorten een flow regelaar te plaatsen. hiermee kan je de snelheid van de cilinder regelen. het is zowiezo beter om met flow regelaars te werken, dan blijft het spul langer heel.
om de bescherming te bedienen kan je verschillende ventielen gebruiken.
wel is het raadzaam om de druk te reduceren, pneumatische systemen ontwerpen we vaak op 6 bar i.p.v 8 of 10 bar.
de flow regelaar altijd op de cilinder plaatsen en niet op het ventiel.

naast de poorten zit een stelschroef hiermee regel je de eind demping

in line flow regelaar

flow regelaar voor op de cilinder.
om de bescherming te bedienen kan je verschillende ventielen gebruiken.
wel is het raadzaam om de druk te reduceren, pneumatische systemen ontwerpen we vaak op 6 bar i.p.v 8 of 10 bar.
de flow regelaar altijd op de cilinder plaatsen en niet op het ventiel.

naast de poorten zit een stelschroef hiermee regel je de eind demping

in line flow regelaar

flow regelaar voor op de cilinder.