Verschil grootte illustrator en lightburn

Alles over hoe moet ik laseren incl materialen en andere vragen

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
GaryWhite

Verschil grootte illustrator en lightburn

Bericht door GaryWhite »

Vanmiddag lwam een vriendin langs met een ontwerp dat ze in illustrator op de Mac in elkaar had geknutseld. Langste latje was 25cm lang en 2 hoog, maar in lightburn op mijn pc werd dat 18 lang en 1.5 hoog. Iemand enig idee hoe dat kan?
Sven
Contacteer:

Re: Verschil grootte illustrator en lightburn

Bericht door Sven »

Vast een fout met eenheden en/of converteren, opmaken in pixels of zo.

En van 25 naar 18 is een andere verhouding dan van 2 naar 1.5. Dus dat klopt waarschijnlijk ook niet.

Oh, en tip: Gebruik hier altijd millimeters. ; )
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je in dxf format kunt exporteren zou er geen verschil mogen zijn.
Ik ken beide pakketten niet, maar ga er wel van uit dat dat geen probleem kan zijn.
In dxf kan er alleen nog een inch / millimeter dingetje zijn. Maar dat zou bij exporteren vanuit illustrator een instelling juist zetten zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Andre_designer

Bericht door Andre_designer »

staan illustrator/lightburn niet ingesteld op inch?? het ene programma wel andere niet??
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
javanree
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door javanree »

Kijk eens naar de DPI settings als je het bestand importeert. Dit zou 72 moeten zijn. Ik gok dat je die op 100 hebt gehad ?
keesfrees

Bericht door keesfrees »

De schaal bij "dit soort programma's" heeft mij al vaak verbaasd, de logica daar achter is voor mij een raadsel, iets met papier formaat ?
Als ik zo een bestand krijg van iemand dan vraag ik om daar een vierkant in tekenen van 1000x1000 mm.
Dan schaal ik alles daar naar toe.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grafische wereld en de echte wereld zitten nu eenmaal mijlenver uit elkaar. Dat drukwerk wordt hoofdzakelijk gebruikt voor mooie plaatjes om vooral veel lucht te verkopen, product tekeningen zijn om echte dingen te maken. :lol:

pixels is voor drukwerk en mm is voor mechanisch werk, dus dat dtp pakket moet gewoon in een mm formaat exporteren, en dan is dxf de allereerste.
En nogmaals de enige uitdaging is dan:
DXF files do not directly specify the units of measurement used for its coordinates and dimensions. DXF files have a HEADER section where a $INSUNITS variable may specify the intended unit (e.g., 1 for inches, 4 for millimeters). However, not all DXF files contain this information, and some software ignores it.
Je kunt het natuurlijk zo ingewikkeld krijgen als je wilt, maar een beetje aanpassen aan de wereld waar je naar toe wilt is soms handiger.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Corneel
Contacteer:

Bericht door Corneel »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 jun 2025 11:46 pixels is voor drukwerk en mm is voor mechanisch werk
Dit klopt niet. Pixels is voor digitaal 'drukwerk'. Dingen met schermen etc.
Het grafisch vormgeven van folders, posters, boeken etc gaat altijd in mm of inches met ene programma als InDesign, Illustrator of Inkscape. Drukwerk afbeeldingen zijn daarom ook bij voorkeur vectoren want dat schaalt mooi. Evenals lettertypes.
Typische beeldbewerkingsprogramma's zoals Photoshop of Gimp werken daarentegen standaard in pixels omdat foto's uit pixels zijn opgebouwd. Kan ook in mm/cm/inch maar dan moet je zelf de hoeveelheid pixels in de gaten houden. Voor drukwerk minimaal 300 dpi (dots/pixels per inch). Voor beeldscherm 72 tot 90 dpi.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Ik zat ook nog een reactie cq formulering te bedenken hier op. ( dat kan soms even duren )

De eerste verdeling is puntjes of lijnen (dat heb ik echt al heel vaak uit moeten leggen aan mensen die tekeningen voor freeswerk aan willen leveren).

Maar ook met lijnen is er weer een probleem, de niet strakke (wapper) lijnen, de splines, NURBS, B-splines of hoe heet dat allemaal ?
( https://en.wikipedia.org/wiki/B-spline )

Vele methoden om een lijn op een logische (?/!) manier door een aantal punten te laten lopen maar nooit met een echt scherpe hoek.
Nu heb ik onderhand een aardige trukendoos ontwikkeld om daar mee om te gaan, cq om tot een freesbaar resultaat te komen, maar het blijft een (onnodig ?) tijdverslindend gedoe.

De schaal is dan nog een klein bijkomend probleem eigenlijk.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Gimp slaat toch ook op als svg?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
JF-Projects

Bericht door JF-Projects »

Ik gebruik Illustrator voor al mn CNC projecten, zowel naar LightBurn Als naar EstlCam. Exporteren als DXF en dan importeren in desbetreffende Software, nooit een probleem gehad met lengte verschillen. Wel zorgen dat in alle software de maateenheden hetzelfde zijn.

Gr. Joost
GaryWhite

Bericht door GaryWhite »

Jongens, bedankt voor alle reacties! Excuses voor mijn trage reactie, ik was ziek en lag op bed. Vandaar. Dank!
Plaats reactie