Accutol accu nieuw leven inblazen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
spinningwheels
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times
Contacteer:

Accutol accu nieuw leven inblazen?

Bericht door spinningwheels »

Heb zo,n parkside accutol. met natuurlijk maar 1 accu erbij 20 volt.
Nu knipperen als ik dat ding weer op wil laden twee lampjes op de lader en het kreng laad niet meer op.
Ik zie op youtube dat dit wel veel vaker gebeurd en je daneen tweede accu er ca een half uurtje paralel op aan moet sluiten.
Dat is best wel lastig als je maar een zo.n ding hebt.
24 volt heb ik wel. werkt dat ook?
Heb ook nog wel een 24 volt voeding kan ik evt met een lang verlengsnoer zo inpluggen hoef ik in iedergeval niet met de neus strak op die accu te zitten om aan te sluiten.
Of gaat zoiets binnen een paar minuten al redelijk spectaculair fout?
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Has thanked: 2 times

Re: Accutol accu nieuw leven inblazen?

Bericht door benkr »

Er zijn verschillende uitvoeringen van die accupacks, "vroeger" zaten er standaard NiCd cellen in, die kregen heel vaak na een bepaalde tijd inwendig kortsluiting. De oorzaak waren zgn. whiskers, een soort van kristalgroei die kortsluiting veroorzaakt. Die whiskers kun je er heel makkelijk weer uitbranden door er een voeding op aan te sluiten met een flink groot vermogen, het is de bedoeling dat je intern een soort van bliksem loslaat op die kortsluiting. Maar let wel op dat je die lompe voeding er niet te lang op aangesloten laat, als het echt fout gaat kan de boel warm worden en zelfs exploderen hoewel ik dat zelf nog nooit heb meegemaakt. Maar ik heb wel gevolgen van ontplofte NiCd accupacks gezien, daar wil je op dat moment niet bij in de buurt staan.
Later kwamen daar ander type zoals NiMH en Li-Ion en zo bij, die cellen hebben veel meer power in zich maar kun je eigenlijk niet regeneren, zeker niet zonder echt gevaarlijke dingen te gaan doen.
Wat men tegenwoordig meestal doet is of gewoon een nieuwe accu kopen, of de kapotte cellen verwijderen en vervangen door nieuwe cellen. Er zijn (bij Ali) puntlas dingen te koop om die cellen weer aan het metaalfolie te puntlassen wat er intern in dat accupack zit om alles met elkaar te verbinden. Er zijn vast en zeker medeforum leden die dit als hobby doen, ik ken er wel een paar, maar die zitten echt veel te ver bij jou vandaan.
spinningwheels
Contacteer:

Ben,
Nieuwe kopen gaat ook wel gebeuren dat parkside spul is niet zo duur.
Maar hun online levering kan best wel wat traag zijn. en ik heb het ding morgen eigenlijk wel nodig.
Vandaar dus mijn vraag, denk dat ik het gewoon even gok, die 24 volt voeding erop ding in de voortuin op de tegels en met lang verlengsnoer inpluggen.
Zal toch wel niet in een keer een zitkuil hebben als het niet goed gaat neem ik aan.
Kjelt
Donateur
Been thanked: 2 times

Bericht door Kjelt »

Kun je de stroom begrenzen door bv een labvoeding te gebruiken ?
Dan zou je deze eens op 1 a 2Amp instellen, half uurtje geven en kijken of de lader het weer verder wil overnemen.
Keihard 24V met hoeveel amp kan dat ding leveren? Met LiIon, zet een tijl water klaar en een lange tang om als het mis gaat er in te gooien, of laten affakkelen.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 10 times
Been thanked: 11 times

Bericht door Huub Buis »

spinningwheels schreef: 28 jul 2025 20:53 Nu knipperen als ik dat ding weer op wil laden twee lampjes op de lader en het kreng laad niet meer op.
Als dat het gevolg is van lang geleden leeg weg gelegd, dan kun je zo'n accu soms weer aan de gang krijgen door hem in een paar minuten een klein beetje op te laden met een lage stroom sterkte. Mocht je het proberen, dan leg hem in een metalen emmer half gevuld met zand. Als die in de brand gaat, dan kiep je er nog een halve emmer zand boven op en dan uit laten branden. Geen water op gooien, daar gaat een litium accu alleen maar harder van branden.
Meestal zit tegenwoordig het laad circuit in de accu zelf. De registreert een te verre ontlading en dan laad die niet meer op.
Bij de Lidl hier is er bijna elke week wel een of andere gereedschap actie. Met een beetje geluk, zit daar dan ook een 20V accu met lader bij. De lader kan ook defect zijn!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Papaatje
Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times

Bericht door Papaatje »

:!: Ik heb meerdere accu's van parkside.

Als je de bon nog hebt, je hebt 3 jaar garantie op de accu's.
Heb zelf al 2 keer een nieuwe gekregen van die 4ah.
De eerste keer duurde het lang, want moest natuurlijk allerlei bewijzen opsturen enz.
De tweede keer had ik hem binnen een week binnen.
Deze laatste was al 2,5 jaar oud!

Ben echt "Parkside-fan",
Kost ook geen drol vergeleken met de duurdere merken maar ik ben super tevreden.
(Lijkt wel dat ik aandelen Parkside heb, maar nee.) :lol:
DaBit
Donateur
Been thanked: 12 times

Bericht door DaBit »

Doe maar effe een autolampje in serie met die 24V voeding om de stroom te begrenzen. Iets van een achterlicht ofzo, zeg 12V/5W. Wat meer of minder is ook prima, als je alleen nog 21W hebt liggen pak je die. Wel gloeilamp, geen LED.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Henry-schippers

Bericht door Henry-schippers »

Passen die accu’s van de action ook niet op parkside?
Lijken veel op elkaar, ff met parkside tol naar de action en de accu uit t doosje passen
Henry-schippers

Lijken op Google redelijk op elkaar,
Maar dat soort merken passen lang niet altijd
Kjelt
Donateur
Been thanked: 2 times

Bericht door Kjelt »

Papaatje schreef: 29 jul 2025 05:22 :!: Ik heb meerdere accu's van parkside.

Heb zelf al 2 keer een nieuwe gekregen van die 4ah.
Deze laatste was al 2,5 jaar oud!
Gebruik zelf Milwaukee en echt nog nooit een kapotte accu gehad, oudste is nu denk 10+ jaar.
Gewoon regelmatig gebruiken en weer opladen voor gebruik.
Als ik bovenstaande lees dan zou ik het niet willen hebben tenzij je die accu in de 2,5 jaar meer dan 300 keer hebt gebruikt dan is het een heel ander verhaal natuurlijk, zeg ik niets. :mrgreen:
harm69

Bericht door harm69 »

Ik had laatst ook een Parkside accu die niet meer wilde laden. De accu was niet stuk, maar te ver ontladen (zowel de accu als de ledlamp waarmee ik die gebruikte hebben blijkbaar geen beveiliging daarvoor).

Met een labvoeding heb ik met hele lage stroom de accu weer zover op kunnen krikken dat de acculader deze wilde laden. Dat duurde best een tijdje en heb ik voortdurend in de gaten gehouden.

Die accu vertrouw ik niet helemaal meer. Het is daarom eigenlijk beter gewoon garantie te claimen.

Ik heb de indruk dat Lidl Nederland gebruikt om zijn oude voorraden te dumpen: Als enige land wordt in de webshop de versie van apparaten niet duidelijk genoemd. Er staan soms twee dezelfde apparaten tegelijk in de webshop, voor een verschillende prijs. Goed kijken op de foto laat dan soms het verschil in typenummer zien. Dat betekent soms ook dat de accu’s die een aanbieding worden verkocht een ouder type of gewoon een oude productiedatum hebben.

Aan de andere kant: zo heb ik wel de ‘performance’ schroefboor voor 3 tientjes gekocht, ‘voor erbij’. Voor hobbygebruik prima.
spinningwheels
Contacteer:

Heb het met de 24volt voeding geprobeerd.
Geen knal, geen vlammen, maar ook niet laden.
Dus maar een nieuwe besteld,
Henry-schippers

En de klanten service van parkside heeft u die al bericht ?
Plaats reactie