Draaibank probleem

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Bertje82
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jan 2010 11:08

Draaibank probleem

Bericht door Bertje82 »

Hallo, sedert kort kan ik gebruik maken van volgende draaibank:

http://buitelaar.nl/uimages/2628_330%20 ... 0CHINA.JPG

Nu heb ik reeds enkele stukjes proberen draaien maar hierbij kom ik steeds tot de vaststelling dat er zowel op de langs als dwarssupport heel veel speling zit. Dwz, als je aan het draaien bent verlopen deze steeds. Heeft iemand een gebruiksaanwijzing (of onderhoud manual) van deze of gelijkaardig model draaibank of wie weet hoe ik deze speling zo goed mogelijk kan wegwerken zodanig dat deze machine toch nauwkeuriger werkt dan nu het geval is want nu kan ik evengoed een houtdraaibank gebruiken bij wijze van spreken. Ik heb al geprobeerd om de dwarssuport door middel van de spiebaan bij te stellen vaster te zetten maar dit was niet meer dan een maat voor niets aangezien deze dan ook gewoon veel te moeilijk bij te stellen is, zo hard zelf dat de automatische dwarsvoeding op een gegeven moment gw doorslaat. Alvast bedankt.

gr, Bert
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Draaibank probleem

Bericht door Mcgyver »

Hoi bert..

Inderdaad ten eerste kan je de spiebaan iets strakker zetten zodat deze wat zwaarder gaat..

Als het goed is kan je bij het langs support ergens boven op de slede een imbusje aandraaien waardoor deze ook iets strakker word gezet

Als 2e heb ik onlangs geleerd dat bij de BF-serie freesbankjes de trapezium moer van de sledes ook iets na te stellen is d.m.v een sneetje in de moer en een imbus boutje...

Het langs support is iets lastiger... die werkt met een tand heugel systeem... maar volgens mij is daar ook iets aan af te stellen... effe kwestie van onderzoeken ahha..

Als je zwaar moet verspanen in 1 richting wilde ik in het verleden ook wel eens de imbus sleutel in het boutje laten zitten wat de slede aanklemt.... ik nam dan een snede en als ik ervan weg moest draaien weer effe los draaien.. Als alles goed is afgesteld dan moet bij kleinere spaantjes afnemen de slede gewoon op zn plek blijven..

Er zit bij een conventionele machine altijd speling op de trapezium draad en je moet altijd rekening houden met de omkeerspeling...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Draaibank probleem

Bericht door rien1959 »

Bert,

ik weet niet waar je woont, maar als het niet te ver is wil ik er wel naar kijken. Draai- en freesbanken zijn altijd mijn vak geweest en ik ken de problemen van de chinese machines. Waarschijnlijk zit de spie niet goed of is hij niet goed ingeschraapt. Voor mij geen probleem, ik heb zelf een schraapmachine, dat gaat stukken sneller dan met de hand 8) Geef me maar een PB.
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Draaibank probleem

Bericht door ger »

Hoeveel ervaring heb je met draaien ?
Zorg dat je beitel goed is ( en goed op centerhoogte staat) , ( een botte beitel of een die boven het center staat drukt zich van het werkstuk af , hoe botter hoe groter de kracht).
Ook het materiaal wat je verspaant is van belang , rvs is nu eenmaal lastiger dan aluminium.
Ook het aantal millimeters wat je in een snede wil afdraaien en de snelheid van je voeding is van belang dat dat een beetje in verhouding staat.


Je langs support moet je vast klemmen als je gaat vlakken, er zit in de regel een inbusbout boven op het support wat als klem fungeert.
Het dwars support heeft vaak in het midden ook een blokkering, alleen zit die bij jou waarschijnlijk achter het uitlees liniaal .
Normaal moet je nog al tekeer gaan om je dwars support vanzelf te laten terug lopen hoor , je draait het handwiel altijd naar het werkstuk toe en laat hem zo staan, dus als je te ver draait , even een halve slag terug draaien , en opnieuw naar de maat draaien, je drukt zo n.l. de speling uit de schroefdraad en zo zou normaal gesproken je dwars support niet kunnen terug lopen.
markde2e
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 jun 2008 16:58

Re: Draaibank probleem

Bericht door markde2e »

Hallo,
Ik heb dezelfde draaibank, en er zit inderdaad geen blokkeer schroef voor de Z richting.
Voor de X mischien wel, maar die moet dan onder de liniaal zitten en daar kun je dus niet bij.
Zie:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Draaibank probleem

Bericht door ger »

Heb er even een rode pijl bij gezet, maar dit is waarschijnlijk je blokkering , misschien functioneert het niet goed, maar zoals bij mijn chinees trekt het de onderste plaat tegen het bed aan.

Afbeelding
markde2e
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 jun 2008 16:58

Re: Draaibank probleem

Bericht door markde2e »

Hallo Ger,
Bedankt voor de reactie.
Net nog eens gekeken maar als ik de schroef behoorlijk strak aandraai heb ik het idee dat er bijna niks gebeurt en ik kan de slede met bijna dezelfde weerstand als met de schroef los bewegen.
Ik durf het niet te strak aan te draaien want heb nog niet gekeken hoe hij het nu precies aantrekt..
Want ik heb het idee dat ie de onderste plaat echt zou moeten ombuigen, wat me dus echt een waardeloos systeem lijkt als dit zo is :shock:

Bij het Optimum(Merk) model van deze bank zit er gewoon een schroef boven de prisma geleiding en waarschijnlijk met een stukje messing ertussen.
Dat lijkt me toch even wat beter..
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Draaibank probleem

Bericht door ger »

Tja , een beste constructie is het niet :lol: , ik heb zelf bij mij ook het een en ander moeten aanpassen voordat het werkte.
Je zou het eens moeten bestuderen hoe het werkt, bij mij zit er een deel half doorgezaagd zodat je dat kan aantrekken, ik heb dat zelf los gezaagd en met een stukje bladveer weer aan elkaar gezet ( is alleen maar tegen het verdraaien nodig).
Misschien heeft iemand het vergeten door te zagen , en moet je de hele plaat doorbuigen om enig effect te krijgen , wat niet de bedoeling is natuurlijk ;-)
Bertje82
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jan 2010 11:08

Re: Draaibank probleem

Bericht door Bertje82 »

Dankzij de tips hier had ik ondertussen ook door dat het inderdaad de schroef is die Ger hier net heeft getoond, en net zoals bij jou markde2e gebeurde er weinig tot niet. Oorzaak was bij mij dat dit plaatje wat de slede vast moet houden met het bed reeds gescheurd zat en toen ik het harder aantrok ook nog eens brak (echt slechte kwaliteit van staal). Ik heb daarna een identiek stukje staal gefreesd, enkel 2 mm dikker en veel betere staal kwaliteit, dit geplaatst en nu heb ik geen enkel probleem niet meer.
markde2e
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 jun 2008 16:58

Re: Draaibank probleem

Bericht door markde2e »

Ja waarschijnlijk is het gewoon gietijzer en dat hoort al helemaal niet te buigen.
Vandaar dat ik het ook niet te strak aangedraaid heb, omdat ik al zoiets vermoedde :P

Nouja kan altijd nog een aantrek mogelijkheid maken zoals ik zei met een schroefboven het prisma bed met een stukje messing ertussen.
Heb nu alleen geen zin om alles uit elkaar te halen, ik heb het ding net.

Oja wat je wel moet controleren is of er vet op de kruisslede tandwielen zit (voor de dwarsvoeding).
En daar en ook bij het draaipunt van het conus slede eerst met de stofzuiger erop en alles invetten.
Bij mij zat er in totaal een hele hand vol gietijzer poeder overal tussen.
Dit is niet bevordelijk voor bewegende delen.
Ook heb ik de zak uit het bed gehaalt, afgebraamd (ook met stofzuiger eronder) en één gat voor een imbusboutkop verder uitgedremeld.
Want hierdoor werd een schroef er licht scheef ingedraaid en klopte de uitlijning van het losse zak gedeelte naar de rest van het prisma bed niet.
Door de kracht van die ene schroefkop trok het geheel ondanks de conische paspennen toch zo scheef dat er een overgang van ca 0.05mm inzat!
Nu is het 0.00nogwat :lol:

DUSSSSSSS voordat men chinese zooi gebruikt eerst alles goed controlleren.

Ps. Ook zaten er nog wat bouten zogoed als los.
Voorbeelde:
Motor poulie :shock:
Twee bouten die de beugel vastzetten van de voedings as :shock:
etc..

mark
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 21 apr 2010 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank probleem

Bericht door keesijp60 »

Bij de Ferm MD350 heb ik ook wat speling op de langsslede, dat geeft een extra spaan als ik de automatische voeding uitzet en dat is lelijk.

Er zit een bout om de onderste metalen hoek te buigen, er zit een snede in maar dit is zo stevig dat het gewoon niks doet, wat ik kan doen dan is de snede wat dieper maken. Maar ik zag net zie foto, dat er wat is afgesleten waarschijnlijk en de zaak kan dan niet ver genoeg zakken, zou zomaar het chinese slordigheid kunnen zijn ik kan op bed wel wat aanpassen, iets aan top van de V afhalen of zo. Er veranderd dan niks aan de rest en hij zakt weer vol in.

bekend bij iemand met zo,n bank. Verder doet deze het heel prima.

De tandwiel ratel en zo is opgelost, alles versteld.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank probleem

Bericht door keesijp60 »

keesijp60 schreef: 22 nov 2022 13:27 Bij de Ferm MD350 heb ik ook wat speling op de langsslede, dat geeft een extra spaan als ik de automatische voeding uitzet en dat is lelijk.

Er zit een bout om de onderste metalen hoek te buigen, er zit een snede in maar dit is zo stevig dat het gewoon niks doet, wat ik kan doen dan is de snede wat dieper maken. Maar ik zag net zie foto, dat er wat is afgesleten waarschijnlijk en de zaak kan dan niet ver genoeg zakken, zou zomaar het chinese slordigheid kunnen zijn ik kan op bed wel wat aanpassen, iets aan top van de V afhalen of zo. Er veranderd dan niks aan de rest en hij zakt weer vol in.

bekend bij iemand met zo,n bank. Verder doet deze het heel prima.

De tandwiel ratel en zo is opgelost, alles versteld.
Bijlagen
WP_20221122_17_08_03_Pro.jpg
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank probleem

Bericht door hfjbuis »

keesijp60 schreef: 22 nov 2022 13:27 Bij de Ferm MD350 heb ik ook wat speling op de langsslede
Ik denk dat je het zadel bedoeld.
Daar "kan" eigenlijk geen speling op zitten. Maar als je de beweging omdraait en de beitel schraapt dan toch nog net een beetje meer, komt dit omdat dat zadel niet "zwaar" genoeg is en door de krachten op de beitel uit zijn geleiding gedrukt wordt. De beitel drukt en de voeding trekt aan het zadel. Er zit een stelplaat onder maar als je die strakker zet, loopt het zadel niet meer soepel over de hele lengte van het bed.
Dat heb/had ik bij mijn kleine DC300 ook. Ik heb het volgende gedaan:
  • Het zadel aan de vlakke achterkant met z'n versleten diamant schijfje met de hand geschuurd (toppen gevlakt) totdat het zadel niet meer wipt. Niet op het trapezium stuk schuren. Daarna met grid 1000 het geschuurde weer glad gemaakt (Kost een uurtje).
  • Het zadel met 2 verende lagers naar beneden getrokken.
Nu blijft het zadel keurig liggen op het trapezium gedeelte zolang de krachten niet te groot worden. Als de krachten te groot worden, neemt de oude afstelplaat het over. De herhaalnauwkeurigheid wordt hiermee ook een stuk beter.
Hier de documentatie over deze wijziging:https://github.com/MetalWorkerTools/CNC ... ss%20Board
De verende lagers waarbij de voorspanning wordt geregeld door het schijfje, dunner schijfje is meer voorspanning.
21631
De lagers gemonteerd. Boven de lagers zit de "oude" strip om de speling te stellen.
21686
There are only 2 limits, the sky and your imagination
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Draaibank probleem

Bericht door keesijp60 »

Beste Hfjbuis'

IK heb eens gedownload maar er is niets bij met de lagers, wel met de messing strips die je hebt gemaakt.

Deze oplossing is bijzonder charmant.

De lagers en het ik neem aan veerstaal.

IK heb het zadel van mijn foto i\of hoe dat geheel heet eens bekeken, het is zeer lichtjes ingelopen en als ik er flink druk op uitoefen dan heb ik nog steeds een heel klein beetje speling, ik kan het ook optillen met de metalen strip er op, deze aantrekken werkt niet teveel ruimte, ik bedoel daarmee de strip waar jij de lagers voor hebt gebruikt.

Enige wat kan is het vlak naast de V groef wat afhalen, we praten over 0,mm .

Welke lagers heb jij? maat ervan en de strip is dat staal en of veerstaal.

dank.
Plaats reactie