Assembly her orienteren.

Het Software pakket Alibre Design kan hier besproken worden!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Assembly her orienteren.

Bericht door diode »

Ik heb een assembly getekend maar als ik een isometric view "maak" dan draait de tekening niet helemaal zoals gepland.
Een isometric view laat bij mij nu de bodem, zijkant en achterkant zien terwijl dat eigenlijk bovenkant, zijkant en voorkant zou moeten zijn. Is er een manier om dit te her orienteren zodat een isometric view wel de goede weergave geeft? Ik hoop toch dat er een mogelijkheid is zonder dat ik parts overnieuw moet tekenen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Assembly her orienteren.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je kunt in elk geval Custom Views aanmaken, het "her-orienteren" van Views is volgens mij niet mogelijk..

als ik een nieuw Part ga tekenen, dan begin ik met het ISOMETRIC view , zodat ik kan zien hoe de workplanes liggen..
Gebruikersavatar
nolfke
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 nov 2009 18:33
Locatie: Zulte
Contacteer:

Re: Assembly her orienteren.

Bericht door nolfke »

kun je je werkstuk niet gewoon draaien volgens de X, Y of Z as tot alles goed is. (Autocad gebruiker)
Met vriendelijke groeten,

Nolfke
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Assembly her orienteren.

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je je eerste onderdeel in de assembly Puur op je workplanes hebt vastgelegd met constraints, en de rest van de onderdelen op het eerste deel, of verdere onderdelen, dan ligt alleen 't eerste deel vast aan die planes.

in dat geval is het dus een kwestie van de eerste 3 constraints in je constraint-tree supressen en dan editen en ze weer actief maken.. dan zal de hele assembie meeroteren met het eerste part..

als je later ingevoegde delen ook aan workplanes hebt vastgelegd, dan zit er niet veel anders op dan de hele tree met constraints te deleten, en alle constraints opnieuw aan te maken.

Tip: (van Gerald, driller op Big Dog 28 van de serie Black Gold op Discovery Channel) "work smart, not hard"
dus: als je een assembly gaat opbouwen, zet je tekenvenster op Isometric View, en constrain je eerste part, constrain de rest van de delen aan dat eerste part..

(misschien dat ik één dezer dagen nog een keer een "Tutorialletje" Constraints voor Dummies" maak.. :lol:
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Assembly her orienteren.

Bericht door diode »

Excuus voor de zeer late reactie :oops:

Voorzover ik weet heb ik in mijn assembly geen onderdelen vastgelegd op workplanes. Het gaat om een bak met daarin wat onderdelen, alle onderdelen zitten met constraints aan de bak gekoppeld.
De ellende is nu dus dat als ik op isometric view kijk, ik precies tegen de bodem van de bak kijk. De bak heb ik dan blijkbaar op de verkeerde workplane getekend?

Opzich geen ramp maar weleens wat lastig. Ik zal in iedergeval eens kijken naar het aanmaken van custom views.

Een tutorial is uiteraard altijd welkom!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Assembly her orienteren.

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je geen onderdelen vastgeknoopt hebt aan workplanes, dan moet je met je muis de hele assembly heen en weer kunnen sleuren..

meestal is het eerste deel wel vastgelegd aan workplanes, omdat je daarmee begint( tekenen)

als je met een lege assembly begint, en alleen maar onderdelen invoegt, dan kan het zijn dat alles los hangt, en alleen aan elkaar geknoopt is, dan moet je je eerste part vastknopen aan de "Vaste wereld" AKA workplanes..

als je je "Basis onderdeel" Loswrikt uit zijn bestaande constraints, dan kun je em in de goede orientatie opnieuw vastknupp'n..
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Assembly her orienteren.

Bericht door diode »

Arie,

Ik kan mijn assembly in zijn geheel draaien en doen, als ik op pan klik en dan mijn brouwsel beetpak dan kan ik hem over mijn hele scherm slepen. Ik heb zelf geen koppeling met een workplane gemaakt, althans, niet bewust :lol:
De bak waar alles aan vastzit is in zijn eigen tekening vermoedelijk wel aan een workplane vastgelegd. Je kiest immers een workplane om een sketch in te maken.

Enig idee wat de mogelijkheden zijn?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Assembly her orienteren.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Pan is wat anders dan een Assembly die "Los" in de ruimte hangt.. als je een onderdeel aanklikt, en dan je muis beweegt, dan zie je of ie vast zit of niet.. , dus NIET met je middelste knop de boel verschuiven..

ik hanteer altijd de volgende strategie: meestal ontwerp ik het eerste onderdeel gewoon als los part, dan maak ik een nieuwe assembly, voeg het eerste part in, en leg het vast op de workplanes, dan voeg ik de andere delen in, of ik creëer ze ter plekke.

als je bewegende onderdelen hebt, leg ze dan alleen vast daar waar ze vast moeten zitten..
voorbeeldje: als je een scharnierend deel hebt, dan leg je de as vast in de boring ( met Align ) en bijvoorbeeld de aanlegvlakken tegen elkaar ( met Mate ), 2 constraints houden nog 1 "Degree of freedom" over, dus kan het nog bewegen..

je kunt op die manier ook lineare geleidingen maken, door de geleiders op elkaar te alignen en de "kopvlakken" niet te koppelen..
Plaats reactie