Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door rien1959 »

Arie Kabaalstra schreef: 12 apr 2023 12:49 is er dan niets meer heilig? dat doe je niet... :shock:
Nee, maar er zitten wel desmodromische eindtorren in de besturing ......
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Sven »

Let ook op de draaibank....:

350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hainjedaf »

Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door MeMoRy »

Lol, ik had die net gepost, maar niet gezien dat ik niet op de laatste pagina zat en dat die al gepost was.

Hij is erg leuk. Sowieso leuk zijn filmpjes.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sven schreef: 20 apr 2023 20:00 Let ook op de draaibank....:
Wat het precies voor een draaibank is... weet ik niet precies.. maar hij is wel precies...ofzo... overduidelijk een Horlogemakersbankje, maar wel van het "middenformaat" ... een draaibankje dat beslist niet zou misstaan in mijn werkplaats... zeker niet...

Stirling motoren.. voor mij nog steeds een groot raadsel hoe ze precies werken, maar om ze te laten werken, moet je wel precies werken.. of draai ik nu door?..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hfjbuis »

Ik kwam deze video tegen over het maken/repareren van de halfnuts van een draaibank. Dat is een onderwerp dat regelmatig voorbij komt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Swake »

Wat deze maakt is ook wel netjes. Mooie combinatie gekochte en geprinte onderdelen ook. Kijk ook eens naar zijn andere video's. Het wordt een reeks denk ik
When it fits stop using the hammer.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hfjbuis »

Mooi ontwerp en goed uitgelegd.
Automatische afvulmachines tellen meestal niet, maar wegen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 24 apr 2023 09:53 Mooi ontwerp en goed uitgelegd.
Automatische afvulmachines tellen meestal niet, maar wegen.
Wat is meestal, ik kan genoeg voorbeelden verzinnen waar tellen handiger is, of zelfs noodzakelijk.
Heb ooit een verpakkings machientje gerenoveerd, was niet veel bijzonders, alleen dat telraam wat er in zat, uniek.
Gooi er een rits ringetjes door en geteld (althans dat tellen deed ik in een controllertje), maar er miste geen ringetje.
Doe daarna andere ringetjes, net zo makkelijk ook al is het gewicht anders. Met wegen zit je toch altijd met afrondingen en benaderingen, en juist instellen. (je zal maar met in-leren er per ongeluk 9 afwegen ipv 10 :shock: , staat er gelijk een rij boze klanten bij de service balie)

Is wel een mooi doordacht ontwerp vind ik.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb een Kern weegschaal, ooit voor een habbekrats overgenomen van een Failliet bedrijf..heeft ook een telfunctie.. maar.. bij groter hoeveelheden kan er wel eens een afwijking van + of- 1 inzitten.. komt door afrondingen enzo denk ik..
Helemaal zuiver zijn ze dus niet.. maar ze geven eigenlijk niet meer dan een redelijk zuivere schatting van het aantal..
Hoe meer je er bij je Controleweging hebt.. hoe nauwkeuriger.. dus wat ik meestal doe.. is 10 stuks wegen.. instellen.. tig keer 10 wegen, dat er opzetten.. en dan het juiste aantal ingeven..
dan komt het meestal wel goed...

Ik vind eerlijk gezegd de telfunctie mooier.. en de methode met een wiel met nesten, beter gaat eigenlijk niet.. dus dat eind van zijn machientje zit ie goed wat mij betreft.

alleen aan de invoerkant.. waarom?... waarom heeft ie daar een verende nok die bij elk boutkopje waar zijn magneetschijf mee vastzit omhoog wipt, en dan terugvalt als er weer een boutje van de schijf getikt moet worden?.., en. hoe ga je dat doen met Messing of RVS boutjes?.. Waarom heeft ie geen Trilkom gemaakt?.. Want.. als er iets makkelijk te orienteren is, dan is het wel een zooi boutjes... gewoon een "hekje" op de spiraal, dat alleen de boutjes die in de lengterichting tegen de omtrek liggen erdoor gaan.. (bovendien, kun je de spiraal ook gewoon zo smal maken dat er maar 1 boutje op kan liggen.. , en dan komt ie uit de Trilkom gewoon in een "V"geleiding, die uiteindelijk de bodem kwijtraakt, zodat het boutje met het koppie bovenaan blijft hangen...
veel minder bewegende delen..

en.. als je het vanwege welke reden dan ook niet met een trilkom wilt doen.., met 2 rollen kom je er ook.. net niet evenwijdig.. en tegengesteld draaiend..daar is ook wel wat op te verzinnen..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 24 apr 2023 10:56 Waarom heeft ie geen Trilkom gemaakt?
Hij telt ook moeren en ringetjes. Misschien is dit "universeler" toepasbaar of is dit voor hem beter te maken of werkt het stiller of.....
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Daar moet ie dan ook een passend magazijn voor monteren... kwestie van de rest daar an monteren...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 24 apr 2023 11:07
Arie Kabaalstra schreef: 24 apr 2023 10:56 Waarom heeft ie geen Trilkom gemaakt?
Hij telt ook moeren en ringetjes. Misschien is dit "universeler" toepasbaar of is dit voor hem beter te maken of werkt het stiller of.....
Alleen die moeren en ringetjes heb ik niet zien werken, vooral die ringetjes kan nog wel eens een uitdaging worden.

Hij is ook nog maar net begonnen, vanaf febr. 2023

Zo'n wiel is eigenlijk een paternoster idee, kunnen ook kamertjes ips magneetjes zitten. Heeft ook wel weer voordelen tov trilkom. Eigenlijk is er nooit 1 ideaal systeem.
Die boutkop, zal er wel bewust zitten, want hij is te slim om daar geen reden voor te hebben. Ik denk dat het is om de voorraad af en toe even los te schudden, dat werkt soms wel lekker.
Doseren heeft altijd uitdagingen, als je denk dat het lekker werkt komt murphy om de hoek. (producten die niets wegen of de boel wordt statisch, of gruis van glazen transponders)
Het enige nadeel is dat die uitloop goot specifiek voor die maat boutjes is (andere lengte zal nog wel lukken) Maar voor moertjes of ringetjes heb je iets anders nodig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Weegtellen werkt perfect op mijn Mettler zolang je product een factor tien meer weegt dan je nauwkeurigheid, en hij nog zuiver weegt over de te gebruiken schaal.
En je kunt een willekeurig aantal meten, als 10 te weinig is neem je 50, 100 etc.
Plaats reactie