Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Inderdaad is het bereik wat aan de lage kant voor veel mensen.
Vooral starters beginnen met een hele plaat MDF formaat machine in gedachten wat voor hout prima te doen is en dan op een portaalfreesmachine uit komt.
Dit soort epoxy frames los kosten vaak al meer dan het budget :mrgreen:
Maar achteraf had ik best zo'n machine willen bouwen.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

@hugo
En hoe lang zijn die epoxy-beton dingen beschikbaar?
al meer dan 10 jaar denk ik , Muller is al opgericht in 2007, deze beide heren waren eerst voor de hobby op het Duitse cnc forum als ik me het goed herinner
En de meest zelfbouw is toch een portaal machine.
Dit is toch een portaal machine ?

@Kjelt
Dit soort epoxy frames los kosten vaak al meer dan het budget :mrgreen:
Deze epoxy betons frames kosten iets van 2000 tot 3000. Ik heb op het forum mensen het 3 voudige zien uitgeven voor machines met een aluminium profiel frame.

Okay die hebben dan een groot bereik maar dat is vaak bedoel voor het werken met hout, deze is bedoeld voor metaal

Greezt,

Markus
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Markus schreef: 20 feb 2024 16:07 @Kjelt
Dit soort epoxy frames los kosten vaak al meer dan het budget :mrgreen:
Deze epoxy betons frames kosten iets van 2000 tot 3000. Ik heb op het forum mensen het 3 voudige zien uitgeven voor machines met een aluminium profiel frame.
Ik niet, de OSPF was 1000 aan aluminium en dan heb je het over een 1000mmx850mm machine zonder onderstel want die zit bij de Epoxy ook niet.
Dan nog komt de totale prijs van de OSPF al over de 6000 met nieuwe spullen dus de epoxy versie zou dan gauw richting de 8000.- gaan en dan heb je een zeer stevige edoch kleine machine. Ik denk dat meer mensen dan een 2e hands RF30/40 zullen gaan ombouwen voor de helft van die prijs.

Het is echt wel een mooi frame hoor, niets op aan te merken verder.
En zelf heb ik nu wel voor 3000 aluminium voor de herbouw uitgegeven maar dan heb je ook 300 kg aluminium :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Markus schreef: 20 feb 2024 16:07 Dit is toch een portaal machine ?
Ja, daar heb je een punt. :lol:
Ik bedoelde eigenlijk de grotere portalen om platen hout op te leggen, gebouwd met extrusie profielen enz.

IK zie ook meer toepassing voor zo'n 'muller' type machine, maar ik heb een machine, dus zal dit ook niet gaan bouwen.
Voor mij geld eerder dat ik het gewoon leuk vind om een keer iets te bouwen, dan zou ik dus ook geen frame gaan kopen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door P1-Engineering »

Ik ben toevallig bezig met Muller voor de nieuwe FS6MG. 8)
625x525x325 verplaatsingen en zo'n 550kg schoon aan de haak.

Had eerst een granieten frame gekocht om de volgende machine van te bouwen, maar dat gaat teveel tijd kosten. Van Muller een frame en tekeningenpakket voor alle staal delen wordt steeds aantrekkelijker. En de nieuwe komt in de buurt qua afmetingen van waar ik naar opzoek ben.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb ook wel naar zo'n Zietz/Müller Frame gekeken.. Stukkie groterder dan de Beagle, en dat is wel fijn, maar 't is een 3-assig apparaat.. en ik wil naar een 5-asser..
Ik zou een 4de-5de as Unit kunnen bedenken.. maar dat gaat dan ten koste van bewerkingsruimte, om die reden heb ik ook nog geen 5de as op de Beagle, hoewel ik wel een Platte wormkast heb die geschikt lijkt te zijn voor de Beagle..

Fondsen zijn vooralsnog de grootste horde...
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door P1-Engineering »

Ja mijn intentie is ook om er een 5de as trunion op te plaatsen. Met de huidige frames is het net te krap maar met de nieuwe zie ik mogelijkheden. Nog even in afwachting van het cad model en dan kwestie van passen en meten. ;)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

P1-Engineering schreef: 20 feb 2024 23:17 Ja mijn intentie is ook om er een 5de as trunion op te plaatsen. Met de huidige frames is het net te krap maar met de nieuwe zie ik mogelijkheden. Nog even in afwachting van het cad model en dan kwestie van passen en meten. ;)
Ik heb de afgelopen tijd ook al eens zitten kijken naar de Kern Micro.. dat lijkt me een betere opstelling voor een 5 asser..eigenlijk een bouwwijze met de 4de-5de as in één unit, en de X, Y, Z assen in een Unit die daarboven gemonteerd is..

Mogelijk.. als je de tafel wat lager kan bouwen zou je een behoorlijk compacte 5asser kunnen bouwen met een Mueller frame, en dan hou je ook nog aardig wat "travel over..

de machineframes die je van Zietz of Mueller ziet lijken wel dusdanig op elkaar dat je jezelf wel af gaat vragen.. is dat niet van één en dezelfde ontwerper?
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door P1-Engineering »

Ze hebben daar ook een oplossing voor bij Muller, de FS5XMG. Heb alleen nog niet durven vragen wat zoiets kost....zelf bouwen ze dit frame op met Heidenhain lineaire motoren. :mrgreen:
Op de Instagram pagina van Muller staan redelijk wat foto's van de opbouw van deze machine.

Zietz en Muller zijn destijds samen begonnen maar uiteindelijk uit elkaar gegaan. Zietz verkoopt de basis frames voornamelijk via Ebay etc. Muller is meer van de complete en complexere machines.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Markus schreef: 20 feb 2024 16:07 Dit is toch een portaal machine ?
Tja wat is de onderscheidende naam tussen de twee primaire portaalfrees bouw wijzen?
De duitsers noemen dit een portal tisch bauweise en de ander portal gantry bauweise.
Gantry is portaal in het engels dus hou je over een portaal portaal frees of portaal tafel frees.
Het lijkt me duidelijk dat voor grotere afmetingen de tafel versie niet echt geschikt is omdat je een veel grotere oppervlakte nodig hebt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 21 feb 2024 08:37 Gantry is portaal in het engels dus hou je over een portaal portaal frees of portaal tafel frees.
Het lijkt me duidelijk dat voor grotere afmetingen de tafel versie niet echt geschikt is omdat je een veel grotere oppervlakte nodig hebt.
Eh.. wat?.. da's zo'n beetje proberen het verschil tussen een Roldeur en een schuifdeur uit te leggen..

een "Portaal/Gantry" vertelt alleen maar datde Y as over de tafel gebouwdt is, en aan weerszijden is ondersteunt, hetgeen in alle gevallen, 2 eigenlijk, namelijk een bewegende tafel, of een bewegend portaal, dat je werk tussen de pootjes past.. meer dan dat is het niet, was het niet, zal het ook nooit worden..

Voor beide bouwwijzen valt wat te zeggen, een bewegend portaal maakt de totale "enveloppe" kleiner., een bewegende tafel is weer makkelijker te bouwen..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 21 feb 2024 12:42 Eh.. wat?.. da's zo'n beetje proberen het verschil tussen een Roldeur en een schuifdeur uit te leggen..
Nee want daar beweegt in beide gevallen de deur :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Met deze overeenkomst dat de grootte van de opening niet verandert.. :mrgreen:
't is een beetje als het verschil tussen een "Gantry Crane" IN een fabriekshal, of buiten...

'k heb bij mijn eerste werkgever eens Betonnen liggers moeten voorspannen, bij de ene betonfabriek, lagen de liggers binnen, en hadden we voor het vijzel de kraan binnen.. Makkie.. gewoon de pomp inpluggen aan de muur.. niets aan de hand.. bij de andere.. lagen ze buiten, Vijzel in de kraan gehangen.. pomp aangesloten.. kraan verrijden.. PaTS!.. Fcuk.. over het snoer gereden.. Collega die de boel aangesloten had.. had er even niet bij stil gestaan dat een Portaalkraan buiten.. even iets anders is dan een Portaalkraan binnen.. (Later de kabel maar door het frame van de kraan gelegd.. dan rij je er niet meer overheen..
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door remon_v »

Voor veel van jullie waarschijnlijk al duidelijk, maar voor mij en wellicht andere beginners bruikbare info over negatieve snijders en de ‘surface finish’

https://youtu.be/tykj6Nn-ysM?si=nbUK41nJvUoAwNqy
Plaats reactie