alleen toerenuitlezing bij G-codes

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

jaja
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 mei 2010 21:35

alleen toerenuitlezing bij G-codes

Bericht door jaja »

Het lukt maar niet om het toerental van de spindle te laten zien. Alleen bij gebruik van G-codes werkt het wel.
Ik stuur de motor aan via een frequentie regelaar die ik (voorlopig) met een potmeter bedien. De motor draait, maar ik krijg maar geen toerental te zien. Wat doe ik fout??????
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: alleen toerenuitlezing bij G-codes

Bericht door Ferry »

Hmm dit is een beetje te vaag voor mij :oops:

Op welke manier wil je te toerental uitlezen?
Je geeft aan dat het met g-codes wel werkt, hoe werkt dit dan wel?



Ferry....
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: alleen toerenuitlezing bij G-codes

Bericht door Mcgyver »

Ik denk dat Jaja bedoeld dat als hij S1000 M3 in typt dat hij een toerental weergegeven ziet in mach3..

Jammer maar helaas maar die zie je ook als er geen frequentie regelaar in de buurt is...

Mach turn heeft 2 DRO's 1 voor het ingestelde toerental en 1 voor het Gemeten toerental..

Een frequentie regelaar geeft geen signaal terug aan mach3 wat het exacte toerental is.. daar heb je een sensor voor nodig..

Vaak word er iets gebruikt als een schijf met tussen de 1 of 4 sleuven verdeeld over de diameter. en een photo-interrupter sensor die heet signaal netjes op de ingang van je besturing aanbied..

Uiteraard ook even instellen in mach3 dat je een index sensor hebt (of heb je 2 sensoren dan 1 voor de timing en 1 voor de index) en het zou moeten werken.

Kijk eens op machsupport.com en download bij documentatie de installatie handleiding voor mach turn eens.. daar staat netjes weergegeven hoe je dit hardware matig moet aanpakken...

Succes
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
jaja
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 mei 2010 21:35

Re: alleen toerenuitlezing bij G-codes

Bericht door jaja »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik bedoel dat er alleen een DRO uitlezing is als er met G-codes gedraaid wordt, en niet als de hoofdas draait bij het manueel draaien. Dus dat je even in het "manual screen" iets draait door met de MPG's te werken.
Een optische sensor die werkt door middel van reflectie, is gericht op de poelie van de hoofdas. Die geeft keurig een signaal af aan mach3 (de laatste lockdown versie). Dat werkt goed, want bij het draaien met behulp van een wizard of een ander programma dat werkt met G-codes, komt er wel een DRO van de spindle te staan. Maar als de spindle (hoofdas) draait zonder dat er een programma met G-codes bij betrokken is, is er geen DRO uitlezing te zien. En dat zou toch wel moeten?
Mach3 moet toch gewoon ten allen tijde laten zien met welke toeren de spindle draait? Want het signaal van de sensor komt wel binnen bij Mach.
Op dit moment is er nog geen sturing van Mach naar de motor. Ik stuur zelf het motortoerental aan door een frequentieregelaar aan te sturen met een potmeter. Als dit allemaal goed werkt moet mach wel de toeren gaan aansturen, maar eerst moet dit probleem worden opgelost, anders wordt het zo onoverzichtelijk.
gr jaja
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: alleen toerenuitlezing bij G-codes

Bericht door Leeuwinga »

Mach kan het toerental aansturen via de PWM pulsen.
Deze kunnen door een stukje elektronica (zit std. op mijn
break out bordje) omgezet worden naar 0-10V=
Dit is een std. signaal waarop praktisch alle VFD aangestuurd
kunnen worden.
Je kunt dan via het S kommando het aantal toeren aangeven.
Cees
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: alleen toerenuitlezing bij G-codes

Bericht door Mcgyver »

Inderdaad zoals cees zegt is er een stukje electronica nodig om de frequentie regelaar aan te sturen..
Je kunt deze ook als los printje kopen bij bijvoorbeeld .
Het printje geeft 0-10V uitgans signaal wat door de frequentie regelaar weer gan worden gezien als waarde voor een bepaald toerental..
Als de frequentie regelaar is ingestel kan met zo'n printje het toerental ingeven en de motopr starten...

Zoals je nu werkt heeft het ingeven geen zin... en dat is ook hoe jij het omschrijft... via de Gcode staat er vaak S2500 M3 (of ander Toerental) in de g-code... das dus wat je ziet in de dro... de ingestelde waarde..

bij Strue zie je het gemeten toerental..

Kortom om ook draad te kunnen snijden heb je een paar dingen nodig.

- 0-10V sturings printje of breakout board waar het al op zit
- een spindle index sensor (om het toerental te meten

Pas dan werkt het zoals je zou willen en kan alles gestuurd worden vanuit de software zonder de regelaar aan te raken..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
jaja
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 mei 2010 21:35

Re: alleen toerenuitlezing bij G-codes

Bericht door jaja »

Wederom bedankt voor de informatie.
Dus ik begrijp nu goed dat Mach niet het toerental kan weergeven als er geen M3 code is geactiveerd?
Mach gaat dus alleen maar kijken naar welk toerental de as maakt als Mach zelf de motor kan aansturen?
gr jaja
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: alleen toerenuitlezing bij G-codes

Bericht door Mcgyver »

Nee

Nogmaals mach heeft 2 uitlezingen..

1 voor het ingestelde toerental wat alleen geactiveerd word als er een toerental ingegeven word, en 1 voor het gemeten toerental.. S true.

De laatste laat mach alleen zien als er daadwerkelijk een spindle sensor is gemonteerd en goed ingesteld..

Mach geeft ook een toerental weer als de motor niet draaid en je geeft een slinger aan de spil..
dit gebeurt dus alleen als er een sensor aangesloten is
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
jaja
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 mei 2010 21:35

Re: alleen toerenuitlezing bij G-codes

Bericht door jaja »

Mc Gyver,
En dit is nu precies wat ik bedoel! Er zit een sensor op en die geeft een signaal aan Mach. Maar niet als ik er gewoon een slinger aan geef. Dan laat die geen DRO zien. Kennelijk doe ik iets niet goed,, heb ik iets verkeerd ingesteld.
Maar ik ben al dagen aan het zoeken en ik kan het maar niet vinden.
Wat kan hier de oorzaak van zijn.
De sensor werkt, want bij het uitvoeren van een G-code komt er een getal te staan in de "S-true".
Fijn dat je er over na wilt denken.
gr mh
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: alleen toerenuitlezing bij G-codes

Bericht door Mcgyver »

ik kan het helaas effe niet uit proberen want mn machine staat gedemonteerd te wachten op een verhuizing hahah.

Maar goed lijkt me alsnog geen probleem..

toets in MDI even S200 M3 in en er gebeurt toch niks...
frequentie regelaar aanzetten in afwachting van je 0-10V regel printje en je hebt uitlezing...

Weet effe niet wat je op dit moment fout doet...

Kijk even in het diagnostics scherm of je index sensor goed funtcioneerd..
en in het geval hierboven werkt het tch... ik neem niet aan dat je altijd de regelaar zelf aan wilt zetten?!
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
jaja
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 mei 2010 21:35

Re: alleen toerenuitlezing bij G-codes

Bericht door jaja »

Oke MC Gyver en anderen dankzij jullie laatste reacties ben ik er uit gekomen.
Eindelijk krijg ik nu een uitlezing in alle schermen van mach3.
Ik weet niet precies meer hoe het nu opgelost is, maar het lijkt erop dat het systeem na het veranderen van enkele instellingen opnieuw opgestart moet worden voordat de veranderingen geïmplementeerd worden.

Nu nog zorgen dat mach via het PWM signaal de frequentie regelaar aanstuurt, en het echte draaien kan beginnen.

Bedankt voor jullie hulp en ondersteuning!
gr jaja
jaja
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 mei 2010 21:35

Re: alleen toerenuitlezing bij G-codes

Bericht door jaja »

Toch nog een vraag.
hieronder een citaat van Mc Gyver uit een andere discussie:
"-een schijf met 1 sensor en 2 of meer sleuven waarvan er 1 breder moet zijn zodat mach kan zien welk van de sleuven de index puls geeft... doe je dit niet dan word niet het goede toerental weergegeven. hier hoef je ook alleen de index in te stellen in het geval van mach3"
Zo heb ik nu mijn opstelling ook gemaakt.
Maar in mijn geval ziet Mach waarschijnlijk het verschil niet tussen de index pulse en de gewone puls.
Met twee sloten krijg ik gewoon een twee keer zo hoog toerental.
Het ene slot is twee keer zo groot als het andere, dus mach zou dat slot als index pulse moeten kunnen herkennen.
Je kan toch nergens opgeven hoeveel sloten je hebt?
Iemand die weet hoe dit kan worden opgelost???
gr jaja
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: alleen toerenuitlezing bij G-codes

Bericht door Mcgyver »

Mach3 ziet zelf hoeveel pulsen er zijn.. juist doordat 1 van de sleuven breder is..
je kan dus ook niet het aantal pulsen ergens ingeven...

In het geval je met 1 sensor werkt hoef je alleen de index in te stellen in config/ports and pins..

probeer anders nog 2 sleuven erbij te maken van de "kleine"maat.. of maak een schijf met 1 sleuf.. dit zou ook gewoon moeten werken..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
jaja
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 mei 2010 21:35

Re: alleen toerenuitlezing bij G-codes

Bericht door jaja »

Mc Gyver,
Geprobeerd wat je adviseert. Het werkt niet. Mach ziet geen verschil in sloten. Het maakt niet uit hoe breed ik het slot maak, mach ziet het niet als een apart index slot.
Één slot geeft een stabiele uitlezing. Twee sloten geeft gewoon een twee keer zo hoog toerental. Drie en vier sloten geven een drie en vier keer zo hoog toerental. Kortom mach kan niet onderscheid maken tussen een index- en andere sloten. Ik heb van alles geprobeerd met de breedte van de sloten, maar het leverde geen goed resultaat op.

Overigens telt het toerental netjes totdat je de toeren lager dan 37 tpm maakt. Onder de 37 toeren per minuut slaat de meting om naar willekeurige hogere getallen. Dat is de reden dat ik wilde kijken of dat beter zou gaan met meerdere sloten.

gr jaja en bedankt voor je hulp.
Plaats reactie