Advies aanschaf draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Advies aanschaf draaibank

Bericht door parallax »

Beste CNCer's

De kogel is door de kerk, ben niet dringend op zoek, maar wil binnenkort toch eens kijken voor een klein draaibankje.

Doelstelling: voornamelijk hobbymatig gebruik, kleine diameters, niet al te grote lengtes (500 mm tdc is voor mij genoeg). Daarbij zal het meeste draaiwerk allemaal, alluminium messing en brons betreffen en zo nu en dan een metalen asje etc. (echt hobbymatig dus)

Daarnaast wil ik wel een mogelijkheid openhouden om hem in de toekomst cnc gestuurd te maken.

Mijn oog viel op een 2 tal machines.

Myford Marktplaats
Hembrug Marktplaats

Kan iemand mij advies geven over wat een beetje gebruikelijk is voor de kleine hobbyist?
En waar ik waarschijnlijk het gelukkigst mee wordt? Ook van andere merken zijn adviesen van harte welkom!

alvast bedankt

Groet Robert
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Advies aanschaf draaibank

Bericht door Damocles »

Wat is je budget? Want de 2 prijzen liggen nogal ruim uit elkaar. ;-)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: Advies aanschaf draaibank

Bericht door parallax »

klopt zit wel wat verschil tussen.
Het budget hangt een beetje rond de 1000 euro liefst en mag max een keer naar 1200 na gelang wat er aan tools bij zit.

Kreeg ook al een pm waarin me werd aanbevolen om toch naar langsvoeding te kijken vanwege draadsnij mogelijkheden. Denk dat daar zeker wel iets in zit! Dan zou ik al richting een myford super 7 moeten gaan?

Alle adviezen zijn van harte welkom.
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: Advies aanschaf draaibank

Bericht door EyEleSS »

Peter Bijlholt
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Advies aanschaf draaibank

Bericht door Peter Bijlholt »

Moi Robert,
Het max. toerental van de AI is te laag. Voor kleine diameters is dit een ramp. Verder is het een geweldige machine. De Myfort heeft als nadeel dat tandwielen omzetten, daar wordt je snel flauw van. Een ander punt is de centerhoogte. Ik heb een super 7 en ben al geregeld tegen het punt van de beperkte centerhoogte aan gelopen. Nu zul je zeggen, dat het ik niet nodig, maar uit de praktijk blijkt dat je een goed stuk gereedschap gaat gebruiken. En anders vraagt iemand je wel of je dit of dat kunt maken. Dus kijk nog eens goed rond want je kan meestal maar een keer zoiets kopen. VDH heeft ook leuke banken staan.
Succes met het turen naar iets goeds, neem de tijd ervoor.
Peter
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Advies aanschaf draaibank

Bericht door Lude »

Is een Emco niet wat voor je?
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: Advies aanschaf draaibank

Bericht door parallax »

Bedankt voor de sites,
Die Optimum draaibanken van Herman Buitelaar zijn mij bekend en al vele malen op dit forum voorbijgekomen.
De ervaringen die ik hoor en lees zijn heel uiteenlopend. De ene zegt uitstekende machine voor hobbymatig gebuik, en de andere zegt nooit weer, koop liever een oldtimer die voor de eeuwigheid gebouwd is.

Het is niet mijn bedoeling om "weer" een zoveelste discussie op te starten over deze banken.
Mijn vraag is eerder gericht op het praktische gedeelte, met wat voor nauwkeurigheid kan ik werken op zo'n optimum bankje? Kan ik ook kleine stalen asjes afdraaien of wordt dit echt moeilijk? Mensen met ervaring?

Emco, ja daar heb ik ook naar gekeken. is Emco betrouwbaarder dan een Optimum?
zie her en der soms wel leuke emco bankjes staan. Ervaringen?

Heb al een aantal keren gelezen dat de massa van de oude banken een enorm voordeel is t.o.v het nieuwe spul.
Resonantie blijkt (van horen en zeggen) bij de wat hardere materialen toch wel een groot probleem bij die kleinere banken.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Advies aanschaf draaibank

Bericht door Mcgyver »

Emco levert inderdaad betere kwaliteit als wat je bij buitelaar kunt vinden...

En zoals zoveel gezegd is alle waar naar zn geld...

Het probleem met de chinese machines is e afwerking en kwaliteit van de lagers...
Leuk mee te werken en met een beetje werk i.c.m een kritisch oog is er best mee te werken..

Emco machines zijn kwalitatief veel beter.... deze hebben niet de welbekende problemen als de machines bij buitelaar.

Met een leuke emco compact 8 of 10 kan je veel mooie dingen maken...
Huvema heeft trouwens ook goede kwaliteit machines...

ik beschouw het eigenlijk altijd zo: (ook niet om discussies uit te lokken

Emco machines zijn de real deal... deze worden vaak gecopieerd en huvema maakt ook kopieen op emco ideeen alleen dan van redelijk goede kwaliteit..

Optimum, HBM zijn de derde graad van een stuk minder goede kwaliteit... en das dus weer in de prijs te zien en dus bepalend voor de kwaliteit..

Uiteraard AI hembrug's zijn erg goede (mits het juiste model) en alle andere bekende goede merken..

Deze laatste werkt vaak alleen op 380V.. de meeste table top draaibanken gewoon op 220V..

Het is dus maar net wat je hebt en kunt gebruiken...

Op marktplaats komen vaak hele leuke bankjes voorbij... dus geduld is een schone zaak..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Advies aanschaf draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Emco's zijn de "moeders" van Optimum en andere "klonen"..

Feit is en blijft.. je moet zo'n bank altijd helemaal nalopen.. alles afstellen, uitlijnen, en nalopen..
zelf heb ik een Emco-kloon gehad van het merk Contimac, en dat was een uitstekende machine.. kon er met gemak op 0.01 mm zuiver mee werken..

zo ook met de Optimum bij Kevin Damen op de zaak.. maar ook daar hebben we het nodige aan gedaan.. (los van de ombouw naar CNC.. )
Ook met die machine zijn veel passingen gedraaid.. en dat ging prima..
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: Advies aanschaf draaibank

Bericht door parallax »

Denk dat jullie dit soort bankjes bedoelen? Alhoewel denk ik wel dat de Emco 10 die op marktplaats staat wel wat meer kost dan 1000 euro. Maar stel dat ik de keuze tussen die 2 zou kunnen maken zonder al te veel prijsverschil

Buitelaar optimum 450
Marktplaats Emco 10

Wat zou voor jullie de doorslag geven? Optimum heeft langs en dwars voeding ook kan er 16 verschillende draden snijden. Emco 10 langsvoeding 2 standen als ik me niet vergis! Wat specificaties betreft is er niet veel verschil.
Even niet gekeken naar het grotere bereik tussen de centers. (zie de 2 url's onderaan)

Arie, nu hoor ik dat jij het liefste voorkeur zou geven om een optimum bank uit elkaar te nemen en dingen aan te passen. Waar moet ik dan zoal aan denken? lagers? spindels? (dan kan ik wat kosten aspect bekijken wat verstandiger is, om dan misschien niet een wat duurdere bank te kopen waar die problemen niet zo spelen)
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Advies aanschaf draaibank

Bericht door Mcgyver »

Als de prijs hetzelfde is?

Ik zou nog niet hoeven twijfelen.. de emco!

De emco is 650 tussen de centers... die hbm trouwens 450

Als je 10 minuten staat te werken achter beide banken merk je het verschil al
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
bamatex
Berichten: 45
Lid geworden op: 30 apr 2010 10:49
Contacteer:

Re: Advies aanschaf draaibank

Bericht door bamatex »

Ik heb ooit bij VDH een nieuwe 2e hands (ja dat kan, de bank was nooit gebruikt) EMCO 8 gekocht en idd het is een heel nauwkeurig bankje en ik werk er iedere keer weer met veel plezier mee (gebeurd niet zo vaak). Een vriend van mij heeft al jaren een Myford 7 met verlengd bed en een andere vriend een EMCO 10, beiden maken daar de mooiste werkstukken mee...ik heb ook geen zin meer in een discussie over wat nu beter is (heb ik al gevoerd...zucht), maar zoals je misschien tussen de regels doorleest zou ik ook een goede 2e hands Myford, Emco, Schaublin ( :shock: ) aanbevelen....houdt er wel rekening mee dat je met de aanschaf van de bank er nog lang niet bent, je zult ook beitels, snelwisselaars, spantangen, eventueel een hoogte support etc aan 'moeten' schaffen...
Cheers

Bart
orderit
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 feb 2007 22:22
Locatie: beets
Contacteer:

Re: Advies aanschaf draaibank

Bericht door orderit »

ik ben het wel met arie eens.
het is en blijft een persoonlijk iets geld blijft toch een rol spelen.
ben zelf ooit met een buitelaar bank begonnen.
direct na aanschaf de lagers vervangen en opnieuw afgesteld.
nieuwe motor erop met frequentie regelaar.
later nog een snelwisselaar.
heb altijd met veel plezier erop gewerkt.
maar op een gegeven ogenblik wil je meer.
heb inmiddels een wat groter bankje staan en deze ook omgebouwd naar cnc.
mijn buurman zegt altijd tegen mij denk eraan je bent meer tijd aan de machine kwijt dan dat je werkstukken maakt.
en hij heeft gelijk er is altijd wel iets dat je wilt aanpassen.
alleen als geld geen probleem is kun je direct kopen wat je wilt anders zul je er met de tijd elke keer wat aan veranderen tot je uit eindelijk hebt wat je wilt.
als je het kan bedenken dan kan je het ook maken
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: Advies aanschaf draaibank

Bericht door parallax »

Bedankt voor de vele reacties, blij dat jullie je kennis met deze banken aan mij delen.

Verklaren jullie mij voor gek als ik zeg dat ik toch wel een beetje uitkijk naar een myford super 7?
Zou dit een goede keuze zijn in vergelijk met een Optimum en tenslotte de betere Emco 8/10 bankjes?
Trouwens zit op deze banken standaard een langsvoeding? meende wel te zien dat de spindel wordt aangedreven in de tandwielkast!?!

Myford super 7 verkoop specificatie

380V links en rechtsom draaiend met koppeling (motor blijft dus draaien)
Minimaal 25 maximaal 2150 tpm in 14 stappen.
Beitel is traploos te verdraaien.
TDC 45 cm
Asdoorlaat 16 mm
3 klauw met binnen en buiten bekken.
Setje tandwielen
Center en boorkop
Uitklokmeter
2 boekjes aanwezig

Ben zelf toch wel een beetje van oud en degelijk
het liefst wil ik het zelf vaak zo zwaar mogelijk bouwen :oops:
Plaats reactie