extrude boss

Het Software pakket Alibre Design kan hier besproken worden!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

extrude boss

Bericht door hex173 »

bij deze oefening moet de binnenkant verdiept worden, bij mij wordt de buitenzijde geextrudeerd. Wat doe ik fout ?
Afbeelding
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: extrude boss

Bericht door Arie Kabaalstra »

als het uitstekende deel een Cut-extrude is.. moet je 't reverse vinkje even aanzetten.. of uitzetten als het nu uitstaat..
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: extrude boss

Bericht door hex173 »

stom, ik bedoelde extrude cut. Het materiaal is 5 mm dik en nu wil ik in het midden 3 mm - extrude cut - Ik heb je advies opgevolgd maar dan kom ik buiten het materiaal. Het vlak waarin gewerkt wordt kijk je op, en moet -3mm diep in het midden. Zoals in het voorbeeld. Het is me een keer gelukt, maar nu niet meer.
http://www.uploadarchief.net/files/down ... ep%20b.jpg
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: extrude boss

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je mijn advies ECHT opgevolgd hebt, dan moet het nu goed zijn, en weet je waar je mee bezig bent.. zoniet.. ga terug naar start, en begin opnieuw
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: extrude boss

Bericht door hex173 »

ja, ik heb het echt geprobeerd, denk ik tenminste.
ik heb nu dit op m'n scherm:
http://www.uploadarchief.net/files/down ... ep%20d.jpg
Sketch 2 is de binnenste figuur en moet -3mm= naar binnen, eruit maar het programma haalt 3 mm aan de buitenkant weg.
Ga het tutorial nog maar eens stap voor stap door, zal toch wel een foutje maken.
bedankt voor het snelle antwoorden.
alles wat ik maak, kan beter.
Insp
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 mar 2010 17:21
Contacteer:

Re: extrude boss

Bericht door Insp »

Het lijkt me meer dat je twee profiel lijnen hebt, de buitste of verwijderen of in een contstructie lijn omzetten?
Het Cut-extrude gedeelte doe je namelijk wel goed.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: extrude boss

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja.. daar lijkt het inderdaad op... waar komen die buitenste lijnen vandaan?,, heb die "Face" geprojecteerd op je sketch?..
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: extrude boss

Bericht door hex173 »

hoe die buitenste lijnen daar gekomen zijn weet ik niet. :mrgreen: Ik weet niet hoe je "Face" (vlak) moet projecteren. Maar misschien heb ik dat gedaan.
De buitenste-lijnen weggehaald en nu werkt het.
Allemaal bedankt voor de hulp, kan ik weer verder.
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: extrude boss

Bericht door Arie Kabaalstra »

ergens onderaan de rechtse "Sketch" toolbar staat een icoontje "Project to sketch", daarmee kun je zaken zoals edges, vertices en planes op je sketchplane projecteren, als sketch of als reference geometry ( al dan niet associatief met de brongeometrie )
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: extrude boss

Bericht door hex173 »

bedankt Arie, ik heb inderdaad "Project to sketch" gebruikt. Wel veel moeilijke woorden in 1 zin :shock: die moet ik nog wel zien te plaatsen.
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: extrude boss

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ok.. Geometrische blablabla voor dummies.. Ik schreef over planes, edges en vertices.. my bad.. ik spreek net zo easy english as i speak and communicate in dutch.. nevermind en laat maar zitten.

Enniewee... Planes, da'benne vlakken, edges. da'zijn dan weer de "ribben" tussen de vlakken.. en aan de einden van de ribben hebben er Vertices ( meervoud van Vertex), dat zijn de snijpunten van de ribben....

als je met je muis over een onderdeel in Alibre beweegt dan zie je ze stuk voor stuk oplichten.. de vlakken, ribben en hoekpunten/snijpunten..

die kun je allemaal gebruiken als je een deel van je geometrie wilt kopiëren naar een nieuwe schets.. ook in een assembly kun je bijvoorbeeld een as projecteren op je schetsvlak, om daar keurig een referentie figuurtje van te maken, om zodoende het lager in het onderdeel wat je net aan het ontwerpen was keurig recht voor de as te krijgen..
in de toolbar "Filter" zit een button verstopt waar je kunt kiezen als je gaat selecteren, zo kun je vlakken, of ribben of snijpunten kiezen.. dan reageert alibre niet op de andere 2 mogelijkheden.. wel zo makkelijk als je heel specifiek wat wilt selecteren..

Ik moet mezelf wel een beetje in de gaten houden merk ik... 'k ben nogal handig met Alibre..

Laat ik even een uitdaging poneren!...

wil eenieder die het experiment niet schuwt een 3D model maken van een kubus van 40x40x40 mm, met een gat door de kubus heen, en nu komt het mooie, OVER een LICHAAMSDIAGONAAL Van de kubus..

Vertel me dan ook HOE je het hebt gedaan, en zet er een plaatje bij.. :)

(vertel me dan tevens eens het volgende: Stel, we beginnen midden op een ribbe, en we trekken een lijn rondom de kubus, steeds naar het midden van een aangrenzende ribbe, liggen deze lijnen in een plat vlak?.. )
Insp
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 mar 2010 17:21
Contacteer:

Re: extrude boss

Bericht door Insp »

Ik heb geen Alibre,

maar pakket waarmee ik teken zou je een lijn kunnen tekenen tussen de twee hoeken van de kubus, en vervolgens een gat boren die die de richting van deze lijn volgt.

Ook zou je een gedupliceert coördinaatsysteem op de hoek van de kubes kunnen leggen en deze onder de juiste hoeken stellen zodat feitelijk als een normaal op je te boren gat staat. (nadeel je moet de hoeken berekenen...)

(Dat stuk van rondom de kubes heen, wat bedoel je daarmee.
Als je een lijn van rib naar rib tekent die aangrenzend is, dan kun je dus de eerste keer naar 4 andere ribben? Dus resultaat is naar mijn inzien niet in het platte vlak)
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: extrude boss

Bericht door Mcgyver »

Laat ik even een uitdaging poneren!...

wil eenieder die het experiment niet schuwt een 3D model maken van een kubus van 40x40x40 mm, met een gat door de kubus heen, en nu komt het mooie, OVER een LICHAAMSDIAGONAAL Van de kubus..
Kom tie dan he! das wel effe een leuk off topic itempje... :mrgreen:
3783

Heeft me wel even bezig gehouden maar toch gelukt... heb het wel alleen met solid works gedaan

werkwijze (zal wel een tikkie omslagtig zijn ;-) ):

-kubus getekend met het coordinaten nulpunt in het hart van de kubus...
- kubus eerst over 1 as 45 graden geroteerd t.o.v de top plane waarin is getekend...
-2e rotatie was wat lastiger...om de uiterste punten van de kubus haaks op de top plane te krijgen...
effe de hoek uitgerekend...en ook geroteerd..
-vervolgens op de top plane op de center coordinaten een cirkeltje getekend van rond 10
-dit cirkeltje met "extrude cut" in 2 richtingen "through all" uitgeknipt uit de kubus.

vertel me dan tevens eens het volgende: Stel, we beginnen midden op een ribbe, en we trekken een lijn rondom de kubus, steeds naar het midden van een aangrenzende ribbe, liggen deze lijnen in een plat vlak?.. )
Deze zie ik effe niet voor me...... een lijn vanuit het midden rondom de kubus naar de aangrenzende ribbe...

Ik denk als je 1 keer vanuit het midden van een ribbe ronbdom een kubus gaat dan ligt DAT in een plat vlak...
Herhaal je dat een paar keer over andere ribben dan heb je meerdere platte vlakken waar deze op ligt?! :shock:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: extrude boss

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ahh... kijk er eens aan..

de manier waarop je begonnen bent is wel de meest effectieve.. als je het Origin van je assen in het hart van de Kubus hebt, kun je het Origin gebruiken voor de rest van de constructie...

Ik heb dit geintje in alle pakketten waarmee ik gewerkt heb al eens uitgeprobeerd, en het is in alle pakketten van't zelfde laken een pak..

je begint met een Kubus.. dus je tekent een vierkantje met de Origin in het midden.. dan doe je een midplane extrusion om je Kubus te krijgen..

dan.. (this is where the magic starts), selecteer je 2 tegenoverliggende hoekpunten van de Kubus, en maakt daar een Axis doorheen.. die Axis, ligt dus daar waar later het gat gaat komen.. nu heb je 2 opties... in elk geval maak je een plane aan.. dat kan op één van de hoekpunten op de Axis, of ( en da's de meest logische) je selecteert de Origin, en de Axis, en maakt daar een plane op, in het hart van de Kubus..

Daar teken je dus je rondje op, en die trek je door de kubus met een Cut-extrude..
als je een lijn trekt rondom de kubus, beginnende op het midden van een ribbe, telkens naar een aangrenzende ribbe, dan zul je zien dat al die lijnen OP het vlak in het hart van de Kubus liggen.. het vlak dat we haaks op de lichaamsdiagonaal hebben gelegd.... die lijn ligt dus op een plat vlak, en vormt.. een regelmatige 6-hoek.. raar maar waar... :)
Plaats reactie