mach 3 instellingen

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
marcoooo
Donateur
Berichten: 624
Lid geworden op: 28 apr 2009 16:32
Locatie: vlissingen (zeeland)

mach 3 instellingen

Bericht door marcoooo »

ik heb even hulp nodig !

nu is mijn hd van de frees pc gecrashed en ik heb deze in een externe behuizing gedaan en ik kan gelukkig nog wel bij sommige files zoals de mach folder

nu vraag ik mij af of dat mach 3 mijn settings ergens in een file zet zodat ik na een nieuwe install deze file kan copieren en dat dan me instellingen weer goed staan ?

moet even bekenen dat ik niet gezocht heb op het forum dit omdat ik het even te druk heb met een nieuwe install :evil:

en ik hoop dat iemand mij even kan helpen
same same but diffrent
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: mach 3 instellingen

Bericht door Linki »

Je moet je .XML file redden.



pagina 75 van de Nederlandse handleiding.

Wanneer de executionfile “Mach3.” wordt opgestart zal U onmiddellijk gevraagd worden om
het profielbestand te gebruiken. Dit profielbestand zal zich over het algemeen in de Mach3-
folder bevinden en heeft een extensie gelijk aan .XML. Men kan de inhoud van deze
profilebestanden bekijken en afprinten met internet Explorer, gezien XML een gangbare taal
is op veel webpagina’ s.
Bij het installeren van het programma worden snelkoppelingen gemaakt om het bestand
Mach3.exe uit te voeren met de huidige profielen voor frezen (Mach3Mill) en voor draaien
(Mach3Turn). Men kan gerust zijn eigen snelkoppelingen creëren met telkens een ander
profiel. Zo is het mogelijk met één computer tal van verschillende types machines te besturen.
Dit is zeer nuttig indien men meer dan één machine heeft met telkens andere instelwaarden
voor het afregelen van de motor, of verschillende opstellingen bezitten inzake eind- en
homeschakelaars.
Man kan ofwel de file” Mach3.exe” uitvoeren en kiezen uit de lijst van de beschikbare
profielen zoals Mach3Mill, Mach3Turn, Laser enz., ofwel kan u bijkomende snelkoppelingen
maken specifiek voor een nieuw te kiezen profiel.
In de snelkoppeling is het te laden profiel gegeven in het “ /p” argument in het doel van de
snelkoppelingseigenschappen. Laten we eens als voorbeeld de eigenschappen van de
snelkoppeling Mach3Mill bekijken door een rechter muisklik op de snelkoppeling zelf.
Een .XML-bestand voor een bepaald profiel kan gemaakt worden met eender welke editor
maar we raden u ten zeerste aan dit niet te doen tenzij men werkelijk thuis bent in deze
materie, end dat men weet wat elke input betekent. Sommige gebruikers welke niet volledig
hiermede vertrouwd waren hebben in het verleden wel eens nare dingen meegemaakt met
verkeerd geformateerde bestanden. Men moet er zich van bewust zijn dat sommige zaken in
de schermlayout alleen gecreëerd kunnen worden wanneer bij het gebruik van de
mach3menus, de huidige ingestelde waarden worden overschreden.
'DDURPLVKHWGXVYHHOYHLOLJHURPGHFRQILJXUDWLHPHQXVYDQ0DFK]HOIWHJHEUXLNHQ
RPGH;0/SURILOHQWHXSGDWHQ
Wanneer een nieuw profiel werd gemaakt, dan zal een andere map worden aangemaakt
teneinde de macros daarin op te slaan en te bewaren. Indien je echter aan het “ clonen” gaat
van een profiel met typische macro’ s dan moet men er voor zorgen dat alle dergelijke macro’ s
naar dat nieuwe profiel worden gecopiëerd.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: mach 3 instellingen

Bericht door Mcgyver »

Inderdaad,

Je moet je mach3mill.xml en je mach3turn.xml zien te bewaren.. afhankelijk of het gaat om een draai of freesbank ;-)

Hier staan al je instellingen in kwestie van kopieren en het werkt weer..

Vergeet ook je licentie file niet!

das je mach1lic.dat... ook niet onbelangrijk als je niet ergens anders een kopietje van je licentie hebt!
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
marcoooo
Donateur
Berichten: 624
Lid geworden op: 28 apr 2009 16:32
Locatie: vlissingen (zeeland)

Re: mach 3 instellingen

Bericht door marcoooo »

thnx

ik heb net besloten om van de situatie gebruik te maken om de besturing en pc in 1 kast te gaan monteren

ik heb heel de map van mach kunnen reden en op me server gezet ...

maar het zal pas volgend weekend (op ze vroegst ) dat ik die nodig heb

maar weet nu welke er belangrijk zijn
same same but diffrent
Gebruikersavatar
marcoooo
Donateur
Berichten: 624
Lid geworden op: 28 apr 2009 16:32
Locatie: vlissingen (zeeland)

Re: mach 3 instellingen

Bericht door marcoooo »

tja heb ik weer !!

alles netjes in een alu kast gemaakt (dacht ik)

power er op en wat denk je moederbord zo dood als een pier !!! het was een moederbord uit een barebone dus kan ik ook niet vervangen omdat het geen standaard form factor is

dus ik ben weer tereug bij af :evil:
same same but diffrent
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: mach 3 instellingen

Bericht door skillalot »

Kan je er geen mini-itx moederbord in kwijt? (17x17cm), of anders een micro-itx (12x12cm).
http://www.myelectronics.nl heeft veel van dat spul.

Gr Sascha
Gebruikersavatar
marcoooo
Donateur
Berichten: 624
Lid geworden op: 28 apr 2009 16:32
Locatie: vlissingen (zeeland)

Re: mach 3 instellingen

Bericht door marcoooo »

ok een andere pc op gesnort 1.7 ghz p4 moet kunnen maar nu laat ik hem lekker in zijn behuizing :lol:

maar nu ik toch bezig ben wat heb ik nodig om in combinatie met mach3 me kress aan en uit te schakkelen

wat ik zelf denk is een 5 v relay en een wand contact doos

maar hoe laat ik mach3 dan het relay inschakkelen :?:
same same but diffrent
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: mach 3 instellingen

Bericht door Mcgyver »

Das niet zo mooeilijk...

In config/ports and pins/ output signals moet je een output configureren...

Dus het juiste port en pin nummertje invullen op de uitgangs pin waar je hem op hebt gezet...

Vervolgens bij spindle setup de "relay control"juist instellen op je zojuist geconfigureerde output..

Dus als je output 2 hebt ingesteld moet je ook output 2 invullen voor "clockwise"


Het meest simpele is om een solid state relais te gebruiken... die kan je evt direct op de lpt aansluiten (is al optisch geisoleerd) en met zo'n solid state kan je direct je spindle schakelen...

Je kan ook via een optocoupler een klein relay schakelen... een relaitje kan je niet direct op de lpt zetten i.v.m. het stroom verbruik... met een optocoupler kan je bijvoorbeeld ook een 12V of 24V relais schakelen...


Meestal gebruik ik een aantal kleine relaitjes die als het nodig is een zwaar relais aanstuurd om grotere stromen te kunen schakelen...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
marcoooo
Donateur
Berichten: 624
Lid geworden op: 28 apr 2009 16:32
Locatie: vlissingen (zeeland)

Re: mach 3 instellingen

Bericht door marcoooo »

aha

en waar dient het breakout board dan voor ? die is toch ook ge opto nogwat :)

Afbeelding
same same but diffrent
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: mach 3 instellingen

Bericht door Linki »

Als je Mach3 weer aan de praat hebt is het misschien goed om ook de C.V. mode eens te bestuderen.

" -General Configuration (LookaHead____ Lines)

Only applicable in CV mode. This determines how far “down the road” Mach-3's motion
planner is looking. Setting this to a low number is like driving your car while being very
nearsighted. A high setting is like 20/20 vision and using binoculars when necessary to
see far down the road. This allows the software to better able to adapt to sudden changes
in the motion path. It is recommended to keep this at around 200 for most cases. The
maximum value is 1000, and setting this high may cause problems depending on the
speed of your computer. "

http://www.machsupport.com/docs/Mach3_CVSettings_v2.pdf

Zorgt voor een beter motion gedrag.
Gebruikersavatar
marcoooo
Donateur
Berichten: 624
Lid geworden op: 28 apr 2009 16:32
Locatie: vlissingen (zeeland)

Re: mach 3 instellingen

Bericht door marcoooo »

zit net even de ports and pins settings door te kijken

en moet ik dan bv onder output de enable 1 op poort 1 pin 2 zetten

of moet ik onder motor outputs zijn ?
same same but diffrent
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: mach 3 instellingen

Bericht door Linki »

De enable zijn eigenlijk voor je drives bedoeld, maar iets lager staan de outputs.
Gebruikersavatar
marcoooo
Donateur
Berichten: 624
Lid geworden op: 28 apr 2009 16:32
Locatie: vlissingen (zeeland)

Re: mach 3 instellingen

Bericht door marcoooo »

voordat ik de solid state relay ga bestellen vraag ik mij het volgende ook nog af

ik wil met lucht gaan koelen maar zou graag willen dat hij alleen blaast als hij aan het frezen is en niet als die in ijlgang is is dit ook te regelen met mach 3 ? een 220v lucht klep is het probleem niet dus dat zou eventueel ook met een solid state relay kunnen
same same but diffrent
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: mach 3 instellingen

Bericht door Mcgyver »

tuurlijk kan dat...

Je kan een output configureren op dezelfde manier als je een output insteld voor spindle on/off

daarna de geconfigureerde output instellen voor flood of mist

Met M7 en M8 kan je flood en mist schakelen.. met M9 zet je het weer uit...


Dus gewoon die M codes in je g-code plaatsen en hij gaat aan wanneer je wilt
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie