proper machientje

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

cncfranky
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 mar 2010 21:45
Locatie: groot Brugge
Contacteer:

proper machientje

Bericht door cncfranky »

http://www.youtube.com/watch?v=5C_I3JePFzg

moet er niet veel over zeggen, gewoon top !

groeten cNcFranky
Beetje van alles en van alles een beetje
Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: proper machientje

Bericht door Alex.hobby »

Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Alex
Alex, professioneel hobbyist
cncfranky
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 mar 2010 21:45
Locatie: groot Brugge
Contacteer:

Re: proper machientje

Bericht door cncfranky »

http://www.datrondynamics.com/
The Rolls Royce van de routers, niet te doen wat dat allemaal kan, de afwerking van de router is echt wel de max, denk mijn tafelbed ook in composiet te maken, enkele kanalen maken in de mal voor de vacium aansluiting kan toch niet slecht zijn, eventueel met inzetstukken om zo de werkstukken in de tafel te laten zakken omdat routers toch vaak in de hoogte beperkt zijn.
Even binnenwippen bij Vosschemie....
moet dit even kwijt.....

groeten cNcFranky
Beetje van alles en van alles een beetje
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: proper machientje

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je kunt voor Epoxy ook eens kijken bij Polyservice.. daar haal ik al mijn Composiet materiaal..

't lastige is alleen.. hoe ga je het vlakken?..
zo'n Datron is inderdaad wel een mooie machine..ik met alleen de spil al blij zijn.. HSK25E... wil ik ook op mijn Beagle-1 VMC 2814.. Carrouselletje eraan.. en blazen met die bak.. :)
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: proper machientje

Bericht door Danny »

Voor epoxy kan je ook terecht bij Mr Boat.
http://www.mrboat.nl/producten/epoxy/
cncfranky
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 mar 2010 21:45
Locatie: groot Brugge
Contacteer:

Re: proper machientje

Bericht door cncfranky »

Dag Arie,
zou een mal maken met daarin de kanalen voor vacium en M8 getapte moeren, de tafel zou ik een dikte van 200mm willen maken met stalen blokken om de kunsthars overal dezelfde dikte te behouden omwille van de krimp.
Met de ingegoten stalen blokken kan ik deze dan op de vlakslijpmachine magneet klemmen om deze dan vlak te maken.
Zal de nodige studie nog moeten maken, maar mijn cnctje zal hieraan zelf ook wel zijn bijdrage doen om de mal te maken.
Als ik nu de blok giet en ik frees er op mijn cnc een kader uit, dan kan dit toch niet vlakker zijn?
Heb weer stof tot nadenken al ben ik nog bezig met het afwerken van mijn emco compact 6, dus de tafel moet nog even wachten.

Groeten cNcFranky
Beetje van alles en van alles een beetje
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: proper machientje

Bericht door Arie Kabaalstra »

Stukken staal ingieten, en dan op een vlakslijp machine vlakken, ik denk dat dat de beste oplossing is..

je staal moet dan wel perfect vlak zijn, dus éérst 2 strippen frezen/boren, en dan slijpen, en ze dan tijdelijk vastzetten met 2 andere geslepen balken.

als je dan de boel op de slijpmachine gaat zetten.. eerst de strippen op je magneetplaat uitvullen met Folieband dan de top slijpen, en de "hulpbalken" op de geslepen top monteren, en die eveneens vlakslijpen.

Daarna de plaat omdraaien, en op de hulpbalken op de machine zetten, en de strippen slijpen.. dan weet je zeker dat je zuiver bent.. "eitje eigenlijk... " :lol:

als je een Epoxy-graniet composiet maakt.. daar ga je met je freesje niet meer doorheen komen...
Mogelijk moet je wel even een andere steen op je vlakslijpmachine zetten, maar da's dan ook het enige..

vraag voor zoiets even na bij een steenhouwer, en GEBRUIK VEEL koeling..
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: proper machientje

Bericht door Damocles »

Ik vind deze ook wel bij de titel van het topic passen : http://www.youtube.com/watch?v=MqNfhjTzv4Q
Een epoxy-graniet machine is niet het goedkoopste maar volgens mij wel de beste keuze die je kan maken.
Als je de tijd en de machines hebt, of het budget om te laten vlakken zeker het beste.

En tenslotte is er eigenlijk geen verschil of het nu een stalen, aluminium of EG machine is voor het vlakken en dergelijke. Mss dat de uitvoering wel wat verschilt, maar de prijs en dergelijke niet echt.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
cncfranky
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 mar 2010 21:45
Locatie: groot Brugge
Contacteer:

Re: proper machientje

Bericht door cncfranky »

Ben met allen eens, zal beginnen met de materiaal keuze in kunststof gietmassa eigenschappen, op basis daarvan een mal maken met mijn opties zoals vacium kanalen en M8 tapgaten om de boel onderaan en de werkstukken bovenaan de tafel te kunnen monteren-opspannen, dan moet ik ervoor zorgen dat ik alles in 1 KEER KAN GIETEN, dat zal waarschijnlijk mijn grootste uitdaging zijn, zal me wel wat kosten maar zal ook het beste zijn wat ik voor mijn router wil, stabiliteit wil ik en is zeker te doen met deze techniek.
Indien een beter idee voor een tafel met goeie opspanmogelijkheden zijn zeker welkom, hiervan is nog niet veel geschreven op dit forum. . .
Vlakheid voor het graveren van 0,5 mm plaatjes op een lengte van 500mm wil ik bereiken en dit kan enkel op een vacium tafel die echt vlak is en daar wil ik naar streven.
Een beter idee? Laat maar komen. . .

Groeten cNcFranky
Beetje van alles en van alles een beetje
cncfranky
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 mar 2010 21:45
Locatie: groot Brugge
Contacteer:

Re: proper machientje

Bericht door cncfranky »

Ben hier terug, in de eerste link van deze topic zie je een hd film en op 42 sec zie je een inzetstuk die je uit de tafel kan halen, onder de tafel is nog een haaks bed om de werkstukken in de tafel te laten zakken, zo heb je meer mogelijkheden en dit wil ik gaan verbouwen op mijn machine.
Nu staat de as voor de Y in het midden, denk niet als ik deze aan 1 kant plaats dat dit problemen kan geven.
Dan zie je in de film ook de dwarsbalk die verstelbaar is en ook toepasbaar is aan de bovenkant van de tafel, ga dit even uittekenen.
Of misschien van de complete tafel een offerte vragen bij Datron ;) nieuwschierig wat me dat gaat kosten.

Groet
Beetje van alles en van alles een beetje
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: proper machientje

Bericht door Damocles »

Hopelijk vind je het niet zo erg dat ik dit topic wat "vervuil" maar ik vind het wederom helemaal bij de titel passen.
Misschien moet een mod een sticky openenen met een overzicht van allemaal mooie machines?

Deze bevind zich in de categorie zelfbouw en komt zo op het eerste zicht toch nog boven de Beagle te staan! :shock:
http://translate.google.nl/translate?js ... 44&act=url

http://www.youtube.com/user/Mexpamet#p/u/1/6pr4nYXU2cA

Amen!
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: proper machientje

Bericht door tuurbo »

Hee Damocles....
dat ding(uit polen?) is zo te zien beter dan alles waar ik professioneel
mee (heb) gewerkt!
Dat is inderdaad een proper masjien!
:lol:
Maar die datron is ook mooi,die ijlgang/versnelling is toch supersnel?
En die toolwissel dan weer superlangzaam,maar wel mooi!
Heb nog nooit een router snel zien toolwisselen trouwens
Het zijn gewoon 2 heel andere filisofieen geperfectioneerd zeg maar.
de router,en de freesbank.
Wat ik wel geniaal vond bij datron,is dat opspannen van de zijkant
van een grote plaat zeg maar,hoepla,in een luik in de tafel!
Heb ik nooit eerder gezien!
cncfranky
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 mar 2010 21:45
Locatie: groot Brugge
Contacteer:

Re: proper machientje

Bericht door cncfranky »

hallo,
heb een offerte aanvraag gedaan bij Datron, als ik meer weet dan post ik het hier.
idd. de toolwissel langzaam maar kan je volgens mij wel instellen, leuk is luikje open snel een tooltje wisselen calibreren en vooruit...en die tafel is echt de max met dat inzetstuk.
De mannen met wit jasje is ook niet normaal, stel je voor dat je zo metaalbewerking doet, int wit ....lol
Int zwart kennen we allemaal denk ik....;)
60000 tr dat spindeltje, zie de spaantjes vliegen, is toch niet meer normaal.
Sta van Datron toch wel paf als ik mijn cnctje bekijk... waaar zijn de grenzen van dit alles...
geniet nog van het filmpje als ik er aan terug denk!

groetjes
Beetje van alles en van alles een beetje
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: proper machientje

Bericht door Leeuwinga »

Die DATRON machines zijn pererduur, onbereikbaar voor een hobbyist
Moet je wel een erg grote kist met frankjes, sorry euro,s hebben.
Cees
Plaats reactie