Schuine kant frezen, waarmee ??

Moderator: Moderators

heroism50
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 sep 2011 23:00

Schuine kant frezen, waarmee ??

Bericht door heroism50 »

Hallo,

ik heb binnenkort een klus waarmee ik een grote partij stalen platen van 12mm de zijkant moet afschuinen onder een hoek van 45 graden.
Ik heb een goede stabiele conventionele freesbank, waar ik een mal op wil maken waarmee ik meerdere platen onder 45 graden in kan spannen.
Welk type frees kan ik hiervoor het beste aanschaffen,om op een snelle manier deze klus te klaren.
Graag ook even vermelden met welke snijsnelheid je er mee kan werken. Het materiaal is normaal constuctiestaal (st.37-2).

Groet,
Johan
Gebruikersavatar
hessel_swart
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 mei 2010 23:39
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: Schuine kant frezen, waarmee ??

Bericht door hessel_swart »

heb je niet een mantelfrees met wisselplaten die onder 45gr staan ?
dan is het simpelweg een paar aanslagen links en rechts , en misschien in 2 stappen die hoek er af frezen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Schuine kant frezen, waarmee ??

Bericht door Arie Kabaalstra »

hessel_swart schreef:heb je niet een mantelfrees met wisselplaten die onder 45gr staan ?
BLijkbaar niet.. anders stel je zo'n vraag niet..

de rechtse... :lol:
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Schuine kant frezen, waarmee ??

Bericht door skillalot »

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Schuine kant frezen, waarmee ??

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ook leuk, maar een beetje een dure oplossing "dontchathink?"
snader
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 jan 2010 21:30
Locatie: venlo-blerick

Re: Schuine kant frezen, waarmee ??

Bericht door snader »

wat voor een freesbank heb je, kun je de kop niet gewoon onder 45graden zetten?
Gebruikersavatar
hessel_swart
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 mei 2010 23:39
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: Schuine kant frezen, waarmee ??

Bericht door hessel_swart »

Arie Kabaalstra schreef:Ook leuk, maar een beetje een dure oplossing "dontchathink?"
hobby's kosten geld .... als hij het moet laten doen is hij nog veel meer kwijt ...
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: Schuine kant frezen, waarmee ??

Bericht door EyEleSS »

Mischien dat jullie de begin post nog maar is goed moeten lezen.. TS wil een mal maken dat ze al onder 45 graden staan.. Hij wil alleen weten wel ke frees hij het best voor staal kan gebruiken en welke snelheid erbij.. ;-)
heroism50
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 sep 2011 23:00

Re: Schuine kant frezen, waarmee ??

Bericht door heroism50 »

Het is een CME freesbank.
Als je meerdere platen op elkaar wilt inspannen en allen gelijktijdig wil voorzien van een schuine kant, kun je dit alleen doen om de platen schuin in te spannen en de freeskop recht te laten staan en niet door de freeskop onder een hoek te zetten.
Ik heb net op de site van sandvik 2 vlakfrezen gezien met wisselplaten, nm. de coromill 245 en de coromill 490. Ik denk dat ik hiermee op een snelle manier kan werken. Welke kan ik hiervoor het beste gebruiken, bij de ene staan de wisselplaten onder een hoek van 45 graden en de andere onder 90 graden....

Voor de duidelijkheid, ik moet niet alleen afbramen onder een hoek van 45 graden, maar de hele zijkant moet schuin, dus het te verspanen materiaal is een driehoek met als hoogte en breedte 12mm. Is dit met deze frees in 1 keer te verspanen ?Welke snijsnelheid en spaandikte gebruiken ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Schuine kant frezen, waarmee ??

Bericht door Arie Kabaalstra »

EyEleSS schreef:Mischien dat jullie de begin post nog maar is goed moeten lezen.. TS wil een mal maken dat ze al onder 45 graden staan.. Hij wil alleen weten wel ke frees hij het best voor staal kan gebruiken en welke snelheid erbij.. ;-)
waarom ALLE platen in 1 keer bewerken, als er maatafwijkingen in zitten, dan ben je al gezien..
als je de kop scuin kan zetten ( die vraag is nog altijd NIET beantwoord), dan ben je klaar met een aanslagje, plaatje erin.. frees erlangs.. en dat kan met een beetje mazzel in 1 pass.. en dan ben je't heertje..

een frees met een 45° is ook een optie.. maar mogelijk moet je dan meerdere passes maken per plaat..
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Schuine kant frezen, waarmee ??

Bericht door André »

Als je een beetje zoekt op Ebay kom je met regelmaat 45 graden kopfrezen tegen.
Ik heb zo een 80mm 45graden met TPUN plaatjes erin. Is niet hightech maar doet wat het moet doen voor deze hobbybob.

http://link.marktplaats.nl/481968263
http://www.ebay.de/sch/Metallbearbeitun ... 86.c0.m282
Gebruikersavatar
jaapmagnum44
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 aug 2010 20:36
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Schuine kant frezen, waarmee ??

Bericht door jaapmagnum44 »

wat is een grote partij ? 20 of 1000 ?hangt ook veel van af vind ik en wat is de lengte van de schuinekant? dit
heeft allemaal met de looptijd te maken ,daarna ga je pas een keus maken van het gereedchap.

gr jaap
heroism50
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 sep 2011 23:00

Re: Schuine kant frezen, waarmee ??

Bericht door heroism50 »

voor 20 platen ga ik geen nieuw gereeedschap aanschaffen. De serie is voldoende groot om een vlakfrees aan teschaffen zoals in mijn vorige post.Daar staat ook de lengte van de schuine kant.
Ik weet alleen het verschil niet tussen de beide vlakfrezen in mijn vorige post!!Welke van de twee kan ik het beste inzetten?
Gebruikersavatar
Dwarsligger
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 feb 2011 19:20
Locatie: Woubrugge

Re: Schuine kant frezen, waarmee ??

Bericht door Dwarsligger »

Ik snap niet dat je zo'n klus aangaat zonder ook maar besef te hebben van wat voor soort gereedschap je wilt gebruiken, welke snijsnelheid daarbij hoort en hoe je zo'n serie het best kunt aanpakken qua opspannen.
(en daarbij is het geen cnc en dit wel een cnc forum, maar dat is detail...)

Wat je het best kan doen is je verstand gebruiken door: een geschikte frees kopen, RTM: de productspecificaties erbij opzoeken (Vc en Fz) een doordachte opspanning te maken.

Succes!
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
Plaats reactie