Toolsetter.

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
alfredb
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 mei 2009 17:30
Locatie: Breskens
Contacteer:

Toolsetter.

Bericht door alfredb »

Heb een wel bekende toolsetter aangesloten,op mijn Cpuv3,en wil deze gebruiken voor de nuling van mijn Z-as.
De macro ingevoerd in macro.cnc.file,opslaan en de computer opstarten.
En dan kijken of de toolsetter werkt,gaat naar beneden raakt toolsetter aan rode ledje wordt groen prima.
En dan is bij line- G92 Z43.00..............,en krijg ik Warning Error job line command not found.
Manual open en dan zie je iets over calibreren - g0sub calibrate...........,via MDI.
Moet dit wel of is het probleem iets anders,wordt hier weinig wijs uit.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Toolsetter.

Bericht door Arie Kabaalstra »

heb je je toolsetter al gecalibreerd?
alfredb
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 mei 2009 17:30
Locatie: Breskens
Contacteer:

Re: Toolsetter.

Bericht door alfredb »

Calibreren?

Bedoel je via MDi- g0sub calibrate_tool_setter.Dat heb ik ingetypt en afgesloten met enter.
Krijg nu op het beeldscherm- probe start is 1,wating for 0. Bedoel je dit met caliberen?????
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Toolsetter.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik mag toch hopen dat je niet in de veronderstelling verkeert dat je machine precies weet waar je toolsetter staat, en wat de Z-Hoogte in machinecoordinaten is?..
Dat moet de besturing natuurlijk WEL weten

is dat het enige wat je te zien krijgt? enneh.. Manuals.. ooit van gehoord.. ooit gelezen? bladzijde 60 en verder..
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Toolsetter.

Bericht door didado »

Alfred, wat probeer je precies te doen? Zet je de toolsetter op het werkstuk om een freesje te nullen of wil je hem gebruiken om verschillende gereedschappen en hun lengtes in de Tooltable te krijgen?
alfredb
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 mei 2009 17:30
Locatie: Breskens
Contacteer:

Re: Toolsetter.

Bericht door alfredb »

Op het werkstuk zetten en de freesje nullen.
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Toolsetter.

Bericht door didado »

In dat geval hoef je niets te kalibreren en zit de fout kennelijk in de makro. Welke versie van de software gebruik je.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Toolsetter.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Niet helemaal waar.. je zult toch de hoogte van je toolsetter moeten weten om de hoogte op + toolsetter te zetten..
roger de poger

Re: Toolsetter.

Bericht door roger de poger »

;Zero tool tip example
Sub user_1
msg "user_1, Zero Z (G92) using toolsetter"
(Start probe move, slow)
f30
g38.2 z-100
(Move back to touch point)
g0 z#5063
(Set position, the measuring device is 43mm in height, adapt for your measuring device)
G92 z43
(move 5 mm above measuring device)
g91 (incremental distance mode)
g0 z5
g90 (absolute distance mode)
m30
Endsub
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Toolsetter.

Bericht door Arie Kabaalstra »

(Set position, the measuring device is 43mm in height, adapt for your measuring device)
G92 z43
PRECIES!.. en hoe doe je dat het best?.. wel.. je klemt een werkstuk op je machine, en een frees in de spil.. we gaan gemakshalve even uit van GEEN gebruik van gereedschapslengte offsets.. dus na elke toolchange 't werkstukoppervlak weer nullen.. jullie weten.. deze methode geniet niet mijn voorkeur, maar goed.. 't kan..

jog met je frees naar vlak boven je werk.. , en pak een paspen, of een ander pennetje (freesje) met een bekende diameter.. leg deze op je werk, tegen de frees in de spil, en jog in stapjes omhoog, als 't pennetje er bijna onderdoor kan, dan ga je naar 0.05 of 0.01mm stapjes.. net hoe zuiver je het zelf wilt hebben.. op het moment dat het pennetje met enige wrijving onder de frees door kan..dan staat je frees op +pendiameter ( meestal pak ik een freesje met een schacht van 6 ).. dus zet ik dan mijn Z op 6 (deze methode gebruik ik ook als ik mijn freeslengte gemeten heb op de toolsetter, dan nul ik het werk, en hoef dat niet meer te doen als ik een frees wissel, want ik meet de lengte op.. )
je kunt nu een eind omhoog joggen, en dan je setter onder de frees zetten.. dan tik je in MDI in:

Code: Selecteer alles

G38.2 Z6 f30 
als de machine gestopt is, dan tik je in:

Code: Selecteer alles

msg#5063
dan toont USBCNC de Zhoogte van het schakelpunt van je setter.. DAT IS DE WAARDE DIE JE IN DE MACRO ZET!
alfredb
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 mei 2009 17:30
Locatie: Breskens
Contacteer:

Re: Toolsetter.

Bericht door alfredb »

Probleem is opgelost een nieuwe versie van Usbcnc V3 erop gezet.

Als werkt perfect,vriendelijk bedankt voor jullie informatie
Plaats reactie