USBCNC & THC

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

USBCNC & THC

Bericht door Sjuul »

Beste forumvrienden,

Kan iemand me vertellen hoe je USBCNC en een THC systeem mooi laat samen werken.
Ik wil graag de Toorts Hoogte regeling integreren in USBCNC.
Het mooiste was natuurlijk als je het THC systeem dmv ingangen op de print aan USBCNC kunt laten vertellen dat hij de Toorts (Z-as) positief of negtief moet compenseren tijdens de afloop van het programma.
Ik heb deze vraag al aan Bert gesteld en die vertelde me dat dat vooralsnog niet gaat.

De makkelijkste weg is nu (volgens mij) dus om op de Zas nog een verstelling te bouwen die dan door de THC gestuurd wordt. omdat dat dus weer Xtra gewicht betekent lijkt me dat niet de beste oplossing

Een mooiere optie zou zijn als je na het bereiken van de starthoogte de sturing van de Zas stappenmotor kunt overnemen en dan gedurende de afloop van het programma de thc de hoogte laat bepalen.

Wellicht zit ik er helemaal naast en zit het compleet anders. zal niet de eerste keer zijn
Ik hoor het graag.
Alvast bedankt
Sjuul
Gebruikersavatar
dennisd
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 nov 2008 22:35
Locatie: 't Zandt

Re: USBCNC & THC

Bericht door dennisd »

Frezen met grote vrezen
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: USBCNC & THC

Bericht door skillalot »

Als je het in USBCNC voor elkaar kan krijgen dat wanneer je gaat snijden, er een signaal vanuit USBCNC komt die de z-as controller aanstuurt, en vervolgens op een signaal van die controller terug wacht totdat hij mag bewegen, dan is zo een bovenstaand systeem een optie.
Zoiets is met een arduino of iets dergelijks zelf ook te maken lijkt me, maar je moet eerst die in en uitgangen voor elkaar hebben dan.

Of Mach3, daar zit het ingebouwd...
Gebruikersavatar
dennisd
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 nov 2008 22:35
Locatie: 't Zandt

Re: USBCNC & THC

Bericht door dennisd »

Ja daar heb je een punt, het moment dat de thc mag beginnen met corrigeren dat zou eventueel met het arc ok signaal uit de plasma snijder kunnen.
Maar usbcnc op het arc ok signaal laten wachten met de X Y beweging is volgens mij een probleem.
Frezen met grote vrezen
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: USBCNC & THC

Bericht door wilfred1970 »

als usbcnc een pause-input heeft, kun je dat toch integreren?
ik probeer maar mee te denken..
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: USBCNC & THC

Bericht door Sjuul »

wilfred1970 schreef:als usbcnc een pause-input heeft, kun je dat toch integreren?
ik probeer maar mee te denken..
:idea: ;-)

lijkt me een goeie optie om eens mee te oefenen.
Het duurt nog even voor ik het weer oppak omdat ik de thc als extra optie zie.
Als ik de machiene zover heb ga ik me daar mee bezig houden.
Je kunt pas echt wat gaan gaan proberen als je ook je machine zover hebt.

Wie weet is er nog iemand mee bezig en kan deze al aan de slag met deze handige tips

Sjuul
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: USBCNC & THC

Bericht door skillalot »

Geven de goedkope chinese plasmasnijders een arc ok signaal uit dan?

Met cncusb kun je het wel doen overigens. Ext pin kun je configureren als pause input, en de limit van 4e as kun je gebruiken als E-stop. Dan zou het zelfs met de MK1 controller al kunnen, en dus ook met de DIY versie.
Voor een paar tientjes kun je experimenteren.
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: USBCNC & THC

Bericht door Sjuul »

skillalot schreef:Geven de goedkope chinese plasmasnijders een arc ok signaal uit dan?
Helaas, wat wel heel gemakkelijk gaat is de zaak open schroeven, eenmaal binnen heb je genoeg plaats om het een en ander in te bouwen. Ik zat te denken om mbv shunt-weerstand een schakelingetje te maken als het amperage is gestabiliseerd laat ik een uitgang hoog worden.
Maar misschien weet iemand iets beters te verzinnen. (gelijkstroommeting +/-40A)

Sjuul

6231
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: USBCNC & THC

Bericht door H@ns »

Misschien een reed contact langs de massa kabel als motion signaal.
Of een andere sensor die reageert op een stroom door de plus of min kabel.
Dan is het in iedergeval galvanisch gescheiden. ;-)
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: USBCNC & THC

Bericht door Sjuul »

H@ns schreef:Misschien een reed contact langs de massa kabel als motion signaal.
Of een andere sensor die reageert op een stroom door de plus of min kabel.
Dan is het in iedergeval galvanisch gescheiden. ;-)
Is lastig omdat het gelijkstroom is, het zal vast mogelijk zijn maar mijn electronica kennis reikt net ver genoeg om het te begrijpen, maar bedenken/ontwerpen is toch net ff wat anders. Misschien kan iemand me op de goeie weg helpen ;-)
Ik heb al eens een stroom-meet-spoel erom gehangen maar met gelijkstroom meet je niks (wist ik, toch proberen :roll: ), ik hoopte ook niet op een meting maar meer op een verandering waar ik dan iets mee zou kunnen... helaas

Als je gaat googelen met de zoekwoorden "diy arc ok signal" kom je wel op wat ideeen, ik heb paar sites gevonden waar ze een hall-effect sensor gebruiken... ik vermoed dat ze hiermee de verandering van magnetisch veld op/buiten de kabel kunnen meten en dan iets laten schakelen... :?:

Wat ik nog als optie in het achterhoofd had was aan de primaire kant de stroom meten, als ik zie dat hij flink wat ampères op een stabiel niveau uit het net begint te trekken zal de boog wel ok zijn...

Ik weet ook dat er gelijkstroom meetspoelen zijn maar die vind ik persoonlijk te duur voor de hobby...

Sjuul
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: USBCNC & THC

Bericht door vip1980 »

http://www.virtualvillage.nl/50a-digita ... 0-090.html

prijs valt toch wel mee voor een meter die DC amperage kan meten....heb hem thuis ook wel voor iets anders....
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: USBCNC & THC

Bericht door wstoof »

Sjuul schreef: Ik weet ook dat er gelijkstroom meetspoelen zijn maar die vind ik persoonlijk te duur voor de hobby...
Sjuul
Aan wat voor bedrag moet je dan denken voor z'n DC meet spoel ?
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: USBCNC & THC

Bericht door wstoof »

Ik heb ooit een THC300 bij Bob Cambell gekocht, hier zat z'n stroommeetspoel bijgeleverd.
Als je geen Torch OK signaal hebt vanuit de plasma snijder kon je deze spoel gebruiken.
De "ring" van de stroommeetspoel wordt om de plasma torch kabel geschoven , de (wissel)stroom die dit opwekt gebruiken ze om een gewone relais mee te schakelen welke dan het OK signaal veroorzaakt.

Mijn plasma snijder heeft overigens in build-in torch OK signaal en ik gebruik dan ook de betreffende stroomspoel niet.
(overigens heb ik de laatste 1,5 jaar niet meer met plasma gesneden, dat komt wel weer eens een keer...)
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: USBCNC & THC

Bericht door wilfred1970 »

kun je dus in principe zelf maken; een aantal wikkelingen om de kabel, en die (in)direct aan een relais koppelen die hierop reageert...
Plaats reactie