tips tekenen een kogelpot...

Het Software pakket Alibre Design kan hier besproken worden!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Swets »

Dwarsligger schreef:Swets, is Arie jouw persoonlijke kleuterjuf...?
waar slaat dat nu weer op?

Nee gewoon Arie weet hoe het moet.... alleen wil die het niet vertellen... althans ik denk dat hij het weet....

en aan jouw heb ik ook nix... alleen maar rare opmerkingen...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Mcgyver »

mannen laten we het gezellig houden...

Als er heen en weer geduscussieerd word met niet ter zake doendende menings verschillen gaat het topic op slot...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Arie Kabaalstra »

Swets schreef:
Nee gewoon Arie weet hoe het moet.... alleen wil die het niet vertellen... althans ik denk dat hij het weet....

...
Ik weet wel zeker dat ik het weet.. en ik heb het al meerdere keren uitgelegd.. ik ga niet herhalen wat ik al gezegd heb.. bovendien.. met de gegeven informatie moet je toch zo zoetjes aan wel in staat worden geacht om een en ander uit te vlooien.. Tutorials.. webvideo's.. wat wil je nog meer?.. privé onderricht?.. goed.. 60,-/uur ex btw.. simpel
Gebruikersavatar
Dwarsligger
Berichten: 280
Lid geworden op: 04 feb 2011 19:20
Locatie: Woubrugge

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Dwarsligger »

Goed, mijn excuus!

Ik kan er persoonlijk een beetje slecht tegen als je op zo'n manier een beetje een one-on-one cursus 'afdwingt' bij mensen op dit forum, in dit geval Arie, wie overigens maar al te graag mensen wat wijzer wil maken, en jou (ook in andere onderwerpen) meermalen en met veel van zijn tijd heeft bijgestaan in jouw leerprocessen.

In zo'n geval komt:
niemand tips? Arie zeg toch nix meer(denk dat die het gewoon niet weet... ) , maar misschien iemand anders?
Op mij over als een best onwaarderende opmerking, zegmaar.

Mijn opmerking was (en is) bot, ja, bedoel het eigenlijk wat genuanceerder zoals ik bij deze verklaar.

Nee, aan mij heb je niets wat dit betreft, Ik heb geen alibre design. Qua ontwerp constructief alswel dynamisch mechanisch kan ik veel van dienst zijn.

Groeten! Bart
F=E*M*2*pi/P F=m*a P=M*ω I=1/2m*r² f=(P*L^3)/(3*E*I) etc. It's engineering... use it!
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Swets »

tja... misschien ben ik wel minder slim ...

ben weer de hele avond aan het tobbe... maar wil maar niet lukken..... en ik heb ondertussen al tig tutorials door gelezen... en youtube filmpjes bekeken....

en dan is het dubbel zuur, als er iemand is die het weet... en het (misschien niet duidelijk genoeg voor mij ) uitleg....
vergeet niet dat ik helemaal niet in de metaal ofzo zit, en tekenen ook nooit geleerd is op school ofzo....

ik heb ook het voorgaande in dit topic al tig keer gelezen, en daar krijg ik het niet mee voor elkaar....

misschien moet ik dan tot die 60 euro per uur maar overwegen.... als het zo makkelijk is heb je het binnen een paar minuten uitgelegd.... nou dat is me wel 5 euro waard...

maar genoeg gekkigheid.... hij hoefd niet te reageren, tis ook niet alleen een oproep aan hem... (forum draait niet alleen om Arie).... misschien zijn er andere met meer geduld? en die het ook weten?

of beginnen we allemaal aan Alibre omdat Arie zegt dat het goed is,en is hij de enigste die er echt mee werkt?

Dus nog even me probleem nu:
ik klik dat groene blok aan, en kies "Edit" en dan boleaan substract.... dan moet ik iets openen van schijf....
dan openen ik de de grotebal,met de 3 potjes...
maar wat ik dan ook probeer, ik krijg hem niet in de zelfde hoek als de bovenstaande....

Ik heb echt op allerlei manieren er Constraints op die bal en potjes te doen... maar lukt niet....

Dus ik zal wel iets heel erg verkeerd doen.... maar wat weet ik niet....

Maar ja... laat maar dan... .. ik kom er wel achter....
zal misschien wat langer duren... maar tis altijd nog goed gekomen...


ps... dat citaat was om um uit ze tent te lokken, en hem misschien zover te krijgen dat die het toch duidelijker uit zou willen leggen, en was meer een geintje.....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Swets »

Arie Kabaalstra schreef:Ja.. dat kan.. je kunt schetsvlakken aanmaken op de kogelpotten.. en daarop verderwerken..
je gaat dan een nieuw part IN je assembly aanmaken.. en dan teken je een "segment", op een kogelpot
Als je de eerste kogelpot neemt, die ligt op een vlak.. dan kun je dat vlak selecteren om je schets op te poneren.. als je dan de contour van je kogelpot projecteert als schetselementen, dan kun je daar een revolve feature van maken om een "potje" te maken.. met een pattern maak je er dan weer 3, en dan klieder je de rest van het blok eraan..

of je kliedert er eerst een blok onder.. en dan met een Revolved-Cut de potjes eruit knippen..

gewoon weer dat vlak selecteren en daar een schets op poneren.. door de kogelpot te projecteren.. makkie
dit stukje, en daar staat het in natuurlijk, heb ik nu denk ik al 100 keer gelezen....
maar lijk wel chinees voor mij...

eerst heb ik van alles geprobeerd schetsvlakken aan te maken op de kogelpotten..... heb geen idee...

een segment teken op een kogelpot? heb geen idee...

en dan "of je kliedert er eerst een blok onder.. en dan met een Revolved-Cut de potjes eruit knippen"
dat blok heb ik er dus onder, maar als ik een potje selecteer en Revolver-cut probeer... kom ik ook niet verder..
ik moet iets invullen bij "Sketch to revolve" en een "Axis"
ik kan wel het kogelpotje selecteren, die word geel in zijn totaal, en een as kan ik ook kiezen... maar die "Sketch to revolve" wat moet ik daar mee?

en dan heb ik die boleaan substract geprobeerd... en die lijkt er aardig op, maar die krijg ik niet uitgelijnt....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door lelieveld »

Hoi Swets,
Je moet niks invullen de juiste sketch aan klikken.
het vakje is vetgedrukt als je het aanklikt en vervolgen de As.
dan kan op je werkvlak dus waar ook je grid staat.
ik vind de tekening van het kogelpotje al knap moeilijk
ik wel een idee nu hoe dat moet maar nog niet gedaan
En wil dus ook niet hoog van de toren blazen
Maar als je gaat proberen vind je altijd weer dingen die je NU niet wilt.
Dus zoek ergens anders naar :mrgreen:
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Swets »

Afbeelding
(plaatje is klikbaar)

Ik heb nu dit, en als je links kijk (moet je even op het plaatje klikken), heb ik maar 1 Sketch<1> en dat is van het blok....
en als ik die kies, en het maakt niet uit welke as ik daarna kies, ok knop word nooit zwart(zodat ik zou kunnen zien wat er gaat gebeuren)

dus met die Revolve Cut loop ik ook vast?

dat boleaan substract leek er nog het meeste op... dus ga ik daar nog maar even mee verder stoeien...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Damocles »

Kan je nog eens kort in 2 zinnen zeggen wat je eigenlijk wil doen? Want door de vele reacties zie ik niet meer wat je bedoeling is. Zeg ook even wat er niet gaat.

Als ik het goed voorheb wil je die kleine kogelpotten uit het groene blok snijden?

In dat geval zit er al een fout dat je uit een sketch wil snijden. Een sketch heeft geen volume/massa, dus daar valt niets uit weg te snijden. Je moet extrusion1 kiezen als je iets uit dit blok wil wegsnijden.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Swets »

het gaat om dat groen/gele blok.

de vorm van die drie kogeltonnetjes, waarop die grote bal ligt, moet uit dat groen/gele blok gehaald worden....

zodat als ik dat groen/gele blok straks frees, ik zo die kogelpotjes in die 3 uitgefreesde vormen kan liggen...en die grote bal er boven op....

en met die boleaanse substract, lukt het best aardig, maar niet zoals het hoord... ik krijg hem niet uitgelijnt...

maar nogmaals, misschien doe ik het wel helemaal verkeerd?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Damocles »

Als ik het goed begrijp dan krijg je die 3 kogelpotten wel uit het blok gehaald, maar die 3 kogelpotten liggen niet op de juiste plaats.

Wat je dus eerst moet doen is die 3 kogelpotten constrainen zodat ze liggen waar je ze wil hebben.
Ik veronderstel dat die 3 kogelpotten geconstraint zijn aan die grote bal en omgekeerd?
Heb je al constraints toegevoegd tussen het groen/gele blok en iets anders?
Waar moeten die kogelpotten juist komen te liggen?

Waarschijnlijk zijn veel antwoorden hier en daar al gegeven, maar ik probeer een duidelijk overzicht te krijgen. Nu is het zo een beetje alles door elkaar en verschillende problemen met elkaar gemengd waardoor ik niet meer helemaal mee ben ;-) .
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Swets »

ja...

de grote bal zit vast aan origin...

de kogel in het potje zit vast aan het huis... toen heb ik de bal in het potje vast gezet tegen de buiten kant van de grote bal...

toen heb ik... uuuh... geloof ik een as gemaakt, in een hoek van 30%.... daar dat ene potje op vast gezet, en toen via een partern er 2 potjes bij gemaakt in een hoek van 120 graden....

toen dat groen blok er onder getekend, ook weer aan het origin vast gezet, met een offset, zodat ze zo diep in het groen blok zitten, zodat ik denk dat het goed is....

en nu dus wil ik die potjes uit dat groen blok halen... maar wel op de plaats waar ze nu zitten....

ik heb weer even alles wat ik nu heb te-download gezet..

http://www.arjan-swets.com/forums/trackbal.zip
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Swets »

Roetsj schreef:
Dwarsligger schreef:Swets, is Arie jouw persoonlijke kleuterjuf...?
haha dat zal die leuk vinden. Maareh..@Swets..het is een goed initiatief zoiets te willen maken. Makkelijk tekenen met 3D pakketten, als ff snel iets op papier zetten is het zeker niet. Ik heb hier veel respect voor, ga zo door, grote klasse!
tja... als je het eenmaal weet is het zo makkelijk.... sommige hebben net iets meer tijd nodig om het door te krijgen dan andere....


maar tis me altijd nog gelukt.... ik programmeer in in diverse basic varianten ( msx basic, q-basic, visual basic 6, visualbasic 2010) en in java, php, html, z80 assembly, Pic micro assembly.... dan diverse verschillende merken PLC..siemens,schneider, omron, allen bradley.... , verder ben ik best aardig in electronica(maak me printen allemaal zelf) en electro, wat dan ook me werk is.... verder kan ik aardig electrisch lassen, co2 lassen, mig/tig lassen, autogeen lassen..... ik kan aardig met een snijbrander omgaan... en een slijptol... verder ben ik ook niet bang voor pneumatiek en hydrauliek... kortom helemaal achterlijk ben ik ook niet....

en ik ben vooral een doorzetter, en dat heb ik met dit ook.... ik zal het best wel weer voor elkaar krijgen.... zeker als mensen willen helpen.... als een ander het kan leren... zal ik het toch ook door moeten krijgen....

Ik heb een aantal jaren op een LOM school gezeten, omdat ik zo dyslecties ben als je maar zijn kunt... dus lezen is niet me sterkste kant.... en zeker niet in het engels... en ik moet ook zeggen dat ik normaal de handleiding er pas bij pakt, als ik er echt niet meer uit kan komen... :lol:

en als je in je uitleg praat over een patroon, en in de software heet het een pattern, tja.. dan kan ik blijven zoeken.... :lol:

maar zal goed komen....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Swets »

http://www.cadalyst.com/general-softwar ... pace-10582

in deze tutorial heeft hij het over blauwe pijlen, zodra hij het boutje gekozen heb. (punt 7)

maar ik krijg helemaal geen blauwe pijlen? ook dat symbooltje (blauwe blokjes, met iets geels) staat helemaal niet op mij scherm?

en hij houd gewoon 1 cylinder, alleen de boutjes komen er bij....

als ik dat groene blok aan klikt, en ik kies edit, en dan boleaan substract, dan moet ik een file openen..... kiest ik dan de bal,met de 3 kogelpotjes eraan, dan krijg ik alles dubbel in me scherm.... en geen blauwen pijlen, en ik krijg die 2de bal niet op de goed plek, en krijg hem ook niet vast....

maar wat ik nu verkeerd doe?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie