tips tekenen een kogelpot...

Het Software pakket Alibre Design kan hier besproken worden!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Damocles »

Swets schreef:ja...
...
toen dat groen blok er onder getekend, ook weer aan het origin vast gezet, met een offset, zodat ze zo diep in het groen blok zitten, zodat ik denk dat het goed is....

en nu dus wil ik die potjes uit dat groen blok halen... maar wel op de plaats waar ze nu zitten....
Wel gewoon een binary substract tussen die 2 "features". Dus de kogelpotten uit het blok, maar geen sketchen selecteren, features = objecten, voorwerpen, volumes, ... zeg maar.

Jij probeert een object met volume uit een deel lijnen zonder volume te halen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Linki »

@Swets: Hou vol.

Nog eventjes en jou schetsen staan bovenaan. (nu al op pagina 2)

http://www.google.nl/search?q=kogelpot& ... 8QPv_O3jDg
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Leo.D »

Het wordt al een verhaal met de lengte van een compleet bouwverslag.
Laat ik beginnen met te vermelden dat ik nul komma nul ervaring heb met Alibre, maar toch een poging zal doen.
- begin met een nieuw part
- teken een rechthoek op een schetsvlak zoals in onderstaande figuur
- gebruik 'extrude boss' en type 'mid plane'
- teken op hetzelfde schetsvlak een deel van de uitwendige contour van je kogelpot zoals getoond bij pijl B en neem voor de maat R de radius van de bal die op de kogelpot komt te liggen.
- gebruik 'revolve cut', en selecteer voor 'center' de as aangegeven bij pijl B.
- maak een circular pattern van de zojuis gemaakte revolve cut en selecteer voor 'center' de as die ik de Z-as heb genoemd

5265

KKDWD

Groet, Leo
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Swets »

Damocles schreef:
Swets schreef:ja...
...
toen dat groen blok er onder getekend, ook weer aan het origin vast gezet, met een offset, zodat ze zo diep in het groen blok zitten, zodat ik denk dat het goed is....

en nu dus wil ik die potjes uit dat groen blok halen... maar wel op de plaats waar ze nu zitten....
Wel gewoon een binary substract tussen die 2 "features". Dus de kogelpotten uit het blok, maar geen sketchen selecteren, features = objecten, voorwerpen, volumes, ... zeg maar.

Jij probeert een object met volume uit een deel lijnen zonder volume te halen.
huh? nog een keer lezen.... nee ik selecteer dat groene blok, en ik laad die grote bal, met die 3 potjes... want ik moet iets laden, zodra ik boleaans aan klikt...

maar dat is niet goed? het lukt deels... bedoel ik heb al een paar keer 3 potjes uit dat blok gehad, maar niet op de plek waar ik ze wil.... Ik ga ook dat verhaal van Leo.D eens proberen, maar blijf toch benieuwd waarom dat met die boleaan niet werkt... of hoe het moet... In die tutorial waar ik de link van stuurde, die teken iets, en doet dan een Boleaan met een boutje, die moet die ook laden, maar die kan die daarna schuiven op de plek waar die hem hebben wil....? hoe doe tie dat?
Leo.D schreef:Het wordt al een verhaal met de lengte van een compleet bouwverslag.
Laat ik beginnen met te vermelden dat ik nul komma nul ervaring heb met Alibre, maar toch een poging zal doen.
- begin met een nieuw part
- teken een rechthoek op een schetsvlak zoals in onderstaande figuur
- gebruik 'extrude boss' en type 'mid plane'
- teken op hetzelfde schetsvlak een deel van de uitwendige contour van je kogelpot zoals getoond bij pijl B en neem voor de maat R de radius van de bal die op de kogelpot komt te liggen.
- gebruik 'revolve cut', en selecteer voor 'center' de as aangegeven bij pijl B.
- maak een circular pattern van de zojuis gemaakte revolve cut en selecteer voor 'center' de as die ik de Z-as heb genoemd

5265

KKDWD

Groet, Leo
dit ga ik ook proberen.... heel erg bedankt!
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Damocles »

Swets schreef: maar dat is niet goed? het lukt deels... bedoel ik heb al een paar keer 3 potjes uit dat blok gehad, maar niet op de plek waar ik ze wil....
Dan klopt er wellicht iets niet met je constraints. Kan je die balk nog verslepen t.o.v. de kogelpotten?

Maareuh eigenlijk had je de tekening beter anders opgebouwd denk ik. 1 kogelpot maken en die positioneren t.o.v. de balk. Dan extrude cut of boolean cut of hoe t ook allemaal mag heten. En dan daarna die uitsnijding met een patroon omtoveren tot 3 uitsparingen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Swets »

ja ik krijg dat groenblok maar niet goed vast tov de kogelpotjes....
ik weet ook niet waarom....

dus jij bedoelt,

1 potje, dan 1 gat maken, en die dan via een pattren 3 van maken 120 verdraait?

ga ik ook proberen...

kan je trouwens mij zipfile wel openen?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Swets »

Nu geprobeerd zoals Leo.D het even snel vertelde...

Afbeelding
(plaatje is klikbaar)

heel erg zitten tobbe om die kogel te tekenen, die kwart circel... iedere keer op de verkeerde plaats, en ik zat eerst te denken, ik teken een circel, schuif hem naar de goede plek, en met trim knip ik de lijne weg die er niet meer moeten zijn....
maar dat schuiven gaat niet? of doe ik iets verkeerd?

want ik zou het potje ook nog tegen de bal aan willen schuiven.... maar weet ook niet hoe dat moet..

Afbeelding
(plaatje is klikbaar)

maar met revolve cut, en daarna een circulair pattern lijkt het er wel een beetje op wat de bedoeling is....

vind het wel alleen jamer dat ik nu niet zo mooi de bal en de potjes zie...

die moet ik er nu toch in kunnen passen?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Damocles »

Ik heb geen alibre dus ik ben niets met je zip files.
Ja nu is het kwestie van referenties te kiezen (moet je niet zijn als een menu item dat je moet aanklikken of zo maar gewoon iets dat je voor jezelf moet doen). Hierbij kan het dan misschien nuttig zijn dat je een schets as of vlak of zo voorziet. En dan constraints toevoegen.

Het verschuiven van delen van een schets gaat zolang je geen constraints heb toegevoegd. Als je dus een lijn tekent en die niet in een oorsprong laat beginnen of ander punt dat vastlicht kan je hiermee dus nog doen wat je wil.

Kijk ook eens of er in alibre geen functie zit om alle constraints zichtbaar te maken. Allicht zit die er we'll in. Dat geeft je meteen een overzicht wat je nog op welke manier kan verschuiven.

Nog veel succes
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Swets »

gisteren ook nog ens met die boleaan substract bezig geweest, en wat er nu opeens anders is weet k niet....

maar eerst als ik edit van het blok koos, en dan boleaans substract, dan moet je dus iets laden,...

maar dan kreeg ik in me scherm 2 groene blokken, en 2 grote ballen,....

maar nu bleef ik maar 1 groen blok houden.... alleen al die hulp assen, en planes, die zijn weg zodra ik boleaan gekozen heb... dus ik heb niets meer om iets op uit te lijnen, of vast te zetten....

vannavond nog eens proberen.... moet wel zeggen het gaat er steeds meer op lijken... en het gaat steeds makkelijker...ook gewoon de rest van het programma....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Damocles »

Het object dat je wil substracten moet vast liggen voor je de functie substract kiest. Maak er een gewoonte van om meteen als je iets tekent om het op zijn plaats vast te zetten.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Roetsj »

Arie Kabaalstra schreef:
eerst klik ik de bal aan... die verkleurt.... dan kies ik Assembly Constraints... dan staat er in het lijstje al de kogel....
dan klik ik op de z-as, kies Align.... en de kogel zit vast.... (doe ik dit goed? of ga ik hier de fout al in...)
de Bal zit Aligned met de ORIGIN niet met een as.. want dan kan je em nog verschuiven langs die as..
Bijna goed dus..

de Kogelpot.. daarvan kies je de kogel, en die constrain je dus Tangentiaal ( dus rakend aan ) aan de buitenkant (outside) zodat de oppervlakken van de kogel en de trackball erkaar raken.. nu kun je de kogelpot nog steeds rondsleuren.. maar de kogel blijft tegen de bal aan..

op het moment dat je het vlak, en de as hebt gemaakt kun je de body van de kogelpot aligned zetten met die as..
en dan maak je er een patroon van om de verticale as van de assembly..

als je in mijn ZIp bestandje kijkt.. dan zie je hoe ik het voor elkaar heb gebokst..
Arie..het rood gekleurde...het onderdeel wordt toch op het scherm weergegeven als begrenzingslijnen die aan elkaar vastzitten? Het begrip "constrain".. je gebruikt het om een "los" onderdeel "vast" te maken qua maatvoering? Wat is de inhoud van het begrip?
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Swets »

Ik heb het voor elkaar hoor... wat ik tot zover wilde... :P

Afbeelding
(plaatje is klikbaar)

eerst die bal, met de 3 potjes gemaakt op de goede plaatsen....
toen het blok geladen, en de 3 potjes weer uitgelijnd op het blok, en toen eruit geknipt...

Afbeelding
(plaatje is klikbaar)

Afbeelding
(plaatje is klikbaar)
alleen het blok, deze ge exporteerd als stl

Afbeelding
(plaatje is klikbaar)

stl ingelezen in artcam, en een test toolpad gemaakt....

maar ik ben er nog niet...

ik wil eigenlijk nog een blok, boven op het blok dat ik nu af heb... zodat de kogeltonnen helemaal opgesloten zitten....

kijken of dat ook nog wil lukken...

tips zijn altijd welkom....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door lelieveld »

Gefeliciteerd hoor ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: tips tekenen een kogelpot...

Bericht door Swets »

ik zal hem vandaag eens frezen uit een oud stukkie... kijken hoe het pas....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie